Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 00:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:00:20
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
20 June 2025, 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Station Roodeschool
door
Sikko
20 June 2025, 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder
door
RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
spock
20 June 2025, 22:11:03
Railcom zender bouwen
door
AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven
door
Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen
door
defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
20 jaar BNLS
door
Marco1044
20 June 2025, 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic
door
laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje
door
Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor
door
Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
door
Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn
door
Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
20 June 2025, 10:39:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Ha in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
7
Omlaag
Auteur
Topic: Ha in H0 (gelezen 40590 keer)
Reinier Z.
Re:Ha in H0
«
Reactie #30 Gepost op:
23 January 2011, 18:20:30 »
Zo, weer even een update. Inmiddels heb ik de derde module van het schaduwstation van een topplaat voorzien. Voor een heleboel forumbezoekers zal het bouwen van een modelbaan gesneden koek zijn, maar voor een heleboel anderen is alles nieuw, heb ik al gemerkt. Daarom heb ik weer wat foto's genomen tijdens de bouw, wellicht dat iemand hier nog wat aan heeft als hij zelf iets wil gaan bouwen.
Een nieuwe topplaat is op de werkbank gelegd om afgetekend te kunnen worden. Omdat vanaf nu de modules onderling verschillend gaan worden, krijgen ze allemaal een eigen identificatie. Dit is module S3, en op de tekening hou ik die nummers ook bij. Op de tekening staat verder een schetsje van het tandenpatroon, want die is op elke moduleovergang anders en zonder schetsje raak ik de draad kwijt.
Ik heb de platen bij Praxis laten zagen, en voordat ik ze ga verwerken moet er natuurlijk eerst even gecheckt worden of de maatvoering correct is.
Om te controleren of de platen haaks zijn, meet ik beide diagonalen. Deze moeten aan elkaar gelijk zijn, anders is de plaat niet haaks.
De plaat is goedgekeurd, dus de tanden kunnen afgetekend worden. De stukken die er uit gezaagd moeten worden, zijn gemarkeerd met een kronkellijntje, zodat ik me straks met zagen niet vergis.
De werkbank loopt van muur tot muur, dus aan de zijkant van de werkbank is geen plek om de plaat uit te laten steken en daar het zaagwerk te doen. Daarom moest ik met behulp van een schraag even een andere opsteling maken. De plaat wordt goed vastgeklemd, want ik heb een hekel aan hout dat rammelt of wegloopt tijdens het zagen. Er staat een spotje recht in de lens te schijnen. Dat spotje zorgt voor goed licht op de zaaglijnen, anders lopen de lijnen precies in de schaduw van de zaagmachine of van mezelf. Tijdens het zagen verplaats ik het spotje regelmatig afhankelijk van de zaagrichting, zodat ik altijd naar het licht toe zaag.
Een schraag is geen handig ding om iets op vast te klemmen, maar met behulp van een paar blokjes hout lukt het wel.
Van het zagen zelf heb ik geen plaatje. Ik heb een decoupeerzaag gebruikt met een vrij fijn houtzaagblad. Te grove tanden die naar boven wijzen kunnen er voor zorgen dat tijdens het zagen de houtvezels uit het multiplex worden getrokken, zodat je uitgerekend aan de zichtkant allemaal lelijke rafels krijgt. De fijne zaag zaagt daarentegen zo netjes dat er nauwelijks rafeltjes ontstaan. Verder heeft een decoupeerzaagmachine vaak een pendelstand, waarmee je lekker snel kunt zagen. Die stand gebruik ik echter niet, want ook dat kan rafels veroorzaken en bovendien komt het snelle zagen de nauwkeurigheid niet ten goede. Tot slot moet je niet teveel tegen de zaag duwen, vooral niet zijdelings. Daardoor zou je namelijk het zaagblad iets opzij duwen, waardoor het schuin door de plaat gaat in plaats van loodrecht.
Hier het zaagresultaat.
Nu de plaat gezaagd is, kan hij op z'n frame worden gemonteerd. Om de exacte plaats te bepalen, wordt het frame eerst tegen de al gereed zijnde buurmodule gelegd en wordt afgetekend hoe ver de tanden van die module uitsteken.
Als de boel toch zo gereed ligt, kunnen we meteen even controleren of de platen goed in elkaar vallen.
Dan kan de plaat op het frame worden gezet. De plaat wordt gelijk gelegd met de rand van het frame. Omdat het lattenframe nog enigszins flexibel is, is het nodig om langs de hele rand te voelen of het frame gelijk ligt en op meerdere plekken plaat en frame op de werkbank vast te klemmen. Daarna kunnen de gaten worden geboord en kunnen de schroeven er in. Als deze rand vast zit, wordt de module omgedraaid en kan de andere lange zijde vastgezet worden. Voordat aan die zijde de gaten worden geboord, wordt echter eerst gecontroleerd of het frame aan de kopzijden evenwijdig loopt aan de tanden. Het zou namelijk kunnen dat het frame een klein beetje onhaaks is, en nu is er nog de mogelijkheid om dat in de juiste vorm te duwen. Als alles goed ligt, worden de gaten aan de tweede lange zijde geboord, en tevens langs de kopzijden. Schroeven er in, en klaar.
Als de plaat is gemonteerd wordt de nieuwe module nog even tegen z'n buurmodule aangeschoven als laatste check of alles past. Dan krijg je dus hetzelfde resultaat als in het derde plaatje in mijn vorige post.
Zo, nu ga ik eerst eens ff eten, en daarna kan de plaat op module nummer 4, als ik daar dan tenminste nog zin in heb.
Reinier
Bart Zegers
«
Reactie #31 Gepost op:
23 January 2011, 18:31:19 »
Geweldig hoe je dit laat zien Reinier. Kan inderdaad handig zijn voor later. Namens mij in ieder geval bedankt
. Het zal je werktempo niet versnellen denk ik. Het ziet er allemaal netjes uit hoor.
Groeten,
Bart
Met vriendelijke groet, Bart
Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS
Reinier Z.
«
Reactie #32 Gepost op:
23 January 2011, 19:17:24 »
Voor het werktempo helpt het inderdaad niet echt. Maar het hoeft ook niet volgende week af te zijn of zo, en als een ander er wat aan heeft, is het de moeite wel waard
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #33 Gepost op:
23 January 2011, 22:26:46 »
Zo, toch de vierde bak nog maar even afgemaakt. Er liggen hier nu 4 stuks achter elkaar, en da's toch wel erg lang, een schaduwstation van 7,70 meter
Ik word al moe als ik bedenk dat ik daar alle rails nog op moet spijkeren
Er zijn inmiddels al zo'n 220 schroeven in dit deel van het project gegaan. De 4e module heeft een paar schroeven meer dan de anderen, omdat de plaat niet helemaal vlak was en dus met wat extra geweld op het frame gedwongen moest worden. Het kierde weliswaar hooguit een millimeter tussen plaat en frame, maar dat vond ik toch niet acceptabel. Vlak is vlak, nietwaar.
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #34 Gepost op:
24 January 2011, 20:45:34 »
Voor degenen die de tanden voor de hoogte-uitlijning wel een aardig idee vinden, maar geen zin hebben in het zaagwerk, zijn er nog wel andere oplossingen, zoals bijvoorbeeld deze:
Het enige nadeel kan zijn, dat de sporen dan wat verder uit elkaar moeten liggen, maar hoeveel dat is hangt natuurlijk ook af van de breedte van de tanden.
De constructie op bovenstaande plaatjes ziet er misschien wat slordig uit, maar dat komt omdat ik dit even los heb neergelegd als voorbeeld.
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #35 Gepost op:
30 January 2011, 18:29:02 »
Er is een paar dagen niet zoveel gebeurd, maar vandaag ben ik dan toch weer verder gegaan. Wat ik nu ga bouwen is de draagconstructie voor het schaduwstation. Om te beginnen moest er weer wat seriewerk gezaagd worden:
Nog even de rafeltjes er af met een schuurpapiertje, en dan liggen er 16 lange en 16 korte latten gereed om verwerkt te worden in de langsdragers, die tevens als afscherming van het schaduwstation gaan dienen. De langsdragers gaan verder bestaan uit triplex plaat van 6mm. Het triplex is in de bouwmarkt al in stroken gezaagd, ik moet ze alleen nog afkorten op de juiste lengte. Ik zal straks even een schetsje maken van de constructie, nu eerst even eten.
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #36 Gepost op:
30 January 2011, 19:23:32 »
Hierbij een schets van de doorsnede van het schaduwstation (niet op schaal):
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #37 Gepost op:
30 January 2011, 21:11:07 »
De triplex stroken zijn 20 cm breed en passen helaas niet in de verstekzaag, dus dat moet gewoon even uit het handje worden gezaagd. Dat kan op een stel schragen, maar ik zaag liever op de werkbank. Paar blokjes hout eronder en zagen maar. Op deze manier heb ik niet veel zaagdiepte, maar dat hoeft ook niet want ik hou de zaag redelijk vlak, dat voorkomt een heleboel splinters aan de onderzijde. Verder gebruik ik een zaag met fijne tandjes vanwege het dunne materiaal.
Grom.... er blijken twee stroken te zijn met een "inwendige breuk". Lekker is dat. Daar moet straks bij de montage even extra aandacht aan worden besteed.
De eerste lat wordt langs de eerste strook triplex gelijmd. Dit is meteen een strook met zo'n breuk, en die breuk zit recht onder de rechter lijnklem, die de plaat dus met geweld vlak drukt tegen de vuren lat. Ik heb een beetje te weinig lijmklemmen om de lange strook (ruim 1m90) op voldoende plekken vast te zetten, daarom dienen een paar bakjes met schroeven als extra gewicht.
Reinier
Jelmer
«
Reactie #38 Gepost op:
30 January 2011, 21:40:01 »
Reinier,
Mooi strak zaagwerk! Ziet er stevig, solide en vooral ook erg bedrijfszeker uit.
Ik heb even een vraag over de latten die je gebruikt hebt voor het frame. Wat zijn de maten van deze latten (en dan vooral de kopse maten, dus breedte/hoogte).
Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Reinier Z.
«
Reactie #39 Gepost op:
30 January 2011, 21:48:28 »
Van het frame van de modules neem ik aan? De latten op de kopeinden van de modules zijn 18x44 mm, de langsliggers en tussenribben zijn 12x44 mm.
44 mm is trouwens erg laag voor modules van ruim 1,90 m lengte, dat wordt normaal gesproken een hangmat. Dit wordt echter gecompenseerd door de langsdragers van de draagconstructie die ik nu aan het bouwen ben.
Reinier
Jelmer
«
Reactie #40 Gepost op:
31 January 2011, 08:47:47 »
Reinier,
Ja het frame bedoelde ik, dank voor de info.
Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Reinier Z.
«
Reactie #41 Gepost op:
31 January 2011, 22:41:57 »
Zo, weinig tijd vanavond, maar toch gelegenheid om het assortiment lijmklemmen uit te breiden. Het kostte twee bouwmarkten en vijf merken voordat ik vier klemmen had die naar m'n zin waren (dat wil zeggen: niet scheef...)
Gewapend met nu 8 lijmklemmen heb ik de volgende lat gelijmd. Zo gaat het niet snel natuurlijk, na elke lat moet ik wachten tot de lijm droog is en gedurende die tijd blijft de werkbank bezet. Maar het resultaat van het vastklemmen tegen de werkbank is wel dat de sandwich van vuren en triplex kaarsrecht wordt.
Dit klusje waarbij alleen wordt gelijmd heeft trouwens een groot voordeel: Het is zo stil dat ik het zelfs midden in de nacht zou kunnen doen zonder dat de buren rechtop in bed zitten van de herrie
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #42 Gepost op:
03 February 2011, 20:56:37 »
Twee langsdragers zijn inmiddels gereed, daarom maar eens een module er tussengehangen:
Nieuwsgierig naar de draagkracht heb ik eens midden op de module geduwd, maar het is verbazingwekkend hoe stijf deze constructie is geworden. Daar zou ik wel overheen durven lopen, ware het niet dat de constructie aan één zijde slechts op een schraag rust.
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #43 Gepost op:
06 February 2011, 16:45:17 »
Vandaag is het moment gekomen om de eerste module echt op z'n poten te krijgen. Om te beginnen heb ik daarom de eerste twee langsdragers van een verticale lat voorzien aan de beide uiteinden. Deze gaan straks een rol spelen bij het verbinden van de langsdragers aan de poten.
Deze latten zijn gelijmd en geschroefd, en om te voorkomen dat ik bij het boren te diep boor heb ik dit bekende trucje toegepast:
De langsdragers, die tot nu toe identiek zijn, gaan bij de rest van de bouw onderling iets verschillen en daarom worden ze gemerkt zodat ik later nog weet waar ze horen.
Na deze kleine klusjes ben ik de berging ingedoken waar de restanten van mijn vorige modulebaan staan en heb de volgende spullen meegenomen:
De twee pootstellen rechts stammen van de landschapsmodules van het vorige project. Deze ga ik verbouwen om het nieuwe schaduwstation te dragen. De vier modules van het schaduwstation komen samen op vijf pootstellen te staan.
De twee pootstellen links zijn smaller, zij zijn afkomstig van één van de schaduwstations van het vorige project. Deze poten worden gesloopt, het hout is nodig voor de ombouw van de andere pootstellen. In het midden staan nog twee lange latten, ook van het oude project, die straks nodig zijn om stabiliteit aan het onderstel te geven.
Wordt hopelijk later vandaag vervolgd!
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #44 Gepost op:
06 February 2011, 18:51:02 »
Vandaag gaat het niet lukken helaas: Te weinig hout, en bovendien trubbels met de verstekzaag, waarvan het zaagblad niet goed verticaal staat. Met de al gezaagde (en afgekeurde) balkjes heb ik wel even proefmodel gemaakt, bij elkaar gehouden door lijmklemmen:
Vergelijk met het andere pootstel: Het nieuwe project komt aanzienlijk hoger te liggen dan het oude.
Reinier
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-