Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 23:51:12
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 23:45:15
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 23:33:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:30:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:25:47
US diorama in H0 door Dave.......
Vandaag om 23:25:22
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door Quinzeedied
Vandaag om 23:02:56
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
Vandaag om 22:44:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:13
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:27:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 22:16:23
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 21:59:35
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
Vandaag om 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
Vandaag om 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 18:05:43
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:49:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
Vandaag om 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 16:54:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
  

Auteur Topic: Daar is 'ie dan, de Albatros!  (gelezen 72242 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #15 Gepost op: 19 October 2006, 20:06:07 »
Ja, maar lijkt meer op een in elkaar geslagen vogelbekdier  ;D
Die spaanse neus is niet om aan te zien (hoewel het electrotren model van lelijkheid wel weer erg bijzonder is)

Laat deze maar komen in model.  ;D

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #16 Gepost op: 19 October 2006, 20:08:25 »
Ik zou er, net zoals Piko dat doet, een losse neus voor ontwerpen, kun je tenminste makkelijk wisselen .....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #17 Gepost op: 19 October 2006, 20:20:47 »
nou dan zal ik het maar even toelichten,

er wordt niets vervangen! dit materieel wordt zeg maar het stoptreinmaterieel (rond de 250 km-h) van de HSL en komen NAAST de Thalys te rijden. Op termijn zou ten faveure van deze dienst de huidige Benelux op de klassieke sporen kunnen gaan verdwijnen, maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #18 Gepost op: 19 October 2006, 20:30:17 »
Aha, dan heb ik het altijd fout gehad. (gelukkig maar)
Dus dit is de trein die we eerder hebben gezien toen ie nog die lelijke pukkel op zijn neus had (koppeling)

Nou, dan is dit al een hele verbetering.
Als de Thalys trouwens niet vervangen gaat worden, morgen ze wel eens een flinke opknap beurt krijgen, want ik zie dagelijks diverse treinstellen voorbij komen in desolate toestand, vooral de neuzen. (stukken eraf, lak eraf, deuken. enz enz)

Maar goed, dat was effe off topic....

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #19 Gepost op: 19 October 2006, 20:41:11 »
HMFSOAB wat doet dit vre-su-luk pijn aan mijn ogen zeg... 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2413
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #20 Gepost op: 19 October 2006, 20:53:02 »
In Spanje rijdt net zoiets rond, dacht ik.

Klopt bij AVE:



mvg,

Matthijs

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #21 Gepost op: 19 October 2006, 20:55:04 »
Alsjeblieft kun je van de foto niet alleen de link geven, dat het op eigen risico is om te openen?  ;D

Groetjes,

Robbert

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #22 Gepost op: 19 October 2006, 21:03:17 »
Citaat
hier zijn fotos te zien met daarop de eerste beelden van de HST stellen in bouw, een muckup plus tekeningen van de definitieve kleuren! ze worden dus rood, rose en zilver!

Zoals al geruime tijd de interne publikaties binnen het bedrijf in die kleuren rondgaan.

Het getoonde zilvergrijze (inderdaad lelijke) model is van een concept dat men eventuele kandidaatkopers aanbied, nadat het eerste contract met NSFS gerealiseerd was. Model stond vorig jaar ook op RailTech in Utrecht. Kopvorm is niet die van de Albatros, heeft wel de kenmerken, maar de 'echte' heeft bijv. een open neus.

Citaat
Komen deze treinstellen ter vervanging van de thalys op de HSL?

Deze stellen komen voornamelijk op de hollandse HSL te rijden in een drgl van vier maal per uur Rtd, twee maal/uur Bd, eenmaal per uur Fbmz, en 8x maal daags Fbmz-Gvc. Ze zijn wel degelijk ook ter vervanging van de huidige Benelux, hoewel het accent ligt op de vele binnenlandse verbindingen. De verbindingen naar Parijs worden gerealiseerd met de verbouwde/aangepaste Thalys stellen.

Citaat
euh, wordt de Thalys dan ook vervangen?

Nee dus, zie boven. Een soort mid-life update wordt gecombineerd met de (nieuwe-)wettelijke aanpassingen en inbouw ETCS en vervanging tijdelijke GSM-R installatie.

Citaat
dit materieel wordt zeg maar het stoptreinmaterieel (rond de 250 km-h)

Binnen het gebied waar deze stellen gebruikt gaan worden hebben ze dezelfde stopplaatsen als Thalys, behalve de eindhalte Bd natuurlijk. Een uitzondering; de verbinding Fbmz-Gvc gaat onderweg stoppen op de twee stopplaatsen tussen Fn en Bd. Thalys gaat niet stoppen op bepaalde Brusselse stations, de 'Albatros' (tijdelijke naam!) stops te Brussel zijn nog niet definitief bekend.

Foto's tonen alleen de tussenbakken waaraan gewerkt wordt, kopbakken zijn er nog niet.

In de link ( http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=1337 ) wordt de eer -door de Belgische hobbyisten- erg naar de NMBS getrokken. Het feit is dat het project door de Nederlandse partners geleid wordt, met een sterke Belgische inbreng natuurlijk.  De aantallen kloppen ook niet, de verhouding 9-3 is door een tweede bestelling vergroot naar 15-4 (NL-B).

De eigenaren zijn niet de HSA en/of NMBS, maar NSFS ofwel NS Financial Services een NS dochter in Ierland gevestigd, die materieel leased aan......

JKLX
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Anoniem

  • Gast
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #23 Gepost op: 19 October 2006, 22:34:02 »
@ Joshua, "Thalys gaat niet stoppen op bepaalde Brusselse stations": ik neem aan dat de status quo gewoon blijft gehandhaafd, namelijk alleen in Brussel Zuid? Het zou heel vreemd zijn om dat te wijzigen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #24 Gepost op: 19 October 2006, 23:42:16 »
En in Japan rijdt ook een Shinkansen met een dergelijk lelijke vormgeving. De reden is volgens mij stroomlijn en botsveiligheid.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #25 Gepost op: 20 October 2006, 06:51:40 »
Ach qua namegeving valt hij wel in de nederlandse traditie. Hondekop, eendebek  ;)

Groet,

Jeroen

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #26 Gepost op: 20 October 2006, 07:47:24 »
Disign of niet, ik vind hem lelijk.
Zo dat wilde ik ff kwijt ;-)

@Jeroen: LOL

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #27 Gepost op: 20 October 2006, 08:05:59 »
De kleur is goed maar het wasmiddel is verkeerd! ;D

Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat deze kopvorm meer uit de windtunnel dan van de snelle design-boys komt. Drukgolven, van, met name 2 passerende treinen, worden zo beter door het treinstel verwerkt. De luchtstroom gaat zo beter over en langs het treinstel.
No dress rehearsel, this is our life.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #28 Gepost op: 20 October 2006, 08:07:17 »
Als het is voor meer veiligheid en een betere stroomlijn dan moeten ze het zeker doen. Maar ik vind hem echt heel lelijk :P
Op mijn modelspoorbaan komt hij toch zeker niet te rijden 8)

RMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
    • Polderbaan
Re: daar issie dan, de ALBATROS!
« Reactie #29 Gepost op: 20 October 2006, 08:45:52 »
Goedemorgen
De Albatros nog gespot tijdens een excursie in augustus bij Siemens testcentrum in Duitsland.
Ziet er toch weer anders uit als de Spaanse versie.
Foto maar even op mijn site gezet.
Roy
« Laatst bewerkt op: 20 October 2006, 08:47:39 door Roy »