Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door Ronald Halma
Vandaag om 02:26:20
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52
  

Auteur Topic: Boemelbaan - (Baanplan H0)  (gelezen 3830 keer)

Jacobw

  • Gast
Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Gepost op: 10 February 2009, 21:11:13 »
Ik heb mijn baanplan helemaal weer verandert sinds de vorige keer. Het vorige baanplan heb ik al wel opgebouwd, maar zoals wel vaker gebeurd is het toch niet helemaal naar verwachting. Het nieuwe baanplan is de hoofdbaan uitgevoerd in dubbel spoor hierbij komt dan nog een schaduwstation onder het verhoogde gedeelte. De hele baan zal in de toekomst worden aangestuurd via koploper.
Graag jullie op of aanmerkingen over dit baanplan, ik zeg maar zo we worden er met z'n allen niet dommer van. :) ??? :) ???



grotere afbeelding

Grijs is de baan op normale hoogte
Blauw is de verhoogde baan
Roze is het schaduwstation



grotere afbeelding

Voor meer info over de baan en het geheel kun je ook kijken op www.boemelbaan.nl

Jacob
« Laatst bewerkt op: 10 February 2009, 21:46:12 door Jacob »

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 10 February 2009, 22:44:24 »
Hoi Jacob,

Indrukwekkende baan, beter dan de eerste, en een leuke site.
Maar in je nieuwe baan geeft de lus van het schaduwstation kortsluiting, volgens mijn rechterwijsvinger. Of geldt dat niet voor digitaal? Ik ben redelijk nieuw in spoorland, dus je moet me maar vergeven als ik het bij het verkeerde eind heb.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Jacobw

  • Gast
Re: Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #2 Gepost op: 10 February 2009, 22:49:05 »
Bedankt voor je reactie Antoontje, het klopt inderdaad dat de uitgang van het schaduwstation kortsluiting geeft maar dit is digitaal op te lossen met een keerlus module.

Jacob

Jacobw

  • Gast
Re: Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 11 February 2009, 13:27:15 »
Voor de rest niemand een op of aanmerking op dit baanplan????

Jacob

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2009, 13:44:02 »
Hey Jacob,

Het ziet er interessant uit.
Dus daar heeft niemand wat op aan te merken... ;-)

Wat ik me wel afvraag is in welk epoch je gaat rijden.
Het lijkt me gezien de afmetingen dat je weinig perron ruimte hebt gelaten bij het onderste station.
Een perron lengte van 1.35m schijnt al minimaal te zijn. (is mij al meerdere malen op dit forum geadviseerd)
Immers een koploper is al bijna een meter lang.

Maar ik kijk uit naar de start van je baanbouw en de bijbehorende foto's!

Cheers Henk
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2009, 13:51:17 »
Nou, eentje dan, maar is meer een vraag:

Aan de overloopwissels bij je station te zien rij je op de dubbelsporige baan altijd rechts, maar hoe kom je dan in het schaduwstation?

Groet Stephan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 11 February 2009, 13:57:24 »
Precies, aan de linkerkant moet de wisselverbinding daarom andersom, en aan de rechterkant (inrit naar schaduwstation) moet de verderop liggende wisselverbinding voor die inrit komen, dus voor het station.

Verder zijn je schaduwstation opstelsporen met ruwweg een meter wel erg kort.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jacobw

  • Gast
Re: Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 11 February 2009, 14:01:14 »
Bedankt voor jullie reacties.

Henk@ Het tijdperk waarin ik rij is zo ongeveer de jaren 70 - 80, ik wil niet echt dat hele modere op de baan hebben omdat ik het simpelweg gewoon niet zo mooi vindt, het zou wel kunnen dat er misschien ooit nog een verdwaalde stoomlok bij komt.
En ja de sporen bij het station zijn niet heel lang, daar heb ik ook al naar zitten kijken en mogelijk wil ik dit nog veranderen. De veranderingen zal je dan vanzelf zien op het forum.

Prutser@ Jij hebt een heel goed punt, ik was er zelf nog niet echt op gekomen, maar ik zal hier zeker veranderingen in brengen. Maar dit was ook nog maar het ontwerp (ben nog niet aan het bouwen)

Ronald@ ik ga meteen terug naar de tekentafel en denk dat ik vanmiddag nog met een verandering kom.

Jacob

Jacobw

  • Gast
Re: Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 11 February 2009, 14:57:21 »
Even weer een update...

Ik heb het baanplan wat aangepast en hoop dat het nu wat beter is. De sporen bij het station zijn langer gemaakt en tevens in het schaduwstation ook, verder heb ik de ingangen naar het schaduwstation aangepast zodat er nu geen keerlus meer nodig is, en de wisselstraten zijn verandert.
Graag jullie reactie hier weer op...



grotere afbeelding



grotere afbeelding


Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 11 February 2009, 15:30:08 »
Jacob,

Ik weet niet precies wat voor materieel je al verzameld hebt maar de naam 'boemelbaan' doet mij toch meer aan een zijlijn denken. Is er een reden waarom je het baanplan niet enkelsporig uit hebt gevoerd?

Verder denk ik persoonlijk dat het mooier is als je alles een beetje vloeiend laat verlopen door middel van flexrails. het station zou dan bijvoorbeeld in een boog kunnen liggen waardoor je je perronlengte ook meteen wat vergroot. Ook je stukje paradebaan ziet er realistischer uit met een wat vloeiender verloop.

Groeten, Xander

Jacobw

  • Gast
Re: Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 11 February 2009, 15:48:23 »
Xander@ De naam Boemelbaan ben ik zo maar opgekomen, vraag me niet hoe en waarom maar toch, en het klopt na enig zoekwerk op internet over deze naam is dit een spoorlijntje in het zuiden van het land die niet meer in gebruik is (volgens mij).

En waarom het dubbelspoor is, omdat ik het geheel ga aansturen met koploper en anders zullen er veel treinen stil staan om op elkaar te wachten.

En waarom rechte station sporen. Ik vindt dit zelf het mooiste en ik wil ook nog een beetje ruimte overhouden om een beetje te kunnen bouwen.

Jacob

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 11 February 2009, 16:50:36 »
Ok :) het gaat er natuurlijk ook om dat het plan past binnen jouw visie en niet die van anderen.

Voordeel van rechte stationssporen is natuurlijk wel dat het maken van perrons een stuk beter te doen is.

Xander

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 11 February 2009, 17:40:41 »
Jacob,

in de lus rechtsonder heb je m.i. te weinig spoorlengte om te klimmen; om over het andere spoor te gaan. Met 3% stijging heb je dus ook 3m rijlengte nodig om de ca. 10cm hoogteverschil te kunnen overbruggen. En in een bocht wordt het probleem van steile hellingen alleen maar verergerd.

Succes, Bert

Jacobw

  • Gast
Re: Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 11 February 2009, 18:39:01 »
Bert bedankt voor je reactie.
Wat je aangeeft klopt wel ongeveer alleen waar de sporen over elkaar gaan daar maak ik gebruik van een brug waardoor ik hier iets minder hoog hoef te komen voor voldoende doorrijhoogte (dit omdat een brug niet zo dik is).
Ik heb ook de lengte nog even na gekeken in wintrack en die is net 3 meter.
Dus het moet allemaal kunnen al zit het wel aan de grens allemaal.

Jacob

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Boemelbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 11 February 2009, 21:44:51 »
Xander@ De naam Boemelbaan ben ik zo maar opgekomen, vraag me niet hoe en waarom maar toch, en het klopt na enig zoekwerk op internet over deze naam is dit een spoorlijntje in het zuiden van het land die niet meer in gebruik is (volgens mij).

Een boemeltrein is een "omnibus" of stoptrein. Het woord boemel komt ook terug in het gezegde "op de boemel gaan" wat betekent, van cafe naar cafe gaan. Van een boemelbaan zou ik dus verwachten dat je een lokale lijn met stoptrein zou uitbeelden, ...of een zatlap tussen een reeks cafees!  ;D

Maar dat allemaal terzijde, 't is een leuke naam. groetjes,
Michiel