Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 16:11:55
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 16:01:55
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 15:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
  

Auteur Topic: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem  (gelezen 9486 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Gepost op: 27 januari 2009, 23:30:00 »
Ik loop al een tijdje aan tegen het volgende:
Ik heb een simpel pendelbaantje, soort van Y-vorm. Ik heb nu in Koploper een trein die afwisselend op ene en andere spoor pendelt. Optrekken / remmen, alles gaat perfect. Maar af en toe (eens in de 5-10 maal) gaat het fout : het wissel wordt niet omgezet.

In Koploper is de stand van de wissel aangegeven alsof het wel is omgezet, het is echter niet gebeurd. Ik merk ook niet dat het is alsof er is geschakeld (ik moet de communicatie logging nog eens aanzetten, misschien ook een logger op de decoder zetten?

Karst heb ik hier ook over gehoord, toen hij de bouw van zijn pendelbaantje besprak. Overeenkomsten tussen zijn en mijn situatie zijn de S88XpressNetLi interface en Koploper. Verschillen zijn mijn Lenz Set 90 vs zijn MultiMaus en zijn eigenbouw wisseldecoders vs mijn S-DEC-4.

Ik heb de wisseldecoder uitgebreid getest, daar kan ik niks aan ontdekken, als ik er meer wissels op aansluit en ik ze handmatig omzet mbv de Lenz controller of vanuit Koploper reageren de wissels perfect. Dus daarmee lijken mij problemen met de wisselaandrijving (Roco Line met bedding, ingebouwde aandrijving) en de decoder uitgesloten.

De gebruikte PC is een snelle P4 met voldoende RAM die verder NIKS anders doet (zelfs geen virusscanner of wat dan ook) dus een PC die de baan niet bij kan houden lijkt me ook stug.

Van Karst heb ik gezien/gehoord hoe hij het heeft "opgelost" in zijn decoders, maar ik vind het wel zonde goede hardware af te moeten danken (de S-DEC-4) Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad en/of misschien ideeen hebben voor een oplossing?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2009, 23:47:12 »
Mogelijke oplossing:

De bekrachtigingstijd in Koploper langer zetten.

Ik heb gemerkt ( gemeten ) bij de Maus, dat er dan meer dcc-wisselopdrachtpakketjes  :P naar de decoder komen.
Effectief dus hetzelfde als dat wat ik in de decoder heb 'opgelost' ( ik kijk zowel naar het inschakel- als het uitschakelsignaal van de centrale. En reageer op beide met het zetten van de uitgang.


Citaat
Ik heb de wisseldecoder uitgebreid getest, daar kan ik niks aan ontdekken, als ik er meer wissels op aansluit en ik ze handmatig omzet mbv de Lenz controller of vanuit Koploper reageren de wissels perfect. Dus daarmee lijken mij problemen met de wisselaandrijving (Roco Line met bedding, ingebouwde aandrijving) en de decoder uitgesloten.

Heb je ze vanuit Koploper getest ?? ( kan je een duurtest doen namelijk ) Mocht er dus sprake zijn van comm. stoornissen, moet je het zo kunnen reproduceren aangezien het eens in de 5 a 10 keer voorkomt  :-|
Grtzz,

Karst

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2009, 23:49:00 »
Hi,

Ik denk dat we dit probleem toch terug moeten voeren op de wisselaandrijving zelf.
Je kunt een schaduw test doen door een wisseldecoder op hetzelfde adres te zetten en een aandrijving daar op aan te sluiten. Gaat die wel om, dat weet je genoeg.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2009, 23:54:04 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2009, 23:56:29 »
Bedankt voor de tips Karst. Vanuit Koploper heb ik alleen getest door gewoon er een X aantal keer op te klikken (keer of 20-30) en dat ging op zich goed. Ik ga die duurtest eens doen en spelen met de bekrachtigingstijd en meld me dan weer met de bevindingen.

@Wim: ik ben nog in de opbouwfase en heb pas 1 wisseldecoder. Snap echter precies wat je bedoelt. Ik ga eerst de tip van Karst proberen en anders eens kijken of ik een (ander merk+type!) wisseldecoder kan lenen om dan jouw test uit te voeren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2009, 00:27:17 »
OK duurtest gedaan, iedere 1.5 seconden wissel omzetten; Inderdaad iedere 20-30 maal stokt het een keer.
Bekrachtigingstijd omhoog gegooid in stappen tot 800 ms maar dat helpt niks.

Enige opvallende : op de S88XpressNetLi knippert de gele LED steeds 2 maal per opdracht. Wissel sturen en einde wissel sturen neem ik aan.
Dit knipperen gebeurt in een heel gelijkmatig tempo, maar op het moment dat het wissel niet correct wordt omgezet zie ik ook dat de LED even "uit z'n ritme is"

Ik ben nu aan de ene kant geneigd te zeggen dat het de wisselaandrijving is (volgens mij is een Roco inbouw aandrijving eindafgeschakeld, als die eindafschakeling niet helemaal fris meer zou zijn zou dat het volgens mij kunnen verklaren?) Misschien maar even een klein lampje over de wisselspoel gooien, of desnoods de scoop er maar aan (al zal een analoge scoop misschien die ene puls niet pakken?)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2009, 00:30:53 »
Je zou ook nog een koplopercommunicatielog kunnen maken... En kijken of je daar ten tijde van het 'misschakelen' iets vreemds ziet ?

( ben wel aardig van de lange woorden vanavond ;)

Grtzz,

Karst

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2009, 08:25:53 »
Jan-Albert,
Ik heb hetzelfde probleem bij 1 wissel, en dat leek altijd nummer 10.
Even een ander adres aan de wissel toegekend, en het probleem verhuisde naar dat adres. Overeenkomst: Het is ook een roco wissel. Raar maar waar verdenk ik de wissel en dat hij af en toe niet wil schakelen niet. (by the way, ik heb een roco decoder, dus is de S-DEC-4 weer uitgesloten.) 8)
Wil daarom eens kijken of ik een wissel in schaduw kan laten meedraaien, maar denk daarbij nog over een oplossing zodat ik mijn huidige testbaan nog kan verbeteren, gezien deze nu bestaat uit oude rails van mijn oude baan.
Ik blijf even volgen en vraag me af of Paul al benaderd is, om in koploper een vinkje te maken over het dubbel vesturen van DCC opdrachten aan zowel wissels als lokomotieven. Ook daar gaat het heel soms bij mij fout bij een stop opdracht. De lok loopt dan heel langzaam door, terwijl koploper snelheid 0 aangeeft.

@Karst: Had jij Paul daar al over gesproken? ???

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2009, 09:20:43 »
Hans, Paul hoeft niet benadert te worden, Koploper doet het gewoon goed.
Karst zal hier ongetwijfeld in de loop van de dag een reactie plaatsen, dus wacht deze even af.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2009, 09:24:51 »
Wim, ik zeg niet dat koploper het fout doet, maar we zouden het zo kunnen oplossen door deze optie in koploper in te bouwen.
Ik denk dat het voor Paul weinig werk is.
Greetz, Hans

By the way, het probleem loopt al wat langer dan vandaag en ik heb het hier al vaker met Karst over gehad. Werkelijke oorzaak heb ik nog niet kunnen benoemen, maar het lijkt wel een combi, want ook koploper heb ik al eens een slag zien missen als ik bv op diezelfde PC internet crasht mijn baan binnen 5 minuten, terwijl het een P4 is met 1GB Ram en voldoende snelheid. Internet ik niet gaat het gewoon een uur of meer goed. :-|
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2009, 09:28:19 door Hans sprinter »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2009, 09:26:15 »
Nee Hans het probleem moet bij de bron worden opgelost.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2009, 09:29:05 »
Wim, absoluut denken is niet altijd de oplossing en soms is het beter dingen anders op te lossen. We wachten af.....

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2009, 09:34:55 »
Hans, het antwoord van Paul al wetende lost dit niets op. Moet dan alle andere besturings software worden aangepast of alleen Koploper.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2009, 09:42:44 »
Zo te horen ben ik gelukkig niet de enige met de bovenstaande problemen. Ik gebruik de Lenz ls-150 in combinatie met de Conrad wisselmotoren en het gaat 1 op de 40 keer mis. Ik heb de bekrachtigingtijd ook al vergroot en de wissels gaan zelfs via een aparte booster( 2e Roco centrale). Voordat ik dit gedaan had was het zelfs 1 op de 10 keer raak. Alle spullen zijn wel nieuw en hiervoor niet eerder gebruikt.

Ook het niet aankomen van lokopdrachten komt bij mij voor en dat resulteert 1 keer in de 30 minuten tot een niet stoppende lok. Gelukkig vangt de gepolariseerde wissel het op door kortsluiting te veroorzaken, maar vrolijk wordt je er niet van.

Met de originele koploperinstellingen ging het na 20 minuten al fout en door met de speciale Lenz instellingen te spelen is het nu nog maar 1 keer in het uur. De beste resultaten bij mij geeft hij als je de optie commando's opnieuw verzenden aanzet en de maximale tijd op 20 msec zet en de IO rust op 2 msec. Hogere waardes resulteren in weer tot de oude situatie waar het te vaak fout ging.

Sinds de eerste uitlevering van de S88XpressnetLi draait mijn testbaan bijna elk weekend zo’n 8 uur per dag en het probleem blijft aanwezig, wat ik ook doe.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2009, 09:54:38 »

By the way, het probleem loopt al wat langer dan vandaag en ik heb het hier al vaker met Karst over gehad. Werkelijke oorzaak heb ik nog niet kunnen benoemen, maar het lijkt wel een combi, want ook koploper heb ik al eens een slag zien missen als ik bv op diezelfde PC internet crasht mijn baan binnen 5 minuten, terwijl het een P4 is met 1GB Ram en voldoende snelheid. Internet ik niet gaat het gewoon een uur of meer goed. :-|

Welke windows gebruik je? en hoe oud is de computer? en is de computer geheel opnieuw geïnstalleerd voordat je hem ingezet hebt als besturingscomputer? Heb je misschien draadloos internet met een usb-stick / dongel? en ook de S88xpressnet op een USB-poort? Dat draadloos internet vreet namelijk processortijd en bustijd en dan krijgen andere applicaties geen voorrang... dan kan Koploper een slag missen. Helaas is hier door de opbouw van Windows niets aan te veranderen...
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Koploper/S88XpressnetLi/Lenz Set90/Littfinski S-DEC-4 probleem
« Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2009, 10:01:26 »
Zelf heb ik het op 4 computers getest, van een 200mhz onder win98 tot een dualcore onder vista. Via de usb converter en de seriele kabel op schoon geïnstalleerde computers zonder wifi en randapparatuur. Op alle systemen had ik helaas dezelfde resultaten....

Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e