Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:13:28
helix n spoor door Joz
Vandaag om 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:31:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 20:18:20
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 20:09:55
Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 19:58:24
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:47:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 19:42:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 19:10:12
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 18:42:18
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 2002711 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1920 Gepost op: 13 July 2010, 23:57:54 »
even een andere vraag: de DE2 95 en DE1 36 schijnen tot het einde in '85 nog reclame op de reclamebanen te hebben gehad.
Wie weet welke reclame dit was?

Ze waren overigens daarmee blijkbaar net zo uniek als de 3201 die als laatste Wadloper met AD-reclame de Arrivadienst uitging;


en sorry voor dit plaatje uit 2006  ;) 'k zal 't nie weer doen in dit draadje...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re: 19 Toen
« Reactie #1921 Gepost op: 14 July 2010, 09:02:00 »
even een andere vraag: de DE2 95 en DE1 36 schijnen tot het einde in '85 nog reclame op de reclamebanen te hebben gehad.
Wie weet welke reclame dit was?

NS-reclame

In de loop van april 1985 gelukkig weer verwijderd...

Andere attributen hadden wat langer mogen blijven zitten...
« Laatst bewerkt op: 14 July 2010, 09:08:14 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1922 Gepost op: 14 July 2010, 17:42:06 »
wij danken u! (y)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Krazy Dre

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
  • Ben er weer
Re: 19 Toen
« Reactie #1923 Gepost op: 15 July 2010, 10:56:59 »
Wow,wat een geweldig draadje is dit!
Ik heb zelf ook nog 5 dias van Groningen gemaakt door grootvader.
Datum heb ik geen idee van.




Groningen in het klein

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1924 Gepost op: 15 July 2010, 20:33:39 »
Dre,
DE 50'er met trein in Groningen:

NVBS-excursie Groningen – Bremen; 11 mei 1972. Loc 050.173-4 met de NVBS-Expres als trein 43633 S Groningen – Weener, kort voor vertrek (v: 11.05 uur)


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Krazy Dre

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
  • Ben er weer
Re: 19 Toen
« Reactie #1925 Gepost op: 16 July 2010, 22:33:38 »
Wow,bedankt voor het antwoord
Ik kan het niet meer vragen want opa is al 10 jaar weg.
Groningen in het klein

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1926 Gepost op: 17 July 2010, 00:21:58 »
en de betreffende Bundesbahn-stoomloc 050 173-4 is 35 jaar geleden al van het spoortoneel verdwenen. Op 22-10-1975 kwam de zogenaamde 'Ausmusterungsverfügung' voor deze BR 50Kab.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: 19 Toen
« Reactie #1927 Gepost op: 17 July 2010, 00:58:50 »
Dre,
DE 50'er met trein in Groningen:

NVBS-excursie Groningen – Bremen; 11 mei 1972. Loc 050.173-4 met de NVBS-Expres als trein 43633 S Groningen – Weener, kort voor vertrek (v: 11.05 uur)


grtz,
Wim
Was ik bij. Tja, inmiddels ben ik al oud-blond (=grijs) geworden, maar wat een tijd  (y) De NVBS kon toen nog van dat soort excursies organiseren (en deed dat met verve). Deze was een combi van (stoom)trein en Bremense tram. En als ik mij goed herinner, ging het vanuit de Randstad met DE-V naar Groningen.
Groet, Frank

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1928 Gepost op: 18 July 2010, 00:37:27 »
die rit met de 2x DE5 was een jaar later als afscheid van de vijfjes. Ze werden nog eenmaal ingezet in de dienst, waarvoor ze eigenlijk waren ontworpen; de Expresstreinen tussen Randstad en het Noorden. Een reportage staat op de site van Nico Spilt: http://www.nicospilt.com/index_Groningen.htm

Sja de vijfjes.
Na de oorlog hebben ze, samen met de DE3'en mat'34, nog wat op die verbindingen omgeklooid tot de vervanging door turquoise materieel.
Hier op de laatste dieselrit op 17 mei 1952, de dag van de elektrificatie, van Leeuwarden richting Zwolle.
Voorzien van passend opschrift "mijn laatste ronde Zl-Lw-Zl" halteert een DE3-stel in Heerenveen.


Daarna mochten ze tot de instroom van Plan U hun genadebrood o.a. nog verdienen tussen Leeuwarden en Groningen. Een paar plaatjes daarvan uit begin jaren'60 later in dit draadje.


grtz,
Wim
 
« Laatst bewerkt op: 18 July 2010, 00:45:03 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: 19 Toen
« Reactie #1929 Gepost op: 18 July 2010, 10:31:25 »
die rit met de 2x DE5 was een jaar later als afscheid van de vijfjes. Ze werden nog eenmaal ingezet in de dienst, waarvoor ze eigenlijk waren ontworpen; de Expresstreinen tussen Randstad en het Noorden. Een reportage staat op de site van Nico Spilt: http://www.nicospilt.com/index_Groningen.htm
grtz,
Wim
Dank Wim voor het opfrissenvan mijn geheugen. Betekent wel dat ik ook daarvan nog ergens foto's en negatieven moet hebben. Dat wordt zoeken dus.
Groet, Frank

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1930 Gepost op: 19 July 2010, 00:02:04 »
nou mensen, waar blijven de plaatjes.

Om de gang d'r in te houden hier nog maar weer eentje.
Zomaar een sfeerplaatje uit  1972  (zie EDIT) toen personeelsreisjes nog gewoon per 'gezelschapsbiljet' met de trein werden gemaakt.



Het personeel van Koopmans Meelfabrieken (u weet wel van de poffertjes  ;D ) pakt hier op station Leeuwarden de extra trein van 7.53 uur.
DB-rijtuigen, een WRD en nog meer Plan D; kortom best bijzonder zo'n lange getrokken trein in de Friese hoofdstad. Het was waarschijnlijk gelijk de laatste keer dat we hier Plan D konden spotten.

De liefhebber bestudeert de foto verder en slaat natuurlijk acht op de DE1'tjes, het overloopwissel tussen kopsporen 3 en 4, waar ooit de locs omliepen en de oude CTA-bakken en natuurlijk de bruine mP met Plan C-postrijtuig...


EDIT: Sneek Noord en Mantgum staan al op de CTA van spoor 4. Plaatje moet dus na juni 1973  zijn gemaakt!
« Laatst bewerkt op: 19 July 2010, 12:33:29 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1931 Gepost op: 23 July 2010, 00:05:54 »
een mooi overzicht van het Spoordok te Leeuwarden (nu al jaren gedempt en bezet door de containerterminal en de Voith-werkplaats).
Kleinschalig goederenvervoer aan de lossporen, Her en der Frico-wagens, Hbis-en nog glimmend in de verf, een 2400 naast Post A.
Kortom, kijk, ontdek en geniet van dit panorama anno 1964.

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: 19 Toen
« Reactie #1932 Gepost op: 23 July 2010, 00:08:23 »
Gave foto Sneek!

Ik weet niet of je het weet, maar dat lichte gebouw links, met dat bord? op de nok is dat een goederenloods zoals Artitec/Tilly hem heeft uitgebracht ?

Gr. Remco.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1933 Gepost op: 23 July 2010, 00:09:58 »
nee, had gekund kenne hebbe Remco, maar dit is de kolenhandel van de SHV, met daarnaast Sijbesma & Prins.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: 19 Toen
« Reactie #1934 Gepost op: 23 July 2010, 00:12:39 »
Ok dank je (y)

Gr. Remco.