Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 15:25:36
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 15:16:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57

Auteur Topic: viessmann bezet/terugmelder  (gelezen 5476 keer)

dito

• Offline Offline
viessmann bezet/terugmelder
« Gepost op: 27 January 2009, 15:54:18 »
Hallo
Proefbaantje gemaakt met 4 blokken ,blokken aangesloten aan de detectie
en proefmelder en deze aan de ib ,treintje erop en alles loopt goed.Mijn vraag is nu,wanneer ik dit nu toepas op een grote baan dan kan ik precies hetzelfde doen op de blokken,maar wat te doen met de aansluitingen van de ringleiding?Kan ik die gewoon laten zitten?Het is namelijk zo dat ik denk dat elke blok bij de aansluiting ook de digitale stroom krijgt langs de bezet-
terugmelder om.Geeft dit geen storing?
Dito

Remunj

• Offline Offline
Re: viessmann bezet/terugmelder
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2009, 16:00:15 »
Je gedetecteerde blokken (secties) worden gevoed via de stroomdetectieprint. Dus zolas je nu uitgeprobeerd hebt.
Alleen je niet getecteerde delen worden via de ringleiding gevoed. Denk ook aan de diodeschakeling.
Dus NIET je blokken aansluiten op je ringleiding en de SD. Dat gaat fout. Het is of het een of het ander.

Zoek maar even op het forum.
Er zijn al vele draadjes volgeschreven hiervover.

Gr.
Eric
« Laatst bewerkt op: 27 January 2009, 16:05:30 door Remunj »
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 27 January 2009, 16:09:30 »
Dito, het is een oud deuntje, maar ik ga het toch even zingen. Heb je de handleiding bij die bezet/terugmelder gelezen? En is daar iets wat je niet snapt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dito

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 January 2009, 16:43:54 »
Hallo Klaas
Ik heb het uitgetest met aansluiting op alle blokken dus zonder onbewaakte
blok.Wanneer ik nu stroom neem uit zo een onbewaakte blok dan weet ik dat er een schakeling moet tussen komen die ik nog moet maken en daarna uittesten.Ik denk dat dit zo is of niet soms?Van remunj weet ik nu dat er geen voorafgaande aansluiting op van de ringleiding mag zijn tenzij op een doorlopend  spoor.
Dito

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 January 2009, 16:46:10 »
Hallo ,

Remunj, wat is een SD?

Verder voor mijn eigen zekerheid, als ik het goed begrijp, is het zo, dat in een 2-railsysteem bloksysteem de buitenste railstaaf niet wordt geisoleerd, terwijl de binnenste van 2 isolators wordt voorzien. Dit geisoleerde deel wordt aangesloten op de Bezetmelder. Een stationsblok kun je het beste in 3-secties verdelen voor natuurgetrouw werk. Een wissel mag NOOIT in een blok zitten en wordt dus aangesloten op de digitale rijstroom van de ringleiding. De wissel wordt bediend via een wisseldecoder, verder denk ik, dat het verstandig is de (min) draad van de ringleiding op diverse plaatsen aan de buitenste railstaaf te solderen, dit voor een goed contact.

Rij zelf met Roco materiaal, gebruik de Ecos en leer met Koploper te werken. Ik lees veel over deze materie, heb een goede technische opleiding gehad, waarbij electra en electronica niet mijn sterkste punten waren, zodoende hoop ik dat er enig begrip is voor mijn reactie.

Beste groeten:

Johan

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 27 January 2009, 16:48:23 »
Ik zie nergens in dat verhaal iets over een doodlopend spoor. Ik denk zomaar dat het het nog niet helemaal begrepen hebt.

Terwijl het duidelijk in de beschrijving staat.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 27 January 2009, 16:49:02 »
SD is StroomDetectie.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

dito

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 January 2009, 16:54:42 »
Hallo Wim
Het is geen doodlopend maar doorlopend spoor.
Dito

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 27 January 2009, 16:55:12 »
Johan, een paar reacties:

Met SD wordt een stroomdetector bedoeld.

Of je de detectors in de buitenste of de binnenste spoorstaaf zet maakt niet uit, als je het maar consequent overal hetzelfde doet.

Je zegt: 'het geïsoleerde deel wordt aangesloten op de bezetmelder.' Hoewel dat niet fout is, zou ik het liever zo zeggen: 'het geïsoleerde deel krijgt stroom via de bezetmelder.' Dat geeft naar mijn mening duidelijker weer wat de bedoeling is.

Verder zeg je: 'een wissel mag nooit in een blok zitten.' Ook dat is niet correct. Dat mag best, maar bij Koploper hoeft het niet, aangezien Koploper zijn eigen manier heeft om hier mee om te gaan.
Bij het grootbedrijf maken wissels juist altijd deel uit van een blok. Anders zou een wagen die op een wissel staat niet gezien worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 27 January 2009, 17:11:10 »
Hallo Wim
Het is geen doodlopend maar doorlopend spoor.
Dito

Oke ik zie het nu ook, zal van de week even terug gaan met mijn nieuwe bril.

Mvg
Wim.

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 January 2009, 21:20:31 »
Hallo Klaas,

Allereerst bedankt voor de reactie, mag ik toch nog even informatie over  het aansluiten van de (min) draad aan de buitenste railstaaf uit de ringleiding ( dus bedoeld om er zeker van te zijn, dat je overal goede aansluitingen hebt) als voorbeeld zou je deze kunnen solderen tegenover de Bezetmeldaansluiting.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar volg ook de berichtgeving over de Loconet aansluitingen, en zo Wim Ros ergens aangeeft, als je er niks van begrijpt moet je er ook niet aan beginnen, maar toch, als er betere dingen zijn is het niet verkeerd om iets te doen, deed ik vroeger ook in mijn bedrijf. Zoals nu bekend rijd ik met Ecos, en heb meer 2 Viessmann 5233, dus niet veel, en kan dus alle kanten op. Wat is een goede raad, materiaal van Wim Ros, ziet er wel mooi uit ( zonder omkasting) en wat moet ik dan gebruiken, ik heb n.l. ook begrepen, dat er toch mogelijkheden zijn met de combinatie Loconet/Ecos. Iemand heeft op Internet een schema geplaatst met Loconet/Ecos aansluitingen, kan hem niet terugvinden. Hopenlijk heb ik niet teveel gevraagd en wacht rustig op bericht.

Vriendelijke groet:  Johan

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 27 January 2009, 22:44:21 »
LocoNet en ECoS zijn twee dingen die niet samen gaan. ECoS ondersteund dat niet en begrijpt dat niet.

De S88SD16 is geen LocoNet, maar gewoon S88.

Mvg
Wim.

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 January 2009, 16:03:19 »
Hallo onbekende,

N.a.v. mijn vraag in dit onderdeel, is een aparte reactie binnengekomen, vlgs mij ging het over een cominatie Ecos-Loconet, er stond een verwijzing in naar een sit. Ik kan deze reactie nergens weer vinden. Mogelijk wil diegene die gereageerd heeft het nog een keer doen.

Bij voorbaat dank en groetend:

J.Kuipers

dito

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 02 February 2009, 17:43:43 »
Hallo
Na mijn eerste proefnemingen die nogal meevallen heb ik me iets beginnen verdiepen in koploper waarbij ik opmerk dat men veel spreekt over bezetmeldingen maar niet over terugmeldingen.Is het misschien zo dat men  met koploper  enkel de bezetmeldingen nodig heeft?Kan zijn dat men in de 270 blz er wel over spreekt maar ik ben nog maar aan de demobaan toe.Ik gebruik wel de IB.
Groeten
Dito
« Laatst bewerkt op: 02 February 2009, 17:45:27 door dito »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 February 2009, 18:05:19 »
Strikt genomen is een bezetmelding het constateren dat een sectie bezet is. Terugmelden is vervolgens die constatering terugmelden aan de centrale.

Een terugmelding kan in principe worden gedaan van een bezetmelding, maar ook van andere fenomen zoals bijvoorbeeld een drukknop op een extern tableau.

In het spraakgebruik wordt bezetmelding vaak gebruikt voor de combinatie van bezetmelding en de bijbehorende terugmelding.

Sander