Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 13:13:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:13:19
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 13:03:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Edwin2121992
Vandaag om 12:52:49
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 12:51:29
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:50:56
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 12:45:56
Modeltreinenbeurzen door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:45:21
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 12:40:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:26:09
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 08:46:32
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
  

Auteur Topic: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel  (gelezen 4352 keer)

hoefhaan

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #15 Gepost op: 02 February 2009, 21:49:58 »
Tsja, het zal wel maar ik heb toch zowel hele oude als hele nieuwe treinen en nooit problemen met de rails gehad. Zal dan wel aan de merken liggen.

En uit bovenstaande is nog niet op te maken welk merk nu exact wanneer volgens de norm is gaan werken, en ik denk dat daar ook veel verschillende antwoorden op komen. Dus daar heeft Diva nu niet veel aan. Zo bedoel ik het.

Maar ik denk dat we beter kunnen oordelen over het vervolg voor Diva als we weten wat er al beschikbaar is. dan ligt het eraan of Diva daar mee door wil of niet.

Aspelix

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #16 Gepost op: 03 February 2009, 12:27:37 »
Citaat
Fleischmann kan gecombineerd worden met vele merken: lima, roco, piko, rivarossi, joueff, etc etc. Alleen niet met Marklin en andere wisselstroom merken!
Fleischmann is nl. gelijkstroom.
Én gebaseerd op het 2-rail-systeem. Bovendien heeft het oude Fleischmann railmateriaal een spoorstaafhoogte van 2,7 mm. Overigens is daar nog wel vraag naar, dus je hoeft niet te wanhopen. Een vriend van mij had daar recentelijk vraag naar maar had het niet.

In de loop der jaren is de profielhoogte gezakt naar 2,5 mm, Fl, Roco, Piko-A, allen code 100,
Märklin past in de K-rail 2,3 mm toe, van de andere soorten van Matrix (M- en C-rail) weet ik het niet,
En Code 83 is 2,1 mm (Roco Line) of 2,07 mm, (Tillig)
Citaat
Dus je modellen moeten allemaal met gelijkstroom om kunnen gaan. (komt er eigenlijk in het kort op neer dat er geen slepertje onder het wielstel zit en bij de rails geen middengeleider.)
Citaat
Gelijkstroom modelspoor wordt ook wel tweerail genoemd en wisselstroom heet dan drierail.
Misschien kun je je de tijd nog herinneren, dat 3-rail OOK gelijkstroom was, en nog wel is. Trix Express is 3-rail gelijkstroom, mijn waarde.

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 03 February 2009, 12:31:02 door Ruurd Benthem »

hoefhaan

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #17 Gepost op: 03 February 2009, 12:41:57 »
Kijk, dat is uit de oude doos!
Trix Express gelijkstroom met drierail?  ???Wist ik niet. Ik was er van overtuigd dat drierail altijd wisselstroom was. Ala, dat is om het onoverzichtelijke spreekwoordelijke bos nog wat ingewikkelder te maken! :-|

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #18 Gepost op: 03 February 2009, 14:01:40 »
Hoefhaan, de termen gelijkstroom en wisselstroom worden vaak ten onrechte gebruikt. Het belangrijkste onderscheid tussen de systemen is het onderscheid in 3-rail en 2-rail. Of er vervolgens gelijkspanning of wisselspanning op wordt gezet is van secundair belang. Kan nl. allebei. Ruurd heeft al aangehaald dat Trix vroeger 3-rail had met gelijkspanning, maar 2-rail met wisselspanning bestaat ook.
En bij digitaal speelt dat helemaal niet meer, dat is altijd wisselspanning, maar dan van een bijzondere soort.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22604
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #19 Gepost op: 03 February 2009, 14:05:38 »
In het pré-digitale tijdperk waren er ook drierailers die hun Märklin-baan met gelijkstroom voedden om op die manier van het omschakelrelais verlost te zijn.
Leuke wetenswaardigheden, maar voor Diva in het geheel niet van belang.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Aspelix

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #20 Gepost op: 03 February 2009, 14:15:27 »
Het een klopt, en het ander ook. Mijn vader was een drierailer op gelijkstroom op Märklin M-rails.

Waar het mij in de verhalen om ging en gaat, is dat er onjuistheden werden verkondigd, die de onduidelijkheid alleen maar groter maakten.

Ik neem aan, dat Diva voorlopig vooruit kan met de antwoorden en dat hij zich vanzelf meldt, als dat anders is.

Kortom, we zijn er met vereende krachten uitgekomen en daar gaat het om.

@ Diva: Je ziet maar: Je vraag is helemaal zo dom niet. In tegendeel....

@ Klaas, welk merk past 2rail AC toe? Märklin spoor 1 misschien?

Verders wens ik iedereen een fijne voortzetting van de dag toe.
Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 03 February 2009, 14:19:43 door Ruurd Benthem »

Aspelix

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #21 Gepost op: 03 February 2009, 14:28:05 »
Citaat
Maar ik denk dat we beter kunnen oordelen over het vervolg voor Diva als we weten wat er al beschikbaar is. dan ligt het eraan of Diva daar mee door wil of niet.

En dat zal voor een belangrijk deel aan zijn rollendmaterieel liggen, met name aan de wielflenzen. Bovendien bouwde Fleischmann in die jaren nog schaal 1:82, wat naast de huidige modernere modellen veel lomper uitziet.

Je kunt het verschil goed vergelijken, als een Lima hondekop (1:83) naast een Piko hondekop (1:87) plaatst. Dan zie je dezelfde verschillen heel erg goed.

En dan komt er inderdaad een keuzemoment voor Diva, waarin hij zelf een knoop moet doorhakken.

Greetz, Ruurd

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #22 Gepost op: 03 February 2009, 15:55:35 »
@ Klaas, welk merk past 2rail AC toe? Märklin spoor 1 misschien?
In één keer goed!
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Aspelix

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #23 Gepost op: 03 February 2009, 18:54:04 »
Wouw.... 8)