Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 19:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:52:00
Eindstation Daarhuizen door mamory
Vandaag om 19:51:49
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Sven
Vandaag om 19:46:54
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 16:49:32
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Montanbahn
Vandaag om 15:45:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1995143 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: 19 Toen
« Reactie #3915 Gepost op: 05 February 2019, 11:36:54 »
Dat spoor links is dan richting een niet-geëlectrificeerd inhaalspoor danwel het perron richting Almelo?
In 1985 was het een inhaalspoor voor goederentreinen naar en van Almelo. Dat spoor liep toen niet langs een perron. Nu loopt dat spoor wel langs het perron en zijn de overloopwissels aan de zuidkant van het perron verwijderd. Zie info op sporenplan.nl. De foto is genomen terwijl de trein rijdt tussen sein 342 en wissel 341.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #3916 Gepost op: 05 February 2019, 11:40:02 »
Hallo Reinout,

Het spoor dat je op de voorgrond ziet is het goederenspoor, de meeste goederentreinen naar Emmen kwamen uit Almelo, op de twee foto's van de 6421 in mijn laatste fotopost zie je duidelijk dat spoor 3 voor de treinen Almelo Mariënberg zijn, het buitenste spoor richting Hardenberg werd voor goederen treinen gebruikt.

aan de andere kant van het station splitst de lijn zich naar Ommen en rechts naar Almelo.

ps de situatie is in 2017 veranderd, kom er tegenwoordig niet meer ,maar spoor3 is tegenwoordig het doorgaande spoor omdat de van Almelo door rijdt naar Hardenberg.

tot zo ver

mvgr Evert en Bas
« Laatst bewerkt op: 05 February 2019, 11:42:40 door mass am see »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #3917 Gepost op: 06 February 2019, 08:37:18 »
Hallo,

Ja Mariënberg is (was) een best interessant station, treinen uit drie richtingen er is nu nog wat van over spoor 4 is een kopspoor geworden en spoor 3 een doorgaand spoor richting Hardenberg.

Ooit reden er 3 olietreinen per dag en de AKU ,Enka Akzo kregen ook 3 goederen treinen per dag te verwerken, nu was Emmen Zwolle nog een uursdienst, dus dat ging wel goed tussen de dienstregeling door. 
Wat nog over is is alleen nog een dagelijkse trein naar Emmen met max acht ketelwagons caprolactam voor de DSM op het Emmtec terrein.
Alleen deze trein komt smorgens rond de klok van 6:00 aan in Emmen, brengt de ketelwagons naar de DSM en rijdt als losse lok weer naar Almelo.
In de avonduren komt de lok weer naar Emmen en haalt de lege ketelwagons weer op om naar Geleen te brengen.

En Mariënberg is (was) een perfecte locatie om foto's te maken van treinen, Mijn schoonouders hebben hier 30 jaar op de camping gestaan en wij zelf 20 jaar, en direct tegen over het station, vandaar mijn vele foto's in Mariënberg   

Maar nu weer wat plaatjes.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/1998-05-02-149-marienberg-2.jpg][/url]
we zijn even weer in het jaar 1998 , toen reden de DE2en al niet meer en had de DE3 zijn taken over genomen 149 02-05-1998 Mariënberg

de 116 staan aan het perron van spoor 3, het spoor op de voorgrond werd gebruikt voor goederentrein richting Emmen. 29-03-1998 Mariënberg

de 148 te beerzeveld op weg naar Almelo 02-05-1998.

de railhoppers 2104-2102 vertrekken net uit Mariënberg richting Zwolle.29-08-1998 .

Dit was even weer ,binnen kort een ander jaar of plaats.

mvgr Evert en Bas 

Ronald1974

  • Gast
Re: 19 Toen
« Reactie #3918 Gepost op: 06 February 2019, 09:14:41 »
Mooie foto's Evert.

M.v.g. Ronald.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 19 Toen
« Reactie #3919 Gepost op: 06 February 2019, 10:02:59 »
Hele leuke fotos Evert!  (y)
Ik ben zelf geboren en getogen in Hardenberg en herken het dus prima!
Daarnaast heb ik jarenlang (1993-1999) als student tussen Enschede en Hardenberg gependeld (in het weekend). Toen reed de boemel uit Almelo nog tot Marienberg (en niet zoals nu door naar Hardenberg) en moest ik dus overstappen in Marienberg. Leuk station!
Ach ja, de goede oude tijd dat je vanuit dee DE2 overstapte in een rail-hop-hopper.... :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
Re: 19 Toen
« Reactie #3920 Gepost op: 06 February 2019, 13:16:54 »
de 116 staan aan het perron van spoor 3, het spoor op de voorgrond werd gebruikt voor goederentrein richting Emmen. 29-03-1998 Mariënberg
Het vierde spoor werd niet alleen voor goederentreinen gebruikt, ook de niet in Mariënberg stoppende attractie express van Emmen naar Enschede gebruikte dit spoor:

Op 2 september 1994 komt plan U 117 als attractie express trein 31281 van Emmen naar Enschede over spoor 4 door Mariënberg. Helaas waren de stickers alweer van het treinstel verwijderd.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1926
    • Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3921 Gepost op: 06 February 2019, 13:26:16 »
Aantal keren per week komt ook de Bentheimer Eisenbahn nu nog door Mariënberg heen van/naar Coevorden met een containertrein.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #3922 Gepost op: 06 February 2019, 16:23:32 »
je bedoeld deze Niels



de 117 op 09-08-1994 Emmen

mvgr Evert

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #3923 Gepost op: 06 February 2019, 16:26:44 »
rl=https://images.beneluxspoor.net/bnls/1994-08-20-130-117-Marienberg-2.jpg][/url]
soms was het druk en reed er dubbel tractie de 117en 130 op de terugweg naar Enschede op 20-08-1994 Mariënberg

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
Re: 19 Toen
« Reactie #3924 Gepost op: 06 February 2019, 18:55:56 »
Leuke kleurvariant voor Artitec.(?) ;)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #3925 Gepost op: 08 February 2019, 11:49:54 »
Hallo, even weer aan het scannen geweest ,nu het jaar 1991.
Weet dat de scans niet de kwaliteit hebben als de dia's en maak daarom ook een selectie voor hier.

de 1789 op 05-04-1991 Emmen

de 6423 loopt om op 14-05-1991 in Emmen

deze foto had ik volgens mij al eerder geplaatst, maar het blijft een mooie plaat, de plek is vlak bij de aansluiting van de (toen nog AKZO), net rechts zie nog net een stukje gebouw,deze plek is anno nu compleet veranderd de 1798 op 03-07-1991 te Emmen.

en zoals ik al eerder schreef was de spoorlijn Emmen-Zwolle een bonte lijn wat betreft materieel, 4011 op 04-07-1991 in Emmen.

Het laatste stuk spoor was toen nog niet voorzien van bovenleiding, de 2283 rangeert op 05-04-1991 in Emmen.

dit was het even weer en veel kijk plezier.

mvgr Evert
« Laatst bewerkt op: 08 February 2019, 15:38:26 door mass am see. Reden: datum gewijzigd »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7748
Re: 19 Toen
« Reactie #3926 Gepost op: 08 February 2019, 13:18:24 »
Mooie foto's allemaal, maar het is tegenwoordig wel praktisch allemaal gele huisstijl wat de klok slaat.

We kunnen een nog exclusiever draadje starten genaamd: "negentien groen"  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: 19 Toen
« Reactie #3927 Gepost op: 08 February 2019, 13:38:29 »
Paul: (y)
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #3928 Gepost op: 08 February 2019, 15:36:50 »
Dat het hier in Drenthe groen is hoef ik niemand te vertellen, en de laatste jaren zijn er heel wat plekje verdwenen door hoger hekken en een oerwoud aan groen.
Maar ook tal van plaatsen waar je rond om je heen hier en daar een huis met schuur ziet en met wat bomen.


dit plekje kan ik amper nog fraaie plaatjes maken de schuur met boerderij is gesloopt en er staan nu hoge hekken Emmen 21-6-1991 te hoge van aansluiting  AKZO.

net als dit plaatje op 03-07-1991,hier waar de 6405 rijdt is nu het station van Emmen Zuid, de 2 bomen zijn het enige nog waar je het terug kan vinden, staan staan op de parkeerterrein van het station.

links op de foto is nu het perron van Emmen Zuid ,de overweg van de nieuw Amsterdamsestraat is nu een tunnel en binnenkort wordt rechts waar ik de foto heb gemaakt een nieuw perron gebouwd met een extra inhaalspoor om in de spits een kwartierdienst  te realiseren.
De wijk de riet moest nog gebouwd worden waar nu 11.000 mensen wonen, links is een industrieterrein.

deze laatste plaat moet ongeveer in 1985 0f 86 geweest zijn

dit was het even weer, volgende week weer scannen.

mvgr Evert
« Laatst bewerkt op: 08 February 2019, 15:40:19 door mass am see »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 19 Toen
« Reactie #3929 Gepost op: 08 February 2019, 15:45:19 »
Leuk die laatste plaat! Heb je nog fotos van voor de electrificatie? Ik kan me de klassieke beveiliging nog net herinneren. Jammer dat ik er toen zo weinig oog voor had...
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256