Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:03:02
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Handregelaar aan IB Basic door VAM65
Vandaag om 08:04:14
Bauarbeiten im gange door Rob S.
Vandaag om 07:23:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1916799 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: 19 Toen
« Reactie #2355 Gepost op: 04 December 2011, 21:16:03 »
Talent in Nederland?
Wilde de NS die gaan aanschaffen?
Ter vervanging van de wadlopers of zo?  :-X

gr. Viktor

Zelf heb ik toen nog een proefrit mogen meerijden. Niet in noord Nederland, maar in de Achterhoek (Doetinchem - Winterswijk) waar het IGO + toen echt van start ging. Uiteindelijk zijn niet de Talents aangeschaft, maar de Lints.

Ik kan me nog goed herinneren hoe het vee, dat gewend was aan de Diesel drieën, zich elke keer weer rot schrok als die Talent voorbij raasde.

Grtz,

Niels

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #2356 Gepost op: 04 December 2011, 21:46:29 »
22 april 1997 (helaas, dia's in Vsv en Zv [nog] niet ingescand)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: 19 Toen
« Reactie #2357 Gepost op: 04 December 2011, 22:32:57 »
Dat zou zomaar kunnen! Ben benieuwd naar je foto's.

Groet,
Niels

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: 19 Toen
« Reactie #2358 Gepost op: 18 December 2011, 22:49:29 »
Vanavond weer aan het scannen geslagen.

In Dordrecht deze uit vier rijtuigen bestaande DDM-1 trein met loc 1629. Een korte DDM-1 trein kan dus wel.



Amsterdam Westhaven met de bruine 2275.


Loc 1305 in het station Amsterdam Sloterdijk - Zuid (er waren tijdelijk twee stations Sloterdijk).



En de Jules te Europoort.

Groet, Frank

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #2359 Gepost op: 20 December 2011, 21:31:32 »
"22 april 1997 (helaas, dia's in Vsv en Zv [nog] niet ingescand)"
Dat zou zomaar kunnen! Ben benieuwd naar je foto's.
Hierbij dan maar (alles in Vsv en 2 in Zv)






De treinen rechts staan in Zevenaar opgesteld vanwege het ontbreken van stallingsruimte in Arnhem door de toenmalige werkzaamheden daar.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8437
  • Spoor N
Re: 19 Toen
« Reactie #2360 Gepost op: 26 December 2011, 12:54:53 »
Verkeerde foto geüpload, dan maar hier:

Santpoort Noord:
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2361 Gepost op: 26 December 2011, 13:45:41 »






Net geen 25 jaar gelden en daarom maar in dit draadje. Op 24 december 1986 op station Amersfoort treinen in de sneeuw aan het fotograferen. Onder andere de 1306 met een containertrein voor de lens gekregen.
Aan het einde van de dag wordt er gerangeerd met autotransporters. Opeens veel lawaai en daarna wordt het stil. Het blijkt dat enkele autotransporters zijn ontspoort. Een van de betrokken wagens is DB Laekks 21 80 425 4 014-4.
De eerste en laatste keer dat er zo voor mijn neus een ontsporing plaatsvond.

Martijn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: 19 Toen
« Reactie #2362 Gepost op: 30 December 2011, 15:08:56 »
Als vervolg op het raadplaatje van net de 6401 naderend vanaf de Biltstraat in Utrecht:



Er viel toen nog meer goederengeweld te fotograferen op de Oosterspoorlijn:



Groet, Frank

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2363 Gepost op: 30 December 2011, 21:12:20 »


Een plaatje uit vervlogen tijden: een Italiaanse goederenwagen op spoor 1 te Utrecht.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 31 December 2011, 08:57:15 door martijnhaman »

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: 19 Toen
« Reactie #2364 Gepost op: 30 December 2011, 21:20:31 »
Wat deed dat ding daar?  ???
met vriendelijke groet, Jesse

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968
Re: 19 Toen
« Reactie #2365 Gepost op: 30 December 2011, 22:24:02 »
@ Jes

Dat zal hoogstwaarschijnlijk de wagen zijn voor het binnenlandse fietsenvervoer in de zomermaanden .

gr Jos

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2366 Gepost op: 30 December 2011, 22:35:32 »
Waarvoor de wagen daar stond weet ik niet. Jos zijn antwoord klinkt aannemelijk. Goederenwagens op Utrecht CS kwam in ieder geval vaker voor. Zo heb ik twee jaar later - in 1986 - nog eens een 2200 met drie van dergelijke goederenwagens op het niet meer bestaande kopspoor 6 gefotografeerd.

Martijn

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: 19 Toen
« Reactie #2367 Gepost op: 30 December 2011, 23:00:00 »
Reed die goederenwagen dan mee in de reguliere reizigersdienst? Ik kan me een plan van NoordNed nog herinneren, een jaar een 10 geleden, om op een dergelijke manier fietsen te vervoeren
met vriendelijke groet, Jesse

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: 19 Toen
« Reactie #2368 Gepost op: 30 December 2011, 23:14:27 »
Ik weet wel dat dit een stel van een aanrijding was en naar de asbestloods moest om behandeld te worden.
Achter op de foto staat 11-01-1993 HR

Datum klopt wel want volgens mij is dit stel 717, ik herken de gaten in het stel. Een paar weken later ging het met de 360 naar de Westhaven voor sloop.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968
Re: 19 Toen
« Reactie #2369 Gepost op: 30 December 2011, 23:24:33 »
@ Jes en martijnhaman

Fietsen kon je vroeger "vooruit/achteraf" laten sturen naar/van vakantie bestemming (spoorstation) . Deze werden dan in deze goederenwagens verstuurd .Dat kon maar naar een beperkt aantal station die hiervoor open waren . De wagens werden geladen/gelost door de stationsassistenten die toen noch rijkelijk voorhanden waren . De wagens werden met de reguliere buurtgoederentreinen vervoerd naar een knooppunt . Ik meen dat dit Deventer was . Daar werden de fietsen dan overgeladen in de wagen met als eindbestemming ? Oa Leeuwarden was zo'n eindstation . De fietsen voor Leeuwarden werden naar de stationsrijwielstalling gebracht . De fietsen voor Harlingen gingen per personentrein verder ( in de nadagen van dit vervoer ) . Als de buurtgoederentrein uit Amersfoort , later Onnen , aangekomen was werd deze door de rangeerlok op spoor 2 geplaatst . Rond 17.00 werd deze dan weer opgehaald om in de buurtgoederentrein geplaatst te worden . Transport kon tot wel 7 dagen duren . In Harlingen werden de fietsen naar de boten voor Terschelling en Vlieland gebracht .
Voor Ameland en Schiermonnikoog deed een lokale vrachtvervoeder dit .
Harlingen was in de jaren 70 druk met het vervoer van fietsen . Er was daar toen en trekkertje ( ontdaan van grasmaaimogelijkheid) en 2 grote karren voor het brengen/halen naar de boot . Het grote bagagedepot , de stationshal en het verwarmigshok stonden helemaal vol fietsen .  Het vervoer is daarna drastisch ingezakt en de weinige fietsen werden met de boottreinen vervoerd om door de stationsassistent naar Doeksen gebracht/gehaald te worden . Er is tegenwoordig niets meer van dit vervoer over . Voor de Noordned tijd was dat al over .

gr Jos
« Laatst bewerkt op: 31 December 2011, 14:27:38 door roco »