Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Arjan6511
Vandaag om 18:01:00
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:55:24
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:39:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Sikje 225 door Frits C
Vandaag om 17:14:00
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 17:05:01
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:52:40
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 12:05:44
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43

Auteur Topic: intellibox basic.  (gelezen 11315 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: intellibox basic.
« Reactie #30 Gepost op: 01 March 2009, 18:27:23 »
Dat kan. Maar dan moet die driver wèl meekomen met de IB Basic, lijkt me.

Ben benieuwd of iemand die ervaring heeft

Groet,
Eric

Eric, en mocht het dan onverhoopt niet werken dan sluit je hem aan via een externe LocoNet-Interface, zoals er nu ook gedaan wordt met de Intellibox.
Ergo, het zal dus altijd werken met Koploper, is het niet linksom dan wel rechtsom. ::)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

EricV

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 01 March 2009, 18:34:06 »
Het is toch mooi, dat twee-richtingen verkeer.....

Dat locoNet: daar wil ik nog wel eens aan. Ik heb hier een (inmiddels gerepareerd) Twin Center staan, dat weer in gebruik genomen gaat worden.

mvg,
Eric

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #32 Gepost op: 02 March 2009, 09:28:05 »
Naarmate het verhaal (zeg topic) als maar meer pagina's gaat kosten, lijken de "problemen" alleen maar groter te worden. Het werkt gewoon als een normale USB aansluiting alleen nu wordt hij kenbaar gemaakt als een Com-poort. Het is alleen even kijken welke poort het wordt, wat is daar nu zo moeilijk aan.

Ook de "oudere IB's en het Twin-Center van Fleischmann" die nog geen USB aansluiting hadden en hebben, kun je aansluiten met een dubbel "male" RS232 aansluiting of met een USB-to-serial kabel.

Heb je een PC met RS232 aansluiting (oudere PC's) en je wilt deze gebruiken i.c.m. de nieuwe basic IB, dan komt de USB tot serial-kabel als mogelijke aansluiting. De CD-rom geleverd bij die kabel installeer je en de PC kan communiceren met de IB via een Com-poort. Als het nummer van die poort bekend is (bijvoorbeeld Com-4) dan open je Koploper en zoek die verbinding op bij de configuratie instellingen, klaar. Koploper kan werken met de IB.

De nieuwste PC's hebben vaak geen RS232 aansluitingen meer en dan plug je gewoon de USB-kabel in de IB en in de PC en als de Com-poort bekend is, opzoeken in Koploper.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2009, 10:01:11 door Rob Bogers. Reden: incompleet »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #33 Gepost op: 02 March 2009, 11:55:58 »
Naarmate het verhaal (zeg topic) als maar meer pagina's gaat kosten, lijken de "problemen" alleen maar groter te worden. Het werkt gewoon als een normale USB aansluiting alleen nu wordt hij kenbaar gemaakt als een Com-poort. Het is alleen even kijken welke poort het wordt, wat is daar nu zo moeilijk aan.

Yep, dat heb ik al een paar berichten geleden ook al geschreven, maar er zijn van die ongelooflijke thomassen, die van iets simpels altijd weer een groot probleem weten te maken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

EricV

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 02 March 2009, 13:13:22 »
Voor mij was het duidelijk, maar ik ga nu toch even door, als ongelovige thomas.

De uitleg van Wim snap ik, maar dit even niet:

Heb je een PC met RS232 aansluiting (oudere PC's) en je wilt deze gebruiken i.c.m. de nieuwe basic IB, dan komt de USB tot serial-kabel als mogelijke aansluiting. De CD-rom geleverd bij die kabel installeer je en de PC kan communiceren met de IB via een Com-poort. Als het nummer van die poort bekend is (bijvoorbeeld Com-4) dan open je Koploper en zoek die verbinding op bij de configuratie instellingen, klaar. Koploper kan werken met de IB.

Ik heb nu een laptop met alleen USB en zo'n USB-to-serial converter. Werkt prima op m'n oude Twin Center.

Zoals Rob het uitlegt heeft de PC dus een RS232 (en de IB Basic een USB) aansluiting. Dat zou betekenen dat die converter in de IB Basic komt en dan andersom moeten werken?? Geloof er niks van, eerlijk gezegd

Eric

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #35 Gepost op: 02 March 2009, 13:39:36 »
Ik begrijp niet meer waar je het nu over hebt. Lees nu eens goed wat er staat. Als je een laptop hebt met een USB aansluiting dan sluit je de USB kabel enerzijds aan op de USB aansluiting van de laptop en het andere uiteinde van de kaber (kabel heeft altijd twee uiteinden) met de andere USB aansluiting in de IB basic. Wat is hier nou moeilijk aan. Start koploper en zoek de juiste compoort! Ik geef het op!
« Laatst bewerkt op: 02 March 2009, 13:46:23 door Rob Bogers »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #36 Gepost op: 02 March 2009, 13:42:36 »
Rob, je verhaal rammelt aan alle kanten, laat verder maar doen, want ook jij maakt het er niet duidelijker op, met je laatste reactie.

Mvg
Wim.

EricV

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 02 March 2009, 13:48:06 »
Wim,

ik ben blij dat je het even zegt. Ik sluit me er helemaal bij aan.
Nogmaals: voor mij is het duidelijk.

Overigens; on-topic: de conclusie is dus dat we verwachten dat IB Basic en Koploper samen kunnen werken.

Mvg,
Eric
« Laatst bewerkt op: 02 March 2009, 13:49:46 door EricV »

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #38 Gepost op: 02 March 2009, 13:50:56 »
Ik heb een stukje tekst weggehaald wat misschien de verwarring startte. Bij een PC met een eventuele RS232 aansluiting kun je gebruik maken van of een serial aansluiting of je maakt gebruik van de USB aansluitingen op de PC. In het eerste geval bij een IB basic, gebruik je een USB tot serial adapter, sluit die aan en installeer je de CD en automatisch wordt de Com-poort geselecteerd. In het geval van gebruik van een USB-kabel sluit je die enerzijds aan op de IB en anderzijds op de PC, de rest van het Com-verhaal blijft volgens mij dan gelijk.

EricV

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 02 March 2009, 13:57:50 »
In het geval van gebruik van een USB-kabel sluit je die enerzijds aan op de IB en anderzijds op de PC, de rest van het Com-verhaal blijft volgens mij dan gelijk.

Ik heb me laten uitleggen dat dit afhangt van het USB apparaat dat je aansluit. Niet alle drivers van USB apparaten openen een virtuele com-poort.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 02 March 2009, 13:59:05 »
(....) de rest van het Com-verhaal blijft volgens mij dan gelijk.
Nee. Kijk dat maar eens goed na, er is genoeg over geschreven.

Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #41 Gepost op: 02 March 2009, 14:02:42 »
Ik heb me laten uitleggen dat dit afhangt van het USB apparaat dat je aansluit. Niet alle drivers van USB apparaten openen een virtuele com-poort.

Eric lees dan gewoon de handleiding.  ::)

Mvg
Wim.

EricV

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 02 March 2009, 14:14:30 »
Wim,

had ik inmiddels gedaan. Mede daarom was het me duidelijk geworden dat én hoe het werkt.

Groet,
Eric

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #43 Gepost op: 02 March 2009, 14:18:14 »
Ik heb het idee dat die Eric V ons op de hak neemt. Hij snapt precies wat de bedoeling is of wil het niet snappen. Ook ik heb het niet altijd bij het rechte eind maar hoe kan het dan dat het bij mij met een USB>serial wel werkt van het Twin-center naar de PC. Volgens mij (maakt een printer, die maakt met een USB aansluiting is aangesloten ook verbinding met een vituele printerpoort, dit zie ik in de eigenshappen van de printer in het tabblad "poorten") Dit is hetzelfde als je gebruik maakt van een USB kabel tussen beide apparaten. Ook deze activeerd een Virtuele Com-poort. In de eigenshappen kun je dan zien welke Com-poort geselecteerd is. Tenminste zo is het bij mij en het werkt perfect. verder zoals Wim al aangaf RTFM!

EricV

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 02 March 2009, 14:21:34 »
Rob,

je moet wèl lezen. Ik heb de handleiding gelezen.
En ja, ik snap het helemaal
En nee, ik wil niemand op de hak nemen