Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1930418 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: 19 Toen
« Reactie #4095 Gepost op: 31 October 2020, 20:19:32 »

Waarschijnlijk een van de weinige keren dat NS stoom een TEE tegen kon komen.
Hier bij het eind van de carrière van de DE 1000en en het begin van een nieuw leven van de 3737 tijdens een NVBS excusie.
NS 3737 en NS DE1003,
Dordrecht,
23 mei 1974.


17 jaar eerder, op 28 juni 1957, maakte Van de Meene een opname van een TEE stel en twee 4400'en. De TEE stellen reden met ingang van de zomerdienst 1957. Apart ook dat de TEE stellen het eigenlijk maar kort volgehouden hebben.

Eelco

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: 19 Toen
« Reactie #4096 Gepost op: 31 October 2020, 20:24:43 »
Mooie foto's van die DEIV'en  (y)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #4097 Gepost op: 31 October 2020, 23:01:08 »
DE NS DEIV/SBB Ram deel 2.
In 1976 kwam dan eindelijk het bericht dat de TEE’s allemaal waren verkocht. De koper was een financieringsmaatschappij in Canada die de stellen doorverhuurde/leasde aan de Ontario Northern RR.
ONR zou de stellen in gaan zetten in de dagelijkse trein Toronto-Northbay en verder naar Timmins, dik 800km verder.
De stellen zouden eerst nog gereviseerd worden, de motorwagens in Nederland en de rijtuigen in Zwitserland.
Begin maart 1977 zou met het eerst gereviseerde stel een overdrachtsrit voor de directie ONR worden gereden naar Aachen.
Een aantal spoorvrienden uit de haagse regio hoorde van een spoorvriend die op het Hgb werkte dat deze rit op 03 maart zou worden gereden, we kregen de rijtijden erbij.
Al gauw was besloten dat we deze rit zouden narijden en een paar fotopunten werden uitgezocht.
Dit werden uit praktische overwegingen een paar stations waar ook langer werd stilgestaan door de ex TEE.
Al vroeg werd naar Utrecht vertrokken waar de overdrachtsrit zou beginnen.
Eerst nog een paar plaatjes van normaal materieel;
770303 51-06a 1225 Utrecht CS by Gerard van Vliet, on Flickr
NS 1225 met trein Maastricht -Zandvoort,
Utrecht CS,
03 maart 1977.

Uiteindelijk kwam de ex TEE binnen, dat was even wat anders geworden als de rood/beige uitvoering,
maar het geluid van de motoren was nog als vanouds.
770303 51-07a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

Het treinstel ONR 1900 bestond uit motorwagen NS 1001 en rijtuigen SBB Ram 502.
770303 51-08a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-10a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr
ONR 1900 tijdens afnamerit directie ONR,
Utrecht,
03 maart 1977.

Dankzij de spoorvriend van het Hgb was het mogelijk ook op andere plekken te fotograferen als vanaf het perron, daar hebben we dan ook dapper gebruik van gemaakt.
770303 51-09a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

Op het stuurstandrijtuig was provisorisch een logo geplakt van ONR, nog net zichtbaar op deze foto;
770303 51-11a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

We hadden uitgeknobbeld dat als we uit Utrecht met de trein naar Heerlen zouden vertrekken we net voor de afnamerit uit zouden rijden en we net genoeg tijd hadden om over te stappen.
Vanuit het laatste rijtuig van de trein naar Heerlen (Plan E) zagen we bij vertrek uit ’s-Hertogenbosch het ONRstel nog net het station in rijden.
770303 51-12a 's-Hertogenbosch by Gerard van Vliet, on Flickr

Uiteindelijk kwamen we ruim op tijd in Simpelveld aan, hier zou de afnamerit kop maken en vertrekken naar Aachen.
Simpelveld was nog gewoon in dienst aan de miljoenenlijn en vol met klassieke beveiliging. Leuke achtergrond voor een Canadees in Nederland
Na een tijdje wachten kwam de ex TEE binnen.
770303 51-13a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-14a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-15a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-16a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-17a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-18a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

Na kopmaken vertrok het stel richting Aachen, toch wel handig die armseinen.
770303 51-19a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-20a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-21a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

Zelf vertrokken wij naar Maastricht waar het ex TEEstel nog een keer zou kopmaken.
770303 51-22a Simpelveld by Gerard van Vliet, on Flickr

Na aankomst in Maastricht was er nog tijd om een plaatje te maken van het DB accustel uit de dienst van/naar Aachen samen met NS mat’46.
770303 51-23a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Binnenkomst in Maastricht van de ONR 1900
770303 51-25a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-26a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Ook hier was het mogelijk van het perron af te gaan zonder teruggefloten te worden.
770303 51-27a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Het provisorische logo van ONR Northlander was inmiddels tijdens de rit zo goed als verdwenen.
770303 51-30a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Technische gegevens waren ook provisorisch aangebracht.
770303 51-31a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr

Na enige tijd werd uit Maastricht vertrokken wat ook hier een leuk plaatje opleverde met seinhuis en klassieke beveiliging.
770303 51-32a Maastricht by Gerard van Vliet, on Flickr
Ex TEE 502 voor ONR, tijdens afnamerit, vertrekt uit Maastricht,
03 maart 1977.

Met de eerstvolgende trein weer teruggegaan naar Utrecht. Hopelijk konden we het stel nog fotograferen voor het donker inviel. Dat lukte.
770303 51-33a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr

770303 51-34a Utrecht by Gerard van Vliet, on Flickr
ONR 1900 (ex Ram 502) na afnamerit door directie ONR,
Utrecht,
03 maart 1977.

Voor de laatste keer konden we, bij vertrek van het stel, de karakteristieke motoren horen van de TEE-stellen, een tijdperk in Europa was nu echt afgesloten.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: 19 Toen
« Reactie #4098 Gepost op: 31 October 2020, 23:28:21 »
Mooie kleurstelling dat geel blauw grijs

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: 19 Toen
« Reactie #4099 Gepost op: 31 October 2020, 23:31:25 »
En op 29 september 1977 stond ik in Toronto Union Station en fotografeerde dit:

Groet, Frank

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #4100 Gepost op: 31 October 2020, 23:35:12 »
Bedankt voor het mooie verslag!  (y)

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re: 19 Toen
« Reactie #4101 Gepost op: 01 November 2020, 15:58:35 »
Wat een mooie foto serie, bedankt voor het tonen (y)

Groet, Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #4102 Gepost op: 01 November 2020, 18:19:02 »
Graag gedaan  :P
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5390
  • Modelspoor is emotie...
Re: 19 Toen
« Reactie #4103 Gepost op: 01 November 2020, 20:07:32 »
Mooie serie, leuk dat je dit hebt willen delen met ons (y). Dank hiervoor.

Rob
Tbinnebarretije…

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: 19 Toen
« Reactie #4104 Gepost op: 01 November 2020, 22:04:44 »
Bedankt voor die bijzondere foto's, Gerard!

Verder niet belangrijk, maar leuk dat ze zijn gemaakt door een mede-Rèswèkah! Ik ging daar met een vriendje wel eens treinen kijken op de trappen naast het toenmalige viaduct Generaal Spoorlaan, en heb toen ook een TEE-stel voorbij zien komen. Nostalgie!


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3285
Re: 19 Toen
« Reactie #4105 Gepost op: 01 November 2020, 22:19:43 »
Inderdaad een prachtige reportage! En foei, het beklimmen van vakwerkportalen...😂
Groeten,
Richard

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: 19 Toen
« Reactie #4106 Gepost op: 01 November 2020, 22:36:28 »
Prachtig inderdaad! En die foto van Spoorzeven in Toronto maakt het af.

Grappig om te zien hoe dat Northlander jasje lijkt op hedendaags huisstijl, met dat donkergrijze vlak voorop doet het mij wat denken aan de ICNG wesp.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5234
Re: 19 Toen
« Reactie #4107 Gepost op: 02 November 2020, 09:49:14 »
Heel mooi verslag van de Northlander!  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: 19 Toen
« Reactie #4108 Gepost op: 03 November 2020, 11:11:23 »
Altijd weer genieten van je foto's, Gerard!  (y) Goed nieuws ook voor mensen met een Miljoenenlijn-modelbaan, die nog een smoes zochten om deze variant aan te schaffen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: 19 Toen
« Reactie #4109 Gepost op: 03 November 2020, 11:19:38 »
Suggestie: een baantje met twee BNLS modulebakken: eentje met een stukje miljoenenlijn, de andere Canadees. En dan die Nortlander heen- en weer laten pendelen  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!