Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's
door
System-M
Vandaag
om 01:59:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Joz
Vandaag
om 00:48:20
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc
door
Jean
Vandaag
om 00:10:34
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia
door
GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905
door
ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders.
door
NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867
door
gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan
door
Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Montanbahn
21 November 2025, 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
21 November 2025, 14:37:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail (gelezen 3276 keer)
Frits74
Offline
Berichten: 33
Mooi rood = niet lelijk
Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
«
Gepost op:
23 October 2006, 20:45:18 »
Hoi spoorders,
Ik ben van plan om de rails/wissels voor mijn schaduwstation uit te voeren met het 'goedkopere' Piko A-railsysteem. Het zichtwerk wordt Fleischmann Profi-rails.
In hoeverre zijn deze H0-systemen compatible met elkaar, heeft iemand hier ervaringen mee of betere suggesties? Mijn doel is dus om kosten te minimaliseren. Of is goedkoop hier duurkoop?
Met vriendelijke groet,
Frits
Gelogd
DB-AG, V, H0, TC
Chris
Offline
Berichten: 18610
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
«
Reactie #1 Gepost op:
23 October 2006, 21:17:50 »
Het zijn wel goede rails, en piko levert overloop rails zodat je het met andere rails kan gebruiken.
Gelogd
Tjalling
Offline
Berichten: 3497
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
«
Reactie #2 Gepost op:
23 October 2006, 21:29:38 »
Hoi Frits,
Ben je niet goedkoper uit met 2e hands spoor voor je schaduwstation? Op beurzen is vaak wel wat te vinden.
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
Frits74
Offline
Berichten: 33
Mooi rood = niet lelijk
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
«
Reactie #3 Gepost op:
23 October 2006, 21:37:03 »
@Chris, Bedankt.
@Tjalling, Is natuurlijk een mogelijk alternatief. Ik ben niet zo bekend met beurzen. Nadeel van 2e hands is meestal de 'garantie'. En ik heb begrepen dat de prijzen ongeveer de helft zijn van nieuw. Voor de rails ben ik niet zo bang, maar voor de 14 el.wissels loop ik liever geen risico.
Met vriendelijke groet,
Frits
Gelogd
DB-AG, V, H0, TC
Chris
Offline
Berichten: 18610
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
«
Reactie #4 Gepost op:
23 October 2006, 21:55:38 »
De wissels zijn fraai, en de tong wordt nog door een klein veertje geholpen om om te slaan. iets wat andere wissels ook zouden moeten hebben. Mocht de motor het net niet voor elkaar krijgen de tong om te leggen, doet het veertje het wel.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22700
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
«
Reactie #5 Gepost op:
23 October 2006, 21:57:13 »
Ik begrijp dat de wissels problemen op kunnen leveren. Wisseltongen die te hoog liggen en zo ontsporingen kunnen veroorzaken en onbetrouwbare aandrijvingen. Zouden kinderziekten kunnen zijn geweest.
Voor de rest ziet de rails er vind ik beter uit dan Fleischmann profi. Wat dat betreft eerder profi in het schaduwstation en Piko in het zichtbare stuk dan omgekeerd.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
RobE
Offline
Berichten: 514
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
«
Reactie #6 Gepost op:
24 October 2006, 10:08:53 »
Hallo,
Ook ik speelde met deze gedachte om de Profi-rails in het zichtbare deelte te gebruiken en de Piko in het onzichtbare gedeelte.
Fleischmann profi rails zien er erg mooi uit maar helaas heb ik erg veel problemen met een aantal hoge snelheids wissels. Deze veroorzaken kortsluiting doordat inwendig soms schakelveertjes los schieten.
Ik ben nu ongeveer een jaar aan het experimenteren maar heb nu het besluit genomen om met alleen Piko A-rails door te gaan.
Het materiaal van de Piko A-rails heeft een erg goed geleidend vermogen waardoor de rij eigenschappen optimaal zijn.
Bij de wissels is de vaste rail waar de tong tegen aankomt iets te ver ingeslepen waardoor de wielen soms even omhoog komen. Dit is met een klein vijltje te verhelpen.
De wisselspoelen werken niet 100% betrouwbaar. Dit heb ik verholpen door de eindafschakeling uit te schakelen.
Omdat ik deze aanstuur met de LS150 en met Koploper is de pulsduur altijd instelbaar zodat er geen kans op doorbranden is.
Groet,
Rob
Gelogd
Rob is op 4 februari overleden.
Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail
Frits74
Offline
Berichten: 33
Mooi rood = niet lelijk
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
«
Reactie #7 Gepost op:
24 October 2006, 19:29:57 »
Hmmm...
Ik begrijp dat de aandrijvingen niet 'je van het' zijn. Weet iemand of op de Piko- wissels aandrijvingen van 'derden' kunnen worden aangesloten? En zo ja, welke is/zijn uit eigen ervaring dan een beter alternatief?
Met vriendelijke groet,
Frits
Gelogd
DB-AG, V, H0, TC
RobE
Offline
Berichten: 514
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
«
Reactie #8 Gepost op:
24 October 2006, 20:32:36 »
Frits,
Mijn ervaring leert dat bijna geen enkele wisselspoel 100% werkt.
Aangezien ik straks Koploper ongeveer 50 tot 60 wissels wil laten aansturen en koploper niet kan controleren of ze ook werkelijk zijn om gegaan ga ik voor zekerheid.
Een duurtest van enkele dagen heeft aangetoond dat de wissels na de modificatie 100% betrouwbaar werken.
Groet,
Rob
Gelogd
Rob is op 4 februari overleden.
Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail
Durksz
Offline
Berichten: 141
H0e - smalspoor
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
«
Reactie #9 Gepost op:
24 October 2006, 20:41:17 »
wat voor modificaties?
mvg,
Hedzer
Gelogd
Frits74
Offline
Berichten: 33
Mooi rood = niet lelijk
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
«
Reactie #10 Gepost op:
24 October 2006, 21:16:02 »
@Rob,
Ieder antwoord levert soms weer nieuwe vragen op. Dat is ook het leuke aan dit forum.
Ook even nog voor mijn informatie (zit nl. nog in de beginnersfase met deze hobby). Je rijdt dus digitaal en kunt de pulsduur instellen van de decoder (direct en/of via de software). Waar/hoe zet je de eindafschakeling af?
Zelf ben ik in het bezit van een Fleischmann Twincenter.
Frits
Gelogd
DB-AG, V, H0, TC
RobE
Offline
Berichten: 514
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
«
Reactie #11 Gepost op:
24 October 2006, 22:53:30 »
Frits,
Ik rij met MRDirect in combinatie met Koploper.
Zowel in MRDirect als in Koploper is de pulsduur in te stellen.
Tot slot wordt de wissel aangestuurd door de Lenz LS150 en ook daar is de pulsduur in te stellen.
Dus kans op doorbranden is er niet.
De aandrijving is gemakkelijk open te maken(5 lipjes). Op het printje zitten een drietal contact banen, één lange en twee korte.
Deze alle drie doorverbinden. Je kan het beste de spoel met de print er uithalen en dan helemaal aan de buitenkant een kleine doorverbinding aan brengen, zodat het schuifcontact er goed overheen kan blijven schuiven.
Mocht het later niet bevallen dan kan de verbinding weer los worden gehaald zonder dat er blijvende schade is aangebracht.
Nog even over de rails. Als je de rails vaak weer los haalt is Fleischmann hier beter tegen bestand.
Maak je echter een vaste baan dan is Piko zeer aan te bevelen. Mooie slanke rails en uiterst dunne rail lasjes zowel gewoon als geïsoleerd en tot slot de prijs.
Groet,
Rob
Gelogd
Rob is op 4 februari overleden.
Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail
RobE
Offline
Berichten: 514
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
«
Reactie #12 Gepost op:
24 October 2006, 23:41:44 »
Frits,
Nog even een toevoeging:
Daar waar ik de wissel aandrijving onder de baan kan plaatsen, maak ik gebruik van de Conrad wissel aandrijving. Deze werkt met een motortje en heb ik niet hoeven aan te passen. Nr.219998 en kost rond de 5 euro.
Groet,
Rob
Gelogd
Rob is op 4 februari overleden.
Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail
Frits74
Offline
Berichten: 33
Mooi rood = niet lelijk
Re: Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail
«
Reactie #13 Gepost op:
25 October 2006, 19:36:32 »
@Rob,
Bedankt voor alle informatie. De prijs van de Conradaandrijving spreekt me wel aan.
De baanplanning krijgt al een wat definitievere vorm. Ik neem in ieder geval voor het schaduwstation de pikorails/-wissels en de Conradaandrijvingen. Wellicht zijn deze laatste ook geschikt voor de Fleischmann wissels (zichtwerk).
Met vriendelijke groet,
Frits
Gelogd
DB-AG, V, H0, TC
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Piko A-rail i.c.m. Fleischm Profi-rail