Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door marco
Vandaag om 09:55:05
Eerste hulp bij Freecad door ruudns
Vandaag om 09:47:09
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:13:58
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 09:12:06
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door hmmglaser
Vandaag om 09:05:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Houten 23 Augustus 2025 door Lambert
Vandaag om 08:37:09
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:50
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
28 July 2025, 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
  

Auteur Topic: Wat is nog de haalbare baanhoogte om onderdoor te kunnen (als 50-plusser...)?  (gelezen 3154 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Ik zit al een tijdje te broeden op een baanplan voor een kamer van 3.65 bij 2.80 m.


De zwarte stippellijn geeft aan dat het groene gedeelte daarachter, naar achteren gereden kan worden.

Maar ik zal - met welk plan ook, onder de baan door moeten, of een uitneembaar (of meer) gedeelte moeten maken.

Ik heb een baan op ooghoogte - stahoogte - in gedachten. De achtergrond heb ik daarom ook al vrij hoog opgehangen.



Maar wat is volgens jullie ervaringen de beste hoogte om ook goed te kunnen werken? Ik dacht eraan om het laagste punt van de baan op 120 cm vanaf de vloer te maken.
Ik heb al een trein

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Wat is nog de haalbare baanhoogte om onderdoor te kunnen (als 50-plusser...)?
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2009, 21:36:13 »
en als er nu een trein ontspoort?

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Wat is nog de haalbare baanhoogte om onderdoor te kunnen (als 50-plusser...)?
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2009, 21:58:00 »
Jij bedoelt dat ik er dan niet bij zal kunnen? Het witte gedeelte op de tekening is loopruimte. Vanuit daar hoop ik dat ik tot 1 m erbij zal kunnen om een trein weer op de rails te zetten.

Anders moet ik eerst onder de baan door, dan dat groene gedeelte naar achteren schuiven, en dan de trein weer railleren. In dat geval zal ik liever mijn baanplan veranderen.

En als je bedoelt: ontsporen en vallen, daarvoor ga ik langs alle schaduwsporen een opstaande rand van karton maken.

Het sporenplan is nog maar één van de vele. Ik heb er ook een, met twee verdekte keerlussen en schaduwstations langs de muren, maar ook daar zou ik nog onderdoor willen, maar liever niet op m'n knieën.

Dus vroeg ik me af wat de ervaringen van anderen met de baanhoogte hadden.
Ik heb al een trein

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17855
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wat is nog de haalbare baanhoogte om onderdoor te kunnen (als 50-plusser...)?
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2009, 22:16:10 »
Huub, 135cm is een beetje de standaard die ik hanteer. Dat is een mooie hoogte om aan te werken en te rijden. Evt kun je een klein opstapje gebruiken bij werkzaamheden of ontsporingen e.d. Maar zelfs 150 of 160cm kan gebruikt worden. Dan kijk je echt in de baan. Nadeel is dat werken op die hoogte wat lastiger wordt.
Voordeel is hoe hoger hoe minder bukwerk.... ;D Zeker als 50 plusser, maar ook voor ons 40 plussers! ;)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Wat is nog de haalbare baanhoogte om onderdoor te kunnen (als 50-plusser...)?
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2009, 22:20:16 »
Hallo Huub

Nou ik ben nog geen 50+, over 5 maanden word ik pas 50  ;D ;D
Maar even serieus op jow vraag, mijn vorige tafel stond twee jaar geleden op 50 cm boven de vloer, met als voordeel op zolder onder een schuine kap een hoop hoogte ruimte.
Alleen lichamelijk, eronder kruipen, half liggend om elektra aan te sluiten. Van bovenaf gebukt staan om daar de rials, scenery voor elkaar te krijgen, heeft me toch doen besluiten om de baan op een hoger niveau te brengen
De bovenkant staat nu op 110 cm en ik kan er nu goed onder werken, weliswaar met een kussentje onder mijn kont  ;D
Vanaf de bovenkant werkend had de tafel nogwel wat hoger gemogen, maar dat is een compromis wat ik gemaakt heb.

m.vr.gr.

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Rijtuigpaint

  • Gast

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Wat is nog de haalbare baanhoogte om onderdoor te kunnen (als 50-plusser...)?
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2009, 22:40:04 »
Mijn keuze is een tussenoplossing geworden. Ik wilde (a) een hoge baan om makkelijk te kunnen werken en (b) bij de baan kunnen zitten om dan een aardig zicht op de baan te hebben. Staan bij een hoge baan is prettig, maar het comfort van een stoel is toch ook wel prettig.

Mijn tafelhoogte is 100 cm geworden. Dat is prima om te werken aan de baan. Half onder de tafel staat een buro, 70 cm hoog. Ideaal voor laptop en bediening, en geweldig zicht. Relaxed kijken en alles bedienen.

Het baanplan is in feite een grote W geworden, waardoor ik overal bij kan zonder kruipen. De bedrading gaat onder de tafel meteen naar de zijkant. Daar heb ik een houten lijst, waar de ringleiding loopt, de decoders en melders op vast zijn gemaakt.  De draadjes, die door de tafel naar onder gaan, heb ik dus eerst naar de zijkant gehaald en daar is alles afgemonteerd.

Sander

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Wat is nog de haalbare baanhoogte om onderdoor te kunnen (als 50-plusser...)?
« Reactie #7 Gepost op: 27 January 2009, 09:31:04 »
I sit en watch as tears trains go by...

Dat zit er dus niet in, maar aan jullie antwoorden - waarvoor dank - te zien, is het dus mogelijk een baan hoog genoeg te maken om er onderdoor te kunnen en overal verder bij te kunnen, maar er ook van bovenaf nog bij te kunnen.

Omdat ik ook bergen maak, zal ik ook wel met opstapjes moeten werken.

Tevens komt een tafel tbv besturing onder de baan te staan. Wellicht kan ik een barkruk opscharrelen om toch zittend te kunnen genieten van de toekomstige baan.

Bedankt nogmaals voor jullie antwoorden.
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26661
    • Pagina van klaas
Re: Wat is nog de haalbare baanhoogte om onderdoor te kunnen (als 50-plusser...)?
« Reactie #8 Gepost op: 27 January 2009, 10:16:48 »
Nog een ideetje: in model Railroader heb ik eens een foto gezien van iemend die een montagestoel had gemaakt voor het onder-de-tafel-werk. Hij had een plaat op rolwieltjes (verhuizers noemen zoiets een hondje) en daarop een gewone keukenstoel bevestigd. De stoelpoten waren afgezaagd om op de juiste hoogte te komen. De achterpoten korter dan de voorpoten, zodat de stoel iets achterover stond. Zo kon hij half achterover zittend onder de baan werken, en door de wieltjes kon hij zich makkelijk verplaatsen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Wat is nog de haalbare baanhoogte om onderdoor te kunnen (als 50-plusser...)?
« Reactie #9 Gepost op: 27 January 2009, 10:33:43 »
Helemaal geen slecht idee Klaas, de moeite zeker waard om mijn hoofd eens over te buigen, dank je.
Ik heb al een trein

R.van Os

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Wat is nog de haalbare baanhoogte om onderdoor te kunnen (als 50-plusser...)?
« Reactie #10 Gepost op: 16 February 2009, 21:57:22 »
Hallo Huub,

Ben je nog aan het plannen?
Ik heb bewust gekozen voor een totale baan breedte van ca 80 cm. De bogen verdwijnen deels achter de gipswand. De minimale tafel hoogte is 75 cm en de maximale 115 cm. Met mijn lengte van 1.76 kan ik dan overal dus ook aan de achterkant goed bijkomen. De tafel is volgens de open raam bouwwijze opgebouwd. Verder gebruik ik ook zo'n  zelf gemaakt rolkarretje. Overigens ben ik ook ruim 50+
Ik heb een foto bijgevoegd om je een beeld te geven. Ik kan hier makelijk onder werken. Je zult denk ik e.e.a. aan je eigen situatie moeten aanpassen.

Groet,


HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Wat is nog de haalbare baanhoogte om onderdoor te kunnen (als 50-plusser...)?
« Reactie #11 Gepost op: 16 February 2009, 23:49:07 »
Ja ik ben nog steeds aan het plannen, maar ook bezig met de achtergrond, het berg-gedeelte op kleur te brengen. Tevens heb ik alle benodigdheden voor de bouw klaarliggen. De kamer zelf en een kamer ernaast liggen vol met enkele m³ hardschuim voor de bergen, hout, veel bomen etc.

Op de grond heb ik zo'n beetje het traject uitgelegd, het bouwen kan beginnen.

Langs het hele traject komt een rivier, die tevens het laagste punt van de baan zal zijn. Deze komt op 120 cm dus daar kan ik makkelijk onderdoor.  De baan komt daar iets boven en het geheel ligt in een dal, dus bergen rondom tot aan 40 cm van de achtergrond. De bergen van hardschuim moeten makkelijk verplaatst kunnen worden om midden bij de baan te kunnen.

Het plan zal ongeveer zoals op de 1e tekening uitgevoerd worden.

Jij hebt achter de wand de opstelsporen/schaduwstations? Ziet er goed uit, kan ik de vorderingen nog ergens volgen?

Ik heb al een trein

Ben de Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Wat is nog de haalbare baanhoogte om onderdoor te kunnen (als 50-plusser...)?
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2009, 00:28:40 »
Hoi Huub,
Op het gevaar mezelf te herhalen :P herhaal ik :) toch maar wat ik aan Remco (Amerpoort) heb gevraagd: bekijk je ontwerp eens door de bril van een Multideck Layout ook wel bekend als Mushroom.
Wellicht bied het een uitkomst......
Succes,
Ben
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17855
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wat is nog de haalbare baanhoogte om onderdoor te kunnen (als 50-plusser...)?
« Reactie #13 Gepost op: 17 February 2009, 00:51:20 »
Citaat
...door de bril van een Multideck Layout ook wel bekend als Mushroom.

Ben, hier sla je de plank toch lichtjes mis.... Een mushroom is een multideck layout, maar een multideck hoeft niet perse een mushroom te zijn. Toch? ::) ;)

En onderschat niet de kosten van een meer-deks baanplan. Want die nemen per laag uiteraard wel bijna dubbel toe.....

Ben de Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Wat is nog de haalbare baanhoogte om onderdoor te kunnen (als 50-plusser...)?
« Reactie #14 Gepost op: 17 February 2009, 01:34:11 »
Ronald, je hebt gelijk; een multideck is niet persé een Mushroom.

Maar waar baseer je bewering op dat bij elke laag de kosten bijna dubbel toe nemen?  ??? Stel,  je bouwt een baan met een schaduwstation onder de 'hoofdbaan' en eventueel een extra laag boven deze hoofdbaan. Je zou deze kunnen verbinden met klimspiralen. Maar bij de Multideck gebruik je de hele lengte van de baan als klim spiraal waarbij je de 'klimmende lengtes' kunt gebruiken voor landschapsbouw in tegenstelling tot de normale klimspiraal die je eigenlijk alleen kunt wegwerken in een berg.  ;)
De dalende rijlengtes lopen aan de achterzijde van de stijgende rijlentes gescheiden door een achtergrond (die overgens de bovenliggende baan ondersteund).
Door het gebruikt van rechte rijlengtes bespaar je je  het gebruik van een railspiraal met de problemen die dat met zich meebrengt!
Helaas is dit model lay out niet geschikt voor het weergeven van een havenlandschap of fabriek in het vlakke Rotterdam. Een binnenhaven aan de Moezel in Duitsland e.d. is geen probleem.
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´