Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Eelco Storm
Vandaag
om 17:24:20
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:22:12
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
maartenvdb
Vandaag
om 17:19:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 17:17:52
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Jelmer
Vandaag
om 17:11:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:10:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 16:58:48
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
Vandaag
om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Johan - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Johan - (Baanplan H0) (gelezen 5544 keer)
Joble
Johan - (Baanplan H0)
«
Gepost op:
08 February 2009, 15:58:54 »
Hallo iedereen,
Na nog eens heel wat avonden voorbeelden zoeken en zelf tekenen ben ik tot een baanplan gekomen dat min of meer aan mijn verwachtingen voldoet. Er moet natuurlijk nog een en ander aan gesleuteld worden...
Het is een H0-baan ergens in de jaren 60. De locatie ben ik nog niet helemaal uit, waarschijnlijk Duitsland of Zwitserland. Het was oorspronkelijk de bedoeling om een 3-rail baan te bouwen vertrekkende van Peco-rails (Code 100), maar ik begin te twijfelen of dit vandaag nog een goed idee is... Maar dit terzijde.
Centraal in het baanplan zit een kopstation met 3 reizigerssporen en 3 goederensporen, waarvan 1 voor koplading. In het eerste reizigersspoor kan de losgekoppelde locomotief van de binnenkomende trein via een wissel omrijden naar de andere kant van de trein, om zo de trein terug buiten te trekken. Sporen 2 en 3 zijn bedoeld voor treinstellen met stuurstand.
Het station beschikt ook over een klein depot met 3 'slaapplaatsen'. Eventueel kan hier nog een werkplaats toegevoegd worden.
Vanuit het kopstation vertrekken sporen in 2 richtingen. Het eerste is enkelsporig en vertrekt via een 2de stationnetje richting A. Het tweede is dubbelsporig en vertrekt via een lang zichtbaar spoor naar richting B.
In het niet-zichtbare gedeelt worden eerst enkel hoogteverschillen weggewerkt en vervolgens komen alle sporen samen op 1 enkel spoor dat naar het schaduwstation leidt.
Hiervoor wordt niet de traditionele klimspiraal gebruikt, maar een soort van lift. Het spoor dat rechts getekend is, kan zakken in stappen van elk 10 cm. De sporen van het schaduwstation staan niet naast elkaar, zoals traditioneel gedaan wordt, maar boven elkaar, met telkens 10cm tussen. Op deze manier wordt veel plaats gespaard in de onderbouw. Deze plaats ga ik benutten door kasten en opslagplaatsen te maken. Bovendien blijft de onderkant van de baan vlot bereikbaar voor bijvoorbeeld kablage of zo...
Alle voorstellen of opmerkingen zijn meer dan welkom. Benieuw naar jullie commentaar...
Groeten,
Johan
«
Laatst bewerkt op: 27 February 2009, 22:17:44 door Hans van de Burgt
»
Bram w
Re: Johan (Baanplan HO)
«
Reactie #1 Gepost op:
08 February 2009, 16:10:36 »
Johan je wel overal bij? Hoe moet ik me die lift voorstellen?
groet Bram.
Joble
«
Reactie #2 Gepost op:
08 February 2009, 16:16:57 »
Hallo Bram,
Het is de bedoeling de volledige baan op wieltjes te zetten, zodat ze weg kan geschoven worden van de muren. Misschien is het ook nodig om een luik te maken achter het 2de station.
De lift zal iets zijn in de aard van een houten bakje waarin 1,5meter spoor gelegd wordt. Dit bakje zal vertikaal bewegen en stoppen verschillende verdiepen. Op elk verdiep ligt dezelfde bocht, gevolgd door een recht stuk opstelspoor. Dit zal wat knutselwerk vergen, maar het moet goed doenbaar zijn.
Groeten,
Johan
Joble
«
Reactie #3 Gepost op:
11 February 2009, 20:08:12 »
Hallo,
Ik heb een aanpassingetje aan het baanplan gedaan. Het dubbel baanvak en het doorgangsstation zijn omgewisseld tov elkaar.
Dit heb ik vooral gedaan omdat de indruk dan minder wordt dat de twee stations wel erg dicht bij elkaar liggen.
Het ziet er nu zo uit:
Is dit baanplan voldoende realistisch om er een modelbaan van te maken, of is er nog werk aan?
Alle opmerkingen zijn welkom...
Johan
Basilicum
Prae-adviseur
«
Reactie #4 Gepost op:
11 February 2009, 20:27:38 »
Hoi Johan,
Interessant ontwerp.
"Zijn de stationssporen niet te kort?" is het eerste wat in mijn gedachten op komt borrelen. Langer dan een lok met twee rijtuigen mogen de treinen niet zijn in dit ontwerp.
Ik zou de fabriekssporen langs de hoofdbaan leggen, dus niet in de buurt van het station. Nu liggen deze sporen "haaks" op de stationssporen. Uit esthetisch oogpunt zou ik dat niet doen. Hiermee zeg ik niet, dat het niet kan. Alles kan en is in werkelijkheid ook gebouwd. Kijk maar eens rond in het Duitse Ruhrgebiet.
Het idee van een lift heb ik ook eens gehad, maar nooit uitgewerkt. Ik ben benieuwd hoe het er bij jou uit gaat zien.
Succes!
Groet,
Basilicum
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Sander
«
Reactie #5 Gepost op:
11 February 2009, 20:48:15 »
Ik zou dat kopstation kwa sporen met de helft halveren.
Dit betekent wellicht minder sporen, maar ook minder wissels, het geen de lengte van de overige sporen weer tegoed komt. Het geeft tevens een grotere scheiding tussen de 2 stations waardoor het realistischer lijkt.
Voor nog meer realisme zou ik 1 station uitwerken op deze afmetingen.
mvg,
Sander
mvg,
Sander
Saraan
«
Reactie #6 Gepost op:
11 February 2009, 21:02:00 »
Johan, ik zou de volledige breedte van de baan gebruiken om je kopstation te ontwikkelen. Het is het centrale thema van je baan, geef het ook de ruimte. Je station heeft perrons nodig. Vervang het 2de en 5de spoor door een perron over de hele lengte. Dan kom je uit op een kopstation met 4 sporen van redelijke lengte.
De draaischijf is eigenlijke een beetje geforceerd in dit plan. Je hebt niet de ruimte voor een depot, laat staan een met draaischijf. Gebruik de vrijgekomen ruimte voor een paar opstelsporen met eventueel een diesel tankinstallatie. Dat lijkt me logischer.
Ik zou ook iets meer creativiteit gebruiken om rijweg te creeren tussen hoofdstaion en halte. Nu is de staart van de trein nog in het kopstation, wanneer de kop van de trein de halte binnenrijdt. een beetje vreemd.
Maar begrijp me niet verkeerd, ik vind dat je een goed basisplan hebt. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
groeten,
Michiel
Joble
«
Reactie #7 Gepost op:
11 February 2009, 21:12:13 »
Ok, dat zijn alvast erg nuttige tips. Bedankt hiervoor!
Ik ga nu eens proberen jullie tips in m'n plan te verwerken.
Groeten,
Johan
Joble
«
Reactie #8 Gepost op:
11 February 2009, 21:49:14 »
Nog niet helemaal wat het moet zijn, maar toch misschien al meer in de richting...
Misschien zou ik toch nog een 5de spoor willen toevoegen aan het kopstation, om zo 2 goederensporen te hebben.
Het locdepot is nu volledig weg, maar ga ik vervangen door iets simpelers. Dit is nog niet getekend.
Groeten,
Johan
Saraan
«
Reactie #9 Gepost op:
11 February 2009, 21:54:08 »
Vergeet de ruimte voor de perrons niet
groetjes,
Michiel
Joble
«
Reactie #10 Gepost op:
12 February 2009, 21:03:00 »
Citaat van: Saraan op 11 February 2009, 21:54:08
Vergeet de ruimte voor de perrons niet
Neen, dat vergeet ik niet
Ik heb al jullie antwoorden nog eens doorgelezen en eens nagedacht over mijn baanontwerp. Er valt nog veel te verbeteren.
Het basisconcept zou ik willen behouden: Een kopstation waaruit een dubbelsporige baan en een enkelsporige baan vertrekken in een lange boog lopen en elkaar uiteindelijk kruisen juist voor ze in de tunnel verdwijnen. Ook onder de baan zou ik alles ongeveer behouden zoals het is.
Wat wel zou veranderen is dat het 2de station volledig vervangen wordt door de industriele sporen van de brouwerij.
Nu er maar een station is op de baan zou ik het terug wat willen vergroten, misschien terug naar het oorspronkelijke idee met de 3 goederen sporen en 3 reizigers sporen.
Het lokdepot zou ik eventueel nog willen behouden, maar dan veel bescheidener. Dus met enkele locloodsen, enkele beperkte zaken voor het onderhoud van stoomlocks, een dieseltakinstallatie, maar dan zonder draaischijf.
Een leuk extraatje is dat er meer ruimte is voor scènary in het midden van de baan.
Ik ga nu nog wat opnieuw tekenen. Het resultaat zullen jullie binnenkort hier wel zien.
Alvast bedankt voor jullie hulp! Alle verdere ideeen zijn natuurlijk nog welkom.
Groeten,
Johan
Rob Bogers
Re: Johan (Baanplan H0)
«
Reactie #11 Gepost op:
23 February 2009, 10:45:34 »
De opzet van jouw baan is wel leuk, zoals eerder gezegd is jouw kopstation een heel belangrijk item. Probeer de opstelsporen zo lang te maken dat jouw langste trein inclusief rijtuigen/wagonnen tussen de wissels passen. Mijns insziens past er wel een locloods met draaischijf in dit plan, zorg er wel voor dat de toegangssporen naar de schijf logisch zijn opgebouwd. In jouw eerste tekening zie ik rechts twee kromme sporen naar de schijf waarvan ik het nut niet helemaal zie. Waar je ook aan moet denken is, bij het toepassen van een locloods dat dit zin moet hebben, m.a.w. elke loc moet daar ook zijn onderhoud kunnen krijgen, zoals , waterpijpenreiniging, slakkenput, kolenlaadinstallatie, bezanding, waterlaadaadinstallatie, dieselolie en meer van die zaken. Ten slotte, zorg dat je overal bij kunt.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|