Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 21:49:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 15:55:15
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 15:03:30
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
  

Auteur Topic: CV's 50 t/m 56  (gelezen 1161 keer)

nederbelg

  • Online Online
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
CV's 50 t/m 56
« Gepost op: 19 January 2009, 21:51:01 »
Beste,

Nu er deze dagen al vragen zijn gesteld over digitaal , heb ik ook een paar vraagjes.

Kan iemand iets meer vertellen over de CV's 50 t/m 56?
Schijnbaar kan je daar "zeg maar de soepelheid in het rijden van je motor instellen".

Voorbeeld. ik heb een piko hondekop met een Digitraxx decoder  DH163P.
Hij stottert iets te veel naar mijn zin in het op en afremmen.
kan ik met deze cv's dat teniet doen?

Grt dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2009, 21:52:49 »
Whoops Dave  :D

Eerst maar even welke decoder het over gaat, voorts is het belangrijk iets van regeltechniek te weten ( PI-regelingen )

Grtzz,

Karst

nederbelg

  • Online Online
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2009, 22:03:38 »
Karst,

Decoder staat al beschreven maar PI regelingen wordt "misschien" een beetje lastig.

shoot zal wel melden als ik niet meekan.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2009, 22:20:52 »
Sorry, niet gezien  :-[

Heb je een link naar de manual van dat ding ?

Grtzz,

Karst

nederbelg

  • Online Online
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2009, 22:39:08 »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #5 Gepost op: 19 January 2009, 22:49:13 »
Hoi Dave,

Ik neem aan dat je dit:

Citaat
How to set up a loco with Scaleable Speed Stabilization (Back EMF)

1. Install the decoder.

2. Program CV57 (Intensity) to a CV value of 005/x05. This will turn on
speed stabilization.

3. Put the loco on level track and run it at about 20% of full speed.
Beginning with the default value of 128/x80 in CV55 (Static), reprogram
the CV value to increasingly higher values until you observe
the loco jumping as speed steps increase when you run the locomotive.
Finish this step by reprogramming CV55 to the CV value just
before the jumping started. Ops Mode programming on the main
line works very well here.

4. Follow the same procedure with CV56, beginning with the default
value of 048/x30 and increasing it until you notice the loco oscillating,
faster-slower, faster-slower, as speed is increased. Finish this
step by programming CV56 to the CV value just before the oscillation
started.

5. Follow the same procedure with CV57, beginning with the value 05 as
programmed in step 1. Increase the CV value in this CV until the
speed when going up hill is roughly equivalent to the speed on level
track. This will yield a best intensity consistent with the locomotive
characteristics.

6. Keep notes about the values you program for these 3 scaleable speed
stabilization control CVs so that you can use them as a starting point
for setting up scaleable speed stabilization in similar locomotives.

gelezen en geprobeerd hebt ??

Het is een heel epistel, vooral wat er boven staat. Kost me even meer dan een moment om dat te doorgronden...  :-|

Grtzz,

Karst

nederbelg

  • Online Online
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #6 Gepost op: 19 January 2009, 22:56:41 »
Karst,

Ja het is een beste handleiding ook.
Ja dat bedoel ik. Kan ik met deze drie CV's het probleem verhelpen? of verbeteren.
Dan ga ik er ook eens mee stoeien.
Maar misschien kan je in gezond nederlands een kleine toelichting geven waar ik op moet letten. Hoe verhouden deze insstellingen zich tot elkaar?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

nederbelg

  • Online Online
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #7 Gepost op: 19 January 2009, 23:00:49 »
Karst,

kan ik deze CV's vergelijken met deze van ESU V.3
nummer 53, 54 en 55 dat duits begrijp ik beter.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: CV's 50 t/m 56
« Reactie #8 Gepost op: 19 January 2009, 23:04:03 »
Citaat van: nederbelg
Maar misschien kan je in gezond nederlands een kleine toelichting geven waar ik op moet letten.

Het meest cruciale bij een lastgeregelde decoder is de z.g. staprespons.
M.a.w. stel je rijdt 'volle pot' en drukt dan de 'rangeerstand' in. De snelheid moet onmiddelijk dan halveren als je de optrek en remvertraging uitgeschakeld ( 0 ) hebt.

Dit moet mooi direct en strak verlopen, zonder 'under-' of 'overshoot'.
Vaak zie je met de standaard instellingen dat de loc eerst heel veel langzemer gaat rijden en zich dan 'herpakt' en uiteindelijk netjes op de halve snelheid gaat rijden.
Dit effect kun je normaal gesproken netjes met de aangegeven CV's oplossen.

Een ander verschijnsel dat je in de gaten moet houden is het zogenaamde 'slingeren' onder beslasting. De loc lijkt dan niet goed zijn snelheid te kunnen vinden. Ook dit kun je, meestal, met deze parameters wegregelen.

Citaat van: nederbelg
Hoe verhouden deze insstellingen zich tot elkaar?

Dat is nu net even de moeilijkheid met deze decoder, moet ik eerst bestuderen ;)

Citaat van: nederbelg
kan ik deze CV's vergelijken met deze van ESU V.3
nummer 53, 54 en 55 dat duits begrijp ik beter.

Ja, maar niet nummer voor nummer... :( eerst even de overeenskomsten zien te vinden in de beschrijving.

Grtzz,

Karst