Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 18:08:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
  

Auteur Topic: Lok 1607 "Vlissingen"  (gelezen 14079 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #15 Gepost op: 04 February 2009, 16:59:48 »
Effe vergeten er bij te zetten.

Ik had het eigenlijk anders moeten formuleren, mijn fout.

Ik had eigenlijk zo moeten zeggen:

Na een paar dagen de loc nergens gezien te hebben ging ik kijken en daar stond ie.
Tussen wat ICK's "verstopt"

Zo beter Remunj?


Jos.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2009, 17:05:22 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #16 Gepost op: 04 February 2009, 17:17:35 »
de loc heeft immers de Langste reizigerstrein getrokken.
En is ook de meest bekende 1600
In mijn ogen vind ik dat waardeloze argumenten.

't is leuk als het kan maar zou niet de voornaamste reden moeten zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

peter1234

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #17 Gepost op: 04 February 2009, 17:24:23 »
De consistentie in jouw berichten is ver te zoeken.
Een paar dagen geleden stond ie er niet meer en nu zeg dat de lok er nog steeds staat. Dat suggereerd dat de lok nooit weg geweest is.

Gr.
Eric

En dat klopt ook, eric, deze lok staat er al enkele jaren , samen met nog andere 1600-lokken, omdat niemand meer interesse heeft in deze lokken.

Trouwens , ff offtopic , , ex lok 1641 , nu 1841 , staat al zonder eigen draaistellen, zonder neuzen enz  al enige maanden in maastricht te wachten op de sloop...

Voor Jos en andere geinteresseerden nog een leuke link :

http://treinfan.waarisdetrein.nl/1600.htm
vr. groeten,

Peter
.........................................................


Intellibox , Windigipet X , Märklin K , Littfinski , Viessmann , HAG , Liliput , RailTop , LSM , ACME , Roco , Fleischmann , Lima , Rivarossi , Zwitserse modeltreinen

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #18 Gepost op: 04 February 2009, 17:30:07 »
De loc staat nagenoeg op de zelfde plek, maar alleen op het spoor naast dat waar ie enkele weken geleden stond.
Dat daar n die ICK en die ICRm  voor staat was ook de rede dat ik m niet kon vinden.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #19 Gepost op: 04 February 2009, 17:43:25 »
In mijn ogen vind ik dat waardeloze argumenten.
't is leuk als het kan maar zou niet de voornaamste reden moeten zijn.

Het is maar hoe je het bekijkt, die ene rit is inderdaad maar een enkel momentopname geweest in het bestaan van deze lok en lokserie. Maar wel een moment waarin spoorgeschiedenis is geschreven en een moment dat veel mensen (zowel gewoon publiek als hobbyisten) nog goed voor de geest staat.

Er zal ooit een 1600 bewaard blijven (en misschien nog wel meer ook als je het afzet tegen hoeveel 11, 12, 13 en 1500'n er uiteindelijk bewaard zijn gebleven), dus waarom niet deze 1607 met haar bijzondere geschiedenis. Juist dit aspect zou het vernieuwde NSM m.i. in een bepaalde presentatievorm aan het publiek kunnen gebruiken. Het zal groot en klein aanspreken om beelden te zien van de recordtrein in of bij de lok die deze trein ooit trok.

En ja, een nieuwe stichting. Ik geloof daar niet zo in (hoewel ik ooit een knaap uit Delft sprak die een hondekop-vier wilde bewaren ;)), zeker niet als het om een losse lok gaat waar je behalve wat donateursritten (wie gaat er mee?) verder weinig mee kan doen. Onderbrengen bij het NSM of een bestaande museuminstantie lijkt me dan ook nog de enige mogelijkheid deze 1607 voor het nageslacht te bewaren. Helaas hebben de huidige museumbedrijven het in deze tijd ook nog eens zwaar genoeg om hun hoofd boven water te houden.

Maar evengoed alle lof voor het initiatief.
Wordt het toch nog gezellig!

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #20 Gepost op: 04 February 2009, 18:16:18 »
@ Grandmaster ICM

Dit is wat ik al enige tijd heb proberen duidelijk te maken.
Maar veel mensen denken daar blijkbaar anders over.

En in feite hoeft de loc niet eens rijvaardig gemaakt te worden.
Dat scheelt ook enorm in de kosten.
Een goeie opknapbeurt, en m dan conserveren kan al veel betekenen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #21 Gepost op: 04 February 2009, 18:36:03 »
Je kunt toch ook de 1607 en een paar ICK rijtuigen overnemen? Die staan toch al deels aan de kant

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #22 Gepost op: 04 February 2009, 18:39:19 »
Gewoon zo maar even, wat zou die loc dan nu moeten kosten?
En wat zou het kosten om haar weer rijvaardig te maken?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #23 Gepost op: 04 February 2009, 18:48:53 »
We dwalen alweer af zie ik.
het gaat over de 1607, en niet over ICK. :)

En er is nog geen sprake van rijvaardig.
Dat is in mijn ogen effe bijzaak. ;)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #24 Gepost op: 04 February 2009, 22:20:33 »
Nee het is echt belangrijker om een lok te hebben waar ooit een paar stickertjes op gezeten hebben, dan er 1 uit te kiezen die technisch beter is...  ::)

En als die 1607 nou eens een rotte tractiemotor heeft, of dunne wielbanden om maar iets te noemen...

Is het dan nog steeds logisch om die lok uit te kiezen en daar enorme reparatiekosten voor te maken, terwijl er gewoon betere exemplaren zijn die daar de eerste komende tig jaar mee vooruit kunnen zonder die reparatie?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #25 Gepost op: 04 February 2009, 22:24:36 »
Je kan het ook anders doen.
je bewaart er 2.

Je neemt bijvoorbeeld de 1607, en je neemt de op dat moment technisch betere loc.

heb je ooit al eens gehoord van het omwisselen van draaistellen?
Dat schijnt in Tiburg de normaalste zaak van de wereld te zijn.

Dus met het oog hier op is het in feite wel intresant om de loc optisch op te knappen en te conserveren.
Van de 1600 zijn toch genoeg machines zeg je.



Of begrijp ik het weer verkeerd?


Jos.

P.S.
De 1607 is niet belangrijker vanwege het stickertje, maar vanwege zijn prestatie in 1989.
Dat kan van geen enkele andere 1600 gezegd worden.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2009, 22:31:01 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #26 Gepost op: 04 February 2009, 22:33:40 »
Je weet het allemaal makkelijk te brengen, maar denk je dat een draaistel wisselen niks kost?

Ookal is het de normaalste zaak van de wereld daar, het kost echt neit niks, en daar word nogweleens makkelijk overgedacht, maar zo werkt dat dus echt niet...

Enwelja trouwens, bewaar er gewoon 2, we hebben ook nog niet genoeg antiek materieel wat her en der bij musea buiten staat weg te rotten...   :'(

D'r worden hier trouwens vaak wel leuk allerlei ideeën bedacht, maar aan ideeën is in de museumwereld echt geen te kort die hebben ze zelf wel, enige wat vaak ontbreekt zjin de handjes die daarvoor nodig zijn...

Dus een tip van mij, wil je echt wat bijdragen, denk eens over dat laatste na...






Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #27 Gepost op: 04 February 2009, 22:35:17 »
...
heb je ooit al eens gehoord van het omwisselen van draaistellen?
Dat schijnt in Tiburg de normaalste zaak van de wereld te zijn.
...
P.S.
De 1607 is niet belangrijker vanwege het stickertje, maar vanwege zijn prestatie in 1989.
Dat kan van geen enkele andere 1600 gezegd worden.
Iedere willekeurige 1600 zou die trein kunnen trekken, ze hebben allemaal dezelfde tractiemotoren ;)
Ik zou ook voor een loc gaan die technisch in orde is, en ja, een draaistel is te verwisselen, maar kost geld, veel geld.
Maar ja, dan heb je nog niet de tractiemotoren die toen die trein trokken ;D

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #28 Gepost op: 04 February 2009, 22:36:36 »
@ Thom
Als je goed leest dan kun je ook snappen dat ik eerst de goedkopere oplossing zet.
Het opknappen en conserveren van het casco.

die 2e met die technisch beter loc, is ook op een later tijdstip uitvoerbaar.
En dat wisselen van die draaistellen kost ook veel geld, dat is niks nieuws.


@ Bruno
Je hebt gelijk dat iedere willekeurige 1600 de 60 rijtuigen had kunnen trekken.
Maar feit is dat de 1607 hem getrokken heeft.




Jos.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2009, 22:42:46 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Lok 1607 "Vlissingen"
« Reactie #29 Gepost op: 04 February 2009, 22:42:10 »
Als ik zo de reactie's lees in dit topic en vooral in het reeds gesloten topic over hetzelfde onderwerp kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het bewaren van lok 1607 voor een merendeel van de mensen op dit forum geen extra meerwaarde heeft en het trekken van de langste reizigerstrein alleen beschouwd wordt als "een regel extra historie".

Hoewel ik zelf zogezegd een andere mening ben toegedaan kan dit gevoel dan blijkbaar als representatief worden beschouwd en zal dit waarschijnlijk ook zo zijn bij de beleidsmakers van het NSM (wie voor mij de enigen zijn die de 1607 nog kunnen redden). In combinatie met de veel belangrijkere technische staat van de lok en het feit dat deze serie relatief gezien nog niet zo heel oud is en nog volop aanwezig is, ben ik bang dat lok 1607 een niet zo fijn lot staat te wachten.

Heel erg jammer, maar sh*t happens

Ben het wel eens met een aantal posters dat een stichting oprichten niet zomaar iets is wat je even doet. Financiele middelen, mankracht, kennis, connecties in de spoorwegwereld en stallingsruimte zijn zaken die zelfs voor de reeds bestaande stichtingen al voor de nodige hoofdbrekens zorgen. Ben ooit een tijd werkgroeplid geweest van de Stibans en heb zelf (deels) kunnen zien wat er allemaal bij komt kijken. Nogmaals je idee is nobel, maar de praktijk is een heel ander verhaal.
Wordt het toch nog gezellig!