Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: Vaste baan of modulebaan?  (gelezen 8856 keer)

direstraits

  • Gast
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #30 Gepost op: 25 October 2006, 20:04:55 »
Je kan je overgang zo gaan maken:



Het voordeel volgens mijn is dat je zo een geleidelijke overgang maakt en het geluid die de treinen maken als ze over zo'n overgang rijden is dan minder hoorbaar maar dat is niet zo storend lijkt me.

Gr martijn v/d horst

Nicondrio

  • Gast
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #31 Gepost op: 25 October 2006, 20:30:12 »
Wordt het rekening houden met de scenery dan niet nog lastiger?

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #32 Gepost op: 25 October 2006, 21:07:45 »
wij hebben ook overgangen met losse plaatjes"
in onze modulebaan (Ijsselland).
hier willen wij nu vanaf.
vooral als je de modules vaak anders opsteld,
heb je steeds andere lengtes plankjes nodig.
hoe nauwkeurig je de overgangen ook maakt.
bij "koude" overgangen hebben we minder problemen.

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #33 Gepost op: 25 October 2006, 21:25:52 »
Tinus,

Bij onze clubbaan blijkt juist dat de losse plaatjes betrouwbaarder werken. Binnen 'setjes' modules (modules die altijd aan elkaar staan, en ook tegelijk gebouwd zijn) ligt de overgang gewoon op de bakrand, maar tussen setjes onderling zijn losse plaatjes handiger.
Het is niet de mooiste oplossing, maar het 'kedeng kedeng' effect wordt er wel een stuk door beperkt. Hoe strak je de norm ook aanhoudt, er zit altijd wel een beetje verschil tussen 2 setjes modules, waardoor een trein al snel een mm (of meer) moet springen. De losse plaatjes vangen dit verschil op, waardoor ontsporingen bijna nooit voorkomen.   

Joeri

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #34 Gepost op: 25 October 2006, 23:58:01 »
Bij onze clubmodulebaan zijn we jaren geleden al van die losse plankjes afgestapt. Het zijn gewoon lelijke dingen die je duidelijk ziet liggen omdat ze toch rondom een beetje speling moeten hebben. Een koude overgang valt veel minder op.
Het enige nadeel van koude overgangen is dat je bij dubbelspoor heel nauwkeurig de spoorafstand moet aanhouden. Maar daar hebben we een speciale pasmodule voor gemaakt. Iedereen legt zijn sporen op de bakrand precies passend op de pasmodule en dan passen ze ook allemaal aan elkaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Durksz

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • H0e - smalspoor
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #35 Gepost op: 26 October 2006, 09:18:01 »
Is de uitschuifbare rails van fleischmann niet een oplossing?

mvg.

Hedzer Durksz

Gerrit Reitsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Epoche II en III, schaal N
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #36 Gepost op: 27 October 2006, 21:44:00 »
Uitschijfbare rails kunnen nuttig zijn, echter overgangsrails voor een modulaire baan, die ingestrooid moet worden, lijkt het mij geen succes. ???
Voor banen die regelmatig verhuizen (modulebanen), is koudkoppelen het allerbeste. Het is tot aan de rand goed in te strooien. Eventuele speling in de overgangen zijn geen probleem. Het moet niet te gek worden natuurlijk. 1 mm speling kan prima en bij 2 mm ontstaan er nog steeds geen problemen, mits de rails goed gelegd zijn. Zelfs de voorloopwielen van stoomlocs hebben hier nog net geen problemen mee.
Wij bij Nedtrak zijn al ca 5 jaar geleden overgestapt op dit systeem en zijn hier erg tevreden mee.  Het werkt een stuk sneller en betrouwbaarder dan losse inzetrails inclusief plankje en ballast. Ook gebruiken wij deze speling voor onze blokscheiding. :D
De eindstukken (N standaard dubbelspoor 33,5 mm) worden bij ons fabrieksmatig vervaardigd en de rails worden met een vaste mal er opgesoldeerd. Dus alle koppelstukjes passen bij onze modules altijd exact aan elkaar. ;D Voor Ho zul je zelf zoiets moeten maken.
Voor de meer vaste banen volgens het modulaire systeem kun je hier ook goed voor kiezen, echter schuine trajecten over de naden zul je op maat moeten maken. ;)
Ik raad aan om eens op beurzen en tentoonstellingen te kijken hoe anderen dit oplossen.
Dit weekend is er bv Eurospoor 2006. Ga gerust eens kijken en vragen hoe anderen dit oplossen.
Zelf sta ik eind november met een baan van Nedtrak in het FEC WordTradeCenter in Leeuwarden, van harte uitgenodigd.
Wie niet met treintjes spoort, spoort niet

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #37 Gepost op: 27 October 2006, 22:11:12 »
Overgangsplankjes werkt best... gewoon instrooien die dingen, en na het opzetten van de baan een beetje losse ballast eroverheen, dan valt het nauwelijks op. Maar het mooiste blijft inderdaad de 'koude overgang'. Of een vaste baan van 25 bij 15 meter  ;D.
Joeri

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #38 Gepost op: 25 May 2007, 17:39:31 »
Even een vraagje van mij tussendoor: is het gebruikelijk om een station te verdelen over twee modules, zodat bijvoorbeeld de scheiding door de perrons loopt ofdat de wisselstraten buiten de stationsmodule vallen?

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #39 Gepost op: 25 May 2007, 17:52:14 »
je kunt met modules alle kanten op.
bouw hier dus zelf een station van
4 modules.
allen moet je dus wel rekening houden
met waar wissels e.d. komen te liggen.

tinus.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #40 Gepost op: 25 May 2007, 19:39:37 »
Beste Robert-Jan,

Even reagerende op je eerste bericht wilde ik het volgende zeggen.

Zelf ben ik bezig met een vaste baan, maar langzaam krijg ik toch het idee dat ik misschien beter modules kan gebruiken. Die zijn wat handzamer en kun je makkelijker op tafel/het bureau zetten om details aan te brengen.

Volledig mee eens! Ik heb overigens ook eerst enkele vaste banen gehad, dus ik weet waar ik het in dit geval over heb.

…Ik heb geen plannen voor een beurs of andere tentoonstelling. Zijn er meer mensen die met modules bouwen, welke eigenlijk functioneren als een vaste baan? …

Ja zeker zoals vele al aangeven, maar ik ook. Wat wel een handig ding is. Als je er toch niet mee naar beurzen of clubs e.d. gaat kan je je eigen maten bepalen waar ik later in dit bericht nog op terug kom.

...Het lijkt mij een stuk gemakkelijker, alleen de zichtbare naden zijn iets wat ik natuurlijk minder mooi vind en ook ben ik bang dat het hout zodanig gaat werken dat de rails niet mooi meer zal aansluiten....

Voor het hout kan ik je MDF of Multiplex aanraden. Dergelijk hout bestaat uit geperst hout pulp of laagjes hout in alle windrichtingen, en heeft geen nerf, of zoveel tegen elkaar in liggende nerven waardoor het niet of verwaarloosbaar werkt. (Ik ben tamelijk pietje precies daarmee dus neem maar van mij aan dat het echt een juiste keuze is)

Naden heb ik ook een eigen theorie op bedacht!
Teken eerst een enorm veld (groter zelfs als je denkt te gaan bouwen) teken daar bij zo realistisch als je maar kan en houd vooral behalve met realisme en het mooi worden nergens rekening mee! Dan als je klaar bent met je ontwerp ga je bekijken of en hoe je er hapklare brokken van kan maken (genaamd modules) Dan krijg je dus wel modules met diverse organische vormen maar dan is je ontwerp niet standaard meer en heb je naden op de best wegwerkbare plekken liggen!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #41 Gepost op: 26 May 2007, 11:02:48 »
Wat is een gebruikelijke lengte voor modules? Heeft iemand ervaring welke lengte nog te hanteren is?

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #42 Gepost op: 26 May 2007, 11:09:22 »
hallo
wij hanteren bij Ijsselland de maten van
120*60 cm of 120*80 cm.
de hoogte is hierbij 120 bovenzijde spoor-
staaf.
bij 120 hoog kun je dan de voorzijde nog
goed berijken.


tinus.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #43 Gepost op: 26 May 2007, 11:21:02 »
Dus stations zijn altijd in minimaal twee modules geknipt, ook al betreft het een klein zijlijn stationnetje?

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #44 Gepost op: 26 May 2007, 12:21:08 »
als je een station op 120cm kwijt kunt hoef je niet te knippen.

Hou bij de hanteerbare lengte/breedte goed rekening met waar de baan geplaatst gaat worden. In de garage/op het terras (kortom: de werkplek) kan 120 bij 80 bij 40 lekker hanteerbaar zijn, de trap op (liefst een krappe spiraal of het hoekje om tussen muren) ziet het er al een stuk minder uit. Deze tip geldt ook als je bouwt waar de baan komt, tenslotte maak je de modules omdat ze makkelijk zijn bij een verhuizing...

Maak een module dus ook niet kamerbreed, de volgende is altijd minder breed... Zorg dan ook dat je stukken hebt die je na een verhuizing nog kwijt kan, bijvoorbeeld door standaardbakken voor hoeken te maken en de lengteverschillen (kamerbreed) te corrigeren in de rechte stukken. Anders wordt in een kleinere kamer de bocht te krap.

Etcetera enzovoort.

Brengt me tot: dit draadje is van voor de winter, wat is de stand van zaken ;)  ?

Groet, Sicco Jan