Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Line-up foto's van modellen
door
ES44C4
Vandaag
om 15:08:37
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:07:51
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:02:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ex44
Vandaag
om 15:00:53
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:57:05
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting
door
Jelmer
Vandaag
om 14:56:14
20 jaar BNLS jubileum
door
Frank 123
Vandaag
om 14:46:33
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:44:32
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 14:27:35
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60.
door
aad52
Vandaag
om 14:27:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 14:25:43
Mijn geweatherde modellen
door
Jeroen95
Vandaag
om 14:25:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Met een sik
Vandaag
om 14:04:09
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 13:56:36
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet
door
bellejt
Vandaag
om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 12:45:10
ESU locprogrammer
door
Gerrit H
Vandaag
om 12:30:35
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 11:58:11
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
Rick
Vandaag
om 11:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:40:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:29:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
bask185
Vandaag
om 11:25:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 11:15:40
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Huup
Vandaag
om 11:15:22
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
Eric B
Vandaag
om 11:08:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:40:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 10:26:40
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
orientexpress
Vandaag
om 09:07:27
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:18:01
Bf Kibronn
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:17:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Hulp bij N baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hulp bij N baan (gelezen 1658 keer)
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1647
Hulp bij N baan
«
Gepost op:
27 January 2009, 11:09:36 »
Met de modelbaan club hebben we een N baan volledig zelf gemaakt. Het betreft een Analoge baan met stopsecties.
De baan is opgedeeld in 2 delen, deel 1 (wit overgaand in groen en weer naar wit) heeft 3 baanvakken. Deel 2 (andere kleuren) heeft 4 baanvakken. Alleen deel 1 is aangesloten. Deel 2 moet nog geheel getest worden.
Bij de overgang van wit naar groen, waar een stopsectie zit, reed de loc niet verder. Later stopte de loc zelfs al bij de aanduiding BV30.
Het gehele baanvak nagemeten. Overaal staat spanning op, behalve op de wissel en de rail er direct na. Na deze rail zit de stopsectie, voorbij de stopsectie rijdt de loc weer vrolijk verder.
De wissel is al door ons vervangen door een ander exemplaar, dit heeft niet geholpen. De aansluiting op het andere deel losgehaald, ook geen andere reactie.
Mogelijk dat iemand hier op het forum een oplossing weet.
Helaas kan ik pas volgende week maandag de oplossingen gaan testen, de baan ligt namelijk netjes achter slot en grendel.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
R Fongers
Heb je al gelachuhh
Offline
Berichten: 486
Mooi Man
Re: Hulp bij N baan
«
Reactie #1 Gepost op:
27 January 2009, 11:27:12 »
Marcel,
Het baanplan is heel onduidelijk. Maar heb je al eens gemeten? want meten is weten.
Grtz Rob
Gelogd
Grtzz Rob
------------
N <- IB II + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN - Tijdperk VI>
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1647
Re: Hulp bij N baan
«
Reactie #2 Gepost op:
27 January 2009, 12:27:20 »
Zoals reeds gezegd hebben we alles gemeten. Alleen op de wissel staat géén spanning.
Het lijkt of de wissel fungeert als zelfstandige stopsectie.
Helaas kan ik het baanplan niet duidelijker krijgen.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
R Fongers
Heb je al gelachuhh
Offline
Berichten: 486
Mooi Man
Re: Hulp bij N baan
«
Reactie #3 Gepost op:
27 January 2009, 12:52:31 »
En wat meet je dan op die wissel?
Gelogd
Grtzz Rob
------------
N <- IB II + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN - Tijdperk VI>
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Hulp bij N baan
«
Reactie #4 Gepost op:
27 January 2009, 13:16:33 »
Als je ergens een stopsectie maakt dan moet je er natuurlijk wel voorzorgen dat aan beide zijden van deze stopsectie de normale rijspanning weer wordt aangesloten. Zeker als je meerdere stopsecties maakt in hetzelfde spoor. Verder kan het zijn als je gebruik maakt van een bepaald type (merk) wissel dat dit wissel als stopwissel werkt ook wel denkende wissel genoemd.
Dus op de plaatsen waar geen rijspanning is kijken of die wel aangesloten is op de rijspanning.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Saraan
Offline
Berichten: 156
Re: Hulp bij N baan
«
Reactie #5 Gepost op:
27 January 2009, 13:23:23 »
Hallo Marcel,
welk type/merk wissel gebruik je? Hoe wordt het spanningsloze (probleem)spoor gevoed: door rechtreeks aangesoldeerde draden, railklemmen, via de raillassen, via de "denkende" draadbruggen of via de aanliggende wisseltongen? Heb je spanning op de aangeboden voedingsdraden of aansluitende sporen?
Je zal iets meer informatie moeten geven voor ons om een analyse te kunnen maken en voorstellen tot oplossing formuleren.
groeten,
Michiel
Gelogd
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1647
Re: Hulp bij N baan
«
Reactie #6 Gepost op:
27 January 2009, 17:33:54 »
Zal proberen antwoord te geven op alle opmerkingen/vragen
@ R. Fongers.
Op bijna de gehele wissel is spanning te meten. Zowel op de linkerzijde (aanrijdrichting) als de complete tong. Voorbij de tong is de spanning verdwenen.
@ Wim,
Het frappante is dat op de volgende sectie, waar de loc gewoon weer gaat rijden, geen stroompunt zit. In het gedeelte waar de loc stilvalt zitten 2 stroompunten vanwege een moduleovergang. Alleen de massa wordt onderbroken op de stopsecties.
@ Saraan.
Welk type wissel er gebruikt wordt weet in niet exact. Het spoor wordt gevoedt door rechtstreeks gesoldeerde draden. Op het probleempunt zou de rail gevoedt moeten worden door de wisseltong, waar dus wel spanning op staat. Het aansluitende spoor in afbuigende stand is niet gevoedt, daar dat deel nog in zijn geheel getest moet worden.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Hulp bij N baan