Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:10:05
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:56:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
  

Auteur Topic: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail  (gelezen 3130 keer)

Frits74

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Mooi rood = niet lelijk
Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« Gepost op: 23 October 2006, 20:45:18 »
Hoi spoorders,

Ik ben van plan om de rails/wissels voor mijn schaduwstation uit te voeren met het 'goedkopere' Piko A-railsysteem. Het zichtwerk wordt Fleischmann Profi-rails.
In hoeverre zijn deze H0-systemen compatible met elkaar, heeft iemand hier ervaringen mee of betere suggesties? Mijn doel is dus om kosten te minimaliseren. Of is goedkoop hier duurkoop?

Met vriendelijke groet,
Frits
DB-AG, V, H0, TC

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2006, 21:17:50 »
Het zijn wel goede rails, en piko levert overloop rails zodat je het met andere rails kan gebruiken.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« Reactie #2 Gepost op: 23 October 2006, 21:29:38 »
Hoi Frits,

Ben je niet goedkoper uit met 2e hands spoor voor je schaduwstation? Op beurzen is vaak wel wat te vinden.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Frits74

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Mooi rood = niet lelijk
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« Reactie #3 Gepost op: 23 October 2006, 21:37:03 »
@Chris, Bedankt.

@Tjalling, Is natuurlijk een mogelijk alternatief. Ik ben niet zo bekend met beurzen. Nadeel van 2e hands is meestal de 'garantie'. En ik heb begrepen dat de prijzen ongeveer de helft zijn van nieuw. Voor de rails ben ik niet zo bang, maar voor de 14 el.wissels loop ik liever geen risico.

Met vriendelijke groet,
Frits
DB-AG, V, H0, TC

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2006, 21:55:38 »
De wissels zijn fraai, en de tong wordt nog door een klein veertje geholpen om om te slaan. iets wat andere wissels ook zouden moeten hebben. Mocht de motor het net niet voor elkaar krijgen de tong om te leggen, doet het veertje het wel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« Reactie #5 Gepost op: 23 October 2006, 21:57:13 »
Ik begrijp dat de wissels problemen op kunnen leveren. Wisseltongen die te hoog liggen en zo ontsporingen kunnen veroorzaken en onbetrouwbare aandrijvingen. Zouden kinderziekten kunnen zijn geweest.

Voor de rest ziet de rails er vind ik beter uit dan Fleischmann profi. Wat dat betreft eerder profi in het schaduwstation en Piko in het zichtbare stuk dan omgekeerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« Reactie #6 Gepost op: 24 October 2006, 10:08:53 »
Hallo,

Ook ik speelde met deze gedachte om de Profi-rails in het zichtbare deelte te gebruiken en de Piko in het onzichtbare gedeelte.
Fleischmann profi rails zien er erg mooi uit maar helaas heb ik erg veel problemen met een aantal hoge snelheids wissels. Deze veroorzaken kortsluiting doordat inwendig soms schakelveertjes los schieten.
Ik ben nu ongeveer een jaar aan het experimenteren maar heb nu het besluit genomen om met alleen Piko A-rails door te gaan.
Het materiaal van de Piko A-rails heeft een erg goed geleidend vermogen waardoor de rij eigenschappen optimaal zijn.
Bij de wissels is de vaste rail waar de tong tegen aankomt iets te ver ingeslepen waardoor de wielen soms even omhoog komen. Dit is met een klein vijltje te verhelpen.
De wisselspoelen werken niet 100% betrouwbaar. Dit heb ik verholpen door de eindafschakeling uit te schakelen.
Omdat ik deze aanstuur met de LS150 en met Koploper is de pulsduur altijd instelbaar zodat er geen kans op doorbranden is.  ;D

Groet,
Rob   

 
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Frits74

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Mooi rood = niet lelijk
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« Reactie #7 Gepost op: 24 October 2006, 19:29:57 »
Hmmm...

Ik begrijp dat de aandrijvingen niet 'je van het' zijn. Weet iemand of op de Piko- wissels aandrijvingen van 'derden' kunnen worden aangesloten? En zo ja, welke is/zijn uit eigen ervaring dan een beter alternatief?

Met vriendelijke groet,
Frits
DB-AG, V, H0, TC

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« Reactie #8 Gepost op: 24 October 2006, 20:32:36 »
Frits,

Mijn ervaring leert dat bijna geen enkele wisselspoel 100% werkt.

Aangezien ik straks Koploper ongeveer 50 tot 60 wissels wil laten aansturen en koploper niet kan controleren of ze ook werkelijk zijn om gegaan ga ik voor zekerheid.
Een duurtest van enkele dagen heeft aangetoond dat de wissels na de modificatie 100% betrouwbaar werken.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Durksz

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • H0e - smalspoor
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« Reactie #9 Gepost op: 24 October 2006, 20:41:17 »
wat voor modificaties?

mvg,
Hedzer

Frits74

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Mooi rood = niet lelijk
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« Reactie #10 Gepost op: 24 October 2006, 21:16:02 »
@Rob,

Ieder antwoord levert soms weer nieuwe vragen op. Dat is ook het leuke aan dit forum.
Ook even nog voor mijn informatie (zit nl. nog in de beginnersfase met deze hobby). Je rijdt dus digitaal en kunt de pulsduur instellen van de decoder (direct en/of via de software). Waar/hoe zet je de eindafschakeling af?
Zelf ben ik in het bezit van een Fleischmann Twincenter.

Frits
DB-AG, V, H0, TC

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« Reactie #11 Gepost op: 24 October 2006, 22:53:30 »
Frits,

Ik rij met MRDirect in combinatie met Koploper.
Zowel in MRDirect als in Koploper is de pulsduur in te stellen.
Tot slot wordt de wissel aangestuurd door de Lenz LS150 en ook daar is de pulsduur in te stellen.
Dus kans op doorbranden is er niet.

De aandrijving is gemakkelijk open te maken(5 lipjes). Op het printje zitten een drietal contact banen, één lange en twee korte.
Deze alle drie doorverbinden. Je kan het beste de spoel met de print er uithalen en dan helemaal aan de buitenkant een kleine doorverbinding aan brengen, zodat het schuifcontact er goed overheen kan blijven schuiven.

Mocht het later niet bevallen dan kan de verbinding weer los worden gehaald zonder dat er blijvende schade is aangebracht.

Nog even over de rails. Als je de rails vaak weer los haalt is Fleischmann hier beter tegen bestand.
Maak je echter een vaste baan dan is Piko zeer aan te bevelen. Mooie slanke rails en uiterst dunne rail lasjes zowel gewoon als geïsoleerd en tot slot de prijs.

Groet,
Rob   
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« Reactie #12 Gepost op: 24 October 2006, 23:41:44 »
Frits,

Nog even een toevoeging:

Daar waar ik de wissel aandrijving onder de baan kan plaatsen, maak ik gebruik van de Conrad wissel aandrijving. Deze werkt met een motortje en heb ik niet hoeven aan te passen. Nr.219998 en kost rond de 5 euro.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Frits74

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Mooi rood = niet lelijk
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« Reactie #13 Gepost op: 25 October 2006, 19:36:32 »
@Rob,

Bedankt voor alle informatie. De prijs van de Conradaandrijving spreekt me wel aan.
De baanplanning krijgt al een wat definitievere vorm. Ik neem in ieder geval voor het schaduwstation de pikorails/-wissels en de Conradaandrijvingen. Wellicht zijn deze laatste ook geschikt voor de Fleischmann wissels (zichtwerk).

Met vriendelijke groet,
Frits
DB-AG, V, H0, TC