Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56

Auteur Topic: Model Power N-spoor wissels voor schaduwstation  (gelezen 2917 keer)

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
Model Power N-spoor wissels voor schaduwstation
« Gepost op: 13 February 2009, 11:06:47 »
Voor het schaduwstations op mijn (toekomstige) modelspoorbaan, zal ik aardig wat wissels nodig hebben (naar schatting ongeveer 40 stuks). Om dit niet te erg in de papieren te laten lopen, vallen de wissels van Fleischmann en Minitrix hiervoor af. Ik ben dus op zoek naar een geschikt, maar betaalbaar alternatief.

Al enige tijd terug heb ik een aantal Roco wissels gekocht (de 15o exemplaren) voor iets minder dan 20 euro per stuk. Ik heb ook twee Model Power (elektrische) wissels gekocht en die zijn zelfs maar 12,50 euro per stuk. De Model Power wissels zien er op het eerste gezicht precies hetzelfde uit als de Roco wissels. Twee verschillen die ik al ontdekt heb zijn dat de aandrijving van de Model Power wissels geen eindafschakeling hebben (lijkt me geen probleem met een digitale decoder die slechts een puls geeft) en dat het hartstuk geen metalen lipjes voor de stroomafname van de locs heeft. Zolang locs niet kruipen, blijven ze echter niet staan op deze wissels. Ze lijken me dus best geschikt voor mijn schaduwstation.

Zijn er hier mensen die meer informatie over de voor-/nadelen van deze Model Power wissels kunnen geven, of die hier ervaring mee hebben. Blijven de wissels ook op langere termijn betrouwbaar omschakelen, en neemt de stoomafname van de locs na verloop van tijd niet af?

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Model Power N-spoor wissels voor schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2009, 11:22:10 »
Citaat
Twee verschillen die ik al ontdekt heb zijn dat de aandrijving van de Model Power wissels geen eindafschakeling hebben (lijkt me geen probleem met een digitale decoder die slechts een puls geeft) en dat het hartstuk geen metalen lipjes voor de stroomafname van de locs heeft.

Je hebt de beide 2 grootste nadelen al genoemd..... Ik persoonlijk zou het zeker in die positie van een schaduwstation niet doen. Eigenlijk is de kwaliteit van dat spul belabberd. In H0 zijn ze er ook, en is de kwaliteit ook niet je-van-het.

Citaat
Blijven de wissels ook op langere termijn betrouwbaar omschakelen, en neemt de stoomafname van de locs na verloop van tijd niet af?

Heb je wel het vertrouwen zou je een testbaantje kunnen bouwen (ovaaltje) en een wissel of 2 gebruiken die continue moeten schakelen (inhaalspoor). Zo kun je zien of ze bestand zijn tegen het gebruik dat jij voor ogen hebt.
Ikzelf denk namelijk dat de aandrijving er redelijk snel mee op zal houden.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2009, 13:13:33 »
Je hebt de beide 2 grootste nadelen al genoemd..... Ik persoonlijk zou het zeker in die positie van een schaduwstation niet doen. Eigenlijk is de kwaliteit van dat spul belabberd.

Het ontbreken van eindafschakeling lijkt me eigenlijk geen probleem (de decoder geeft toch alleen een puls). Het niet gepolariseerde hartstuk zou wel een probleem kunnen zijn, maar zeker in een schaduwstation hoeven de locs niet te kruipen en het lijkt er tot nu toe op dat ze gewoon rustig rijdend zonder problemen over het wissel komen. Het wissel is nu echter nog nieuw en schoon, dus daarom wil ik graag weten of er mensen zijn die deze wissels al wat langer gebruiken (en of de stroomafname dan goed blijft).

Citaat
Heb je wel het vertrouwen zou je een testbaantje kunnen bouwen (ovaaltje) en een wissel of 2 gebruiken die continue moeten schakelen (inhaalspoor). Zo kun je zien of ze bestand zijn tegen het gebruik dat jij voor ogen hebt.
Ikzelf denk namelijk dat de aandrijving er redelijk snel mee op zal houden.

Tot nu toe levert dat gebruik dus geen enkel probleem op. Mijn modelspoorbaan moet echter wel jaren goed blijven functioneren, en om nou eerst een paar jaar te wachten om te kijken of de aandrijving dan nog werkt lijkt me ook niet geweldig. Opnieuw zouden ervaringen van anderen daar dus goed bij kunnen helpen.

Gerelateerd hieraan: hoe zijn de ervaringen met de vrijwel gelijke Roco wissels? Of toch beter de (ongeveer drie keer zo) dure wissels van Minitrix of Fleischmann nemen? Of zijn er nog andere goede alternatieven (voor de wissels in een schaduwstation)? Uiterlijk en dergelijke zijn daarij totaal niet van belang.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 13 February 2009, 13:33:50 »
Citaat
Ik heb ook twee Model Power (elektrische) wissels gekocht en die zijn zelfs maar 12,50 euro per stuk. De Model Power wissels zien er op het eerste gezicht precies hetzelfde uit als de Roco wissels.

Citaat
Ze lijken me dus best geschikt voor mijn schaduwstation.

Uit je eerste posting blijkt niet echt dat je ze al in gebruik hebt, je noemt alleen dat je ze aangeschaft en bestudeerd hebt. Als ze al werken, en ze doen het al een tijd goed zou ik ze gewoon laten liggen. Wat ik echter aangaf was dat de aandrijving (=spoel) niet bijster goed van kwaliteit is. En dat zou je op de lange termijn wel eens op kunnen breken, namelijk de algehele kwaliteit.

Op die plek waar je ze wilt hebben is duurzaamheid zeker van belang!

V.w.b. de stroomafname; dat hebben alle wissels en rails, schoonhouden is en blijft een pre voor een goed werkende modelspoorbaan. Echter denk ik dat de MP wissels van een mindere kwaliteit gemaakt zijn dan de andere duurdere door jou genoemde wissels. Ergens zit het verschil..... ;)

Gerwin

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 February 2009, 16:58:39 »
Ik heb die Model Power wissels ook bekeken en wilde die ook eventueel als alternatief gaan inzetten voor het schaduw station. Mijn leverancier wist niet of hij er nog meer kon krijgen en daarom ben ik naar alternatieven gaan zoeken, eigenlijk ook om dezelfde reden, namelijk de redelijk grote investering.

Maar wat een hele goed mogelijkheid zou kunnen zijn is om gebruik te maken van Peco code 55 of code 80 (afhankelijk waar de rest van de baan uit bestaat) met een losse wissel motor. Als je Peco aan de andere kant van het water besteld ben je een stuk goedkoper uit, neem daarbij bijvoorbeeld de wisselaandrijving van Conrad met eindafschakeling en polariteitsomschakeling en je bent voor een € 15,00 al een heel eind in de richting.

Overigens levert Peco sinds kort ook wisselaandrijvingen die je naast de wissel, in plaats van eronder, kunt monteren (PL-11). De prijs daarvan is vergelijkbaar met de Conrad motoren.

Als je andere alternatieven hebt gevonden meld ze dan ook even, misschien heb ik, of anderen er ook nog iets aan.
Gerwin, spoort NS tijdperk III in 1:160

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 February 2009, 18:15:23 »
Gerwin,

De optie van Peco wissels met een Conrad aandrijving had ik ook al bekeken, maar met de Nederlandse prijzen zit je dan toch al snel op 24 euro (17 euro voor het wissel en 7 euro voor de Conrad aandrijving). Zijn die Peco wissels aan de andere kant van de plas echt maar 8 euro???

Overigens heb ik van de Conrad aandrijvingen ook wel gehoord dat deze niet zo betrouwbaar zijn. Daarnaast is het plaatsen van Peco wissels met Conrad aandrijvingen natuurlijk wel wat meer werk dan het aan elkaar schuiven van Roco / Model Power wissels (niet heel erg, maar ik besteed mijn tijd en geld liever aan de bovenbouw dan aan het schaduwstation) en nemen Peco wissels een stuk meer ruimte in dan Roco / Model Power wissels. Ik heb ook al een aantal Roco wissels, en het is dus interessant om deze te blijven gebruiken.

Maar goed, we blijven nog even verder zoeken naar alternatieven.

Groeten, Marcel

Gerwin

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 February 2009, 20:04:37 »
@ Marcel

Bijvoorbeeld de SLE-391F voor £7,00. De aandrijving PL-11 (qua uiterlijk gelijk aan de aandrijvingen van Roco/Minitrix e.d., dus aan de zijkant van de wissel) heb ik ook gezien voor £7,00. Bij de huidige koers is dat € 16,00.

Ik ben het wel met je eens dat de Peco wissels meer ruimte nodig hebben vanwege de radius.
Gerwin, spoort NS tijdperk III in 1:160

Bert Roefs

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 February 2009, 22:49:11 »
Kijk even op:
http://www.thesignalbox.co.uk/index_new.php?pg=3&p_cat_id=1

selecteer vervolgens bovenaan in het midden:
Peco N-gauge

vervolgens:
N Finescale Track Code 55

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Model Power N-spoor wissels voor schaduwstation
« Reactie #8 Gepost op: 16 April 2009, 13:37:08 »
Is de PL-11 ook aan sturen met een wisseldecoder? oftewel gebruikt deze veel minder stroom dan de andere aandrijvingen van PECO?
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021