Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 09:14:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 09:11:33
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 09:04:55
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 08:46:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:51:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:38:25
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1961830 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3045 Gepost op: 24 May 2015, 21:21:52 »
In het draadje "25 jaar geleden" heb ik het op 24 mei 2015 gehad over het eindpunt Rosenthal in Oost Berlijn van lijn 22.
Bij dat eindpunt ben ik op 18 oktober 1985 al eens geweest. Wat dia's.


Passagiers van lijn 22 mochten hier niet verder meerijden, aangezien de tram bij de Muur het eindpunt had.
Reko twee-asser 217-075 komt hier vanaf het eindpunt de Wilhelmsruher Damm uit. De Muur is niet te zien.


Verder naar de stad toe, reed de tram langs de Friedrich Engels Strasse.


Op 18 oktober 2004 zag de Friedrich Engels Strasse er zo uit. De tram rijdt echter nog steeds over enkelspoor in de kant van de weg.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: 19 Toen
« Reactie #3046 Gepost op: 24 May 2015, 22:08:41 »
Even een vraag: dat fotograferen in oost Berlijn, was dat niet erg lastig? Ik ben met schoolreis in 1988 naar Berlijn geweest en er werd ons op het hart gedrukt geen fotos te maken in de DDR op straffe van in beslagname van het fototoestel...

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3047 Gepost op: 25 May 2015, 08:37:45 »
@Ed van Mierlo: Je mocht in de DDR alles fotograferen, zolang het maar geen militaire of strategische onderwerpen waren. Kazernes, militairen moest je uiteraard niet fotograferen;
ook in het grensgebied (de Muur in Oost Berlin) kon je maar beter geen herinneringsfoto maken.
Maar soms was het wel eens lastig in een stad, omdat je niet wist wat nu strategisch was: stond er een bordje (fotografieren verboten) dan was het duidelijk.
Een gebouw met veel antennes op het dak kon je ook maar beter niet in beeld hebben. Ik heb eigenlijk nooit last gekregen bij het fotograferen van trams in de DDR.
Uiteraard werd wel eens door een Vopo (Volkspolizei) gevraagd wat je daar deed en werden gelijk je paspoort en je juiste stempels gecontroleerd.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent 

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #3048 Gepost op: 25 May 2015, 18:11:02 »
In het draadje "25 jaar geleden" heb ik het op 24 mei 2015 gehad over het eindpunt Rosenthal in Oost Berlijn van lijn 22.
Bij dat eindpunt ben ik op 18 oktober 1985 al eens geweest. Wat dia's.
Leuk leuk leuk  (y)

Verder naar de stad toe, reed de tram langs de Friedrich Engels Strasse.

Op 18 oktober 2004 zag de Friedrich Engels Strasse er zo uit. De tram rijdt echter nog steeds over enkelspoor in de kant van de weg.
Tussenvariant op 21 april 1992.
De andere kant gezien vanaf aan de andere kant van de straat:

Het eigenlijke eindpunt Rosenthal Nord met keerlus werd niet aangereden, de halte op Wim's foto met de gelede tram (Rosenthal, Hauptstraße) was de eindhalte en dus werd er met tweerichtings-Reko's gereden. De aankomende motorwagen reed na vertrek van de tram erachteraan tot de eerste wisselplaats (halte Rosenthal, Siedlung) en wachtte daar de volgende tram af om er achteraan te gaan en hem terug naar de stad te gaan trekken:

Hier de aankomende tram en de net aangeschoven motorwagen

Net voorbij die eerste wisselplaats (halte Rosenthal, Siedlung) richting de stad:

En nog een stukje verder op het enkelspoor naast de weg, daarna ligt het een stuk in de straat (Friedrich-Engels-Straße bij Kastanienallee):

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7567
Re: 19 Toen
« Reactie #3049 Gepost op: 25 May 2015, 20:18:27 »
Benieuwd hoeveel straatnamen Marx en Engels hedentendage nog hebben overgehouden...  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3050 Gepost op: 25 May 2015, 22:18:59 »
@Illya Vaes: mooie foto's ook. De jaren na de val van de Muur waren erg interessant op tramgebied. Met 25 vakantiedagen in het jaar kon je jammer genoeg niet overal gaan kijken.
@Paul de Goede: alle straatnamen met DDR-helden zijn inmiddels wel verdwenen. Vooral Wilhelm Pieck, Lenin en de Strasse der Deutsch-Sowjetische Freundschaft moesten het ontgelden.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #3051 Gepost op: 26 May 2015, 11:00:18 »
Dank  :)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #3052 Gepost op: 27 May 2015, 23:51:46 »
750905 29-27a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1128 lijn 6,
Herengracht/Fluwelen Burgwal, op de achtergrond DAF vrachtwagen en Hanomag bestelwagen,
Den Haag,
05 september 1975.

750905 29-28a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1118 lijn 6,
Fluwelen Burgwal,
Den Haag,
05 september 1975.

750905 29-26a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1138 lijn 6,
Herengracht,
Den Haag,
05 september 1975.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3053 Gepost op: 28 May 2015, 14:39:48 »
Dat doe je goed Gerard! zo kan ik ff afkicken van die fraaie oostblokplaatjes! Mooie Haagsche PCC's!!! En wat zien ze er nog goed uit terwijl in 1975 de vergeling bij de 1100'en al had toegeslagen...

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #3054 Gepost op: 28 May 2015, 23:29:30 »
Verder afkicken dan maar  ;D
750905 29-29a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1150 instructierit,
Plein1813,
Den Haag,
05 september 1975.

750908 30-01a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1198 lijn 12,
Rijnstraat,
Den Haag,
08 september 1975.

750909 30-05a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1186 lijn 16 omleiding,
Grote Marktstraat/Spui,
Den Haag,
09 september 1975.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3055 Gepost op: 29 May 2015, 06:09:01 »
Heerlijk!  ;D

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #3056 Gepost op: 07 June 2015, 23:25:01 »
750909 30-06a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1146 lijn 6,
Grote Marktstraat,
Den Haag,
09 september 1975.

Het is Prinsjesdag 1975, traditiegetrouw de dag van veel omleidingen op het Haagse tramnet rond de binnenstad.
Een aantal lijnen komt op plaatsen waar deze lijnen normaal niet rijden en op omleidingsroutes waar normaal geen trams komen rijden op Prinsjesdag wel trams.
750916 30-14a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1234 lijn 3,
Grote Marktstraat/Jan Hendrikstraat,
Den Haag,
16 september 1975.

750916 30-15a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1194 lijn 3,
Jan Hendrikstaat,
Den Haag,
16 september 1975.

750916 30-16a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1177 lijn 3,
Grote Marktstraat,
Den Haag,
16 september 1975.

750916 30-17a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1167 lijn 3, Kalvermarkt,
Den Haag,
16 september 1975.
Puch met hoog stuur hoort nog helemaal bij het straatbeeld van de mid-zeventiger jaren.

750916 30-18a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1194 lijn 3, Kalvermarkt/Fluwelen Burgwal,
Den Haag,
16 september 1975.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 19 Toen
« Reactie #3057 Gepost op: 08 June 2015, 10:16:58 »
Puch met hoog stuur hoort nog helemaal bij het straatbeeld van de mid-zeventiger jaren.

Net als Simca's en een behoorlijk nieuw uitziende Volkswagen Kever. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7567
Re: 19 Toen
« Reactie #3058 Gepost op: 08 June 2015, 13:25:12 »
Prachtige foto's Gerard.

Dat hele gebied Kalvermarkt/Turfmarkt tussen Den Haag CS en Spui komt denk ik wel in aanmerking als een van de meest intensief veranderende stukjes Nederland. Volgens mij ziet alleen het ministerie van Defensie er nog ongeveer zo uit als in 1975. Tenminste... van de buitenkant.  :)

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: 19 Toen
« Reactie #3059 Gepost op: 08 June 2015, 16:13:10 »
wat een geweldige foto's uit de ddr en den haag.
de sfeer in de toenmalige ddr heb je helemaal perfekt in beeld gebracht
oude trams,slechte rails,kinderkopjes,verwaarloosde huizen etc etc etc

wij vonden het toen raar dat je in de ddr altijd bij ieder dingetje je paspoort moest laten zien
nu is dit in nederland inmiddels door toedoen IS en co ook heel gewoon
heet tegenwoordig preventief fouilleren en zo
in de ddr veel grijs op straat (vopo) en hier meer blauw op straat
en op zuidplein borden dat je met meer dan 4 personen niet mag blijven chillen
hoe tijden kunnen veranderen,hoe onze vrijheid inmiddels stiekem op oostblokwijze is beknot
en onze straten in de stad waren toen perfect,nu vallen daar ook de gaten in dank te weinig
personeel,te weinig onderhoud.en ieder station had toen personeel om wissels sneeuwvrij te maken
nu komt er een busje uit tilburg en blijft onderweg steken!

groetjes
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko