Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:01:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:45:39
LIMA IRM Cardanassen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:35:51
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:34:57
Welke winkel voert deze merken? door Ronald Halma
Vandaag om 17:30:44
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 17:11:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
  

Auteur Topic: Brawa "NS"216 voor plan E  (gelezen 12462 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Brawa "NS"216 voor plan E
« Gepost op: 23 January 2009, 17:25:01 »
Volgens de neuheitenfolder van Brawa zal een model van de DB 216 118-0 met opschriften van het Bw Oldenburg verschijnen.

Er zijn verschillende locs van de serie 216 van het Bw Oldenburg  in de periode van 1979-1984 gehuurd door de NS van de DB. Of de 118 daar ook tussen zat weet ik niet maar het waren geen vaste nummers. Locs werden voor onderhoud uitgewisseld via de trein Bremen-Groningen. Met dit model kan dus een redelijk waarheidsgetrouwe DE-stam nagebootst worden:


216 152-9 met trein 7974 (Es-Zl) nadert Almelo in 1982. Foto: Gerard Slim

Minimaal zijn 4 DE-rijtuigen nodig (2xAB en 2x B), energiewagen mag tijdens de zomermaanden ontbreken.

Wat mij zorgen baart is de mededeling in de catalogus van Brawa dat het Bw Oldenburg onder BD Münster valt. Dat klopt niet: dat moet BD Hannover zijn. Hopelijk komt dat nog goed.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: Brawa "NS"216 voor plan E
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2009, 17:32:34 »
Mooi :)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: Brawa "NS"216 voor plan E
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2009, 17:38:39 »
Wat ook mooi is: het ontbreken van de neushandgreep (althans op het plaatje blz. 18)...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: Brawa "NS"216 voor plan E
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2009, 17:43:18 »
Mispoes,

Dat is nu goed nieuws. Ik ben er al tijden naar op zoek en er is al uitgebreid over gesproken in een ander draadje. Alleen zal de prijs nu wel tegenvallen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: Brawa "NS"216 voor plan E
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2009, 18:22:54 »
Volgens de neuheitenfolder van Brawa zal een model van de DB 216 118-0 met opschriften van het Bw Oldenburg verschijnen.

Wat mij zorgen baart is de mededeling in de catalogus van Brawa dat het Bw Oldenburg onder BD Münster valt. Dat klopt niet: dat moet BD Hannover zijn. Hopelijk komt dat nog goed.

De 216 118 was in Oldenburg rond 1970 in depot, de preciese periode heb ik niet zo bij de hand helaas.
In die tijd bestond de BD Münster nog en daarvan maakte Odenburg deel uit, net als o.a. Emden, Osnabrück en Rheine.

Max.

supertrein

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Brawa "NS"216 voor plan E
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2009, 18:40:31 »
Volgens www.revisiondaten.de was de 216-118-0 van
08-02-1967 - 14-01-1974 in Oldenburg in depot.

Erik

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: Brawa "NS"216 voor plan E
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2009, 18:41:28 »
De levensloop van de V160 118 resp. 216 118-0:

Oldenburg 8.2.1967 (aflevering Deutz)
omgenummerd in 216 118-0 m.i.v. 1.1.1968
afgegeven naar Giessen op 16.1.1974

De opschriften van Brawa  (BD Münster, Bw Oldenburg) zijn dus correct.

In deze vorm en met deze opschriften heeft de lok geen dienst gedaan in de NS huurperiode, maar.... in het begin van de huurperiode heeft Oldenburg enkele "leen" loks gehad van andere depots o.a. van depot Giessen. Het is dus niet uitgesloten dat de 216 118-0 daar één van was, alleen dan uiteraard met de opschrift "Bw Giessen"

Max.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8660
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Brawa "NS"216 voor plan E
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2009, 19:25:15 »
Ik heb nog ergens een test van de Brawa 216 uit de tijd van Beneluxrail. Ik neem aan dat de techniek niet veel zal verschillen. Plaatsen?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Brawa "NS"216 voor plan E
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2009, 20:06:33 »
Nou reden die 216's hier in het Noorden zeker niet alleen maar wat met Plan E heen en weer hoor. Befaamd zijn de inzetten voor de Van Gend en Loostreinen (22 wagens Leeuwarden-Zwolle-Deventer op avond) en de inzet vanuit Leeuwarden naar Harlingen (VAM-wagens type 2, containers, Gbs, koelwagens, zelflossers) en zelfs facultatief van Leeuwarden naar Heerenveen en Sneek.


Hier 2x zo'n gevaarte in Sneek (1979 met Tds-wagens) en 1982 met gesloten wagens. In beide gevallen betreft het de facultatieve buurtgoederentrein 770242 Sk-Lw  klaar voor de terugrit.

En dan hebben we het nog niet eens over de treinen naar Delfzijl en de Schoonebeeker olieboot....

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: Brawa "NS"216 voor plan E
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2009, 00:08:03 »
De levensloop van de V160 118 resp. 216 118-0:

Oldenburg 8.2.1967 (aflevering Deutz)
omgenummerd in 216 118-0 m.i.v. 1.1.1968
afgegeven naar Giessen op 16.1.1974

De opschriften van Brawa  (BD Münster, Bw Oldenburg) zijn dus correct.

In deze vorm en met deze opschriften heeft de lok geen dienst gedaan in de NS huurperiode, maar.... in het begin van de huurperiode heeft Oldenburg enkele "leen" loks gehad van andere depots o.a. van depot Giessen. Het is dus niet uitgesloten dat de 216 118-0 daar één van was, alleen dan uiteraard met de opschrift "Bw Giessen"

Dank voor de info Max. Ik ging er van uit dat het niet klopte omdat de 220'ers uit Oldenburg (v.a. juni 1975) onder BD Hannover vielen. Dan moet die re-organisatie van de Bw's voor die tijd hebben plaats gevonden. Heel erg jammer voor de liefhebbers van de combinatie 216 met plan E, vlieger gaat dus niet op.

Nou reden die 216's hier in het Noorden zeker niet alleen maar wat met Plan E heen en weer hoor.

Dat heb ik ook niet beweerd, alleen met plan E waren de treinen ècht bijzonder. Goederentreinen getrokken door 216 vind ik niet zo bijzonder, dat deden ze in Duitsland ook en tot medio 1976 kwamen ze daarmee in Oldenzaal.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

G. Brink

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Brawa "NS"216 voor plan E
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2009, 12:17:18 »
Was dat met de plan E - net als Arnhem Winterwijk - een opstelling met 2 loc's (een er voor en één er achter, zodat je in Winterwijk zo kon keren zonder te rangeren), of was dit puur trekkracht aan één kant?

Garmt
« Laatst bewerkt op: 24 January 2009, 12:23:47 door G. Brink »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: Brawa "NS"216 voor plan E
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2009, 12:30:33 »
Nee, er zat maar één loc in de trein. Aan het eindpunt was het dus omlopen geblazen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: Brawa "NS"216 voor plan E
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2009, 17:18:01 »
poes:

In 1975 kocht ik deze combinatie al bij de Hema! ;D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Brawa "NS"216 voor plan E
« Reactie #13 Gepost op: 25 January 2009, 00:14:38 »
Citaat van: DE_II
Ik heb nog ergens een test van de Brawa 216 uit de tijd van Beneluxrail. Ik neem aan dat de techniek niet veel zal verschillen. Plaatsen?

Heb in oktober een hagelvernieuwde V 160 van Brawa gehaald ( basis voor het hier besproken model... ) , stuur me de test maar even via mail. Zal ik kijken oftie nog klopt en evt. nieuwe plaatjes schieten ;)

Grtzz,

Karst

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Brawa "NS"216 voor plan E
« Reactie #14 Gepost op: 25 January 2009, 03:43:07 »
De 216 reed zelfs een personen trein per dag van Groningen naar Roodeschool, en veel goederentreinen naar Delfzijl.
Ik heb nog de Nederlandse instructiepapieren voor de machinist om te waarschuwen dat er een boiler in zat voor de stoomverwarming van rijtuigen.
In de winter moesten ze daar speciaal op letten daar die verwarming in ons land bij goederen treinen natuurlijk niet nodig was. ;D

Ik heb net mijn foto's nagekeken van de 216 die reden met de personentreinen tussen Duitsland via Nieuwe Schans naar Groningen, foto's zijn nogal onscherp maar die wel scherp genoeg zijn daarop komt die  nummer niet voor.

Maar er kwamen zoveel 216 naar Groningen hij kan daar best eens tussen gezeten hebben.

Daarvoor reden er V 100 oftewel de serie 212 soms wel eens met voor en achter een loc, ga maar eens kijken op de prachte site van Nico Spilt.

Dirk Bolt
« Laatst bewerkt op: 25 January 2009, 03:51:35 door verzameldirk »