Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: Alternatieven voor bloksysteem  (gelezen 39187 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #15 Gepost op: 21 January 2009, 16:49:20 »
Citaat
De ultieme oplossing zou zijn: de exacte positie van de trein kunnen bepalen zoals dat op grote schaal met GPS mogelijk is.

Vergeet het maar rustig, de positie bepaling op je baan komt dan zo nauw dat gaat je met GPS niet lukken. Ze zijn redelijk nauwkeurig maar niet zo precies.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2009, 17:03:30 »
Chris, wat weet jij meer dan wij? Maar volgens mij is JMRI alive.
http://jmri.sourceforge.net/help/en/html/apps/DecoderPro/index.shtml

Helemaal niets mis mee.

Mvg
Wim.


Oepersderoeps.

Fout..ik zat met iemand anders in gedachte.

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2009, 17:59:52 »
Vergeet het maar rustig, de positie bepaling op je baan komt dan zo nauw dat gaat je met GPS niet lukken. Ze zijn redelijk nauwkeurig maar niet zo precies.

Ik bedoel ook geen GPS. Ik bedoel een systeem voor positiebepaling op de schaal van je modelbaan. Met zenders aan het plafond boven je baan i.p.v. satellieten in een baan om de aarde. Op het net vind ik zoiets als RPS (Railroad Position System). Er zijn misschien nog wel andere systemen. Wellicht te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2009, 18:15:04 door MMM (Mark) »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2009, 18:08:04 »
Nog niet eens zo'n gek idee Mark ( tof dat je je naam erbij gezet hebt).

Zo zou je ook de boel kunnen aansturen zonder dat de stroom via de rails toegediend wordt.

Accu's en wat electronica in je loc en je bent van een eindeloze bron van ellende af.

Zomaar gauw NEE roepen tegen ieder nieuw idee, dat kan altijd nog.

Probeer het uit, onderzoek de dingen!
« Laatst bewerkt op: 21 January 2009, 18:14:39 door HuubvG »
Ik heb al een trein

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2009, 18:26:24 »
@Huub: Maak jij het maar echt wild. Ik denk alleen aan positiebepaling. Daarmee bespaar je het in blokken moeten opdelen van je baan en alle bezetmelding.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #20 Gepost op: 21 January 2009, 18:32:49 »
Dat snap ik. Maar het is maar een kleine stap van signalen ontvangen naar signalen geven. Het gebeurt ook al met banen van grotere schaal, tuinbanen etc. De tijden van draden en kabels en vonken komen een keer ten einde...
Jij denkt één stap vooruit, ik doe er een stapje bij...
Ik heb al een trein

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #21 Gepost op: 21 January 2009, 18:36:34 »
Niet elke schaal is geschikt om daar een accu in te proppen. In schaal N is het af en toe al passen en meten om daar een decoder netjes in weg te werken...

En ik weet nu al wat dan mijn eindeloze bron van ellende dan gaat worden (heb er nu namelijk geen, en ook geen gehad): Na een half uurtje rijden je lok weer een paar uur moeten opladen.

Nee, geef mij dan maar gewoon spanning via de rails! Daar merk je toch niks van, tja... je moet wat draden aansluiten en wegwerken. Maar eindeloze bron van ellende?? Hier niet... Ook niet met al die secties (39 blokken in totaal waarvan min. 2 secties p/blok). Naarmate accu's leeg lopen, krijgt je decoder / motor ook minder spanning. Wordt ook weer een lastig verhaal m.b.t. rijden met geijkte snelheden etc.

Positiebepaling op die schaal met de nodige nauwkeurigheid zal zeker niet goedkoop en handig te realiseren zijn.
Je moet o.a. wel in 3D positie bepalen (zoals GPS) i.v.m. niveaus die over elkaar heen vallen. Een relatief goedkoop (maar nog duur!) optisch systeem zoals motion capturing gebruikt, valt dus ook al af.

Maargoed, het idee is er... Nu de uitwerking nog... (die ik eigenlijk als ik eerlijk ben nog niet zo 1-2-3 zie gebeuren.)  :P

Groetjes,
Dave

Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #22 Gepost op: 21 January 2009, 18:40:31 »
@Huub: ik las dat je rijstroom draadloos wilde aanvoeren?  Je bedoelt waarschijnlijk alleen besturingssignalen? Een accu in je loks is dan niet nodig.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #23 Gepost op: 21 January 2009, 18:45:40 »
Ja maak het nog lastiger dan alleen dat RPS al is...

Waarom krijgen we tegenwoordig nagenoeg allemaal ons TV signaal (analoog of digitaal) via een kabeltje en niet (meer) via de ether (m.u.v. Digitenne wat ook een flop is) ?

Wellicht om meerdere dezelfde redenen...

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #24 Gepost op: 21 January 2009, 19:04:48 »
Laten we het bij RPS houden.
Zijn er andere bezwaren dan technische haalbaarheid?
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #25 Gepost op: 21 January 2009, 19:09:37 »
Ja, ik denk het kosten plaatje, de software, het werken met meerdere niveaus op de modelbaan. De betrouwbaarheid, hoe nauwkeurig is het? Als het minder dan 1,50 per meldpunt kost is het interessant.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #26 Gepost op: 21 January 2009, 19:12:17 »
Nouja... Bezwaar wil ik het niet noemen... Maar dat juist die lat (technische haalbaarheid) en de kosten hiervan heel erg hoog ligt is denk ik wel duidelijk.

En bezwaren? Ik heb er geen enkele, je moet tenslotte zelf doen en laten wat je wil.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #27 Gepost op: 21 January 2009, 19:48:46 »
Hoi MMMMMMM,

Ik denk dat Uhlenbrock lissy iets voor jou is. IR zender op je lok, IR ontvanger tussen de dwarsliggers.

Als je die ontvanger nou om de 2 cm tusen je dwarsliggers plaatst dan kan je vrij nauwkeurig de positie van je lok bepalen.

Succes JJJJJJJJJJJJJ
« Laatst bewerkt op: 21 January 2009, 19:50:48 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #28 Gepost op: 21 January 2009, 20:04:56 »
Ja, ik denk het kosten plaatje, de software, het werken met meerdere niveaus op de modelbaan. De betrouwbaarheid, hoe nauwkeurig is het? Als het minder dan 1,50 per meldpunt kost is het interessant.

Dank Wim.
Hebben we eerst ruzie vanwege een misverstand en nu blijk je de enige te zijn die snapt wat ik bedoel. Ik weet genoeg. Ik zit tenslotte maar wat te brainstormen. 
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

alexboom

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Alternatieven voor bloksysteem
« Reactie #29 Gepost op: 22 January 2009, 13:15:26 »
Een op gps of afgeleid system zal erg nauwkeurig moeten zijn, het zou in de cm zo niet mm moeten zijn, dit zouden nog wel eens erg dure zender/ontvangers kunnen worden denk ik.

Misshien is iets wat gebaseerd is op laser meetapparatuur een idee, word alleen wat lastiger in tunnels e.d.
Mvg Alex