Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 07:35:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11

Auteur Topic: Märklin hoe staat het ervoor ?  (gelezen 165983 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re:Märklin hoe staat het ervoor ?
« Reactie #225 Gepost op: 04 February 2009, 23:06:25 »
De prijs, de fijnheid van de modellen en dan die belachelijke "derde-rail" allemaal zaken welke anno 2009 niet meer kunnen.

Er is een automerk dat heel duur is, waar ze de motor op de meest idiote plek neerleggen (namelijk helemaal achterin) en waarvan de vorm niet wezenlijk veranderd is sinds 1963.

Zou je ook willen beweren dat Porsche anno 2009 niet meer kan?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #226 Gepost op: 04 February 2009, 23:09:15 »
.......Dat de bouw nagenoeg van metaal is(geen gietijzer maar een spuit zink legering naar ik begreep).
Gevolg is echter wel dat de details minder goed zijn maar dat is dan voor die fanaten een acceptabel "manco"..............

Juist dat acceptabele manco, en dan samen met die enorm hoge  prijs heb ik nooit begrepen.......
@-Peter> Ben helaas ook geen fan van Porsche  >:(

Gr Pewiam
« Laatst bewerkt op: 04 February 2009, 23:10:46 door Pewiam »
Ook Engelse treinen zijn leuk

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #227 Gepost op: 04 February 2009, 23:22:54 »
Na het lezen van een flink deel van dit draadje blijft mij iets niet duidelijk. Misschien kan iemand uit de detailhandel er een antwoord op geven. Wordt Marklin nu wel of niet goed verkocht?
Sommigen zie ik zeggen 'M. heeft zichzelf uit de markt geprijsd' (wat zou betekenen dat het merk niet goed loopt), maar uit het bestaan en floreren van het 3-rail forum, en het aanbod op beurzen enz. enz. krijg ik toch heel sterk de indruk dat er heel erg veel Marklin-gebruikers zijn (ondanks de (m.i. terechte) technische bezwaren en kanttekeningen die men bij de Marklin-modellen plaatst).
Kortom: als Marklin in feite nog altijd  *wel* goed verkocht wordt, zegt dat des te meer over de 'kwaliteiten' van het management als het merk desondanks op de fles gaat. Maar geeft dat ook goede hoop dat het gered kan en zal worden, net als Roco. Wat ik wel hoop, want ook als niet-Marklin rijder heb ik respect voor dit icoon van de modeltreinwereld.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #228 Gepost op: 04 February 2009, 23:25:33 »
Verkoopt prima.
Aan zowel 3 als 2 railers. (natuurlijk vooral de rijtuigen en wagons aan de 2 railers)
Zelfs de aangekondigde nieuwtjes worden nu al goed besteld.

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #229 Gepost op: 04 February 2009, 23:27:10 »
Ja de 911 daar heb je gelijk in,
Maar een stoom lok is niet origineel zo gebouwd dat de motor ook in de tender zit, dus wat die"fanaten"betreft is het 1-0.

Dus die vergelijking gaat niet op. vrees ik

Kwaliteits beleving is persoonlijk en komen we ook niet uit.

Prijsstelling geld voor meerdere merken Marklin/Trix zijn zelfs met sommige producten goedkoper dan Roco en Flm.
Kijk maar even op de site van MTE b.v.

Grt Leen,

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #230 Gepost op: 04 February 2009, 23:29:32 »
Als dat zo is, zou het probleem dus met een wel-capabel management zijn op te lossen, en is er in feite niet eens zoveel aan de hand. Maar waarom kan Marklin die mensen dan niet vinden (en Roco wel en Hornby ook (toch)?)

ruben derks

• NL, DE & CH Rijder
  • Offline Offline
    • Ruben Derks
« Reactie #231 Gepost op: 04 February 2009, 23:38:38 »
het is gewoon sneu dat Märklin is omgevallen.

maar een bedrijf, dat vrij populair is in de modelbouw wereld, zal best door een ander bedrijf worden overgenomen, of her start met de nodigen geld schieters.

kijk maar naar 2006, marklin gaat failliet, er komt een engels inversterings bedrijf dat de historische waarde van marklin ziet, en spendeert een hoop geld, en marklin kan blijven bestaan.

ik denk dat we marklin weer snel terug zien.

groeten ruben.
Tillig E-lite HO | WinDigipet 2021.1 Premium | yamoRC |
NS en DB jaren 50/60 |  2 rail |

Kijk ook op rubenderks.nl!!!

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #232 Gepost op: 04 February 2009, 23:47:15 »
Ook wel zielig voor de LGB werknemers. Hadden ze net zo goed alleen door kunnen gaan.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #233 Gepost op: 05 February 2009, 00:01:28 »
Hmm,
Op dit moment hoor ik en kan ik ook weinig vinden wat de prestaties van de andere fabrikanten zijn.

Echter als we naar FLM kijken zijn er ook verschillende verhalen de ronde gegaan wat betreft de overname zeer recent.
Het probleem zit hem vaak in openheid van de bedrijfsleidingen wat betreft de bedrijfssituatie in het algemeen naar buiten toe.

Juist dit gebrek aan communicatie is een goede basis voor het "geruchten" circuit.

Het is belangrijk op deze momenten dat er iemand naar buiten treed met juiste informatie en de constructieve mogelijke oplossingen voor de toekomst.

Tevens is het denk ik belangrijk voor de vakhandel contact te zoeken met Marklin gelijk of hun distributor om over vooraden en dergelijke te onderhandelen over prijsstellingen ed.

Vooraad wat langer ligt dient eigenlijk ook afgeschreven te worden en zou na overleg met het moeder concern voordeliger aangeboden kunnen worden in bv scherpe acties.( belasting regels!!)

Dit genereerd uiteraard een verhoogde omzet en vraag voor nieuwe leveringen van de fabriek.

Ik kan zeggen dat ik me soms flink gen...d voel als ik prijzen zie op 31 dec die de eerste week jan. met 5-10% omhoog aangepast zijn, voor de oplettende koper.!

Er kan in die week nooit geen nieuwe vooraad zijn ontvangen tegen die hogere prijstelling.

Ik kan je zeggen dat een dergelijke politiek niet meer van deze tijd is en in de zakelijke wereld niet ontvangen wordt.

Beter zou zijn om vooraf een duidelijke prijs aanpassing met een bepaalde ingangs datum aan te kondigen.

Dit geeft een consument meer vertrouwen en geloofwaardigheid in de handel.

Ook de handel heeft uiteraard hier zijn verantwoording in, die laat tenslotte de extra marge in zijn zak glijden.

Heeft nog oude voorraad tegen de oude inkoopsprijs tegen een 5-10% hogere prijs verkocht!

Belangrijk is nu  dat er een goed leider komt die de bedrijfsprocessen doorlicht en kosten technisch het productie en distributie proces vereenvoudigd  met behoud van het kwaliteits imago en de handel goed coordineerd.

Als ik zie de diversiteit en modellen is ongekend en een basis voor problemen,
Slank het aanbod aan producten af, richt je op een bepaalde markt en verbeter de producten waarnodig in kwaliteit (zie wat roco en flm momenteel aan het doen zijn)

Is voor de liefhebber misschien niet altijd leuk maar voor de fabrikant een voorwaarde om te overleven.

Ben benieuwd wat flm gaat doen met het verdwijnen van de nederlandse importeur,  je zou mogen verwachten dat de prijs aangenamer wordt.
Deze marge genieter valt ertussen uit. en genereert meer omzet (slimme zet van de ROCO eigenaren)

Groeten Leen.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #234 Gepost op: 05 February 2009, 00:08:20 »
Als ik het goed lees staat in het persbericht van de curator dat Marklin (met toestemming) ook gewoon op de beurs in Neurenberg staat. Lijkt me dat men toch nog wel reddingsmogelijkheden ziet.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #235 Gepost op: 05 February 2009, 00:19:35 »
Vanzelfsprekend staan ze op de beurs. Hoe gek het wellicht klinkt, dat kost namelijk bijna niets.

De expo ruimte is immers al (lang geleden) gehuurd, de stand is al opgebouwd en ingericht, met alle electra-aansluitingen, alle drukwerk en promotiemateriaal ligt inmiddels al op de stand, de catering is al 'n poos geleden besteld, hotelkamers zijn geboekt .....  Dat is dus allemaal al lang uitgegeven.

Op dit tijdstip alsnog wegblijven levert niets, helemaal niets, op.

Sander

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #236 Gepost op: 05 February 2009, 00:20:32 »
Lijkt me duidelijk,

Deze kosten zijn zowiezo al gemaakt en bekend.
Met de presentatie op zo'n belangrijke beurs wordt ondanks dit drama, de toekomst fleuriger voorgesteld.
Het is tevens belangrijk om relaties op te doen die eventueel geintereseerd zijn in de overname.
Ook de markt verwachting voor het komende jaar wordt op die mannier zichtbaar gemaakt wat de overlevingskansen  vergroot.

Om terug te komen op de overname en management perikelen.
Het is gebruikelijk dat het management op non actief wordt gezet en over het algemeen uit eigen initiatief de zaak voor gezien houdt.

Het om zeep helpen van een concern van deze omvang is geen prestatie om trots op te zijn en op je CV te vermelden.

grtn Leen

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #237 Gepost op: 05 February 2009, 01:01:09 »
Citaat
Het is belangrijk op deze momenten dat er iemand naar buiten treed met juiste informatie en de constructieve mogelijke oplossingen voor de toekomst.
Naar buiten treden met mogelijke oplossingen is niet gebruikelijk. Binnen enkele weken zijn de mogelijke oplossingen onderzocht, en zal de keuze bekend worden gemaakt.

Marklin heeft grote schulden bij banken. Deze schulden moesten voor zover ik het begrepen heb (gedeeltelijk) per 1 februari terugbetaald zijn. Dit is niet gelukt.
Feitelijk zijn de schuldeisers nu aan de bal. Ze kunnen het failissement van Marklin in gang zetten. De bezittingen worden verkocht en de opbrengst gaat naar de schuldeisers. In dit geval lijkt men ervoor te kiezen eerst alle opties te onderzoeken, alvorens een besluit te nemen. Ik verwacht dat halverwege deze maand bekend wordt welke keuze de de schuldeisers zullen maken.

Zelf verwacht ik dat Marklin helaas failliet gaat. Wat dan rest is de vraag, welke optie de schuldeisers kiezen. De bezittingen zelf houden en een nieuwe firma oprichten, de bezittingen in zijn geheel verkopen of de bezittingen in stukjes verkopen.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2009, 01:09:49 door elt-Mhv »
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #238 Gepost op: 05 February 2009, 01:09:11 »
Weet iemand overigens of het Marklin Museum volledig eigendom is van Marklin, of dat dit een zelfstandig bedrijf/stichting is.
Ik zou het zonde vinden als door een faillisement van Marklin deze collectie met 150 jaar speelgoedgeschiedenis wordt verdeeld over de vitrines van de hoogste bieders.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Lokpaint

• Gast
« Reactie #239 Gepost op: 05 February 2009, 01:17:42 »
Het museum is ontstaan uit de vroegere "monsterkamer" van märklin. Is dus volledig eigendom.

Märklin houdt echt niet op te bestaan hoor ;D

bart