Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Ronald Halma
Vandaag om 22:31:25
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:03:42
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1916125 keer)

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
Re: 19 Toen
« Reactie #2430 Gepost op: 21 February 2012, 16:13:10 »
Ja.. deze locatie is een paar jaar later ook geweest in Raadplaatje ;)

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
« Reactie #2431 Gepost op: 21 February 2012, 16:37:33 »
Ik dacht meer aan Zeeland. Die toren op de achhtergrond...
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #2432 Gepost op: 21 February 2012, 21:48:54 »
Het is inderdaad Doetinchem, Jakop  ;) maar het/de dichtsbijzijnde station (lekenterm) / halte is Doetinchem de Huet. Links zie je nog de laatste nieuwbouw aan de noordoostzijde ervan, daarna werd alleen nog aan de noordwestzijde gebouwd en tegenwoordig ligt het weiland aan de zuidzijde vol met de nieuwbouwwijk Dichteren.
De fotograaf staat op de plek waar de Wehlseweg van het spoor afbuigt richting de oude dorpskern Dichteren.
Er staan overigens op heel wat meer plaatsen hoogspanningsmasten dan in Zeeland  ;)

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #2433 Gepost op: 21 February 2012, 22:45:02 »
Voor de liefhebbers nog wat bruins:

Acht:

Amersfoort:

Ook Amersfoort:

Amsterdam Westhaven:
Groet, Frank

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #2434 Gepost op: 22 February 2012, 01:13:17 »
Leeuwarden 1983

2456

2309
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Totty

• Offline Offline
« Reactie #2435 Gepost op: 22 February 2012, 18:06:27 »
De eerste foto spreekt voor zich, genomen te Tilburg

Deze foto is genomen vanaf de 6400 die te Amsterdam gebruikt werd voor opleiding van machinisten. De oostkant van Amsterdam CS. Dit spoorgedeelte bestaat nu niet meer

Groet, Fred.

CKLX

• Offline Offline
    • Secondtrains.com
« Reactie #2436 Gepost op: 24 February 2012, 22:42:52 »
Heren,

Op 6 juni 1992 organiseerde de Werkgroep 1501 een excursie met de gelijknamige loc rond Kijfhoek.
Een van de vele uitstekende excursies die ze groep in de loop der jaren heeft georganiseerd.

Kijfhoek.

Lineup van alle toenmalige typen elocs.

1501 op de hoofdbaan. Let op de oude bovenleidingportalen.

Iets ten noorden van de Moerdijkbrug.

CKLX

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #2437 Gepost op: 27 February 2012, 15:14:39 »
19.. in Apeldoorn

en 14 april 1986, ook Apeldoorn:

Groet,
Michel

sneek

• Offline Offline
« Reactie #2438 Gepost op: 27 February 2012, 19:16:10 »
was wel opzienbarend 25 jaar terug die KLM-trein;

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2439 Gepost op: 27 February 2012, 22:23:58 »
Vanavond eens aan de slag gegaan met m'n oude negatievenscanner en een stapel oude negatieven uit begin jaren '90. Ik had toen nog een goedkope Revue compactcamera zoals die destijds nog door menig drogist werden verkocht. Fixed focus objectief, handmatig filmtransport en een slim laadsysteem dat ervoor zorgde dat je net wat meer foto's op een rolletje kon maken. Helaas kostte het afdrukken van die rolletjes geld, en dat had ik amper als scholier. Jaren later blijkt dat de kwaliteit van de camera redelijk ruk was en dat menig foto niet zo 'fantastisch' of spectaculair was als ik had gehoopt en lang had aangenomen. Verder hield ik nog geen notities bij, dus data en nummers werden niet genoteerd. Voor het nostalische element deel ik de kiekjes echter graag in dit draadje.

We beginnen in Den Haag. Ik was vaak te vinden op Den Haag CS èn HS, meestal op de vrijdagmiddag of de zaterdag, een enkele keer op zondag wanneer een wintersporttrein terug kwam vanuit de sneeuw. Meestal viel er qua getrokken treinen nog wel wat te beleven in die periode.

NS 1309, ergens in 1994 gereed staand met een trein naar Keulen. Doorgaans bestond die trein uit NS ICR en wat DB Bm's en een Am, maar zowaar bevond zich die dag een heuse Avmz in oude TEE-/IC-kleuren in de stam.

Getrokken treinen waren er ook te vinden op Den Haag CS, en met name mijn favoriet: de dagelijkse D-trein naar Parijs. Favoriet vooral vanwege het in de trein opgenomen buffetrijtuig.

En hier het rijtuig iets nadrukkelijker in beeld:

Dit 'hoogtepunt' duurde nog geen paar minuten, totdat de D-trein weer verder reed richting Parijs:

Ook op Den Haag HS stopte toen nog een andere internationale trein, een overblijfsel van de oude Étoîle du Nord. TEE was toen al ingeruild voor Eurocity, maar de Inox-rijtuigen reden nog. Schitterende trein, wat mij betreft kunnen daar geen twintig Thalyssen tegenop. Deze Inox'jes werden voor de verandering door mij eens niet in Den Haag, maar in Roosendaal op de plaat gezet:

Verder met de internationale rijtuigen. Ik heb een zwak voor slaaprijtuigen. Om de één of andere reden hangen om deze rijtuigen een soort mystiek van verre reizen, en de donkerblauwe kleur en TEN-opschriften spraken mij erg tot de verbeelding. Op Amsterdam CS wist ik een MU van SBB  op de plaat vast te leggen. In welke trein met welke bestemming dit ding zich bevond, geen idee. Wie 't weet, mag het zeggen.

Nog meer Zwitsers slaapcomfort in dezelfde trein:

Later dat jaar wist ik de ultieme combinatie te schieten: Inox èn slaaprijtuig! Deze WLAB30 was het haasje:

Terug naar Den Haag HS. Soms schoot ik met zwart/wit rolletjes, gekregen van de fotodoka op de middelbare school. Deze rolletjes kon ik wèl zelf ontwikkelen en afdrukken, wat scheelde in de kosten. Helaas werd de doka rap gesloten wegens ruimtegebrek op school en kon ik hier niet meer goedkoop terecht. Wat rest zijn wat sfeerplaatjes:

Mocht iemand meer info hebben over wat op de foto's te zien is, reageer dan gerust. De scankwaliteiten van m'n HP Photosmart S20 zijn niet bijzonder geweldig, maar het geeft hopelijk een beetje een beeld van de hobby zoals die door mij, maar waarschijnlijk door menig ander werd beleefd halverwege de jaren '90.

Groeten, Geoffrey

Maarten.T

• Offline Offline
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
« Reactie #2440 Gepost op: 27 February 2012, 22:41:38 »
Kan je helaas geen antwoord geven op de treinen. Maar wel dat het leuke platen zijn uit die periode. Heb zelf ook nog een berg negatieven liggen die nog ingescand kunnen worden. Maar dan moet ik toch nog een aantal jaar wachten voordat ze in dit draadje mogen  ;D. Is van de periode 2001-2007. Als ik dat terug kijk zie ik dat er ook al in zo'n klein tijdsbestek een hoop kan veranderen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2441 Gepost op: 29 February 2012, 16:19:40 »
Getrokken treinen waren er ook te vinden op Den Haag CS, en met name mijn favoriet: de dagelijkse D-trein naar Parijs. Favoriet vooral vanwege het in de trein opgenomen buffetrijtuig.

Inmiddels weer wat nieuwe info: geheel tegen mijn gewoonte blijk ik die dagen zowaar notities gemaakt te hebben. Het  gaat om D1286 naar Port Bou, dus geen dagtrein naar Parijs. De aanwezigheid van dat ligrijtuig kon ik niet verklaren met bestemming Parijs en tussen de negatieven vond ik een notitieblaadje met het treinnummer en een mogelijke samenstelling uit 3 Jouef-rijtuigen en een zelf te klussen Buffetrijtuig.

Ik kan m'n oude berichtje niet meer aanpassen, maar bij deze dus alsnog voor de volledigheid.

Groeten, Geoffrey

sneek

• Offline Offline
« Reactie #2442 Gepost op: 01 March 2012, 19:50:55 »
Een krantenfoto (Leeuwarder Courant) van een Oersik in dienst van het Spoorwegbouwbedrijf, op 10 april 1970 nog in Leeuwarden te zien!

De foto is genomen op de uithaalsporen langs de Marshallweg, met op de achtergrond vaag zichtbaar het Stephensonviaduct.

De medewerkers van het N.V. Spoorwegbouwbedrijf (voorloper van Strukton) zijn hier bezig nieuwe spoorsecties te maken voor de vernieuwing van de bovenbouw van het linkerspoor van Grouw naar Leeuwarden. Omdat de spoorstaven nog niet aan vervanging toe waren werden spoorsecties uitgenomen door rijdende portaalkranen, vervolgens per werktrein naar Leeuwarden gebracht, waar er nieuwe dwarsliggers onder kwamen. Daarna gingen de spoorsecties retour voor inbouw in het spoor. Een bijzondere en arbeidsintensieve wijze van spoorvernieuwing die in deze tijd niet meer voorkomt  ;D

Het 'Oersikje' van het SpBB had het er maar druk mee! En als rongenwagens deden de onverwoestbare Allan vierassers dienst.

grtz,
Wim

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #2443 Gepost op: 01 March 2012, 20:09:38 »

Amsterdam Westhaven:

Geen locnummers? De laatste moet de 2261 of 2263 zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2012, 20:59:09 door Jakop de Bruin. Reden: Onnodige gequote foto\'s verwijderd »
Grtz!
Tedo

Erwin Schuurman

• Offline Offline
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
« Reactie #2444 Gepost op: 01 March 2012, 21:21:25 »
Potverdorie Wim, gaaf zeg! Heb nooit geweten dat er in die tijd nog een oersik actief was
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"