Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
  

Auteur Topic: Aix-les-Bains  (gelezen 169856 keer)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #285 Gepost op: 07 September 2009, 16:33:40 »
(ingewikkeld allemaal zeg)



Dit vind ik nou een gave foto! Alsof je zelf op dat station staat. Lekker sfeertje op die baan van jou.

Vraag: hoe heb jij die stoepen bij de (achtergrond)huizen gemaakt? Kun je daar eens een fotootje van laten zien?

Gr Jerome

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #286 Gepost op: 07 September 2009, 16:47:18 »
 :o

Dat wordt dan nog een heel gefrot om dit in model weer
te geven...

Ik heb ooit in Corsica eenvoudigere beveiligig gezien, de station-
chef draaide een rood-wit vierkant bord een kwart slag en toen
kon de trein weg... daar rijden op het grootste deel van het
spoornet maar 2 treinen per dag...
********

Sydney

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #287 Gepost op: 07 September 2009, 18:30:12 »
(ingewikkeld allemaal zeg)

We kunnen nog spreken over Jaune clignotant (geel knipperend)* , Vert clignotant (groen knipperend)** en Blanc clignotant (wit knipperend)***.
Dan hebben we nog de knipperende dubbel geel voor de ralentissement 60 (snelheidsbeperking 60).  Zo hebben we alle knipperende seinen gehad.

* geel knipperend : verkorte sectie volgend op het volgende sectie (dubbele verwittiging van sectie) : snelheid is de plaatselijke snelheid gedeeld door twee , zonder de 60 km/u te overschrijden.

** groen knipperend : voorzien op lijnen van 200 km/u.  Een groen knipperend sein geeft aan dat de bestuurder moet afremmen naar 160 km/u.

*** wit knipperend : steeds in marche à vue : een verkorte rangeerbeweging (meestal om lok te doen verplaatsen naar ander spoor om naar de andere kant van de bundel te rijden).   


Anoniem

  • Gast
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #288 Gepost op: 07 September 2009, 19:21:41 »
@ Sydney: die 3-minutenregel, die geldt neem ik aan alleen bij BAL (Block Automatique Lumineux) en/of niet voor alle blokken (cantons)? De bloksystemen BAPR (Block Automatique à Permissivité Restreinte) en BMU (Block Manuel Unifié) kennen namelijk blokken van vele kilometers lang, ik geloof dat het langste blok in Frankrijk - ergens in de Vendée of zo - bijna 100 km lang is. Dat red je niet in drie minuten ;D.

Jaune cli (préavertissement, al mag je dat officieel niet zo noemen) kennen we in Nederland ook en wordt gebruikt als het volgende blok (beveiligd door het geel tonende sein) korter is dan de remafstand van de trein. Snelheid gedeeld door twee? Heb je daar een site van?

@ Tis (dat was je naam toch?): da's in feite hetzelfde. Het rood-witte dambord is de mechanische variant van de carré. Als die weggedraaid wordt is er (bij gevolg) voie libre. Vanwege de geringe drukte en lage snelheden heeft het daar echter geen zin om ralentissements (seinbeelden voor snelheidsbeperkingen) e.d. in te stellen, aangezien aannemelijk is dat niets erg veel harder dan 30 km/h rijdt.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #289 Gepost op: 07 September 2009, 19:43:12 »
Ja Tis is mijn naam ;D

Het is alweer een paar jaar geleden dat ik in Corsica was, en
idd werd er niet al te hard gereden, alhoewel er op vlakke stukken
wel doorgedieseld werd in ieder geval harder dan 30...

Er is nu flink gemoderniseerd bij de CFC dus ik moet er hoognodig
weer eens een kijkje nemen, ik hoop dan dat ze nog die oude
Renault ABH-motorwagens in dienst hebben :D

Mvg,

Tis
********

Sydney

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #290 Gepost op: 07 September 2009, 23:16:43 »
@ Sydney: die 3-minutenregel, die geldt neem ik aan alleen bij BAL (Block Automatique Lumineux) en/of niet voor alle blokken (cantons)? De bloksystemen BAPR (Block Automatique à Permissivité Restreinte) en BMU (Block Manuel Unifié) kennen namelijk blokken van vele kilometers lang, ik geloof dat het langste blok in Frankrijk - ergens in de Vendée of zo - bijna 100 km lang is. Dat red je niet in drie minuten ;D.

Jaune cli (préavertissement, al mag je dat officieel niet zo noemen) kennen we in Nederland ook en wordt gebruikt als het volgende blok (beveiligd door het geel tonende sein) korter is dan de remafstand van de trein. Snelheid gedeeld door twee? Heb je daar een site van?

Voor het BAL-stelsel klopt die 3 minuten-regel.  BAPR en BM moet ik nazien.  Omwille van de afstanden is uiteraard een ander systeem voorzien.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #291 Gepost op: 09 September 2009, 15:00:06 »
Hoi Jerome, de camera paste ook maar net onder de overkapping  ;D

Aan de stoep moet ik nog gaan beginnen, de straat is al wel bijna klaar. Deze is gemaakt van plastic plaatjes van Kibri. Hier en daar zijn ze wat geplamuurd om ze er niet overal hetzelfde uit te laten zien. Daarna geverfd met zwarte en witte verf (lekker door elkaar) even laten drogen en dan de overtollige verf eraf poetsen met wc papier. Als de stoep er ook ligt wil ik met een droge kwast en nog wat witte verf de stenen nog wat beter uit laten komen.


Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • La vie est belle...
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #292 Gepost op: 11 September 2009, 22:08:18 »
Wilde iedereen even bedanken voor alle informatie over het Franse seinstelsel; vrouw en kinderen zijn ook blij met de tijd die vader kwijt is aan het bestuderen van het materiaal  ;D

grtz Paul
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #293 Gepost op: 17 September 2009, 11:36:16 »
De laatste dagen is er aardig wat met gips gesmeten en heeft het landschap bijna z'n definitieve vorm gekregen.





Voor het voorste spoor op deze foto (zie onder),



ben ik nog op zoek naar een goed voorbeeld voor een goederenloods met een losweg, of een bedrijf met een spoor aansluiting waarbij dit spoor doorloopt tot in het gebouw. Misschien heeft er iemand nog een suggestie?




Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #294 Gepost op: 17 September 2009, 12:51:25 »
Hi Dennis

Ik heb wel en suggestie nu het nog kan

gezien de zwarte lijn op je baan zie heb ik het vermoeden dat je een stuk straatspoor wil maken.
Als je straat spoor wil zou ik het stuk spoor dat in de straat komt niet met dwars liggers leggen maar op strookjes printplaat solderen. Je kan vervolgens de straat tegen de buiten zijde van de sporen aan leggen en aan de binnen zijde een L profiel solderen ("voorbeeld" straatLIstraat, L=L profiel en I=Rails)om zo straatspoor te imiteren. Vervolgens kan je het tussen ligende deel met bestrating naar keuze invullen.

Groeten Maurice

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #295 Gepost op: 17 September 2009, 15:24:05 »
Dennis, daar moet duidelijk een Sernam loods komen, die hadden meestal ook inpandige spooraansluiting.
En de loodsen met rond dak waren typerend !  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #296 Gepost op: 17 September 2009, 16:46:11 »
Citaat
Ben ik nog op zoek naar een goed voorbeeld voor een goederenloods met een losweg, of een bedrijf met een spoor aansluiting waarbij dit spoor doorloopt tot in het gebouw. Misschien heeft er iemand nog een suggestie?





Misschien heb je hier wat aan Dennis?

Groet Jaap

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #297 Gepost op: 17 September 2009, 18:45:01 »
Misschien heb je iets aan dit boekje, het staat vol mooie voorbeelden

http://www.ptitrain.com/librairie-nn/modele-nn/livres/gares.htm

groet
Bert

Anoniem

  • Gast
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #298 Gepost op: 17 September 2009, 18:53:28 »
JaJo, Tarascon-sur-Ariège alom?

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #299 Gepost op: 17 September 2009, 19:24:48 »
Als het maar frans is dan is Wesley er ook. ;D

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl