Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Märklin hoe staat het ervoor ?  (gelezen 166555 keer)

Zaanstreekrail

• Offline Offline
Re:Märklin hoe staat het ervoor ?
« Reactie #570 Gepost op: 16 February 2009, 20:55:30 »
Citaat
Märklin is de enige die het hele drierailsysteem levert (Inclusief rails, voeding) en is bovendien de belangrijkste promotor van het drierailsysteem. Zonder Märklin wordt het voortbestaan van dat systeem onzekerder

ik denk dat ROCO hier binnen 10 jaar verandering inbrengt. Dat er er dan bv ook geoline 3 rail te verkrijgen is

Lars Smelter

• Offline Offline
« Reactie #571 Gepost op: 16 February 2009, 20:57:55 »
Is opzich toch niet heel erg als M* verdwijnt? We hebben net Lima, Rivarossie, Juoef en Arnold weer terug, dus we hebben weer genoeg merken om uit te kiezen.

Vind dit een beetje een onzin redenering. Denk dat de naam Märklin belangrijk is voor modelspoor in het algemeen, omdat vrijwel iedereen die niet aan 'treintjes' doet deze naam kent. Als je zegt dat modelspoor je hobby is krijg ik altijd de vraag of ik Märklin of Fleischmann rijdt, andere fabrikanten als Roco, Mehano zijn vrijwel niet bekend...

Dus alleen daarom is een doorstart van belang, al kan ik me niet voorstellen dat Märklin zal verdwijnen.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #572 Gepost op: 16 February 2009, 21:05:04 »
Lars, een naam is niet belangrijk.
Als Märklin zou wegvallen dan komt er altijd het 2e grote merk naar voren geschoven.

Maar goed, Märklin gaat niet weg.
Ze gaan nu lekker doorstomen met hun Porsche. ;D ;D ;D

Jos. ;)
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #573 Gepost op: 16 February 2009, 21:06:13 »
ik denk dat ROCO hier binnen 10 jaar verandering inbrengt. Dat er er dan bv ook geoline 3 rail te verkrijgen is

Reken er maar niet op... marge op rails is niet gelijk aan de marge op loks. En aangezien AC modellen geen "core business" zijn bij Roco
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #574 Gepost op: 16 February 2009, 21:25:28 »

Maar goed, Märklin gaat niet weg.
Ze gaan nu lekker doorstomen met hun Porsche. ;D ;D ;D

Jos. ;)

je moet maar zo denken..alles is nog mogelijk

http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/28/porsche-panamera-update-natuurlijk-komt-er-een-diesel

;D ;D

eric

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #575 Gepost op: 16 February 2009, 21:35:46 »
Als Märklin op houdt te bestaan en er inderdaad geen grond meer is voor het 3-rail systeem dan heeft het weinig zin om nog echt door te gaan met het 3-rail rijden. Het toch niet waar zijn? Dan heb ik flink wat kostbare spaarcenten verloren en dan komen er nog dure locombouwen aan :-| Laten we hopen dat dit niet hoeft te gebeuren.
Ik wacht met spanning af...
Mvgr Jan Wiebrand

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #576 Gepost op: 16 February 2009, 21:37:41 »
@Jos. De merk naam Marklin is juist heel erg belangrijk. Dat is misschien nog wel het meeste waard van alles daar in Goppingen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #577 Gepost op: 16 February 2009, 22:02:09 »
Inderdaad, Märklin is veruit de bekendste naam als het gaat om modeltreinen. Zelfs hier in Malta, waar modeltreinen niet echt leven (de laatste trein reed hier in 1931) kent men de naam. Maar kom eens aan met Roco, Fleischmann, Piko... misschien net Hornby, vanwege het koloniale verleden.

Dus beweren dat het merk Märklin niet belangrijk is, is zoiets als beweren dat het merk Coca-Cola niet belangrijk is.

Overigens stelde Chris op zijn site de vraag waarom Märklin bepaalde modellen niet in tweerail (Trix) uitbrengt. Immers, meer markt, meer omzet, beter toch? Maar tweerail is geen 'core business'.

Ik heb daar eens over nagedacht en het is niet eens zo onlogisch. Immers, Märklin kan (of wil) niet dezelfde prijs/kwaliteitsverhouding leveren als andere merken. Daar kunnen ze dus niet op concurreren en ook nog eens redelijke winst maken.

Maar als ze bepaalde modellen exclusief voor drierail houden, binden ze gebruikers daarmee aan hun systeem en daarmee hun merk. Dus ik zou niet verbaasd zijn als Trix een (weer) tweederangs merk zou worden.

Wat betreft de 'rare' schalen als LGB, 1 en Z: ik zou ook niet verbaasd zijn als die de deur uit zouden worden gedaan.

Maar dit alles is uiteraard gespeculeer.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #578 Gepost op: 16 February 2009, 22:31:16 »
Mijn eerste post in een draadje (mijn introductie niet mee gerekend)

Ik heb nieuws in binnen en buitenland gevolgd, en ben lichtelijk geïrriteerd geraakt door de lichte massa histerie. Märklin heeft het min of meer over zich zelf afgeroepen, neem nou die adviseurs hoe dom kan je zijn, maar je weet vriendje van vriendje en daar nog een kennisje van en zo betaal je 12 miljoen per jaar. Slecht menagement pure sang. Maar dat is het niet alleen, als je ziet hoe duur een loc/rijtuig/wagon kost bij Märklin en bij de concurrentie. Als men dan uiteindelijk wilt beginnen en je een beetje gaat verdiepen. Schik je toch behoorlijk na de aanschaf van een start set, en je wilt uitbreiden. Dan helpen leuke prijzen toch ook. En ik denk als mensen in een hobby zaak staan en prijzen vergelijkt ga je toch over op een set van Roco of Piko etc. De enorme keuze aan redelijk geprijst materieel doet men toch in de meeste gevallen de keuze naar 2 rail gelijkstroom doen slaan. Dan helpt de legende status van Märklin ook niet meer.

ben van de week even bij Meyer & Blessing in Rotterdam geweest, en heb gekeken op hun Märklin afdeling mijn hemel de kostte van hun 1200, kon ik een 1100 en een 1300 nieuw voor kopen.

Natuurlijk zou het zonde zijn dat Märklin zou verdwijnen, altijd jammer als een groot merk verdwijnt. kijk maar naar Lima het is daarna nooit echt goed gekommen als je ziet hoe Hornby worsteld om de NS modellen her uit te brengen.

Maar Märklin over leefd zeker nu de Porch meneer zich heeft aangemeld (tuurlijk privé investering en niets met Porch te maken) De eerste actie modellen gaan ontwikkelen die mooi zijn (dat waren ze al) maar ook betaalbaar. Roco, Piko, Fleichmann kunnen het ook. En een nog grotere missie om Märklin wat sportiever over te laten komen in plaats van arrogant en alleen heerser. Tenslotte alle 2 rail verkopen is nog altijd een over grote meerderheid van modeltreinen verkoop. En heel misschien over gaan op het 2 rail systeem naast het 3 rail systeem of is dat een brug te ver.

Het idee dat men niet weet wie Roco, Piko zijn betwist ik ook gezien hoeveel sets zij verkopen. Moet er toch wel enige bekendheid zijn. Zeker de aanwezigheid in de model winkels ontgaat je niet en in combinatie met wat ik eerder schreef.

Groetjes Ben.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #579 Gepost op: 16 February 2009, 22:33:57 »
Helemaal juist Ben.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Iwan

• Offline Offline
« Reactie #580 Gepost op: 16 February 2009, 22:47:26 »
Ik volg deze discussie nu al een tijdje, maar de malaise waar marklin nu inzit heeft totaal niets met het "management" te maken, of te wel welk model er wordt uitgebracht, en of in welke schaal en in welke detaillering en of het verguld in platina is. marklin is een paar jaar geleden overgeomen door een investeringsmaatschappij , dit omdat de toenmalige aanndeelhouders ( de familie) wilde cashen. Investeringsmaatschappijen financieren hun overnames door voor minimaal 90 % de boel te herfinancieren , dit doen ze meestal door de leenschuld door te schuiven naar de overgenomen maatschappij ( zie het hema verhaal dat vandaag in de pers stond). Dit hoeft helemaal geeen probleem te zijn, in normale financieele omstandigheden ( schulden worden afgelost door nieuwe schulden aan te gaan ). maar door de huidige markt omstandigheden is een nieuwe herfinanciering van de schulden van marklin ghbh door de banken afgewezen.  DUS geen slechte marketing, klanten service of wat dan nog, ze zijn gewoon 'genaaid"door de hoge schulden last die knightbridge ze heeft gegeven. Nu is het mooie van schulden in het bedrijfsleven, hoe hoger ze worden hoe goedkoper ze zijn om over te nemen.  Ik zie dus in de nabijevtoekomst een zeer roodkleurige toekomst voor het marklin concern ( en dan "speculaas ik nog even of de orginele aandeelhouders de boel terug kopen).

gr
ivo
« Laatst bewerkt op: 16 February 2009, 22:52:03 door Iwan »
MVGR. Ivo

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #581 Gepost op: 16 February 2009, 23:30:28 »
Het investeringsmaatschappij verhaal klopt wel Ivo, maar ik denk dat je vergeet dat er de laatste jaren een negatief resultaat was. Misschien (voor een deel) door de financieringskosten, maar toch.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Iwan

• Offline Offline
« Reactie #582 Gepost op: 16 February 2009, 23:42:30 »
@ Albert,

Wij kunnen (mischien) helaas de cijfers van de gmbh niet zien. De lasten van de financiering zullen naar mijn ervaring (te) hoog zijn geweest, maar we kunnen allen maar gokken wat de beweegreden van de diverse besluiten van de directie en de aandeelhouders cq financieers zijn geweest. We kunnen allen maar hopen als liefhebbers dat een merk met zo'n uitstraling en een niet geringe inpact in de markt, het overleeft in deze moeilijke tijd, en dit niet allen om de modellen die dit bedrijf ( en de nevenmerken ) uitbrengt maar  ook om het vakmanschap van het personeel en de aanleverende industrie te waarborgen. Het is namelijk niet alleen marklin die dan over de kop zou gaan maar ook alle andere merken en hun mensen die zijn "opgekocht" in de lopende jaren.
Ik wens derhalve dan ook alle mensen van marklin GmbH veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.
MVGR. Ivo

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #583 Gepost op: 17 February 2009, 19:14:39 »
Als Märklin op houdt te bestaan en er inderdaad geen grond meer is voor het 3-rail systeem dan heeft het weinig zin om nog echt door te gaan met het 3-rail rijden. Het toch niet waar zijn? Dan heb ik flink wat kostbare spaarcenten verloren en dan komen er nog dure locombouwen aan :-|
Meen je dat serieus? Het is bij jou alles of niets? Er rijden jaren na dato ook nog genoeg mensen met bliktreinen. Als een merk niet meer bestaat wil dat toch niet zeggen dat jouw collectie geen bestaansrecht of zin meer heeft?   
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #584 Gepost op: 17 February 2009, 20:31:43 »
Ik heb een tip voor de 3 railers die hun merk willen behouden!!

Jullie moeten nog meer kopen, geen gebruikte spullen maar nieuwe. Alleen jullie kunnen Märklin redden!!! of heb ik ik dit nu mis?

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek