Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Ridder Gerco van Beelen door NS264
Vandaag om 10:29:32
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:58
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel  (gelezen 4034 keer)

hoefhaan

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #15 Gepost op: 02 februari 2009, 21:49:58 »
Tsja, het zal wel maar ik heb toch zowel hele oude als hele nieuwe treinen en nooit problemen met de rails gehad. Zal dan wel aan de merken liggen.

En uit bovenstaande is nog niet op te maken welk merk nu exact wanneer volgens de norm is gaan werken, en ik denk dat daar ook veel verschillende antwoorden op komen. Dus daar heeft Diva nu niet veel aan. Zo bedoel ik het.

Maar ik denk dat we beter kunnen oordelen over het vervolg voor Diva als we weten wat er al beschikbaar is. dan ligt het eraan of Diva daar mee door wil of niet.

Aspelix

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #16 Gepost op: 03 februari 2009, 12:27:37 »
Citaat
Fleischmann kan gecombineerd worden met vele merken: lima, roco, piko, rivarossi, joueff, etc etc. Alleen niet met Marklin en andere wisselstroom merken!
Fleischmann is nl. gelijkstroom.
Én gebaseerd op het 2-rail-systeem. Bovendien heeft het oude Fleischmann railmateriaal een spoorstaafhoogte van 2,7 mm. Overigens is daar nog wel vraag naar, dus je hoeft niet te wanhopen. Een vriend van mij had daar recentelijk vraag naar maar had het niet.

In de loop der jaren is de profielhoogte gezakt naar 2,5 mm, Fl, Roco, Piko-A, allen code 100,
Märklin past in de K-rail 2,3 mm toe, van de andere soorten van Matrix (M- en C-rail) weet ik het niet,
En Code 83 is 2,1 mm (Roco Line) of 2,07 mm, (Tillig)
Citaat
Dus je modellen moeten allemaal met gelijkstroom om kunnen gaan. (komt er eigenlijk in het kort op neer dat er geen slepertje onder het wielstel zit en bij de rails geen middengeleider.)
Citaat
Gelijkstroom modelspoor wordt ook wel tweerail genoemd en wisselstroom heet dan drierail.
Misschien kun je je de tijd nog herinneren, dat 3-rail OOK gelijkstroom was, en nog wel is. Trix Express is 3-rail gelijkstroom, mijn waarde.

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2009, 12:31:02 door Ruurd Benthem »

hoefhaan

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #17 Gepost op: 03 februari 2009, 12:41:57 »
Kijk, dat is uit de oude doos!
Trix Express gelijkstroom met drierail?  ???Wist ik niet. Ik was er van overtuigd dat drierail altijd wisselstroom was. Ala, dat is om het onoverzichtelijke spreekwoordelijke bos nog wat ingewikkelder te maken! :-|

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25305
    • Pagina van klaas
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #18 Gepost op: 03 februari 2009, 14:01:40 »
Hoefhaan, de termen gelijkstroom en wisselstroom worden vaak ten onrechte gebruikt. Het belangrijkste onderscheid tussen de systemen is het onderscheid in 3-rail en 2-rail. Of er vervolgens gelijkspanning of wisselspanning op wordt gezet is van secundair belang. Kan nl. allebei. Ruurd heeft al aangehaald dat Trix vroeger 3-rail had met gelijkspanning, maar 2-rail met wisselspanning bestaat ook.
En bij digitaal speelt dat helemaal niet meer, dat is altijd wisselspanning, maar dan van een bijzondere soort.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21679
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #19 Gepost op: 03 februari 2009, 14:05:38 »
In het pré-digitale tijdperk waren er ook drierailers die hun Märklin-baan met gelijkstroom voedden om op die manier van het omschakelrelais verlost te zijn.
Leuke wetenswaardigheden, maar voor Diva in het geheel niet van belang.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Aspelix

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #20 Gepost op: 03 februari 2009, 14:15:27 »
Het een klopt, en het ander ook. Mijn vader was een drierailer op gelijkstroom op Märklin M-rails.

Waar het mij in de verhalen om ging en gaat, is dat er onjuistheden werden verkondigd, die de onduidelijkheid alleen maar groter maakten.

Ik neem aan, dat Diva voorlopig vooruit kan met de antwoorden en dat hij zich vanzelf meldt, als dat anders is.

Kortom, we zijn er met vereende krachten uitgekomen en daar gaat het om.

@ Diva: Je ziet maar: Je vraag is helemaal zo dom niet. In tegendeel....

@ Klaas, welk merk past 2rail AC toe? Märklin spoor 1 misschien?

Verders wens ik iedereen een fijne voortzetting van de dag toe.
Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2009, 14:19:43 door Ruurd Benthem »

Aspelix

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #21 Gepost op: 03 februari 2009, 14:28:05 »
Citaat
Maar ik denk dat we beter kunnen oordelen over het vervolg voor Diva als we weten wat er al beschikbaar is. dan ligt het eraan of Diva daar mee door wil of niet.

En dat zal voor een belangrijk deel aan zijn rollendmaterieel liggen, met name aan de wielflenzen. Bovendien bouwde Fleischmann in die jaren nog schaal 1:82, wat naast de huidige modernere modellen veel lomper uitziet.

Je kunt het verschil goed vergelijken, als een Lima hondekop (1:83) naast een Piko hondekop (1:87) plaatst. Dan zie je dezelfde verschillen heel erg goed.

En dan komt er inderdaad een keuzemoment voor Diva, waarin hij zelf een knoop moet doorhakken.

Greetz, Ruurd

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25305
    • Pagina van klaas
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #22 Gepost op: 03 februari 2009, 15:55:35 »
@ Klaas, welk merk past 2rail AC toe? Märklin spoor 1 misschien?
In één keer goed!

Aspelix

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #23 Gepost op: 03 februari 2009, 18:54:04 »
Wouw.... 8)