Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 10:58:51
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:49:33
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
schok bij vertrek door Ben
Vandaag om 10:12:19
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 09:41:01
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57

Auteur Topic: USB, PICs, Loconet en DCC  (gelezen 14913 keer)

Remco.

• Offline Offline
Re: USB, PICs, Loconet en DCC
« Reactie #45 Gepost op: 15 February 2009, 21:29:15 »
Je zou dit ook allemaal via Ethernet ( LAN ) kunnen doen. Het grootste nadeel daarin zie ik in de prijs. PIC en AVR's met USB ( 2 = 480 Mbps !  :o ) zijn goed verkrijgbaar. En USB-2 heeft een tenminste evengrote snelheid en is vorstelijk goedkoper.

[Ontzettend lollig proberen te zijn]

En dan plugt iemand zijn muis in en daar gaat je lok, vooruit,achteruit, vooruit, achteruit,vooruit, achteruit

[/Ontzettend lollig proberen te zijn]

Maar het is in ieder geval wel interessant om over te brainen en wie weet wordt het nog wat! Ik ga morgen maar eens voorstellen dat ik in jaar met betaald verlof ga, kan ik me eens op allerlei boeiende dingen storten zoals dit soort dingen ;D

Gr. Remco.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #46 Gepost op: 15 February 2009, 21:57:38 »
Dit is idd zeeeeeeeeeeeer interessante materie Remco  8) ;D :P

Best wel een jaartje sabbatical aan te besteden ;)

Grtzz,

Karst

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 15 February 2009, 21:58:53 »
Ja maar vertel dat m'n chef maar ;)

Gr. Remco.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 15 February 2009, 22:21:15 »
Heb je z'n telefoonnr.? Bel ik 'm wel ff!  ;D

[ontopic]
Er valt inderdaad iets van te zeggen deze gedachten...
Als PC pak je gewoon zo'n micro-nano-pico-PC-geval, allemaal standaard voorzien van USB.

Echter ben ik het totaal-plaatje / (hoofd)reden van gebruik PC een beetje kwijt...
Waarom wil je in dit geval dan een PC als 'regel-neef' gebruiken? En niet ook in een AVR/PIC (of ARM met Embedded Linux b.v.) hiervoor gebruiken met een LocoNet interface?
[/ontopic]

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #49 Gepost op: 15 February 2009, 22:24:43 »
Citaat van: Dave van der Locht
Echter ben ik het totaal-plaatje / (hoofd)reden van gebruik PC een beetje kwijt...
Waarom wil je in dit geval dan een PC als 'regel-neef' gebruiken?

Hierom volgens mij:

Citaat van: Peter Korsten
...maar waar het mij vooral om gaat is om geen centrale op basis van een PIC of AVR te bouwen, omdat die altijd beperkt zal zijn...

Grtzz,

Karst

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 15 February 2009, 22:32:32 »
Owja... Dat was 'm...

Echter als je b.v. een ARM met Embedded Linux hiervoor gebruikt hoeft dat niet per definitie 'beperkt te zijn'.
Nadeel van een PC is dat je een hoop toeters en bellen (hardware) erbij hebt die je niet gebruikt.
Voordeel kan zijn wanneer je toch wenst deze te gaan gebruiken (audio, DVI/VGA aansluiting, ethernet).

Ok... Ik ben er weer helemaal bij (avond dipje??). Geen gek idee-tje! Uiteindelijk kan de PC nog veel meer taken voor zijn rekening nemen in een dergelijk modulair systeem, je kan er veel kanten mee op. En inderdaad minder beperkt dan b.v. een AVR of PIC. ;)

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 15 February 2009, 23:13:26 »
Karst, ik ben even in de war. Wat is precies het verschil tussen wat ik zeg en wat Jeroen zegt?

Overigens zie ik het niet zitten om de DCC refresh buffer op de PC te laten draaien. Dat is een 'domme' activiteit en de PIC gaat de 'domme' dingen doen. Waarom zou je rekentijd gaat verstoken en je USB-bus belasten voor zoiets banaals?

Verder zal ik toch eens dat LocoNet-document eens goed moeten doorlezen, want dat heb ik nog niet gedaan (alleen vluchtig).

Een groot voordeel van USB is dat het 'bus-powered' is. En volgens mij moet je genoeg stroom kunnen trekken om een paar boosters aan te sturen (10 of 25 mA per stuk). Ethernet is leuk, maar niet echt zinvol als je niet overal UTP hebt liggen.

Maar Ethernet wil ik zeker niet uitsluiten voor de toekomst, niet in de laatste plaats omdat ik dat op zolder heb liggen. Alleen is USB veel simpeler te bouwen, al was het maar vanwege het demo-bordje. Er zijn PICs in de 18F-serie waar je zo Ethernet aan kunt hangen, dus die mogelijkheid bestaat zeker.

En ja, het idee is om met een programma als Koploper de hele boel te bedienen. Aangezien een PC veel meer geheugen en rekencapaciteit heeft dan welke hardwarematige centrale dan ook, is er geen enkele reden om alle intelligentie en het bijhouden van treinen niet naar de computer te verplaatsen, als je toch al met Koploper of iets dergelijks rijdt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #52 Gepost op: 15 February 2009, 23:22:11 »
Hoi,

Karst, ik ben even in de war. Wat is precies het verschil tussen wat ik zeg en wat Jeroen zegt?

Jeroen stelt 2 devices voor: 1 die tussen PC en DCC zit en 1 die tussen PC en LocoNet zit.

Jij wilde ( volgens mij ) 1 device, dat zowel DCC als LocoNet afhandelt.

Overigens zie ik het niet zitten om de DCC refresh buffer op de PC te laten draaien. Dat is een 'domme' activiteit en de PIC gaat de 'domme' dingen doen. Waarom zou je rekentijd gaat verstoken en je USB-bus belasten voor zoiets banaals?

Helemaal eens, maar dat schrijf ik ook niet ;) Het 'refresh' device refreshed zelf natuurlijk. Alleen via USB zegt de PC wat ie moet refreshen ( aan de hand van de slot info van de centrale ). Dus de PC 'beheert' de refresh, het device vooert de refresh daadwerkelijk uit ;)

Maar Ethernet wil ik zeker niet uitsluiten voor de toekomst,

Wellicht niet, maar waar 'staat' dan je 'Centrale-PC' ? zodat je Ethernet nodig zou hebben vanwege de afstand. Het lijkt mij juist wel handig die dicht bij de interface devices te hebben.

Grtzz,

Karst

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 16 February 2009, 08:31:54 »
Citaat van: Karst Drenth
Jeroen stelt 2 devices voor: 1 die tussen PC en DCC zit en 1 die tussen PC en LocoNet zit.

Jij wilde ( volgens mij ) 1 device, dat zowel DCC als LocoNet afhandelt.

Ja, maar wat bedoel je nou met 'device'? Een fysiek of een logisch apparaat? Wat ik in gedachten heb is één kastje dat zowel DCC als LocoNet afhandelt, waarschijnlijk op dezelfde fysieke RJ12-aansluiting, maar als twee logische USB-apparaten voor de PC. Vergelijk het met een toetsenbord met ingebouwde trackball, of een draadloze toetsenbord+muis-combinatie: die tonen zich ook als twee apparaten terwijl er maar één USB-stekker is.

Helemaal eens, maar dat schrijf ik ook niet ;) Het 'refresh' device refreshed zelf natuurlijk. Alleen via USB zegt de PC wat ie moet refreshen ( aan de hand van de slot info van de centrale ). Dus de PC 'beheert' de refresh, het device vooert de refresh daadwerkelijk uit ;)

Maar beheert de PC dan ook de inhoud van de buffer? Want dat wil ik namellijk niet. 'Het kastje' (bij gebrek aan een beter woord; ik houd me aanbevolen voor suggesties) moet toch al de buffer aan het schrijven blijven, dus dan kan het net zo goed verantwoordelijk zijn voor de inhoud. Het idee is nog steeds om het als een seriële poort te presenteren waar je DCC-bytes naar stuurt (of in ieder geval adres- en data-bytes, zonder dat gehannes met start bits en zo). Als je de verantwoordelijkheid van het verversen van de buffer bij de PC legt, moet je daar dus altijd een stuk software hebben dat daar zorg voor draagt. Daarmee zou de hele oplossing systeem-afhankelijk worden, wat daarmee een groot voordeel van USB teniet zou doen.

Wellicht niet, maar waar 'staat' dan je 'Centrale-PC' ? zodat je Ethernet nodig zou hebben vanwege de afstand. Het lijkt mij juist wel handig die dicht bij de interface devices te hebben.

Dat zou een centrale file server kunnen zijn, waar je ook al je muziek en films opslaat, zodat je die met je Playstation/Xbox/Wii op je TV kunt afspelen. Als je dan nog een draadloos netwerk hebt, kun je met een Nokia N800 rondlopen om je baan te bedienen. Want met een stukje software op je server zou je namelijk de data van de N800 om kunnen zetten in LocoNet-signalen...

Ik denk altijd graag vooruit. Soms heeft dat tot gevolg dat ik niet meer bij het heden stilsta. :) Maar voorlopig ben ik nog aan het studeren en daar valt deze discussie ook onder.

- Peter

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #54 Gepost op: 16 February 2009, 09:01:04 »
Even kort ;) vanavond wel weer uitgebreid verder  ;D

Een device: PIC met USB aansluiting.

Beheren Refreshbuffer: Inhoud van de refreshbuffer is aan het device. Welke lokadressen in de buffer moeten, moet de PC vertellen.

Grtzz,

Karst

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 16 February 2009, 21:53:44 »
Hallo heren,

Ik moet zeggen dat ik wel even stond te kijken van deze uitgebreide ideeën na een (behoorlijk) tijdje afwezig te zijn geweest. Zelf heb ik ook wel eens met het idee rondgelopen het een en ander te maken. Alleen door gebrek aan tijd en zin om de volledige documentatie door te lezen nooit wat gedaan. Zelf heb ik ook wel het een en ander met PIC's en C gedaan dus ik blijf dit zeker volgen. Ik hoop dat jullie de code en documentatie openbaar willen maken. Ik hoop hier zodoende nog wat van te leren.

Veel succes en ik hoop hier binnenkort mooie dingen te vinden :D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 16 February 2009, 22:54:13 »
Ja, daar sta je van te kijken, hè? Je zou al helemaal staan te kijken als ik daadwerkelijk zo'n apparaat zou weten te bouwen. ;D

Karst, volgens mij zitten we op één lijn wat betreft de DCC-buffer en wie wat doet.

Alleen over het LocoNet, dat zou je iets moeten toelichten. Maar ik denk dat ik zo eens mijn bedje in duik, morgen moet ik alweer om zes uur (oké, eer dat ik me uit bed heb weten te slepen is het al gauw half zeven) opstaan.

- Peter

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 16 February 2009, 23:06:18 »
Heren,

ik heb dit draadje van voor naar achter gelezen en kom tot de conclusie dat ik naast complimenten voor zoveel inventiviteit en innovatie niets kan toevoegen. Sterker nog, ik begrijp er helemaal niets van maar vind het prachtig dat jullie zo samen enorme kennis weten te bundelen tot een setje modulaire producten waar velen nog veel plezier aan gaan beleven.
Veel succes gewenst ga alsjeblieft vooral zo door. Misschien kan er uiteindelijk zelfs nog een OBB-artikel voor dit forum van gemaakt worden (ik ga weer terug naar mijn diodematrixje en een handjevol relais  :-[ ).
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 17 February 2009, 07:07:15 »
Ja ja, jij ziet zeker een snoepreisje naar Malta in het verschiet. ;)

- Peter

**Jelle**

• Offline Offline
Re:USB, PICs, Loconet en DCC
« Reactie #59 Gepost op: 23 September 2009, 23:09:22 »
Ik heb dit draadje vol belangstelling gelezen, en ook het verhaal over Karst Drent zijn DCC seindecoder heb ik vol interesse gelezen (en het filmpje bekeken).

Ook heb ik al eens eerder een schematje geplaatst om met behulp van wat extra electronica en de LocoIO print van Hans de Loof alle Nederlandse seinbeelden weer te kunnen geven.

Sinds een paar weken ben ik me een beetje aan het verdiepen in het programmeren van PIC's en heb ik een simpel schakelingetje gemaakt met een 16F628A welke hetzelfde kan als het onderstaande schema.
Ook dat werkt nu.

Nu wil ik deze projekten en ideeen samenvoegen.
Ik wil proberen een simpel decodertje te maken wat het Loconet signaal uitleest en direkt het sein aanstuurt. Of nog beter, een programma schrijven wat ik in de PIC op de LocoIO module kan zetten zodat ik 4 Nederlandse seinen kan aansturen met de de LocoIO print zonder extra electronica. Dus 4 seinen (met cijferlichtbak) op de LocoIO aansluiten, andere software in de PIC (met de adressen etc al juist geprogrammeerd) en je hebt 4 goedwerkende Nederlandse seinen :D.

Nu mijn vraag, heeft iemand al eens een programma geschreven met behulp van PICBasic wat LocoNet uit kan lezen? En ben je bereid die code vrij te geven?

Aangezien er een hoop kennis van LocoNet en PIC's programmeren in dit draadje zit plaats ik mijn vraag hier bij.

Groetjes,
Jelle.
« Laatst bewerkt op: 23 September 2009, 23:14:13 door **Jelle** »
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB