Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1785911 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: 19 Toen
« Reactie #3555 Gepost op: 24 januari 2018, 18:10:22 »
Bo' Bo' zijn 2 tweeassige draaistellen met op elke as een motor zoals de NS 1100 een NS 1300 is Co' Co'.
NS 16/17/1800 is B'B' 2 draaistellen met 2 assen in beide draaistellen één motor voor beide assen.
DE10 is C' B' dus 1 drieassig en 1 tweeassig draaistel met elk één motor, de ene motor drijft 3 de andere 2 assen aan.


Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

chrvdv37402

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: 19 Toen
« Reactie #3556 Gepost op: 24 januari 2018, 18:50:32 »
Eigenlijk moet er nog een streep staan onder C'B' om aan te geven dat er één motor is.
Groeten Christian

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: 19 Toen
« Reactie #3557 Gepost op: 24 januari 2018, 18:59:56 »
Dat denk ik niet... De loc heeft één motor, net als een NS 2200 of 2400, alleen heeft deze geen generator maar een hydraulische pomp, in elk van de draaistellen zit een hydromotor die alle assen van dat draaistel aandrijft.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 19 Toen
« Reactie #3558 Gepost op: 25 januari 2018, 02:23:31 »
Vervolg met Nijmegen en Arnhem. Plan U, hondekoppen, geel/grijze 1300.

En deel 3 met veel diesel-kwijl-kwijl-foto's. Sik, 500, 2200, DE1, DE2nieuw, enz. De foto's waardoor je toch ook een NL spoorbaan uit die tijd wilt gaan beginnen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: 19 Toen
« Reactie #3559 Gepost op: 25 januari 2018, 09:42:36 »
 (y) Geweldig!

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #3560 Gepost op: 28 januari 2018, 12:48:25 »
Ik ben altijd al gek geweest op "altbau Eloks", vooral uit de Duitstalige landen.

Tot 2007 stond bij het goederenstation Wolfurt (ten zuiden van Bregenz, Oostenrijk) de ÖBB Krokodil 1189 09 opgesteld als monument.
In 2007 is deze lok verhuisd naar het museum Lokpark Ampflwang.

In de jaren '80 stond de lok gewoon langs de weg opgesteld als monument, op een stukje spoor.
Je kon er vrij omheen lopen (en er gewoon op klimmen als je daar behoeft aan had).

Maar goed dat deze lok nu op een meer beschermde plek staat, want in deze tijd zou dat niet lang goed gaan.

Als ik het Roco model ooit nog ergens tegenkom zal ik niet aarzelen om het te kopen.
Al is het in de oranje kleurstelling...





HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

oranda-jin

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: 19 Toen
« Reactie #3561 Gepost op: 28 januari 2018, 16:16:07 »
Middag !

Van dit type locomotief zijn in 1923-24 oorspronkelijk als serie 1100.0 7 en in 1926-27 als verbeterde serie 1100.1 9 stuks gebouwd.
Na de Anschluss in 1938 zijn deze locomotieven ingepast in het nummerschema van de DRG als E89 en E89.1; en na WO2 door de ÖBB hernummerd in de series 1089 en 1189. Eén locomotief, de E89.007 heeft de oorlog niet overleefd. De meesten anderen zijn in de 70er jaren uit dienst gegaan.
De 1189.02 is de enige die ooit oranje is geweest en is in 1979 ook in deze kleur uit dienst gegaan. In de 90er jaren gerestaureerd en als 'Nostalgie'-locomotief 1100.102 weer op de baan gekomen.



Hierbij een scan uit het boekwerkje dat is behoort bij het Nostalgie model van Roco met daarin alle tot die tijd verschenen modellen. De genoemde modellen zijn:

1978   4149A   1189.05   groen   tijdperk 4      Oorspronkelijke museumlocomotief
1979   4149B   1189.02   oranje   tijdperk 4   
1980~             1189.02   groen   tijdperk III
Van beide bovenstaande Roco nummers zijn diverse oplages geweest die telkens weer iets waren verbeterd t.o.v. de eerdere edities.
1986   43446   1189.0?   groen   nieuw artikelnummer
1986   43447   1189.02   oranje   nieuw artikelnummer
1991                1189.05   groen   tijdperk 4      Oorspronkelijke museumlocomotief
1995   43446   1189.09   groen
1995   43446.1   1189.07   groen
1995   43447   1189.02   oranje   tijdperk 4   
Ook voor bovenstaande nieuwe nummers geldt dus weer dat er telkens weer iets verbeterde edities zijn.
1998   43378   1100.102 groen   Bedrijfsklare 'Nostalgie'-locomotief in de oorspronkelijke tijdperk II uitvoering.

Nieuwste familie leden zijn:
2015   72645   1189.02   oranje
2015   72646   1189.05   bruin   tijdperk IIIa

Mij is ook een grijze DRG E89.1 bekend maar het Roco-nummer ervan kan ik zo snel niet vinden.

Zoals je ziet ontbreken er in deze lijst slechts 15 jaar. Maar misschien heb je er toch iets aan bij het vinden van een fraai model.

Succes !

Groeten, Hans

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #3562 Gepost op: 28 januari 2018, 16:43:29 »
Thnx !

Ik heb al wel een Zwitserse Krokodil.
Dat is een statisch model van Raimo, in schaal O.
Ik moet hem nog bouwen...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: 19 Toen
« Reactie #3563 Gepost op: 28 januari 2018, 19:35:22 »
Dat denk ik niet... De loc heeft één motor, net als een NS 2200 of 2400, alleen heeft deze geen generator maar een hydraulische pomp, in elk van de draaistellen zit een hydromotor die alle assen van dat draaistel aandrijft.
Doorgaans heeft een DH lok één centrale hydraulische versnellingsbak en zijn de assen daaraan star met cardanassen gekoppeld, dat lijkt me meer voor de hand liggend dan een hydraulische pomp en aparte hydraulische motoren.

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: 19 Toen
« Reactie #3564 Gepost op: 28 januari 2018, 19:51:01 »
Mij is ook een grijze DRG E89.1 bekend maar het Roco-nummer ervan kan ik zo snel niet vinden.

Overzicht met plaatjes, ook de grijze, en hij rijdt heel mooi ;)
http://www.modellbau-wiki.de/wiki/E_89
Met vriendelijke groet,
Teun

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #3565 Gepost op: 31 januari 2018, 16:17:51 »
Nu eens een serie foto’s zonder een trein er op:

Toen de plannen voor de bouw van de Spoortunnel in Rotterdam werden gemaakt, bleek er niet genoeg ruimte om op de Binnenrotte alle 4 tunnelbuizen in 1x aan te leggen.
Het oorspronkelijke bouwschema voorzag in de aanleg van de 2 oostelijke buizen, dan de sloop van het spoorviaduct, en pas daarna de bouw van de 2 westelijke buizen.

Er werd een operatie bedacht om vrijwel het gehele spoorviaduct tussen Pompenburg en Blaak op te schuiven in westelijke richting.
Zo werd ruimte gecreëerd om alle 4 tunnelbuizen toch in 1x te kunnen bouwen. Dat betekende een forse bekorting van de bouwtijd en de overlast voor het Centrum.
En ook voor het totale bouwbudget…

Om het opschuiven van het viaduct mogelijk te maken werden aan de westzijde alle pijlers verbreed met nieuwe betonnen pijlers, en uiteraard de nodige extra draagconstructies.
Uiteindelijk werd het viaduct in één weekend in het voorjaar van 1989 opgeschoven, inclusief rails, bovenleiding etc.
Alles bij elkaar best een spektakel.

De foto’s zijn uiteraard ingescande exemplaren, indertijd gemaakt door mijjn vader.
Ze staan niet in chronologische volgorde.


Achter de Laurenskerk: hier is het viaduct al opgeschoven.


De Meent: hier zijn de hulppijlers duidelijk te zien. Het viaduct ligt nog op de oude plek.


De Meent: het viaduct op de nieuwe plek.



[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/1989_spoorviaduct_Rotterdam_07_1.jpg]











Tot slot een plaatje in zuidelijke richting, van het oude metrostation Blaak.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 16:29:55 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: 19 Toen
« Reactie #3566 Gepost op: 31 januari 2018, 16:25:17 »
Leuke beelden van Rotterdam Blaak. dat was de periode dat ongeveer het hele centrum een grote bouwput was.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: 19 Toen
« Reactie #3567 Gepost op: 31 januari 2018, 21:46:16 »
Ik was al een paar keer nét te laat voor het 25 jaar-draadje. Dan maar eens hier geplempt:


trst, trnr 1934 Vs-Gvc op viadukt naast tunnelingang.  23-01-1993


785+728, trnr 2143 Asd-Vs. op viadukt Pompenburg R'dam.  23-01-1993


530, trnr 5449 Asd-Dordrecht. Rotterdam Zuid. 30-01-1993

No dress rehearsel, this is our life.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #3568 Gepost op: 03 februari 2018, 23:49:26 »
In 1977 Interrail gedaan en via Zwitserland, Italië en Joegoslavië naar Griekenland en terug gereden. Alles over land.
Eerst naar La Choux de Fonds in Zwitserland gegaan waar Chemin de Fer de Jura nog reed in straatspoor.

770619 58-31a La Chaux de Fonds (CH) by Gerard van Vliet, on Flickr
CFJ 702 in straat,
La Chaux de Fonds,
19 juni 1977.

Ook in het station zelf was smalspoor te zien.
770620 58-33a La Chaux de Fonds (CH) by Gerard van Vliet, on Flickr
CMN BDe4-8 1,
La Chaux de Fonds,
20 juli 1977.

SBB treinen waren nog goeddeels groen zoals deze loks in het station van Zürich.
770620 58-34a Zurich (CH) by Gerard van Vliet, on Flickr
SBB 11457,
Zurich Hbf,
20 juni 1977.

770620 58-35a Zurich Hbf (CH) by Gerard van Vliet, on Flickr
SBB 1200,
Zurich Hbf,
20 juni1977.

Tijdens doorkomst in het station van Oensingen stond op het voorplein een voormalige Rote Pfeil.
770620 59-08 Oensingen (CH) by Gerard van Vliet, on Flickr
OeBB blaue Pfeil,
Oensingen,
20 juni 1977.

En in het station van Solothurn een EBT lok.
770620 59-09a Solothurn (CH) by Gerard van Vliet, on Flickr
EBT lok 108,
Solothurn,
20 juni 1977.

In Rochefort was het licht maar net toereikend om deze lok op de dia te zetten, dit beeld heb ik er nog uit kunnen persen.
770621 59-10 Rochefort (CH) by Gerard van Vliet, on Flickr
Onbekende Ae4/7
Rochefort,
21 juni 1977.

Natuurlijk in Brig BLS loks gezien.
770622 59-17a Brig (CH) by Gerard van Vliet, on Flickr
Lok BLS 181,
Brig,
22 juni 1977.

770622 59-18a Brig (CH) by Gerard van Vliet, on Flickr
Lok SBB 16368,
Brig,
22 juni 1977.

Dan door de Simplon naar Italië in mijn volgende post.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: 19 Toen
« Reactie #3569 Gepost op: 04 februari 2018, 08:54:05 »
leuk!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT