Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Lak slaat wit uit  (gelezen 7545 keer)

Maikel van Velzen

• Offline Offline
Lak slaat wit uit
« Gepost op: 29 January 2009, 12:15:53 »
Beste medeforum gebruikers,

Ik heb het volgende probleem en hoop dat iemand me kan helpen.
Ik ben bezig met de bouw van de NS 1500 loc van Kleinspoor. Nu heb ik gisteravond de laatste lak laag aangebracht volgens het principe van Karst Drenth.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5664.0
- 10 ml Humbro Satin met 1.5ml KleiNSpoor Transparant geeft een afwerking die nagenoeg gelijk is aan de manier waarop Fleischmann en Roco hun modellen afwerken.

Deze mix verdunnen met 15 ml wasbenzine. Het opbrengen volgens hetzelfde procede als de lak, echter hoeft deze laag alleen maar 'nat' te zijn, niet dekkend...

De eerst laag ging prima, echter de tweede laag slaat wit uit.
Een ander model, dat ik gister heb gespoten met dezelfde verhouding heeft dit niet.
Nu wil ik graag weten of, als ik er nu een nieuwe laklaag op aanbreng (bijv. KleiNSpoor Transparant lak), deze witte waas weggaat of dat ik (ik hoop het niet) het model helemaal moet ontdoen van alle verf en helemaal opnieuw moet beginnen.

Ik wacht in spanning af, of er iemand positieve suggesties heeft

Mvg Maikel van Velzen

Andries

• Offline Offline
Re: Lak slaat wit uit
« Reactie #1 Gepost op: 29 January 2009, 13:16:52 »
Ervaringen met specifiek die verf heb ik niet. Ik weet wel dat wanneer dat soort verven onder te koude/vochtige omstandigheden gespoten wordt, ze wit/blauw uit kunnen slaan. Meestal zit die waas  in de lak en daaroverheen nog een laag spuiten lijkt mij niet verstandig, want die kleur verdwijnt niet. Heb je nog geprobeerd met voorzichtig poetsen of er iets van het wit verdwijnt? Een aardige vraag voor jou is natuurlijk: wat is er veranderd in de omstandigheden waaronder je de lak opgebracht hebt?

Andries

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #2 Gepost op: 29 January 2009, 13:39:12 »
Welk nummer heeft de Humbrol Maikel?
« Laatst bewerkt op: 29 January 2009, 13:52:15 door Mispoes. Reden: b »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Maikel van Velzen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 January 2009, 13:48:44 »
Beste Mispoes,

Ik neem nr 49 (Kan dit nu niet checken, zit namelijk op mijn werk).
Het andere model wat ik gespoten heb is de 2530 van Kleinspoor.
Het enige verschil tussen beide modellen is dat na het spuiten van de 2530 het lakmengsel op was en ik dus voor de 1500 nieuwe moest aanmaken.
Dit is overigens gebeurt in een leeg potje. Heb dus geen nieuw mengsel aangemaakt in het laatste restje lak dat overwas van de 2530 (Verhouding uiteraard hetzelfde als het eerste mengsel).
Dit zou dus gelijk moeten zijn.
Het verhaal van de weersomstandigheden heb ik gister, na het spuiten (toen het dus al te laat was) ook gelezen.
Ben erg benieuwd of het een en ander nog te herstellen is.
Poetsen heb ik overigens nog niet geprobeerd, daar ik bang was dat ik meer schade zou aanrichten als nu het geval is.
De 1500 loc is alleen met dit nieuwe mengsel gespoten.

Mvg Maikel

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 January 2009, 14:09:16 »
Qua herstel zit er, naar ik vrees, niet veel anders op dan overnieuw doen. Een laatste reddingspoging zou "afdouchen" met wasbenzine kunnen zijn. In het verleden heb ik hier een enkele keer verfwerk mee kunnen redden als er iets aan de hand bleek te zijn...  Transfers zul je kwijtraken maar de lak misschien niet. Met afdouchen bedoel ik afspuiten met alleen wasbenzine, ik acht de kans van slagen echter niet zo groot. Maar je zou het kunnen proberen voordat je de overreiniger gaat gebruiken voor het afbijten...

Ik heb met Humbroll 135, verdund met M600, altijd een constante kwaliteit v.w.b. de vernislaag.

Over Kleinspoorverf:
Ik ben geen fan van Kleinspoorverf. Het spuit niet prettig, vaak hechtproblemen ondanks een primerlaag en er zit zoveel troep in die verf alsof het lijkt dat er griesmeel doorheen gemengd is. Hoe goed je ook mengt, altijd gaan er stukjes mee op het model. Ik schaf alleen blauwe banenkleur aan van Klsp omdat ik die niet goed op kleur kan krijgen met Humbrol en Revell. Het gaat dan wel eerst 10x door de theezeef. Omdat het de laatste laklaag is valt het hechtprobleem mee en het zijn kleine vlakken dus dat het niet lekker spuit is wat minder erg.

Maikel van Velzen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 January 2009, 15:18:17 »
Beste Mispoes,

Bedankt voor je, helaas mindere nieuws.
Afdouche is zeker de moeite van het uitproberen waard.
De transfers heb ik inmiddels eenmaal afgelakt, deze laag was wel goed. Alleen de tweede laag gaf het probleem.

Zelf heb ik het model al een keer in de Blue Wonder gehad. Dit bijt het model ook helemaal schoon.
Heb je hier misschien ook ervaringen mee? Of gebruik jij altijd ovenreiniger??? Tast ovenreiniger het model zelf niet aan???
Ik heb hier op het forum gelezen dat je het model in een zakje doet en hier de ovenreiniger inspuit. Is dit correct.

Gister was ik niet happy met het idee het model opnieuw te moeten spuiten, echter begin ik me steeds meer te beseffen dat dit nog de enige manier is. Zonde van al het werk, maar helaas.

Mvg Maikel van Velzen

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 January 2009, 16:03:08 »
Blue Wonder ken ik niet, ik gebruik ovenreiniger (tip van -oh ironie- Karst) i.c.m. snelsluitzakken, erg gebruiksvriendelijk. Nadeel is wel dat het model lange tijd naar ovenreiniger ruikt en ook na goed afspoelen de verf minder goed kan hechten.   

Wacht sowieso nog even met douche en afbijt, misschien dat er zich nog een forumlid meldt met goed nieuws en betere reddingsmethoden.

Maikel van Velzen

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 January 2009, 16:14:36 »
Bedankt voor de reactie tot zover.
Ik zal inderdaad nog even afwachten.
Inmiddels heb ik wel al de Humbrol 135 besteld.
Uit je verhaal begrijp ik dat je die alleen verdunt met M600.
Kan dit ook met wasbenzine of moet dit perse M600 zijn?
Verder staat er in Karst zijn stuk dat hij er ook nog 1 deel Kleinspoor Lak bijdoet. Uit jouw verhaal begrijp ik dat jij dit niet doet, of zit ik er dan naast?

Mochten er andere mensen zijn die, zoals Mispoes al aangeeft, andere tips of trucs hebben ik houdt mij aanbevolen!

Mvg Maikel van Velzen

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 29 January 2009, 16:41:39 »
Hoewel ik geen ervaring heb met de betreffende kap en Blue Wonder heb ik al menig model zijn verf laten verliezen in Blue wonder: kwa hechting heb ik weinig problemen ondervonden tot nu toe, maar wie weet komt die dag ooit nog...

jakop

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 29 January 2009, 16:42:30 »
Geen oplossing voor je probleem helaas..... :'(

Ik kan alleen vertellen wat ik gebruik op o.a. KleinSpoor verf maar ook op de enamels van Revell en Humbroll.
Gewoon een spuitbus zijdematt vernis, Merk Multi Colorstaat ook nog ergens klein Motip op..
Tot nu toe nog geen problemen gehad op voorgaande verf en/of KleinSpoor decals  :D
« Laatst bewerkt op: 29 January 2009, 19:19:03 door Jakop de Bruin. Reden: Toevoeging merk spuitbus »

TonM

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 January 2009, 19:31:16 »
Maikel,

De hele verflaag verwijderen met Blue Wonder, met ovenreiniger of met Revell Airbrush reiniger kan altijd nog als al het andere heeft gefaald.
Wat je eerst nog zou kunnen proberen is om de geschilderde delen in de spiritus te leggen en na een tijdje (paar uur) met de spiritus af te borstelen. Afborstelen doe je met een harde penseel of een zachte tandenborstel. Spiritus is namelijk minder agressief in het oplossen van de verf / lak en op deze manier kan je - met een beetje geluk - alleen de bovenste laklaag verwijderen.
Na de behandeling laten drogen en kijken wat het resultaat is. Eventueel de behandeling nog een keer herhalen.
In het ergste geval haal je met de spiritus teveel lak weg en moet je alsnog helemaal opnieuw beginnen met spuiten.
Denk er wel aan dat je resin delen niet meer dan enkele uren in de spiritus moet laten liggen. Ik heb eens een stuk resin een paar dagen laten liggen en daarna was het definitief naar de eeuwige jachtvelden.

Succes,
Ton

Maikel van Velzen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 January 2009, 19:40:36 »
Beste TonM,

Het is in ieder geval de moeite waard om te proberen.
Ben erg benieuwd naar het resultaat.
Ben wel bang dat door het borstellen de transfers beschadigd zullen raken, maar goed dat is te herstellen.

Ik ga het proberen.

Mvg Maikel van Velzen