Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
23 October 2025, 22:48:45
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
23 October 2025, 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
23 October 2025, 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
23 October 2025, 11:25:49
  

Auteur Topic: Seinen Bf Radebeul Ost  (gelezen 2136 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
  • Dieselpower rules!
Seinen Bf Radebeul Ost
« Gepost op: 15 February 2009, 11:40:13 »
Bij "Wat zijn we aan het bouwen" beschrijf ik de bouw van mijn nieuwe baan naar voorbeeld van station Radebeul Ost (lijn Leipzig - Dresden).

Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16486.0

Op de voorgrond heb ik deze situatie:



Het is een kort "hoofdspoor" (258 cm), dus ik hoef/wil niet werken met automatische schakelingen, maar wil het wel wat aankleden. Vandaar dat ik wel bovenleidingmasten plaats (2e hands Märklin), maar geen draden ophang.
Daarnaast wil ik wel enkele (licht)seinen plaatsen, al is het alleen maar dat het leuk staat in het donker.

Ik heb 4 vragen:
1) Klopt mijn plaatsing van de in- en uitrijseinen (de nrs zijn de Viesmann-nrs)?
2) welke (rangeer?)seinen horen bij A en B (met Viesmann-nrs)?
3) kan ik de seinen van Viesmann ook gewoon met schakelaars bedienen?
4) wat zou ik nog meer moeten plaatsen (borden bijv)?

Ik noem Viesmann omdat die volgens mij het beste te verkrijgen zijn, in ieder geval bij Harlaar  ;)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Seinen Bf Radebeul Ost
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2009, 16:18:36 »
hallo simon
Het sein plaatsing klopt niet helemaal.Uitgaande  van viessman seinen
Ik begin linksonder bij inrijsein 4012.
Je hebt hier geen afbuigend spoor dus kun je 4011 inzetten of 4014 (hoofdsein met voorsein )inzetten.ik ga er wel vanuit dat je geen verkeerd spoor rijdt.

De trein komt dus  op onderste perron binnen.
Het licht uitrijsein 4013 (of 4016) kun je hier wel gebruiken,echter de functie hp2 langzaam voorbij rijden toegestaan heeft hier geen nut want
hebt  je geen afbuigend spoor.
Tenzij je de wissel omdraait zodat je dus van perron a door kunt rijden naar de opstelsporen/rangeer.Dan zou de functie hp2 (groen en geel of oranje) wel zin hebben.

Bij b  kun je zowel kleine rangeersein/dwergsein 4018 of 4017 en zelfs gewone sein 4012 inzetten,want hier heb je wel afbuigend spoor als je de wissel niet wilt omdraaien.
Echter niet duidelijk is waar het sein voor staat hoort hij bij het onderste spoor of is deze sein bedoelt voor de doorgaande sporen /naar de opstelsporen/spoor.

Bij a opstelspoor  kun je gewoon rangeer sein 4017 of 4018 neerzetten.

Uitgaande dat je vanaf opstelspoor vertrekt ga je de hoofdbaan op kom je bij wissel perron b aan  geen afbuigend spoor dus kun je sein 4011 of4014 gebruiken.
Trein komt nou binnen op perron b,sein 4011  als uitrijsein kun je hier gebruiken,want hp2 functie heeft geen nut.
ik weet niet of je veel gaat rangeren anders kun je nog bij iedere wissel rangeersein inzetten.
Met welke schakelaars ga je de seinen bedienen?
 
Ik zelf gebruik relais en schakelaars van diverse merken door elkaar,hoofdzakelijk van viessmann  als fleischmann.

Bebording ligt eraan welke tijdvak je treinen inzet

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
  • Dieselpower rules!
Re: Seinen Bf Radebeul Ost
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2009, 18:23:09 »
Dat zet me weer aan het denken.
De wissels tussen de hoofdsporen liggen er voor het rangeren cq omlopen.
Ik heb diverse liggingen uitgeprobeerd en op deze manier bieden ze de meeste rangeermogelijkheden.
Bij elke wissel zou ik dus rangeerseinen (4018) moeten plaatsen. Klinkt logisch.
Ik had zelf gedacht aan 4012/4013 omdat Viessmann deze in- resp uitrijseinen noemt. Ik zou dus ook 4x "blokseinen" (4011) kunnen plaatsen. Aan de andere kant, zou het oranje sein ook bedoeld kunnen zijn voor langzaam rijden = rangeren?
Plaats B is inderdaad bedoeld voor het oprijden van het opstelspoor, dus gezien vanaf de perrons.



Welke schakelaars weet ik niet, op de site van Viessmann staan veel schakelkasten of stuurmodules, maar gewone schakelaars (voor rood/geel/groen)...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Seinen Bf Radebeul Ost
« Reactie #3 Gepost op: 16 February 2009, 14:16:50 »
hallo simon
De functie hp 2 groen en oranje (of geel) tesamen is alleen bedoeld voor langzaam voorbijrijden.
Dit heeft betrekking op oude wissels die niet te hard in afbuigende stand bereden mogen worden.
Uitrijsein seinen hebben voor rangeren stand hp0/sh1 dit is bij lichtseinen 1 rode lamp en de kleine witte (of geel) lampjes aan.
Je hebt ook oude vleugelarm seinen van viessman met aparte rangeersein 4515/4516/4517/4519

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Seinen Bf Radebeul Ost
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2009, 14:34:14 »
Simon,

Kijk eens op deze site.
Daar staan een heleboel links over seinstelsels.
Scroll eens naar beneden naar Duitsland en er staan een boel sites die uitleggen hoe het duitse seinstelsel in elkaar zit. dat geeft je een idee waar welk sein voor gebruikt wordt in welke situatie.
A.d.h .daarvan kan je dan de juiste seinen aanschaffen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric