Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Line-up foto's van modellen door ES44C4
Vandaag om 15:08:37
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:07:51
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ex44
Vandaag om 15:00:53
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 14:57:05
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door Jelmer
Vandaag om 14:56:14
20 jaar BNLS jubileum door Frank 123
Vandaag om 14:46:33
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:27:35
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:25:43
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 14:04:09
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 13:56:36
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 11:58:11
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rick
Vandaag om 11:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:40:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:29:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 11:25:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 11:15:40
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 11:15:22
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 11:08:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 10:40:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 10:26:40
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 09:07:27
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:18:01
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 08:17:30
  

Auteur Topic: Hulp bij N baan  (gelezen 1658 keer)

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Hulp bij N baan
« Gepost op: 27 January 2009, 11:09:36 »
Met de modelbaan club hebben we een N baan volledig zelf gemaakt. Het betreft een Analoge baan met stopsecties.
De baan is opgedeeld in 2 delen, deel 1 (wit overgaand in groen en weer naar wit) heeft 3 baanvakken. Deel 2 (andere kleuren) heeft 4 baanvakken. Alleen deel 1 is aangesloten. Deel 2 moet nog geheel getest worden.


Bij de overgang van wit naar groen, waar een stopsectie zit, reed de loc niet verder. Later stopte de loc zelfs al bij de aanduiding BV30.
Het gehele baanvak nagemeten. Overaal staat spanning op, behalve op de wissel en de rail er direct na. Na deze rail zit de stopsectie, voorbij de stopsectie rijdt de loc weer vrolijk verder.

De wissel is al door ons vervangen door een ander exemplaar, dit heeft niet geholpen. De aansluiting op het andere deel losgehaald, ook geen andere reactie.

Mogelijk dat iemand hier op het forum een oplossing weet.
Helaas kan ik pas volgende week maandag de oplossingen gaan testen, de baan ligt namelijk netjes achter slot en grendel.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re: Hulp bij N baan
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2009, 11:27:12 »
Marcel,

Het baanplan is heel onduidelijk. Maar heb je al eens gemeten? want meten is weten.

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Hulp bij N baan
« Reactie #2 Gepost op: 27 January 2009, 12:27:20 »
Zoals reeds gezegd hebben we alles gemeten. Alleen op de wissel staat géén spanning.

Het lijkt of de wissel fungeert als zelfstandige stopsectie.

Helaas kan ik het baanplan niet duidelijker krijgen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re: Hulp bij N baan
« Reactie #3 Gepost op: 27 January 2009, 12:52:31 »
En wat meet je dan op die wissel?
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Hulp bij N baan
« Reactie #4 Gepost op: 27 January 2009, 13:16:33 »
Als je ergens een stopsectie maakt dan moet je er natuurlijk wel voorzorgen dat aan beide zijden van deze stopsectie de normale rijspanning weer wordt aangesloten. Zeker als je meerdere stopsecties maakt in hetzelfde spoor. Verder kan het zijn als je gebruik maakt van een bepaald type (merk) wissel dat dit wissel als stopwissel werkt ook wel denkende wissel genoemd.
Dus op de plaatsen waar geen rijspanning is kijken of die wel aangesloten is op de rijspanning.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Hulp bij N baan
« Reactie #5 Gepost op: 27 January 2009, 13:23:23 »
Hallo Marcel,

welk type/merk wissel gebruik je? Hoe wordt het spanningsloze (probleem)spoor gevoed: door rechtreeks aangesoldeerde draden, railklemmen, via de raillassen, via de "denkende" draadbruggen of via de aanliggende wisseltongen? Heb je spanning op de aangeboden voedingsdraden of aansluitende sporen?

Je zal iets meer informatie moeten geven voor ons om een analyse te kunnen maken en voorstellen tot oplossing formuleren.

groeten,
Michiel

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Hulp bij N baan
« Reactie #6 Gepost op: 27 January 2009, 17:33:54 »
Zal proberen antwoord te geven op alle opmerkingen/vragen

@ R. Fongers.
Op bijna de gehele wissel is spanning te meten. Zowel op de linkerzijde (aanrijdrichting) als de complete tong. Voorbij de tong is de spanning verdwenen.

@ Wim,

Het frappante is dat op de volgende sectie, waar de loc gewoon weer gaat rijden, geen stroompunt zit. In het gedeelte waar de loc stilvalt zitten 2 stroompunten vanwege een moduleovergang. Alleen de massa wordt onderbroken op de stopsecties.

@ Saraan.
Welk type wissel er gebruikt wordt weet in niet exact. Het spoor wordt gevoedt door rechtstreeks gesoldeerde draden. Op het probleempunt zou de rail gevoedt moeten worden door de wisseltong, waar dus wel spanning op staat. Het aansluitende spoor in afbuigende stand is niet gevoedt, daar dat deel nog in zijn geheel getest moet worden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube