Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ben
Vandaag
om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
Vandaag
om 18:42:05
Conrat
door
rvredebregt
Vandaag
om 18:40:53
Da's Daz 2
door
NS264
Vandaag
om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
Vandaag
om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Frits Westers
Vandaag
om 18:21:53
tandwiel lux modellbau
door
bellejt
Vandaag
om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
Vandaag
om 17:47:49
19 Toen
door
ES44C4
Vandaag
om 17:20:58
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 17:17:39
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Herb73
Vandaag
om 16:40:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
phdirk
Vandaag
om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
stoombr38
Vandaag
om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 15:03:22
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
bask185
Vandaag
om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
Jelmer
Vandaag
om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
RikM
Vandaag
om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
Vandaag
om 08:44:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Afstand perron tot hart piko a-gleiss
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Afstand perron tot hart piko a-gleiss (gelezen 1979 keer)
Henk H.
Offline
Berichten: 204
Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Gepost op:
29 January 2009, 13:47:04 »
Hallo allemaal,
Kleine vraag:
Wie kan mij vertellen wat een gezonde afstand is tussen hart piko agleis en spoorzijde perron?
(ik snap al dat in een kromming de afstand groter moet zijn)
Gelogd
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26780
Re: Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Reactie #1 Gepost op:
29 January 2009, 14:13:32 »
Klik hiernaast <<<links op NEM-normen, kies reeks 100 en lees NEM 102 en 103. Dan weet je alles.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Henk H.
Offline
Berichten: 204
Re: Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Reactie #2 Gepost op:
29 January 2009, 14:48:00 »
Dankjewel Klaas voor het wegwijs maken.
Het is nu alleen wel duidelijk geworden dat ik nieuw in het forum en in de hobby ben, maar bovenal blond ben...
Cheers Henk
Gelogd
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26780
Re: Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Reactie #3 Gepost op:
29 January 2009, 16:25:05 »
Citaat van: Henk H. op 29 January 2009, 14:48:00
.....maar bovenal blond ben...
Daar kun je wat aan doen. Haarverf heet dat, dacht ik.
Maar goed, voor een beginneling kan het nooit kwaad om eens de NEM normen door te lezen. Een heleboel vragen worden daar nl. al beantwoord.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Robert B.
Offline
Berichten: 297
Re: Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Reactie #4 Gepost op:
30 January 2009, 01:04:24 »
Dat daar een NEM norm voor is bedacht. Ik meende ooit zelfs ergens te hebben gelezen dat een minister een regelement had opgesteld voor modelspoorwegen. Nu dan maar hopen dat ik nooit bezoek krijg van de Modelspoorweg Politie want ik ben al heel vaak in overtreding geweest wat NEM normen betreft. Ik bouw zoals mij het beste uitkomt en houd mij daarbij zelden aan de regels.
Vaak is het éne rijtuig soms net iets breder als de ander. Met name Lima wil nog wel eens breder uitvallen dus ik gebruik dan toch maar iets meer speling in milimeters om het schuiven tegen een perron te voorkomen.
Gelogd
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26780
Re: Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Reactie #5 Gepost op:
30 January 2009, 14:12:01 »
Robert, de NEM is niet alleen voor de hobbyist bedoeld, maar vooral ook voor de fabrikanten. Als je je perron zo legt als de NEM 102 en 103 voorschrijven, dan is het de taak van de fabrikanten om ervoor te zorgen dat al hun rollend materiëel er langs past. Het is dus een manier om ervoor te zorgen dat spullen van verschillende fabrikanten compatibel met elkaar zijn. B.v. als jij wissels koopt van Fleischmann of Roco of Tillig, dan verwacht je dat alle rijtuigen van diezelfde Fleischmann en Roco, en ook van Lima en Electrotren en Hornby en Trix en Artitec, en noem maar op, daar probleemloos overheen rijden. Dat is nou het nut van normen. En als jij thuis die normen zonodig moet overtreden, dan moet je dat helemaal zelf weten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Henk H.
Offline
Berichten: 204
Re: Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Reactie #6 Gepost op:
30 January 2009, 23:29:48 »
Toch... het is wel een kunst om het zo realistisch mogelijk te krijgen...
Vooral met het profiel; plaatje zoals in de nem norm afgebeeld staat is een zeer goede hulp bij het vormgeven van zowel je perron als baanplan.
Ik kan er in ieder geval wel wat mee...
Gelogd
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...
Geert 84
Offline
Berichten: 298
Re:Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Reactie #7 Gepost op:
10 September 2009, 21:37:15 »
Kijk, een half jaar later.... en alsnog zinvol. Die normen zijn reuzehandig als hulpje.
Ik zat ook precies met de vraag voor de afstand van perron <-> spoor. Nu had ik de afstand helaas maar 9cm, dus we moeten dat verbreden. Ik maak er nu 10 cm van. Kan opzich prima, want mijn perronnen zijn 8cm breed momenteel.
Krijg je ervan als je begint met dikke duimwerk.... (ik had 4,5 cm genomen :p)
Gelogd
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Afstand perron tot hart piko a-gleiss