Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 17:54:57
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Marco1044
Vandaag
om 17:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Erwin 054
Vandaag
om 17:50:51
Het ontstaan van Trammenlandt
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 17:49:31
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:46:12
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:37:10
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:33:14
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Gerke
Vandaag
om 17:30:31
Station Roodeschool
door
Krazy Dre
Vandaag
om 17:27:09
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:10:46
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:05
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
Quinzeedied
Vandaag
om 16:46:07
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 16:43:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:34:10
DR4018 power on fenomeen
door
Frankh0
Vandaag
om 16:17:28
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum
door
Robvl
Vandaag
om 15:51:56
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 15:44:12
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:31:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:57:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
mass am see
Vandaag
om 14:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:56:04
Rondom Charlois
door
Krazy Dre
Vandaag
om 13:47:05
Overstap naar HTM
door
GerardvV
Vandaag
om 13:45:25
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 13:18:58
NS-1000 in spoor-1
door
edwin1974
Vandaag
om 12:55:56
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 12:49:14
Molenbaan (werktitel)
door
Valentijn
Vandaag
om 12:12:51
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 11:46:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Hulp bij N baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hulp bij N baan (gelezen 1649 keer)
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1647
Hulp bij N baan
«
Gepost op:
27 January 2009, 11:09:36 »
Met de modelbaan club hebben we een N baan volledig zelf gemaakt. Het betreft een Analoge baan met stopsecties.
De baan is opgedeeld in 2 delen, deel 1 (wit overgaand in groen en weer naar wit) heeft 3 baanvakken. Deel 2 (andere kleuren) heeft 4 baanvakken. Alleen deel 1 is aangesloten. Deel 2 moet nog geheel getest worden.
Bij de overgang van wit naar groen, waar een stopsectie zit, reed de loc niet verder. Later stopte de loc zelfs al bij de aanduiding BV30.
Het gehele baanvak nagemeten. Overaal staat spanning op, behalve op de wissel en de rail er direct na. Na deze rail zit de stopsectie, voorbij de stopsectie rijdt de loc weer vrolijk verder.
De wissel is al door ons vervangen door een ander exemplaar, dit heeft niet geholpen. De aansluiting op het andere deel losgehaald, ook geen andere reactie.
Mogelijk dat iemand hier op het forum een oplossing weet.
Helaas kan ik pas volgende week maandag de oplossingen gaan testen, de baan ligt namelijk netjes achter slot en grendel.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
R Fongers
Heb je al gelachuhh
Offline
Berichten: 486
Mooi Man
Re: Hulp bij N baan
«
Reactie #1 Gepost op:
27 January 2009, 11:27:12 »
Marcel,
Het baanplan is heel onduidelijk. Maar heb je al eens gemeten? want meten is weten.
Grtz Rob
Gelogd
Grtzz Rob
------------
N <- IB II + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN - Tijdperk VI>
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1647
Re: Hulp bij N baan
«
Reactie #2 Gepost op:
27 January 2009, 12:27:20 »
Zoals reeds gezegd hebben we alles gemeten. Alleen op de wissel staat géén spanning.
Het lijkt of de wissel fungeert als zelfstandige stopsectie.
Helaas kan ik het baanplan niet duidelijker krijgen.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
R Fongers
Heb je al gelachuhh
Offline
Berichten: 486
Mooi Man
Re: Hulp bij N baan
«
Reactie #3 Gepost op:
27 January 2009, 12:52:31 »
En wat meet je dan op die wissel?
Gelogd
Grtzz Rob
------------
N <- IB II + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN - Tijdperk VI>
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Hulp bij N baan
«
Reactie #4 Gepost op:
27 January 2009, 13:16:33 »
Als je ergens een stopsectie maakt dan moet je er natuurlijk wel voorzorgen dat aan beide zijden van deze stopsectie de normale rijspanning weer wordt aangesloten. Zeker als je meerdere stopsecties maakt in hetzelfde spoor. Verder kan het zijn als je gebruik maakt van een bepaald type (merk) wissel dat dit wissel als stopwissel werkt ook wel denkende wissel genoemd.
Dus op de plaatsen waar geen rijspanning is kijken of die wel aangesloten is op de rijspanning.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Saraan
Offline
Berichten: 156
Re: Hulp bij N baan
«
Reactie #5 Gepost op:
27 January 2009, 13:23:23 »
Hallo Marcel,
welk type/merk wissel gebruik je? Hoe wordt het spanningsloze (probleem)spoor gevoed: door rechtreeks aangesoldeerde draden, railklemmen, via de raillassen, via de "denkende" draadbruggen of via de aanliggende wisseltongen? Heb je spanning op de aangeboden voedingsdraden of aansluitende sporen?
Je zal iets meer informatie moeten geven voor ons om een analyse te kunnen maken en voorstellen tot oplossing formuleren.
groeten,
Michiel
Gelogd
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1647
Re: Hulp bij N baan
«
Reactie #6 Gepost op:
27 January 2009, 17:33:54 »
Zal proberen antwoord te geven op alle opmerkingen/vragen
@ R. Fongers.
Op bijna de gehele wissel is spanning te meten. Zowel op de linkerzijde (aanrijdrichting) als de complete tong. Voorbij de tong is de spanning verdwenen.
@ Wim,
Het frappante is dat op de volgende sectie, waar de loc gewoon weer gaat rijden, geen stroompunt zit. In het gedeelte waar de loc stilvalt zitten 2 stroompunten vanwege een moduleovergang. Alleen de massa wordt onderbroken op de stopsecties.
@ Saraan.
Welk type wissel er gebruikt wordt weet in niet exact. Het spoor wordt gevoedt door rechtstreeks gesoldeerde draden. Op het probleempunt zou de rail gevoedt moeten worden door de wisseltong, waar dus wel spanning op staat. Het aansluitende spoor in afbuigende stand is niet gevoedt, daar dat deel nog in zijn geheel getest moet worden.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Hulp bij N baan