Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 21:31:56
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:30:59
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:23:21
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:16:26
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:08:20
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 20:57:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 20:49:14
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1791009 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: 19 Toen
« Reactie #3915 Gepost op: 05 februari 2019, 11:36:54 »
Dat spoor links is dan richting een niet-geëlectrificeerd inhaalspoor danwel het perron richting Almelo?
In 1985 was het een inhaalspoor voor goederentreinen naar en van Almelo. Dat spoor liep toen niet langs een perron. Nu loopt dat spoor wel langs het perron en zijn de overloopwissels aan de zuidkant van het perron verwijderd. Zie info op sporenplan.nl. De foto is genomen terwijl de trein rijdt tussen sein 342 en wissel 341.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #3916 Gepost op: 05 februari 2019, 11:40:02 »
Hallo Reinout,

Het spoor dat je op de voorgrond ziet is het goederenspoor, de meeste goederentreinen naar Emmen kwamen uit Almelo, op de twee foto's van de 6421 in mijn laatste fotopost zie je duidelijk dat spoor 3 voor de treinen Almelo Mariënberg zijn, het buitenste spoor richting Hardenberg werd voor goederen treinen gebruikt.

aan de andere kant van het station splitst de lijn zich naar Ommen en rechts naar Almelo.

ps de situatie is in 2017 veranderd, kom er tegenwoordig niet meer ,maar spoor3 is tegenwoordig het doorgaande spoor omdat de van Almelo door rijdt naar Hardenberg.

tot zo ver

mvgr Evert en Bas
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2019, 11:42:40 door mass am see »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #3917 Gepost op: 06 februari 2019, 08:37:18 »
Hallo,

Ja Mariënberg is (was) een best interessant station, treinen uit drie richtingen er is nu nog wat van over spoor 4 is een kopspoor geworden en spoor 3 een doorgaand spoor richting Hardenberg.

Ooit reden er 3 olietreinen per dag en de AKU ,Enka Akzo kregen ook 3 goederen treinen per dag te verwerken, nu was Emmen Zwolle nog een uursdienst, dus dat ging wel goed tussen de dienstregeling door. 
Wat nog over is is alleen nog een dagelijkse trein naar Emmen met max acht ketelwagons caprolactam voor de DSM op het Emmtec terrein.
Alleen deze trein komt smorgens rond de klok van 6:00 aan in Emmen, brengt de ketelwagons naar de DSM en rijdt als losse lok weer naar Almelo.
In de avonduren komt de lok weer naar Emmen en haalt de lege ketelwagons weer op om naar Geleen te brengen.

En Mariënberg is (was) een perfecte locatie om foto's te maken van treinen, Mijn schoonouders hebben hier 30 jaar op de camping gestaan en wij zelf 20 jaar, en direct tegen over het station, vandaar mijn vele foto's in Mariënberg   

Maar nu weer wat plaatjes.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/1998-05-02-149-marienberg-2.jpg][/url]
we zijn even weer in het jaar 1998 , toen reden de DE2en al niet meer en had de DE3 zijn taken over genomen 149 02-05-1998 Mariënberg

de 116 staan aan het perron van spoor 3, het spoor op de voorgrond werd gebruikt voor goederentrein richting Emmen. 29-03-1998 Mariënberg

de 148 te beerzeveld op weg naar Almelo 02-05-1998.

de railhoppers 2104-2102 vertrekken net uit Mariënberg richting Zwolle.29-08-1998 .

Dit was even weer ,binnen kort een ander jaar of plaats.

mvgr Evert en Bas 

Ronald1974

  • Gast
Re: 19 Toen
« Reactie #3918 Gepost op: 06 februari 2019, 09:14:41 »
Mooie foto's Evert.

M.v.g. Ronald.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 19 Toen
« Reactie #3919 Gepost op: 06 februari 2019, 10:02:59 »
Hele leuke fotos Evert!  (y)
Ik ben zelf geboren en getogen in Hardenberg en herken het dus prima!
Daarnaast heb ik jarenlang (1993-1999) als student tussen Enschede en Hardenberg gependeld (in het weekend). Toen reed de boemel uit Almelo nog tot Marienberg (en niet zoals nu door naar Hardenberg) en moest ik dus overstappen in Marienberg. Leuk station!
Ach ja, de goede oude tijd dat je vanuit dee DE2 overstapte in een rail-hop-hopper.... :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: 19 Toen
« Reactie #3920 Gepost op: 06 februari 2019, 13:16:54 »
de 116 staan aan het perron van spoor 3, het spoor op de voorgrond werd gebruikt voor goederentrein richting Emmen. 29-03-1998 Mariënberg
Het vierde spoor werd niet alleen voor goederentreinen gebruikt, ook de niet in Mariënberg stoppende attractie express van Emmen naar Enschede gebruikte dit spoor:

Op 2 september 1994 komt plan U 117 als attractie express trein 31281 van Emmen naar Enschede over spoor 4 door Mariënberg. Helaas waren de stickers alweer van het treinstel verwijderd.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
    • Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3921 Gepost op: 06 februari 2019, 13:26:16 »
Aantal keren per week komt ook de Bentheimer Eisenbahn nu nog door Mariënberg heen van/naar Coevorden met een containertrein.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #3922 Gepost op: 06 februari 2019, 16:23:32 »
je bedoeld deze Niels



de 117 op 09-08-1994 Emmen

mvgr Evert

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #3923 Gepost op: 06 februari 2019, 16:26:44 »
rl=https://images.beneluxspoor.net/bnls/1994-08-20-130-117-Marienberg-2.jpg][/url]
soms was het druk en reed er dubbel tractie de 117en 130 op de terugweg naar Enschede op 20-08-1994 Mariënberg

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: 19 Toen
« Reactie #3924 Gepost op: 06 februari 2019, 18:55:56 »
Leuke kleurvariant voor Artitec.(?) ;)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #3925 Gepost op: 08 februari 2019, 11:49:54 »
Hallo, even weer aan het scannen geweest ,nu het jaar 1991.
Weet dat de scans niet de kwaliteit hebben als de dia's en maak daarom ook een selectie voor hier.

de 1789 op 05-04-1991 Emmen

de 6423 loopt om op 14-05-1991 in Emmen

deze foto had ik volgens mij al eerder geplaatst, maar het blijft een mooie plaat, de plek is vlak bij de aansluiting van de (toen nog AKZO), net rechts zie nog net een stukje gebouw,deze plek is anno nu compleet veranderd de 1798 op 03-07-1991 te Emmen.

en zoals ik al eerder schreef was de spoorlijn Emmen-Zwolle een bonte lijn wat betreft materieel, 4011 op 04-07-1991 in Emmen.

Het laatste stuk spoor was toen nog niet voorzien van bovenleiding, de 2283 rangeert op 05-04-1991 in Emmen.

dit was het even weer en veel kijk plezier.

mvgr Evert
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2019, 15:38:26 door mass am see. Reden: datum gewijzigd »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6472
Re: 19 Toen
« Reactie #3926 Gepost op: 08 februari 2019, 13:18:24 »
Mooie foto's allemaal, maar het is tegenwoordig wel praktisch allemaal gele huisstijl wat de klok slaat.

We kunnen een nog exclusiever draadje starten genaamd: "negentien groen"  :)
Boomshanka!

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: 19 Toen
« Reactie #3927 Gepost op: 08 februari 2019, 13:38:29 »
Paul: (y)
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #3928 Gepost op: 08 februari 2019, 15:36:50 »
Dat het hier in Drenthe groen is hoef ik niemand te vertellen, en de laatste jaren zijn er heel wat plekje verdwenen door hoger hekken en een oerwoud aan groen.
Maar ook tal van plaatsen waar je rond om je heen hier en daar een huis met schuur ziet en met wat bomen.


dit plekje kan ik amper nog fraaie plaatjes maken de schuur met boerderij is gesloopt en er staan nu hoge hekken Emmen 21-6-1991 te hoge van aansluiting  AKZO.

net als dit plaatje op 03-07-1991,hier waar de 6405 rijdt is nu het station van Emmen Zuid, de 2 bomen zijn het enige nog waar je het terug kan vinden, staan staan op de parkeerterrein van het station.

links op de foto is nu het perron van Emmen Zuid ,de overweg van de nieuw Amsterdamsestraat is nu een tunnel en binnenkort wordt rechts waar ik de foto heb gemaakt een nieuw perron gebouwd met een extra inhaalspoor om in de spits een kwartierdienst  te realiseren.
De wijk de riet moest nog gebouwd worden waar nu 11.000 mensen wonen, links is een industrieterrein.

deze laatste plaat moet ongeveer in 1985 0f 86 geweest zijn

dit was het even weer, volgende week weer scannen.

mvgr Evert
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2019, 15:40:19 door mass am see »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 19 Toen
« Reactie #3929 Gepost op: 08 februari 2019, 15:45:19 »
Leuk die laatste plaat! Heb je nog fotos van voor de electrificatie? Ik kan me de klassieke beveiliging nog net herinneren. Jammer dat ik er toen zo weinig oog voor had...
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256