Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verlichting feller, Roco zimo door Luc2000
Vandaag om 11:14:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:02:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:57:05
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35

Auteur Topic: Artitec Groentewagen ( De verrassing met het konijntje )  (gelezen 127996 keer)

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Artitec Groentewagen ( De verrassing met het konijntje )
« Reactie #150 Gepost op: 09 March 2009, 18:43:08 »
Ik heb gisteren op Rail de wagen van Henk gezien... de gaten achter in de aspotten zijn inderdaad enorm. Maar met een messing lagertje leek het probleem verholpen, bovendien loopt het wagentje dan altijd veel mooier.

Aan de ene kant jammer dat het niet uit de doos goed is, aan de andere kant, mede gezien de prijs van het model en de moeilijkheidsgraad van deze "pimp-actie", vind ik het geen reden om het model compleet af te branden.

Hint : het zou Artitec wel sieren als zij misschien alsnog die aslagertjes los bij leveren....
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #151 Gepost op: 09 March 2009, 19:02:38 »
en dat alles voor die lage prijs??????
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 09 March 2009, 19:18:26 »
en dat alles voor die lage prijs??????

De lagertjes (zoals Henk ze gister gebruikte, kwamen meende ik bij GM&S vandaan) zelf zullen,inkoop, een of twee cent kosten indien in bulk ingekocht. Het is de montage die het duur maakt, ik gok dat alle wagons in China met de hand in elkaar gezet worden...

TonM

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 09 March 2009, 19:19:47 »
Ik heb het altijd logisch gevonden dat een produkt hetzij een hoge mate van detaillering en technische perfectie heeft maar een hoge prijs, dan wel dat er concessies gedaan worden aan detaillering en technische standaard om het voor een lage prijs weg te kunnen zetten.
Het valt mij in deze discussie (en in vele andere produktbesprekingen op dit forum!!) op, dat we met zijn allen een perfect model verwachten maar dat iedere prijs te hoog wordt gevonden.
Sorry, maar volgens mij zit de wereld zo niet in elkaar.
Als je een perfecte groentewagen wilt, kijk dan eens naar het messing model (bouwset) dat in een ander draadje wordt aangeboden. Kost geen €25,- of €30,- maar €139,- en dan mag je hem zelf zonder tekortkomingen gaan bouwen, spuiten en van scherpe opschriften gaan voorzien.

Natuurlijk mag iedereen kritisch zijn op de aangeboden modellen, graag zelfs. Maar laten we alsjeblieft realistisch blijven: een model dat is ontworpen voor een relatief kleine afzetmarkt en dat wordt aangeboden voor een prijs die lager ligt dan €30,- kan niet perfect zijn.
Als ik de plaatjes bekijk, heeft Artitec een mooi wagentje op de markt gezet en als ik daar dan zelf iets aan moet verbeteren: voor die prijs neem ik dat graag voor lief.

Ton

henk

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 09 March 2009, 19:29:42 »
Niet om het een of ander, maar 25 euro is toch een hele normale prijs voor een twee-assertje? Niet te duur, maar zeker ook niet laag.
En nogmaals, we praten over de lagering van de wielstellen onder een twee-assertje. Dat is zo basaal dat je ongeacht de prijs mag verwachten dat het goed is. Heeft niets te maken met perfectie. Scoor een tweedehands wagentje van Lima voor een paar euro en het loopt meestal prima.

Kan iemand die de jongens van Artitec soms spreekt, eens vragen of het oorspronkelijk soms de bedoeling was om metalen lagertjes te gebruiken?
Lagertjes kosten trouwens een drol.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ekklesia

• Gast
« Reactie #155 Gepost op: 09 March 2009, 19:32:46 »
Lagertjes kosten trouwens een drol.

Henk,

Ik heb kattendrollen zat, dus dat zit wel goed of tellen die drollen niet mee¿¿¿ ;) ;D ;D ;D

Groenten Rob

TonM

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 09 March 2009, 19:37:42 »
Henk,

€25,- is inderdaad een normale prijs voor een 2-assertje, en voor mij heb je gelijk dat de lagering van wielassen basaal is.
Aan de andere kant is de detaillering van de Artitec wagentjes in mijn ogen hoger dan vele andere wagentjes van €25,-. Daarnaast zijn veel van die wagentjes modellen waarvan er ontelbaar veel worden gemaakt in steeds weer nieuwe nummer- en kleurvarianten voor met name de Duitse markt. Met andere woorden: de investering wordt veel makkelijker terugverdiend. En als er dan al een Nederlandse versie komt, dan is het vaak een ver-Nederlandst model dat in veel details niet klopt.
Mijn betoog is: het moet uit de lengte of uit de breedte komen.

Ton

stig

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 09 March 2009, 19:43:33 »
Ter vergelijk, een uitstekend gedetailleerd G10 wagonnetje van Brawa kost 4 tientjes.............
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #158 Gepost op: 09 March 2009, 19:44:13 »
Namens ARTITEC de volgende mededeling:

Beste Forumleden,

Normaliter reageren we niet direct op kritiek maar nu wel.

Donderdag kregen we eerder dan verwacht de zending binnen bestaande uit o.a. de eerste twee nummers van de groentewagens.
We gingen er vanuit dat de relatief eenvoudige groentewagens zonder controle konden worden uitgeleverd.
Dit was te optimistisch. Er zaten wél slordigheden in de zending zoals nu blijkt.
Als ik het forum lees hebben een aantal kopers wagentjes ontvangen met een aantal problemen.
-          losse en afgebroken details zoals lantaarnijzers en rangeerdertrapjes
-          lijmdamp sporen
-          één of meerdere roosters zitten scheef
-          gebleken is dat een wagentje een hoge weerstand heeft bij het rijden omdat de assen te veel speling hebben.

De kritiek is terecht maar is ondertussen opgelost.  

Vanaf vandaag krijgen de wagentjes dezelfde kwaliteitscontrole als andere producten en gaat er niets de deur uit met de hierboven geschetste problemen (er zal er altijd wel één doorglippen maar daarvoor leveren we altijd goede omruilservice.)
De assen hebben een wat grote speling maar leveren bij vrijwel geen enkele wagen frictie op. Dit is uitvoerig getest. We hebben de producent opdracht gegeven dit alsnog te verbeteren.
Wij verzoeken degenen met klachten zich bij ons te melden zodat we de problemen kunnen oplossen.

Met vriendelijke groet,

Diederik Tomesen
Artitec.
Tbinnebarretije…

TonM

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 09 March 2009, 19:46:24 »
Hulde !!!

(Temeer gezien mijn eerdere betoog).

Ton

stig

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 09 March 2009, 19:48:57 »
Koel!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 09 March 2009, 19:53:06 »
Helemaal mee eens Ton, dit is duidelijke heldere communicatie van een fabrikant.

henk

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 09 March 2009, 21:14:21 »
Mooi.
Dat van die lijmsporen en de roosters zal geen regel zijn. Mijn model heeft dat ook niet.

De andere zaken zijn structureel.
- De sluitseinijzers zijn echt te kwetsbaar voor normaal gebruik op de modelbaan. Een paar keer uit het doosje halen en er weer instoppen leverde bij mij al afgebroken exemplaren op. Vervangen door nieuwe kunststof ijzertjes heeft daarom geen zin. Wie het model niet in de vitrine wil zetten, kan ze er beter gewoon uithalen. De meeste fabrikanten plaatsen zulke details maar helemaal niet. Mijn wagentje krijgt messing sluitseinijzers.
- De los gelagerde wielstellen horen evenzeer bij het model. Dat kan niet alleen matige rijeigenschappen veroorzaken, maar het ziet er ook vreemd uit. Het model zakt bij het plaatsen op de baan veel te ver door zijn hoeven. Beter lageren dus.

Oh ja, het zijn per saldo hele mooie wagentjes voor een prima prijs. Ik heb al een voorraadje sluitseinijzers en lagers voor nog een paar modellen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 09 March 2009, 21:23:55 door henk »

Jan van den Berg

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 09 March 2009, 22:03:23 »
Mooi.
Dat van die lijmsporen en de roosters zal geen regel zijn. Mijn model heeft dat ook niet.

De andere zaken zijn structureel.
- De sluitseinijzers zijn echt te kwetsbaar voor normaal gebruik op de modelbaan. Een paar keer uit het doosje halen en er weer instoppen leverde bij mij al afgebroken exemplaren op. Vervangen door nieuwe kunststof ijzertjes heeft daarom geen zin. Wie het model niet in de vitrine wil zetten, kan ze er beter gewoon uithalen. De meeste fabrikanten plaatsen zulke details maar helemaal niet. Mijn wagentje krijgt messing sluitseinijzers.
- De los gelagerde wielstellen horen evenzeer bij het model. Dat kan niet alleen matige rijeigenschappen veroorzaken, maar het ziet er ook vreemd uit. Het model zakt bij het plaatsen op de baan veel te ver door zijn hoeven. Beter lageren dus.

Oh ja, het zijn per saldo hele mooie wagentjes voor een prima prijs. Ik heb al een voorraadje sluitseinijzers en lagers voor nog een paar modellen.  ;)

Henk die lagerbusjes waar koop je die??(GMS) ??Ik heb in mij enthousiasme er drie op rail gekocht en hebben het zelfde probleem.Een geeft  behoorlijk veel frictie. maar details en opschriften zijn echt mooi.En ook geen lijm sporen.
met vriendelijke groeten
Jan van den Berg
J.v.d.Berg

henk

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 09 March 2009, 22:14:16 »
Precies weet ik het niet meer. Piet Peetoom heeft ze op eigen gezag uitgezocht. Volgens mij gaat het om de kleinste messing aslagers. Ze hebben een puntje waarmee ze normaal worden vastgezet. Dat heb ik eraf geknipt. Ik weet ook niet of dat nou de ideale dingen zijn en of ik ze op de ideale manier heb geprobeerd. Was een eerste poging vlak voor sluitingstijd op Rail, overigens met al een opvallend resultaat.

Het is hier een beetje een puinhoop op zolder vanwege een reparatie aan een CV-buis, vanzelfsprekend eentje die onder de vloer loopt. Als dat is opgeklaard, dan ga ik nog eens naar het wagentje en de lagertjes kijken.
Iemand trouwens een mening over de kleur van dergelijke sluitseinijzers?