Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
13 December 2025, 23:49:56
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
13 December 2025, 23:03:29
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
13 December 2025, 22:41:08
Roco 2025 door Luc2000
13 December 2025, 22:16:19
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
13 December 2025, 21:33:45
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
13 December 2025, 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
13 December 2025, 20:31:02
Zee. Land. door Huup
13 December 2025, 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
13 December 2025, 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
13 December 2025, 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
13 December 2025, 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
13 December 2025, 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
13 December 2025, 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
13 December 2025, 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
13 December 2025, 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
13 December 2025, 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
13 December 2025, 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
13 December 2025, 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
13 December 2025, 15:46:06
Station Weert door LNS_047
13 December 2025, 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
13 December 2025, 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 December 2025, 14:50:16
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
13 December 2025, 13:08:13
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje  (gelezen 433351 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1320 Gepost op: 21 January 2016, 09:45:07 »
Bedoelde inderdaad om op een T chassis te zetten. Net als de blanco kappen die in je shop staan.

Maar dat is dus (nog) niet mogelijk?

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1321 Gepost op: 21 January 2016, 10:26:46 »


Het is zeker mogelijk, ik heb ze toen besteld als "Print it Anyway" waar ik aansprakelijk ben als het breekt aangezien ik onder de minimale wanddikte van 2mm zit.
Zoals je hier kan zien heb ik een aantal gemaakt:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14957.msg826839.html#msg826839

Probleem was dat ik door deze dikte ze niet te koop kan aanbieden aangezien Shapeways ze dan zal afkeuren.

Edit:

Foto van SGMm op Tgauge treinstel.

En ook de onderstellen (incl draaistellen en wielen) heb ik 3Dgeprint voor Tgauge
https://www.youtube.com/watch?v=OyQ9LHkwuZc
« Laatst bewerkt op: 21 January 2016, 10:28:49 door Mitchell »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1322 Gepost op: 21 January 2016, 11:06:39 »
ahh zeer interessant.

maar is kijken wat de tijd brengt.

bedankt voor de info  :)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1323 Gepost op: 25 January 2016, 09:38:49 »
En daar is het bootje  (y)


Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1324 Gepost op: 25 January 2016, 15:34:13 »
Nog iets wat ik aan het proberen ben.
Kan iemand mij vertellen of zoiets er al is in H0?
Op dit moment koop je een preiser in een bepaalde houding.

Wat nou als je een poppetje in onderdelen krijgt en je zelf de houding bepaald?
Nadeel hiervan is natuurlijk dat je ze wel zelf moet verven.

Het poppetje zal dan uit een setje bestaan van meerdere armen, benen hoofden en accessories.

Klein voorbeeldje:


Je kan dus de armen op verschillende manieren vastplakken aan de torso.
Kosten zijn ongeveer 3,- per poppetje + onderdelen.

Zou dit iets kunnen zijn?


Als iemand zich afvraagt hoe ik de armen gemaakt heb:
Ik heb een 3D scanner hier, dus inprincipe kan ik ook een hele persoon scannen  :P

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1325 Gepost op: 25 January 2016, 15:48:06 »
Is het lichaam massief of hol?

Bij een hol lichaam biedt dit perspectief voor het msken van een bewegende arm.
mvg,
 Sander

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1326 Gepost op: 25 January 2016, 15:57:20 »
Hoe scan je dan zo'n los hoofd..... ;D
met vriendelijke groet,

Jan

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1327 Gepost op: 25 January 2016, 16:09:05 »
Het lichaam is massief, het gaat hier over een poppetje van zo'n 2cm.
Bewegende onderdelen erin verwerken in die schaal is verdomd lastig.

Daarbij betekent het ook dat je de plooien van bijvoorbeeld het blousje niet kan veranderen (wat nu dus wel kan door andere arm te gebruiken).


JvB, daar hebben we een scherp mesje voor  (y)


De armen in kwestie
« Laatst bewerkt op: 25 January 2016, 16:13:12 door Mitchell »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1328 Gepost op: 31 January 2016, 17:38:50 »
Terwijl ik wacht op wat test prints, ook wat bouwvakkers:


Daarnaast ben ik deze aan het test printen:


Zoals je kan zien is het de bedoeling dat het poppetje kan bewegen, als test heb ik hier alleen het torso beweegbaar gemaakt.
De reden dat ik dit allemaal probeer is het volgende:


Het gapende gat, en toen dacht ik, dat moet met 3D printen een stuk kleiner en makkelijker kunnen worden.

Nu is het natuurlijk de vraag natuurlijk: en nu?
Servo gebruiken? Wat is een makkelijke / goedkope manier voor aandrijving.

Ideeën?

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1329 Gepost op: 01 February 2016, 11:42:45 »
Proof of concept:




Poppetje kan dus 360 graden draaien en je ziet het gat in de torso nauwelijks :)

Met een klein druppeltje lijm kan dan het poppetje op de "correcte" houding vastgezet worden.
Volgende stap is om naast de bouwvakkers dus zowel statische als beweegbare poppetje te maken.

Edit:

Dit is de volgende test print.

Hierbij kan het hoofd en de arm bewogen worden.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2016, 14:13:12 door Mitchell »

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1330 Gepost op: 01 February 2016, 16:27:33 »
Mitchell,
heel leuk is dit. Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke resultaat.

M vr gr,
Wim

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1331 Gepost op: 01 February 2016, 19:45:27 »
Komt Shapeways niet met een figuurtjes software, waar je zelf de figuurtjes eenvoudig kan samenstellen?

Groeten Jeroen, die het 3D printen met veel interesse volgt en deelneemt.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8398
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1332 Gepost op: 01 February 2016, 19:46:05 »
Dat "gapende gat" is er niet voor niets. Daar zit een verbinding. Als ik het zo zie een messing buisje/ringetje met een pin er doorheen. Hoe had jij die aansturing onzichtbaar in gedachten?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1333 Gepost op: 01 February 2016, 19:56:48 »
De 3D plaatjes van de figuren zien er erg gedetailleerder uit  (y)

Zou dit ook voldoende zijn (en mogelijk) om de figuren in een grotere schaal te printen ?

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1334 Gepost op: 02 February 2016, 09:47:07 »
Hoi Sven,

In principe zou dat gat niet zo "gapend" hoeven te zijn:


Met 3D printen zou je de verbinding vrij goed kunnen wegwerken (en daarna messing staafje gebruiken).
Grootste probleem word nog wel: hoe ga je zoiets aandrijven voor een kleine prijs.


Maar dit is allemaal een plan voor iets later.
Eerst wil ik bewegende poppetjes maken die je met een druppeltje lijm vast zet op een bepaalde positie (hier is dus geen aandrijving voor nodig)

En natuurlijk is een grotere schaal zeker mogelijk!