Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:58:54
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Rondom Charlois door Alewijn
22 December 2025, 23:07:40
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
22 December 2025, 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44
  

Auteur Topic: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook  (gelezen 14501 keer)

Aspelix

  • Gast
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #45 Gepost op: 11 February 2009, 15:37:57 »
Bart,

Wij houden ons hart vast voor wat jij doet.

Laat ik jou heel duidelijk waarschuwen:

Als er gevaar optreedt door jouw manier van doen, dan heeft iedere deelnemer aan dit topic jou nadrukkelijk gewaarschuiwd.

Het kan enorm fout gaan en dat ben je volkomen zelf schuld.

Ruurd

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #46 Gepost op: 11 February 2009, 15:39:41 »
Bart begon 3 dagen geleden, dat hij het treintje van z'n Pa een beetje om zeep had geholpen. Stap voor stap wordt het verhaal spannender en vreemder. Maar Pa komt nog steeds niet op het toneel.

Volgens mij is dit gewoon een fake-topic.

Sander

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #47 Gepost op: 11 February 2009, 15:54:07 »
Wisselspanning en gelijkspanning zijn (om het even simpel te houden) beide net zo gevaarlijk: van 220 Volt wisselspanning krijg je net zo goed een optater als van 220 Volt gelijkspanning.
En toch is het aanraken van een wisselspanning gevaarlijker dan een zelfde gelijkspanning. Kijk maar in de normen: de veilige grens is daar 60V voor wisselspanning en 120V voor gelijkspanning.

Dus Bart: sterkte.
Met vriendelijke groeten, altijd.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #48 Gepost op: 11 February 2009, 15:57:41 »
Bart , als ik jou was zou ik je woonplaats vermelden in je draadje en kan er iemand zich aandienen om je te helpen ,zo kom je ook niet verder en het
wordt steeds gekker.

wil.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #49 Gepost op: 11 February 2009, 16:01:03 »
mischien is dat wel zo, maar op de transformatoren staat wisselspanning.
en de loc doet het al 10 jaar perfect, dus zal het geen gelikspanning zijn.
Diepe zucht  :(

Bart een gemiddelde modelspoortrafo (voor het 2-rail systeem) heeft twee uitgangen.
1: een gelijkstroomuitgang die varieerd met de stand van de draaiknop. Hier regel je de snelheid mee. Deze gaan naar de rails.
2: een wisselstroomuitgang waar je de wissels en lampjes op kan aansluiten.

Vertel nu eens duidelijk wat je hebt.
Hoe ziet je rails eruit? Zijn dat gewoon 2 rails en verder niets. Is het antwoord JA dan rijdt je 2 rail en rijdt je met gelijkstroom.
Is het antwoord NEE en zitten er ook nog pukkeltjes tussen de rails dan rijdt je 3-rail en rijdt je met wisselstroom.

Maar gezien je beginvraag zal het 2-rail gelijkstroom zijn omdat Fl* van huis uit een gelijkstroom merk is.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #50 Gepost op: 11 February 2009, 16:03:57 »
Wat is het adres voor de condoleancekaart ook alweer?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #51 Gepost op: 11 February 2009, 16:06:25 »
Volgens mij is dit gewoon een fake-topic.
Of Bart heeft een ontiegelijk bord voor zijn kop. :-X

Gr.
Eric
Gr.
Eric

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #52 Gepost op: 11 February 2009, 16:11:06 »
Volgens mij begrijpen we elkaar, Eric. Zullen we het verder maar over het weer hebben ?

Sander

bartbeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
    • davb.webs.com
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #53 Gepost op: 11 February 2009, 16:45:13 »
waarom zou dit een fake topic zijn?
wat is hier ongeloofwaardig aan?
jullie maken het zo ingewikkeld, het enige wat ik wil weten is waarom mijn treintje het niet meer goed doet, en nu hebben we het over wisselspanning en gelijkstroom.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #54 Gepost op: 11 February 2009, 16:51:03 »
Waarschijnlijk omdat het wel met elkaar te maken kan hebben.

Bart, voor jouw veiligheid en onze geruststelling, zou je kunnen schetsen hoe je een en ander hebt aangesloten? Of maak er een foto van.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #55 Gepost op: 11 February 2009, 16:54:48 »
hallo, ik heb een klein probleempje (....)
ik wilde hem schoonmaken omdat hij tikte.
dus heb ik hem met keukenrol helemaal schoongemaakt.
als ik hem nu laat rijden, komt er een hoop rook uit, en geeft hij vonken.
(....)
Bart, vanaf dat moment ben je begonnen de fake op te bouwen ......

Sander

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #56 Gepost op: 11 February 2009, 17:02:16 »
Bart, als je hem met een keukenrol hebt schoongemaakt zijn er misschien wel kleine stukjes papier in de lok blijven zitten die door een vonkje in brand gevlogen zijn waardoor de rook veroorzaakt is. ( dit lijkt me een hele simpele verklaring en wie weet zit ik er kilometers ver naast)

Ik heb inmiddels door dat die situatie bij jou levensgevaarlijk is dus mijn advies is om het lokje even met een stuk gelijkstroom rails, een (1) fleischmann transformator even te testen nadat je alle keukenrol uit de lok hebt verwijderd.

Nou ken ik de verpakking van wasbenzine niet uit mijn hoofd maar het lijkt me dat dit brandbaarder is dan een klein stukje keukenrol. Dus mijn advies is om de lok na het vetvrij maken eerst maar eens grondig in een sopje te wassen.

Xander

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #57 Gepost op: 11 February 2009, 17:07:49 »
Let op, na het sopje wassen heel goed uitspoelen, naspoelen met wasverzachter en dan centrifugeren en ophangen om te drogen.......

Jan van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #58 Gepost op: 11 February 2009, 17:24:21 »
Bart,
Ik heb je toen een pbtje gestuurd en volgen mij is iemand daar bij jou in de buurt die je best wel wil helpen.
« Laatst bewerkt op: 11 February 2009, 17:31:11 door Jan van den Berg »
J.v.d.Berg

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #59 Gepost op: 11 February 2009, 17:30:46 »
Let op, na het sopje wassen heel goed uitspoelen, naspoelen met wasverzachter en dan centrifugeren en ophangen om te drogen.......

Vooral niet in de wasdroger.... anders begint die straks ook nog te roken...