De railjet had misschien dan prima dienst gedaan als men de bestaande lijn viersporig had gemaakt, waardoor men met 200km/h kon rijden en Den Haag bijvoorbeeld ook had kunnen meedoen in de dienstregeling.
Je kunt het enigszins vergelijken met het verschil tussen een niet-gerenoveerde Koploper en een gerenoveerde Plan T.
typisch Nederlandse trein
Die Javelindingen zijn inderdaad wel aardig. Maar goed, het is natuurlijk een discussie over what could have been... de Albatros is onderweg en daar zullen we het mee moeten doen. Over 30 jaar, als dat spul naar de snijbrander gaat, zullen we met zijn allen rouwen om het verlies van een typisch Nederlandse trein die nergens anders voorkomt, in tegenstelling tot die saaie railjet die overal rondrijdt ...
En typisch Belgisch natuurlijk.
Staat het gepland voor 30 jaar?
Bovendien had destijds voor de Nederlandse markt een Taurus (ik weet het: zo mag je ze eigenlijk niet noemen) moeten worden ontwikkeld die ook met gelijkspanning overweg kan. Inmiddels is die er in de vorm van het "Vectron"-platform, maar de vraag is maar of de railjet in Nederland net zo snel op de rails had kunnen staan.
200 per uur op de Oude Lijn? Vergeet het. De paar bogen die erin zitten zijn veel te krap, er zijn veel te veel grote stations (meaning: ofwel afremmen ofwel sporen vrij van perrons aanleggen), en voordat je uit Rotterdam vandaan goed en wel op 200 zit, mag je alweer gaan remmen voor Den Haag (de bogen bij Schiedam en Moerwijk verkorten het traject waar 200 mogelijk is - en dat is dan uitgaande van de spoortunnel in Delft). Tussen Den Haag en Schiphol houd je het misschien net een paar minuten vol om 200 te blijven rijden, maar dan moet je dus Leiden op snelheid kunnen passeren, anders gaat het feest daar ook niet door. Tussen Schiphol en Amsterdam is het sowieso geen haalbare kaart.
En dan nu even een serieus commentaar Waarom überhaupt die "italiaanse troep", ben heus niet zo'n "frankofiel" (alhoewel prachtig vakantieland en lekkere kaas),
maar die TGV's rijden toch alweer zo'n 30 jaar, dus hoe "beproeft" wil je het hebben
Volgens mij is het inmiddels al een paar keer uitgelegd dat een trein, die ontworpen is om 350 tot 400 km/u te rijden (serieus, daar zullen we over een tijdje aan zitten), veel te duur is. En er is bijzonder weinig materieel dat bedoeld is om met zo'n 250 km/u over een hogesnelheidslijn type LGV te rijden. Er bestaan wel treinstellen voor 200 tot 250 km/u, maar dat zijn vrijwel allemaal kantelbakken en daar heb je zo weinig aan op een hogesnelheidslijn.