Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:53:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 00:40:53
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 00:07:29
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:02:02
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door Luc2000
17 November 2025, 23:55:06
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
17 November 2025, 23:38:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
17 November 2025, 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
17 November 2025, 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
17 November 2025, 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
17 November 2025, 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
17 November 2025, 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
17 November 2025, 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
17 November 2025, 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
17 November 2025, 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 November 2025, 22:06:59
Zee. Land. door Huup
17 November 2025, 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
17 November 2025, 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
17 November 2025, 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
17 November 2025, 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
17 November 2025, 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
17 November 2025, 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
17 November 2025, 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 November 2025, 20:55:58
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
17 November 2025, 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
17 November 2025, 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
17 November 2025, 20:06:17
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
17 November 2025, 20:02:56
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1985571 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3045 Gepost op: 24 May 2015, 21:21:52 »
In het draadje "25 jaar geleden" heb ik het op 24 mei 2015 gehad over het eindpunt Rosenthal in Oost Berlijn van lijn 22.
Bij dat eindpunt ben ik op 18 oktober 1985 al eens geweest. Wat dia's.


Passagiers van lijn 22 mochten hier niet verder meerijden, aangezien de tram bij de Muur het eindpunt had.
Reko twee-asser 217-075 komt hier vanaf het eindpunt de Wilhelmsruher Damm uit. De Muur is niet te zien.


Verder naar de stad toe, reed de tram langs de Friedrich Engels Strasse.


Op 18 oktober 2004 zag de Friedrich Engels Strasse er zo uit. De tram rijdt echter nog steeds over enkelspoor in de kant van de weg.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: 19 Toen
« Reactie #3046 Gepost op: 24 May 2015, 22:08:41 »
Even een vraag: dat fotograferen in oost Berlijn, was dat niet erg lastig? Ik ben met schoolreis in 1988 naar Berlijn geweest en er werd ons op het hart gedrukt geen fotos te maken in de DDR op straffe van in beslagname van het fototoestel...

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3047 Gepost op: 25 May 2015, 08:37:45 »
@Ed van Mierlo: Je mocht in de DDR alles fotograferen, zolang het maar geen militaire of strategische onderwerpen waren. Kazernes, militairen moest je uiteraard niet fotograferen;
ook in het grensgebied (de Muur in Oost Berlin) kon je maar beter geen herinneringsfoto maken.
Maar soms was het wel eens lastig in een stad, omdat je niet wist wat nu strategisch was: stond er een bordje (fotografieren verboten) dan was het duidelijk.
Een gebouw met veel antennes op het dak kon je ook maar beter niet in beeld hebben. Ik heb eigenlijk nooit last gekregen bij het fotograferen van trams in de DDR.
Uiteraard werd wel eens door een Vopo (Volkspolizei) gevraagd wat je daar deed en werden gelijk je paspoort en je juiste stempels gecontroleerd.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent 

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #3048 Gepost op: 25 May 2015, 18:11:02 »
In het draadje "25 jaar geleden" heb ik het op 24 mei 2015 gehad over het eindpunt Rosenthal in Oost Berlijn van lijn 22.
Bij dat eindpunt ben ik op 18 oktober 1985 al eens geweest. Wat dia's.
Leuk leuk leuk  (y)

Verder naar de stad toe, reed de tram langs de Friedrich Engels Strasse.

Op 18 oktober 2004 zag de Friedrich Engels Strasse er zo uit. De tram rijdt echter nog steeds over enkelspoor in de kant van de weg.
Tussenvariant op 21 april 1992.
De andere kant gezien vanaf aan de andere kant van de straat:

Het eigenlijke eindpunt Rosenthal Nord met keerlus werd niet aangereden, de halte op Wim's foto met de gelede tram (Rosenthal, Hauptstraße) was de eindhalte en dus werd er met tweerichtings-Reko's gereden. De aankomende motorwagen reed na vertrek van de tram erachteraan tot de eerste wisselplaats (halte Rosenthal, Siedlung) en wachtte daar de volgende tram af om er achteraan te gaan en hem terug naar de stad te gaan trekken:

Hier de aankomende tram en de net aangeschoven motorwagen

Net voorbij die eerste wisselplaats (halte Rosenthal, Siedlung) richting de stad:

En nog een stukje verder op het enkelspoor naast de weg, daarna ligt het een stuk in de straat (Friedrich-Engels-Straße bij Kastanienallee):

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7730
Re: 19 Toen
« Reactie #3049 Gepost op: 25 May 2015, 20:18:27 »
Benieuwd hoeveel straatnamen Marx en Engels hedentendage nog hebben overgehouden...  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3050 Gepost op: 25 May 2015, 22:18:59 »
@Illya Vaes: mooie foto's ook. De jaren na de val van de Muur waren erg interessant op tramgebied. Met 25 vakantiedagen in het jaar kon je jammer genoeg niet overal gaan kijken.
@Paul de Goede: alle straatnamen met DDR-helden zijn inmiddels wel verdwenen. Vooral Wilhelm Pieck, Lenin en de Strasse der Deutsch-Sowjetische Freundschaft moesten het ontgelden.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #3051 Gepost op: 26 May 2015, 11:00:18 »
Dank  :)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3870
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #3052 Gepost op: 27 May 2015, 23:51:46 »
750905 29-27a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1128 lijn 6,
Herengracht/Fluwelen Burgwal, op de achtergrond DAF vrachtwagen en Hanomag bestelwagen,
Den Haag,
05 september 1975.

750905 29-28a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1118 lijn 6,
Fluwelen Burgwal,
Den Haag,
05 september 1975.

750905 29-26a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1138 lijn 6,
Herengracht,
Den Haag,
05 september 1975.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1924
    • Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3053 Gepost op: 28 May 2015, 14:39:48 »
Dat doe je goed Gerard! zo kan ik ff afkicken van die fraaie oostblokplaatjes! Mooie Haagsche PCC's!!! En wat zien ze er nog goed uit terwijl in 1975 de vergeling bij de 1100'en al had toegeslagen...

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3870
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #3054 Gepost op: 28 May 2015, 23:29:30 »
Verder afkicken dan maar  ;D
750905 29-29a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1150 instructierit,
Plein1813,
Den Haag,
05 september 1975.

750908 30-01a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1198 lijn 12,
Rijnstraat,
Den Haag,
08 september 1975.

750909 30-05a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1186 lijn 16 omleiding,
Grote Marktstraat/Spui,
Den Haag,
09 september 1975.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1924
    • Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3055 Gepost op: 29 May 2015, 06:09:01 »
Heerlijk!  ;D

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3870
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #3056 Gepost op: 07 June 2015, 23:25:01 »
750909 30-06a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1146 lijn 6,
Grote Marktstraat,
Den Haag,
09 september 1975.

Het is Prinsjesdag 1975, traditiegetrouw de dag van veel omleidingen op het Haagse tramnet rond de binnenstad.
Een aantal lijnen komt op plaatsen waar deze lijnen normaal niet rijden en op omleidingsroutes waar normaal geen trams komen rijden op Prinsjesdag wel trams.
750916 30-14a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1234 lijn 3,
Grote Marktstraat/Jan Hendrikstraat,
Den Haag,
16 september 1975.

750916 30-15a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1194 lijn 3,
Jan Hendrikstaat,
Den Haag,
16 september 1975.

750916 30-16a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1177 lijn 3,
Grote Marktstraat,
Den Haag,
16 september 1975.

750916 30-17a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1167 lijn 3, Kalvermarkt,
Den Haag,
16 september 1975.
Puch met hoog stuur hoort nog helemaal bij het straatbeeld van de mid-zeventiger jaren.

750916 30-18a Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 1194 lijn 3, Kalvermarkt/Fluwelen Burgwal,
Den Haag,
16 september 1975.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 19 Toen
« Reactie #3057 Gepost op: 08 June 2015, 10:16:58 »
Puch met hoog stuur hoort nog helemaal bij het straatbeeld van de mid-zeventiger jaren.

Net als Simca's en een behoorlijk nieuw uitziende Volkswagen Kever. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7730
Re: 19 Toen
« Reactie #3058 Gepost op: 08 June 2015, 13:25:12 »
Prachtige foto's Gerard.

Dat hele gebied Kalvermarkt/Turfmarkt tussen Den Haag CS en Spui komt denk ik wel in aanmerking als een van de meest intensief veranderende stukjes Nederland. Volgens mij ziet alleen het ministerie van Defensie er nog ongeveer zo uit als in 1975. Tenminste... van de buitenkant.  :)

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: 19 Toen
« Reactie #3059 Gepost op: 08 June 2015, 16:13:10 »
wat een geweldige foto's uit de ddr en den haag.
de sfeer in de toenmalige ddr heb je helemaal perfekt in beeld gebracht
oude trams,slechte rails,kinderkopjes,verwaarloosde huizen etc etc etc

wij vonden het toen raar dat je in de ddr altijd bij ieder dingetje je paspoort moest laten zien
nu is dit in nederland inmiddels door toedoen IS en co ook heel gewoon
heet tegenwoordig preventief fouilleren en zo
in de ddr veel grijs op straat (vopo) en hier meer blauw op straat
en op zuidplein borden dat je met meer dan 4 personen niet mag blijven chillen
hoe tijden kunnen veranderen,hoe onze vrijheid inmiddels stiekem op oostblokwijze is beknot
en onze straten in de stad waren toen perfect,nu vallen daar ook de gaten in dank te weinig
personeel,te weinig onderhoud.en ieder station had toen personeel om wissels sneeuwvrij te maken
nu komt er een busje uit tilburg en blijft onderweg steken!

groetjes
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko