Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:05:18
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 13:53:03
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
De Projecten van RetroJack
door
NS264
Vandaag
om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:24:23
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 13:10:27
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:55:16
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:00:19
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 11:50:21
Aachenau West
door
Eric v C
Vandaag
om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
thevandijks
Vandaag
om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
Vandaag
om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Seinen Bf Radebeul Ost
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Seinen Bf Radebeul Ost (gelezen 2059 keer)
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1763
Dieselpower rules!
Seinen Bf Radebeul Ost
«
Gepost op:
15 February 2009, 11:40:13 »
Bij "Wat zijn we aan het bouwen" beschrijf ik de bouw van mijn nieuwe baan naar voorbeeld van station Radebeul Ost (lijn Leipzig - Dresden).
Zie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16486.0
Op de voorgrond heb ik deze situatie:
Het is een kort "hoofdspoor" (258 cm), dus ik hoef/wil niet werken met automatische schakelingen, maar wil het wel wat aankleden. Vandaar dat ik wel bovenleidingmasten plaats (2e hands Märklin), maar geen draden ophang.
Daarnaast wil ik wel enkele (licht)seinen plaatsen, al is het alleen maar dat het leuk staat in het donker.
Ik heb 4 vragen:
1) Klopt mijn plaatsing van de in- en uitrijseinen (de nrs zijn de Viesmann-nrs)?
2) welke (rangeer?)seinen horen bij A en B (met Viesmann-nrs)?
3) kan ik de seinen van Viesmann ook gewoon met schakelaars bedienen?
4) wat zou ik nog meer moeten plaatsen (borden bijv)?
Ik noem Viesmann omdat die volgens mij het beste te verkrijgen zijn, in ieder geval bij Harlaar
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
dennie
Offline
Berichten: 1457
Re: Seinen Bf Radebeul Ost
«
Reactie #1 Gepost op:
15 February 2009, 16:18:36 »
hallo simon
Het sein plaatsing klopt niet helemaal.Uitgaande van viessman seinen
Ik begin linksonder bij inrijsein 4012.
Je hebt hier geen afbuigend spoor dus kun je 4011 inzetten of 4014 (hoofdsein met voorsein )inzetten.ik ga er wel vanuit dat je geen verkeerd spoor rijdt.
De trein komt dus op onderste perron binnen.
Het licht uitrijsein 4013 (of 4016) kun je hier wel gebruiken,echter de functie hp2 langzaam voorbij rijden toegestaan heeft hier geen nut want
hebt je geen afbuigend spoor.
Tenzij je de wissel omdraait zodat je dus van perron a door kunt rijden naar de opstelsporen/rangeer.Dan zou de functie hp2 (groen en geel of oranje) wel zin hebben.
Bij b kun je zowel kleine rangeersein/dwergsein 4018 of 4017 en zelfs gewone sein 4012 inzetten,want hier heb je wel afbuigend spoor als je de wissel niet wilt omdraaien.
Echter niet duidelijk is waar het sein voor staat hoort hij bij het onderste spoor of is deze sein bedoelt voor de doorgaande sporen /naar de opstelsporen/spoor.
Bij a opstelspoor kun je gewoon rangeer sein 4017 of 4018 neerzetten.
Uitgaande dat je vanaf opstelspoor vertrekt ga je de hoofdbaan op kom je bij wissel perron b aan geen afbuigend spoor dus kun je sein 4011 of4014 gebruiken.
Trein komt nou binnen op perron b,sein 4011 als uitrijsein kun je hier gebruiken,want hp2 functie heeft geen nut.
ik weet niet of je veel gaat rangeren anders kun je nog bij iedere wissel rangeersein inzetten.
Met welke schakelaars ga je de seinen bedienen?
Ik zelf gebruik relais en schakelaars van diverse merken door elkaar,hoofdzakelijk van viessmann als fleischmann.
Bebording ligt eraan welke tijdvak je treinen inzet
Gelogd
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1763
Dieselpower rules!
Re: Seinen Bf Radebeul Ost
«
Reactie #2 Gepost op:
15 February 2009, 18:23:09 »
Dat zet me weer aan het denken.
De wissels tussen de hoofdsporen liggen er voor het rangeren cq omlopen.
Ik heb diverse liggingen uitgeprobeerd en op deze manier bieden ze de meeste rangeermogelijkheden.
Bij elke wissel zou ik dus rangeerseinen (4018) moeten plaatsen. Klinkt logisch.
Ik had zelf gedacht aan 4012/4013 omdat Viessmann deze in- resp uitrijseinen noemt. Ik zou dus ook 4x "blokseinen" (4011) kunnen plaatsen. Aan de andere kant, zou het oranje sein ook bedoeld kunnen zijn voor langzaam rijden = rangeren?
Plaats B is inderdaad bedoeld voor het oprijden van het opstelspoor, dus gezien vanaf de perrons.
Welke schakelaars weet ik niet, op de site van Viessmann staan veel schakelkasten of stuurmodules, maar gewone schakelaars (voor rood/geel/groen)...
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
dennie
Offline
Berichten: 1457
Re: Seinen Bf Radebeul Ost
«
Reactie #3 Gepost op:
16 February 2009, 14:16:50 »
hallo simon
De functie hp 2 groen en oranje (of geel) tesamen is alleen bedoeld voor langzaam voorbijrijden.
Dit heeft betrekking op oude wissels die niet te hard in afbuigende stand bereden mogen worden.
Uitrijsein seinen hebben voor rangeren stand hp0/sh1 dit is bij lichtseinen 1 rode lamp en de kleine witte (of geel) lampjes aan.
Je hebt ook oude vleugelarm seinen van viessman met aparte rangeersein 4515/4516/4517/4519
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8110
Re: Seinen Bf Radebeul Ost
«
Reactie #4 Gepost op:
16 February 2009, 14:34:14 »
Simon,
Kijk eens op
deze
site.
Daar staan een heleboel links over seinstelsels.
Scroll eens naar beneden naar Duitsland en er staan een boel sites die uitleggen hoe het duitse seinstelsel in elkaar zit. dat geeft je een idee waar welk sein voor gebruikt wordt in welke situatie.
A.d.h .daarvan kan je dan de juiste seinen aanschaffen.
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Seinen Bf Radebeul Ost