Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:00:59
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Ronald Halma
Vandaag om 16:49:21
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:41:56
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 16:38:37
waterwagens door FritsT
Vandaag om 16:35:31
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 13:39:10
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 13:24:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
  

Auteur Topic: Digitaal of analoog?  (gelezen 2723 keer)

Lennart

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Digitaal of analoog?
« Gepost op: 31 January 2009, 16:44:42 »
Hej,

Ik weet nog niet zeker of ik me ga wagen in deze mooie hobby maar zit wel met een vraag. Ik ben echt een leek en vraag me af wat het verschil is tussen analoog en digitaal  :-X

Ik denk dat er nu meerdere mensen lachend achter de computer zitten maar dat gun ik ze van harte  ;D

Is er ergens een topic met uitleg voor de echte beginners?

Groetjes, Lennart

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2009, 16:49:50 »
Er zijn genoeg topics met uitleg.
Gebruik de zoekfunctie van dit forum eens, ik denk dat je genoeg aan info kan vinden.

Wanneer je toch nog moet beginnen raad ik je aan om over 3 weken eens naar het spoorwegmuseum te gaan. Er is daar een modelspoorevenement, daar heb je vast digitale en analoge banen om eens te kijken hoe of wat.

Verder zou ik zeggen als je toch nog moet beginnen, pak een digitaal setje, Roco levert hele mooie met de Multimause welke prima uit te bereiden zijn.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Aspelix

  • Gast
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2009, 17:38:17 »
Beste Lennart,

Ik neig ertoe om te zeggen: Ga meteen digitaal.

Waarom?
Met een beginbaan zit er weinig verschil in "het omgaan met...", terwijl het in de uitbreidingen veel gemakkelijker is.
Ik ben vanaf m'n 4e tandtechnicus, aftewel: ik reed met een opdraaitrein, op m'n 9e kreeg ik m'n eerste elektrieke van Märklin en nu stap ik stukje bij beetje over op digitaal.
Ook nu: Waarom?
Ik ben van jongs af aan een automatiseerder geweest. Hele banen reden volkomen ge-automatiseerd, zo sterk, dat de bus voor het station net vertrok, als de trein binnenliep. Net als in werkelijkheid.

Ik heb complete banen uitgekiend met allerlei mogelijke en volgens docenten onmogelijke schakelingen. En op school (UTS) was ik degene die anderen bij schakelingenontwerpen hielp of de fouten opspoorde.

Dat moet je liggen. Ik heb de routine niet meer en bovendien zijn de lay-outs uitgebreider geworden. En gezien mijn leeftijd nogal wat is toegenoemn, heb ik geen zin meer, om dat weer in die vorm op te pakken. Mede daardoor heb ik daar geen zin meer in.

Digitaal neemt mij daarbij echter een hoop uit handen.
Moest ik bij het plannen van een analoge schakeling beseffen, dat ik vergeten was iets uit te schakelen als ik anders inschakelde, dat neemt digitaal nu van mij over.

Met twee treinen op één baanvak rijden gaat nog wel. Maar drie is al een stuk lastiger. En dat soort zaken neemt digitale besturing gemakkelijker over dan analoge.

Heeft analoog dan geen voordelen? Natuurlijk wel, als je alles van de grond af aan wil leren doorgronden, zeker.
Als je daar géén behoefte aan hebt, kun je ook wel een beetje zonder. En dan ligt de stap naar een digitale start meer voor de hand.

IK hoop, dat je hier wat vaan hebt.
Denk er eens over na, kijk een op de dagen in het SpoorwegMuseum, kijk eens op evenementen bij BeneluxSpoor, NMF en dergelijke en neem dan een besluit.

Laat je vooral niet in de war brengen door kreten.....

Veel plezier,

Groet, Ruurd

Lennart

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2009, 21:09:50 »
Heel erg bedankt! Ben ik al flink aan het zoeken en ga me best doen om naar het spoorwegmuseum te gaan.

Roco lijkt me een leuk merk goedkoop en als ik dat zo lees kwalitatief gewoon goed. Het word sowieso HO  :D

Aspelix

  • Gast
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2009, 16:51:40 »
Roco is zeker een goede keuze, Piko is om mee te starten ook helemaal niet verkeerd.
Bovendien zijn beide merken onderling bruikbaar, zowel voor wat betreft rail- en stroomsysteem, als wat betreft het koppelingensysteem.

Groet, Ruurd

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2009, 17:50:25 »

Aspelix

  • Gast
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2009, 20:33:37 »
Goede tip, Erwin.

Groet, Ruurd

Evert M

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2009, 15:58:11 »
Kort samengevat...

Analoog is het besturen van een baan met zeg maar fysieke cq klassieke middellen. Je drukt op een knop, hier zit een draad aan en deze zet een wissel om, andere knop, met ook een draad zet de wissel weer terug.

Digitaal, Er lopen 2 voedingsdraadjes voor je hele baan, alle artikellen zijn hieraan gekoppeld. Daarnaast lopen er een paar draden, circa 3 tot 4, die sturen een signaal. Elk artikel heeft zijn eigen nummer, een soort huisnummer. Het signaal is dan een soort postbode en levert de juiste post bij het juiste huis af en neemt eventueel weer post aan voor een ander adres of voor de centrale postkamer.
De computer die het signaal verstuurt is dan een postkamer...

Wat het beste is, tja daar zijn veel artikel over geschreven. Duik er maar eens in met de zoekmachine zou ik zeggen.

Het hangt ook vanaf wat je wilt en hoe groot het moet en natuurlijk van je algemene electronica kennis en handigheid.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26823
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2009, 16:41:20 »
Digitaal, Er lopen 2 voedingsdraadjes voor je hele baan, alle artikellen zijn hieraan gekoppeld. Daarnaast lopen er een paar draden, circa 3 tot 4, die sturen een signaal.
Niet helemaal goed. Bij digitaal heb je in principe 2 draden, die leveren een spanning die zowel voeding als stuursignaal is.
Of het moet zijn dat je iets anders bedoelt dan ik er uit lees.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2009, 18:19:57 »
@Evert, de samenvatting die je van analoog rijden geeft, klopt niet. Met drukknopjes kun je ook digitaal rijden, en analoog is veel meer mogelijk dan op wat knopjes drukken. Je kunt ook volautomatich rijden en de treinen zelf hun eigen wisselstraten laten bedienen, langzaam laten afremmen en optrekken, rangeren met kruipsnelheid etc.

Zoals jij het uitlegt vind ik dat je het analoog rijden tekort doet. Vandaar dat ik dit even kwijt moest.
Ik heb al een trein

Evert M

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2009, 20:13:05 »
@ Klaas klopt, haal even wat door elkaar.

@ HuubvG Dat is waar, probeerde gewoon heel basis een verschil uit te leggen zonder alle overkill daarbij. Dus puur een verschil tussen digitaal en analoog. TS wil waarschijnlijk beginnen met de treinenhobby en vraagt zich gewoon af wat het verschil is. Met de achtergrond van de vraag welk systeem hij van begin moet kiezen.

Daar is zo op afstand door niemand een zinnig antwoord op te geven want niemand weet wat zijn plannen zijn. Het eea hangt samen met wat TS wil, hoe groot het moet en natuurlijk van je algemene electronica kennis en handigheid.

Daarom advies ik TS om eens dieper in de draadjes op dit forum te duiken om zo een indruk te krijgen van het een of ander.

Anne W

  • Gast
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #11 Gepost op: 12 February 2009, 22:23:29 »
Ga zaterdag 21 februari eens op de Modelspoorberurs in Houten kijken, daar kun je veel te weten komen.

Groet, Anne W

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2009, 22:45:59 »
Volgens mij kun je dan beter 21 februari naar het SpoorwegMuseum gaan. Daar kom je neutrale informatie tegen en kun je ervaringen delen met modelspoorders. Houten is een verkopersbeurs, waar iedere handelaar om het hardst roept "Hier is de vis verser en goedkoper".

Sander

Anne W

  • Gast
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #13 Gepost op: 13 February 2009, 22:46:05 »
Beste Lennart,

Een hele goede suggestie van Sander, ergens op dit Forum staat een topic over de tentoonstelling in het Spoorwegmuseum, vanzelfsprekend zal er heel veel erg moois te zien zijn, maar of dat veel is over je vraag zul je zelf moeten ervaren.

Sander, even voor de goede "definitie": een verkopersbeurs is er als er veel vraag is, een kopersbeurs is er als er weinig vraag is, de wereldeconomie is nu een "kopers" economie.

Winkels, en dus ook beurzen, zijn uitstekende plaatsen om kennis op te doen, zolang je je maar laat voorlichten over meer dan één merk/systeem.

Groet, Anne W

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Digitaal of analoog?
« Reactie #14 Gepost op: 13 February 2009, 22:51:06 »
Laten we de economie hier maar even buiten laten.
Zolang er nog dagelijks gepost wordt in het draadje "show hier je nieuwe modelspooraanwinsten" denk ik dat de economie hier op het forum nog prima draaiende is.

Houten is voor mij ook een verkoopbeurs. Daar worden spullen verkocht.
Op een kopersbeurs zijn veel mensen die kopen?

Rare taal dat Nederlands.....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander