Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 19:29:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:25:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Debvd
Vandaag om 19:23:33
Esu 51820 SwitchPilot v2 door johanw
Vandaag om 19:21:01
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
  

Auteur Topic: Daar is 'ie dan, de Albatros!  (gelezen 72614 keer)

Anoniem

  • Gast
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #315 Gepost op: 19 January 2011, 10:34:36 »
A propos ontwikkeltijd: een concept van een trekduwtrein ontwikkelen met een loc die je al hebt (lees: waar alleen de rijtuigen nog voor ontworpen moeten worden) gaat natuurlijk ook een stuk sneller dan een treinstel ontwikkelen. AnsaldoBreda is hemeltergend traag, maar dit is geen vergelijk... Bovendien had destijds voor de Nederlandse markt een Taurus (ik weet het: zo mag je ze eigenlijk niet noemen) moeten worden ontwikkeld die ook met gelijkspanning overweg kan. Inmiddels is die er in de vorm van het "Vectron"-platform, maar de vraag is maar of de railjet in Nederland net zo snel op de rails had kunnen staan.

Wel zou de railjet m.i. beter thuis zijn op een verbinding van een uurtje of 2 à 3 (Amsterdam-Brussel) dan op diensten van een halve dag (Züri-Wenen, Wiesbaden-Boedapest), vooral vanwege de comforteisen. Dat ligt overigens nog steeds niet aan de fabrikant ;D.

De railjet had misschien dan prima dienst gedaan als men de bestaande lijn viersporig had gemaakt, waardoor men met 200km/h kon rijden en Den Haag bijvoorbeeld ook had kunnen meedoen in de dienstregeling.  

200 per uur op de Oude Lijn? Vergeet het. De paar bogen die erin zitten zijn veel te krap, er zijn veel te veel grote stations (meaning: ofwel afremmen ofwel sporen vrij van perrons aanleggen), en voordat je uit Rotterdam vandaan goed en wel op 200 zit, mag je alweer gaan remmen voor Den Haag (de bogen bij Schiedam en Moerwijk verkorten het traject waar 200 mogelijk is - en dat is dan uitgaande van de spoortunnel in Delft). Tussen Den Haag en Schiphol houd je het misschien net een paar minuten vol om 200 te blijven rijden, maar dan moet je dus Leiden op snelheid kunnen passeren, anders gaat het feest daar ook niet door. Tussen Schiphol en Amsterdam is het sowieso geen haalbare kaart.

Je kunt het enigszins vergelijken met het verschil tussen een niet-gerenoveerde Koploper en een gerenoveerde Plan T.

Da's allebei jammer, want NS ;D *duikt weg*
« Laatst bewerkt op: 19 January 2011, 10:36:26 door Wesley­­ »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #316 Gepost op: 19 January 2011, 11:42:27 »
Waarom niet eens in Japan geshopt? Ervaring genoeg lijkt me en dit oogt prima.
No dress rehearsel, this is our life.

Anoniem

  • Gast
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #317 Gepost op: 19 January 2011, 11:48:32 »
Die Javelindingen zijn inderdaad wel aardig. Maar goed, het is natuurlijk een discussie over what could have been... de Albatros is onderweg en daar zullen we het mee moeten doen. Over 30 jaar, als dat spul naar de snijbrander gaat, zullen we met zijn allen rouwen om het verlies van een typisch Nederlandse trein die nergens anders voorkomt, in tegenstelling tot die saaie railjet die overal rondrijdt 8)...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #318 Gepost op: 19 January 2011, 12:04:53 »
typisch Nederlandse trein

En typisch Belgisch natuurlijk.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #319 Gepost op: 19 January 2011, 12:09:03 »
Die Javelindingen zijn inderdaad wel aardig. Maar goed, het is natuurlijk een discussie over what could have been... de Albatros is onderweg en daar zullen we het mee moeten doen. Over 30 jaar, als dat spul naar de snijbrander gaat, zullen we met zijn allen rouwen om het verlies van een typisch Nederlandse trein die nergens anders voorkomt, in tegenstelling tot die saaie railjet die overal rondrijdt 8)...

Staat het gepland voor 30 jaar?

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8952
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #320 Gepost op: 19 January 2011, 12:16:50 »
yep, tegen die tijd is ie eindelijk een jaar in dienst  ;)

Anoniem

  • Gast
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #321 Gepost op: 19 January 2011, 12:26:47 »
En typisch Belgisch natuurlijk.

In wezen wel, maar de Belgische stellen zijn in de minderheid (4 tegenover 16). Niettemin heb je helemaal gelijk 8).

Staat het gepland voor 30 jaar?

Weet ik veel, maar daar gaat het ook niet om ;D. Er komt een tijdstip dat de V250 gesloopt gaat worden, en dan staan we met zijn allen te droefsnoeten.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #322 Gepost op: 19 January 2011, 13:08:41 »
Bovendien had destijds voor de Nederlandse markt een Taurus (ik weet het: zo mag je ze eigenlijk niet noemen) moeten worden ontwikkeld die ook met gelijkspanning overweg kan. Inmiddels is die er in de vorm van het "Vectron"-platform, maar de vraag is maar of de railjet in Nederland net zo snel op de rails had kunnen staan.
Die is er al even in de vorm van het broertje van de 189, de ES 64 U4 alias 1216, deze hobbelt ook al sinds 2006 (net als de Railjet) over onder andere de Oostenrijkse sporen. Duidelijk te zien is ook dat deze uit dezelfde ontwerpserie komt als de 1216, en niet als Taurus 1 en 2, 1016 en 1116, verlijk de neuzen maar eens. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Anoniem

  • Gast
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #323 Gepost op: 19 January 2011, 13:20:15 »
Ach ja, da's waar. Die rijden onder andere de Korridorzüge naar Lienz. Daar had ik even niet aan gedacht ;).

(Eerlijk gezegd: zo spannend vind ik die locs niet...vond dit al heel wat eigenlijk 8))

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #324 Gepost op: 19 January 2011, 13:29:15 »
Prima toch, zo vullen we elkaar weer aan :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #325 Gepost op: 19 January 2011, 13:44:01 »
Overigens heeft de ÖBB wel het licht gezien: de Bistro's die nu in de Railjet zitten worden allemaal omgebouwd naar een 'echt' restauratierijtuig met maar liefst 14 zitplaatsen. Da's wat mij betreft wel een goede ontwikkeling, maar het haalt het nog steeds niet bij de restauratierijtuigen die vroeger (en op bepaalde lijnen nog steeds) in een aantal ÖBB-EC's  en IC's  rijden.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #326 Gepost op: 19 January 2011, 13:50:01 »
200 per uur op de Oude Lijn? Vergeet het. De paar bogen die erin zitten zijn veel te krap, er zijn veel te veel grote stations (meaning: ofwel afremmen ofwel sporen vrij van perrons aanleggen), en voordat je uit Rotterdam vandaan goed en wel op 200 zit, mag je alweer gaan remmen voor Den Haag (de bogen bij Schiedam en Moerwijk verkorten het traject waar 200 mogelijk is - en dat is dan uitgaande van de spoortunnel in Delft). Tussen Den Haag en Schiphol houd je het misschien net een paar minuten vol om 200 te blijven rijden, maar dan moet je dus Leiden op snelheid kunnen passeren, anders gaat het feest daar ook niet door. Tussen Schiphol en Amsterdam is het sowieso geen haalbare kaart.
In Leiden liggen al vrijliggende sporen, want de Thalys reed daar ook met 160 voorbij. Alleen zit je dan nog wel met Voorschoten en Nieuw Vennep waar perronsporen liggen. Voor de verdere rest is 200 geen probleem. Schiphol-Amsterdam, tja, aangezien de HSL toch eindigt in Schiphol maakt dat niets uit....
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Anoniem

  • Gast
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #327 Gepost op: 19 January 2011, 15:06:01 »
Dat er in Leiden vrijliggende sporen liggen weet ik wel, maar ik vermoed dat de hart-op-hartafstand daar te klein is om veilig met 200 te kunnen passeren. Dan wordt het een beperking tot 160 in Leiden en daarna weer optrekken. Allemaal niet optimaal... Ik dacht meer aan Rijswijk, Moerwijk, de Laan van Nieuw Oost-Indië, dat soort stations. Nu vind je in Frankrijk ook wel doodleuk perrons langs sporen waar de TGV's 220 rijden, maar een optimale situatie is dat zeker niet (bovendien zijn dat daar van die stationnetjes waar 20 reizigers per dag in- en uitstappen, op de perrons in de Randstad is het de hele dag door stukken drukker).
« Laatst bewerkt op: 19 January 2011, 15:07:48 door Wesley­­ »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #328 Gepost op: 19 January 2011, 20:01:13 »
En dan nu even een serieus commentaar   ;D ;D
Waarom überhaupt die "italiaanse troep", ben heus niet zo'n "frankofiel" (alhoewel prachtig vakantieland en lekkere kaas),

Ja, Italië is geen mooi vakantieland en ze hebben er geen lekkere kaas. :)

Citaat
maar die TGV's rijden toch alweer zo'n 30 jaar, dus hoe "beproeft" wil je het hebben  :-\

Volgens mij is het inmiddels al een paar keer uitgelegd dat een trein, die ontworpen is om 350 tot 400 km/u te rijden (serieus, daar zullen we over een tijdje aan zitten), veel te duur is. En er is bijzonder weinig materieel dat bedoeld is om met zo'n 250 km/u over een hogesnelheidslijn type LGV te rijden. Er bestaan wel treinstellen voor 200 tot 250 km/u, maar dat zijn vrijwel allemaal kantelbakken en daar heb je zo weinig aan op een hogesnelheidslijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #329 Gepost op: 19 January 2011, 21:24:27 »
Volgens mij is het inmiddels al een paar keer uitgelegd dat een trein, die ontworpen is om 350 tot 400 km/u te rijden (serieus, daar zullen we over een tijdje aan zitten), veel te duur is. En er is bijzonder weinig materieel dat bedoeld is om met zo'n 250 km/u over een hogesnelheidslijn type LGV te rijden. Er bestaan wel treinstellen voor 200 tot 250 km/u, maar dat zijn vrijwel allemaal kantelbakken en daar heb je zo weinig aan op een hogesnelheidslijn.

Je hebt gelijk als je stelt dat een TGV of ICE bedoeld voor 350 km/u niet tot z'n recht zal komen in de Fyra-dienst op de HSL (of zoals gesuggereerd, de Oude lijn). Toch lijkt het vreemd dat er 'from scratch' een nieuw type treinstel voor deze diensten moet worden ontworpen. Op basis van bestaand gecomputeriseerd research & design van bijvoorbeeld de ICE3 zou je zonder veel meerwerk een 'afgevoerde' goedkopere versie kunnen maken waarbij de nadruk niet ligt op topsnelheid, maar op aanzetsnelheid. Een beetje zoals de Franse BB 7200/15000/22200: afhankelijk voor het type dienst (IC's, multifunctioneel of goederendienst) rijden er locs rond met verschillende verhoudingen in de overbrenging.

Nou ja, we moeten het er de komende jaren maar mee doen. De nieuwe kop van de TGV halverwege de jaren '90 vond iedereen ook foeilelijk en inmiddels zijn we er aan gewend. En geef toe, 'onze' Albatros is weer eens wat anders dan de vele varianten van de TGV, de ICE/Velaro of de Pendolino. Alleen wel jammer dat we er zo lang op moeten hebben wachten... maar ja, is dàt nou niet de rode draad door het gehele Nederlandse HSL-verhaal? Niet alleen de Italianen van Ansaldo blijken slecht te kunnen plannen (pot, ketel enzo).

Groeten, Geoffrey