Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:43:56
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 22:40:47
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Daar is 'ie dan, de Albatros!  (gelezen 69867 keer)

Anoniem

  • Gast
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #315 Gepost op: 19 January 2011, 10:34:36 »
A propos ontwikkeltijd: een concept van een trekduwtrein ontwikkelen met een loc die je al hebt (lees: waar alleen de rijtuigen nog voor ontworpen moeten worden) gaat natuurlijk ook een stuk sneller dan een treinstel ontwikkelen. AnsaldoBreda is hemeltergend traag, maar dit is geen vergelijk... Bovendien had destijds voor de Nederlandse markt een Taurus (ik weet het: zo mag je ze eigenlijk niet noemen) moeten worden ontwikkeld die ook met gelijkspanning overweg kan. Inmiddels is die er in de vorm van het "Vectron"-platform, maar de vraag is maar of de railjet in Nederland net zo snel op de rails had kunnen staan.

Wel zou de railjet m.i. beter thuis zijn op een verbinding van een uurtje of 2 à 3 (Amsterdam-Brussel) dan op diensten van een halve dag (Züri-Wenen, Wiesbaden-Boedapest), vooral vanwege de comforteisen. Dat ligt overigens nog steeds niet aan de fabrikant ;D.

De railjet had misschien dan prima dienst gedaan als men de bestaande lijn viersporig had gemaakt, waardoor men met 200km/h kon rijden en Den Haag bijvoorbeeld ook had kunnen meedoen in de dienstregeling.  

200 per uur op de Oude Lijn? Vergeet het. De paar bogen die erin zitten zijn veel te krap, er zijn veel te veel grote stations (meaning: ofwel afremmen ofwel sporen vrij van perrons aanleggen), en voordat je uit Rotterdam vandaan goed en wel op 200 zit, mag je alweer gaan remmen voor Den Haag (de bogen bij Schiedam en Moerwijk verkorten het traject waar 200 mogelijk is - en dat is dan uitgaande van de spoortunnel in Delft). Tussen Den Haag en Schiphol houd je het misschien net een paar minuten vol om 200 te blijven rijden, maar dan moet je dus Leiden op snelheid kunnen passeren, anders gaat het feest daar ook niet door. Tussen Schiphol en Amsterdam is het sowieso geen haalbare kaart.

Je kunt het enigszins vergelijken met het verschil tussen een niet-gerenoveerde Koploper en een gerenoveerde Plan T.

Da's allebei jammer, want NS ;D *duikt weg*
« Laatst bewerkt op: 19 January 2011, 10:36:26 door Wesley­­ »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #316 Gepost op: 19 January 2011, 11:42:27 »
Waarom niet eens in Japan geshopt? Ervaring genoeg lijkt me en dit oogt prima.
No dress rehearsel, this is our life.

Anoniem

  • Gast
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #317 Gepost op: 19 January 2011, 11:48:32 »
Die Javelindingen zijn inderdaad wel aardig. Maar goed, het is natuurlijk een discussie over what could have been... de Albatros is onderweg en daar zullen we het mee moeten doen. Over 30 jaar, als dat spul naar de snijbrander gaat, zullen we met zijn allen rouwen om het verlies van een typisch Nederlandse trein die nergens anders voorkomt, in tegenstelling tot die saaie railjet die overal rondrijdt 8)...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #318 Gepost op: 19 January 2011, 12:04:53 »
typisch Nederlandse trein

En typisch Belgisch natuurlijk.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #319 Gepost op: 19 January 2011, 12:09:03 »
Die Javelindingen zijn inderdaad wel aardig. Maar goed, het is natuurlijk een discussie over what could have been... de Albatros is onderweg en daar zullen we het mee moeten doen. Over 30 jaar, als dat spul naar de snijbrander gaat, zullen we met zijn allen rouwen om het verlies van een typisch Nederlandse trein die nergens anders voorkomt, in tegenstelling tot die saaie railjet die overal rondrijdt 8)...

Staat het gepland voor 30 jaar?

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #320 Gepost op: 19 January 2011, 12:16:50 »
yep, tegen die tijd is ie eindelijk een jaar in dienst  ;)

Anoniem

  • Gast
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #321 Gepost op: 19 January 2011, 12:26:47 »
En typisch Belgisch natuurlijk.

In wezen wel, maar de Belgische stellen zijn in de minderheid (4 tegenover 16). Niettemin heb je helemaal gelijk 8).

Staat het gepland voor 30 jaar?

Weet ik veel, maar daar gaat het ook niet om ;D. Er komt een tijdstip dat de V250 gesloopt gaat worden, en dan staan we met zijn allen te droefsnoeten.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #322 Gepost op: 19 January 2011, 13:08:41 »
Bovendien had destijds voor de Nederlandse markt een Taurus (ik weet het: zo mag je ze eigenlijk niet noemen) moeten worden ontwikkeld die ook met gelijkspanning overweg kan. Inmiddels is die er in de vorm van het "Vectron"-platform, maar de vraag is maar of de railjet in Nederland net zo snel op de rails had kunnen staan.
Die is er al even in de vorm van het broertje van de 189, de ES 64 U4 alias 1216, deze hobbelt ook al sinds 2006 (net als de Railjet) over onder andere de Oostenrijkse sporen. Duidelijk te zien is ook dat deze uit dezelfde ontwerpserie komt als de 1216, en niet als Taurus 1 en 2, 1016 en 1116, verlijk de neuzen maar eens. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Anoniem

  • Gast
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #323 Gepost op: 19 January 2011, 13:20:15 »
Ach ja, da's waar. Die rijden onder andere de Korridorzüge naar Lienz. Daar had ik even niet aan gedacht ;).

(Eerlijk gezegd: zo spannend vind ik die locs niet...vond dit al heel wat eigenlijk 8))

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #324 Gepost op: 19 January 2011, 13:29:15 »
Prima toch, zo vullen we elkaar weer aan :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #325 Gepost op: 19 January 2011, 13:44:01 »
Overigens heeft de ÖBB wel het licht gezien: de Bistro's die nu in de Railjet zitten worden allemaal omgebouwd naar een 'echt' restauratierijtuig met maar liefst 14 zitplaatsen. Da's wat mij betreft wel een goede ontwikkeling, maar het haalt het nog steeds niet bij de restauratierijtuigen die vroeger (en op bepaalde lijnen nog steeds) in een aantal ÖBB-EC's  en IC's  rijden.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #326 Gepost op: 19 January 2011, 13:50:01 »
200 per uur op de Oude Lijn? Vergeet het. De paar bogen die erin zitten zijn veel te krap, er zijn veel te veel grote stations (meaning: ofwel afremmen ofwel sporen vrij van perrons aanleggen), en voordat je uit Rotterdam vandaan goed en wel op 200 zit, mag je alweer gaan remmen voor Den Haag (de bogen bij Schiedam en Moerwijk verkorten het traject waar 200 mogelijk is - en dat is dan uitgaande van de spoortunnel in Delft). Tussen Den Haag en Schiphol houd je het misschien net een paar minuten vol om 200 te blijven rijden, maar dan moet je dus Leiden op snelheid kunnen passeren, anders gaat het feest daar ook niet door. Tussen Schiphol en Amsterdam is het sowieso geen haalbare kaart.
In Leiden liggen al vrijliggende sporen, want de Thalys reed daar ook met 160 voorbij. Alleen zit je dan nog wel met Voorschoten en Nieuw Vennep waar perronsporen liggen. Voor de verdere rest is 200 geen probleem. Schiphol-Amsterdam, tja, aangezien de HSL toch eindigt in Schiphol maakt dat niets uit....
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Anoniem

  • Gast
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #327 Gepost op: 19 January 2011, 15:06:01 »
Dat er in Leiden vrijliggende sporen liggen weet ik wel, maar ik vermoed dat de hart-op-hartafstand daar te klein is om veilig met 200 te kunnen passeren. Dan wordt het een beperking tot 160 in Leiden en daarna weer optrekken. Allemaal niet optimaal... Ik dacht meer aan Rijswijk, Moerwijk, de Laan van Nieuw Oost-Indië, dat soort stations. Nu vind je in Frankrijk ook wel doodleuk perrons langs sporen waar de TGV's 220 rijden, maar een optimale situatie is dat zeker niet (bovendien zijn dat daar van die stationnetjes waar 20 reizigers per dag in- en uitstappen, op de perrons in de Randstad is het de hele dag door stukken drukker).
« Laatst bewerkt op: 19 January 2011, 15:07:48 door Wesley­­ »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #328 Gepost op: 19 January 2011, 20:01:13 »
En dan nu even een serieus commentaar   ;D ;D
Waarom überhaupt die "italiaanse troep", ben heus niet zo'n "frankofiel" (alhoewel prachtig vakantieland en lekkere kaas),

Ja, Italië is geen mooi vakantieland en ze hebben er geen lekkere kaas. :)

Citaat
maar die TGV's rijden toch alweer zo'n 30 jaar, dus hoe "beproeft" wil je het hebben  :-\

Volgens mij is het inmiddels al een paar keer uitgelegd dat een trein, die ontworpen is om 350 tot 400 km/u te rijden (serieus, daar zullen we over een tijdje aan zitten), veel te duur is. En er is bijzonder weinig materieel dat bedoeld is om met zo'n 250 km/u over een hogesnelheidslijn type LGV te rijden. Er bestaan wel treinstellen voor 200 tot 250 km/u, maar dat zijn vrijwel allemaal kantelbakken en daar heb je zo weinig aan op een hogesnelheidslijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Daar is 'ie dan, de Albatros!
« Reactie #329 Gepost op: 19 January 2011, 21:24:27 »
Volgens mij is het inmiddels al een paar keer uitgelegd dat een trein, die ontworpen is om 350 tot 400 km/u te rijden (serieus, daar zullen we over een tijdje aan zitten), veel te duur is. En er is bijzonder weinig materieel dat bedoeld is om met zo'n 250 km/u over een hogesnelheidslijn type LGV te rijden. Er bestaan wel treinstellen voor 200 tot 250 km/u, maar dat zijn vrijwel allemaal kantelbakken en daar heb je zo weinig aan op een hogesnelheidslijn.

Je hebt gelijk als je stelt dat een TGV of ICE bedoeld voor 350 km/u niet tot z'n recht zal komen in de Fyra-dienst op de HSL (of zoals gesuggereerd, de Oude lijn). Toch lijkt het vreemd dat er 'from scratch' een nieuw type treinstel voor deze diensten moet worden ontworpen. Op basis van bestaand gecomputeriseerd research & design van bijvoorbeeld de ICE3 zou je zonder veel meerwerk een 'afgevoerde' goedkopere versie kunnen maken waarbij de nadruk niet ligt op topsnelheid, maar op aanzetsnelheid. Een beetje zoals de Franse BB 7200/15000/22200: afhankelijk voor het type dienst (IC's, multifunctioneel of goederendienst) rijden er locs rond met verschillende verhoudingen in de overbrenging.

Nou ja, we moeten het er de komende jaren maar mee doen. De nieuwe kop van de TGV halverwege de jaren '90 vond iedereen ook foeilelijk en inmiddels zijn we er aan gewend. En geef toe, 'onze' Albatros is weer eens wat anders dan de vele varianten van de TGV, de ICE/Velaro of de Pendolino. Alleen wel jammer dat we er zo lang op moeten hebben wachten... maar ja, is dàt nou niet de rode draad door het gehele Nederlandse HSL-verhaal? Niet alleen de Italianen van Ansaldo blijken slecht te kunnen plannen (pot, ketel enzo).

Groeten, Geoffrey