Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 20:46:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door RobVille
Vandaag om 19:54:00
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46

Auteur Topic: digitale lok  (gelezen 9476 keer)

Leen Stolk

• Offline Offline
Re: digitale lok
« Reactie #15 Gepost op: 23 January 2009, 06:09:43 »
Bedank zeg,

Ik heb weer wat moed gekregen.
Ik ben nogal conservatief zullen we maar zeggen en ben nogal bang om het origineel zodanig te bewerken dat ik later spijt krijg en niet meer terug kan.

Maar dit biedt perspectief!.

Ik wil natuurlijk niet voor andere spreken, maar ik ben reuze nieuwschierig naar het verdere verloop.

Ik wacht inspanning af.

Goede foto's trouwens!

Groeten Leen en Wessel.

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 23 January 2009, 21:31:44 »
Leen, in dit geval is er geen weg terug meer 8)  ;D. De enige optie is nu doorgaan en zorgen dat je het heel houdt en netjes inbouwt. Gisteren nog een uurtje bezig geweest met puzzelen waar de speaker komt. Voor een goede uitstraling van geluid aan de onderzijde zijn er weinig tot geen opties. Daar het machinstenhuis optisch gezien niets voorstelt en alleen aan de motor onderdak biedt, wil ik een speaker aan de bovenzijde binnen van het machinistenhuis plaatsen die naar beneden/opzij geluid uitstraalt:

Dremel + frees voor wat meer ruimte:

Speaker past echt precies tussen motor en bovenzijde m.huis. Te precies
en ik heb twijfels :-| over de "geluidskwaliteit" als ik de speaker hier laat zitten:

Dit past ook en lijkt mij beter voor het geluid:

Volgende week verder!  Greetz, Paul

Ben

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 23 January 2009, 21:50:02 »
Altijd leuk dit soort ombouwprojectjes.

Gr, Ben.

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 25 January 2009, 17:00:07 »
Inmiddels is ook deze missie geslaagd.  8) Vandaag de diverse eindjes aan elkaar geknoopt:

Gaatje in het gewicht geboord voor de draad doorvoer:

SMD ledje voor de "Feuerbuchse." Deze is aangesloten AUX 2

Div. voorschakelweerstandjes er tussen gesoldeerd voor de LED's:

Bijna klaar:

Kap er weer op:

Op het programmeerspoor voor het testen en het wijzigen van een aantal CV's:

Imitatie van de "Feuerbuschse" doet het ook (gele smd) :

Der Lokführer wacht op het vertreksein:

Alles klar! Het geluid moet je er maar even bijdenken.  8)  ;D

Blijven de volgende punten nog over ter verbetering:

*Monteren van een nieuwe rookgenerator
*Aanpassen/verbeteren van de stroomafname van de loc

De "Feuerbuchse" heb ik op AUX 2 staan en gemapt aan F9. Liever zou ik zien dat deze functie "at random" functioneert. Ik kan echter even niet zo snel het juiste CV daarvoor vinden. (Misschien bestaat een dergelijk functie ook wel niet ??? ) Indien wel, weet iemand dan misschien welk CV dat zou kunnen zijn en welke waarde dit CV dan zou moeten hebben?  Bvd.

Greetz, Paul

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #19 Gepost op: 27 January 2009, 19:11:49 »
Erg interessant om te lezen, hoe die 64er verbouwd wordt.
Heb dezelfde loc liggen, en deze zal ook een keer er aan moeten geloven. :)

Ik neem aan dat je meer hebt gedaan, dan dat je bij de foto's vertelt (isoleren e.d.)
Vanmiddag ben ik ff in de winkel geweest, voor een beetje uitleg over het ombouw verhaal.
Mij werd al verteld, dat de locs van Fleischmann meestal niet de gemakkelijkste zijn.
Deze loc is echter wel heel erg krap, om je spul in kwijt te kunnen. En helemaal omdat ik nou niet echt de meest inventieve knutselaar ben, besteed ik het toch liever even uit, want m'n dierbare locs moeten toch eigenlijk wel heel blijven... ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 January 2009, 22:40:34 »
Hoi Ronald, Leen en de anderen die meelezen en twijfelen,

Probeer het gewoon. Het is hobby, het is leuk en het ergste dat je kunt overkomen is dat de ombouw (deels) mislukt. 8) Koop voor niet te veel geld een zelfde "oefenloc" en leef je uit. Op de laatste Houten lagen er div. van deze locs voor schappelijke en minder schappelijke prijzen.  Mislukt het, dan heb je altijd nog een "donorlok". Bovendien kun je nu alles doen met messen, zagen en frezen waar je in het echt een vette prent voor krijgt. ;D
Idd heb ik meer gedaan dan op de foto's staat. Maar mij ging het er eigenlijk in eerste instantie om, om Leen en Wessel te laten zien dat het mogelijk is. Misschien kan ik jou ook overhalen zo?

Greet, Paul

ps:  Een uitgebreidere toelichting wil ik best geven. Eventueel voorzien van extra pics. Als er behoefte is aan meer toelichting, moeten wij het misschien maar aan één van de moderatoren voorleggen om een deel van deze posts te verplaatsen naar de ombouw vraagbaak. Wellicht kan ik deze ombouw daar verder toelichten.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2009, 22:45:17 door Paul VT 11.5 »

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #21 Gepost op: 28 January 2009, 12:22:52 »

ps:  Een uitgebreidere toelichting wil ik best geven. Eventueel voorzien van extra pics. Als er behoefte is aan meer toelichting, moeten wij het misschien maar aan één van de moderatoren voorleggen om een deel van deze posts te verplaatsen naar de ombouw vraagbaak. Wellicht kan ik deze ombouw daar verder toelichten.

Dat zou een goed idee zijn. Ik wil toch eigenlijk wel proberen, om sowieso één loc zelf te verbouwen. En waarschijnlijk wordt dat dan een ouwe 64er of een ouwe 94er van Fleischmann...
Wat mij betreft komt er een online toelichting :D

Groet,

Ronald

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #22 Gepost op: 28 January 2009, 12:33:26 »
Wees even voorzichtig met het ombouwen van de oude Fl BR 94. De wielen zitten star in het frame, kunnen niet op en neer bewegen, waardoor de stroomafname kan tegenvallen. Ik heb een oude BR 94 laten ombouwen die analoog goed reed, maar na de ombouw stroomafnameproblemen kreeg door die starre wielophanging.
Bij nieuwe Fl-locs hebben de wielen juist heel veel verticale speling en dat zorgt voor een optimale stroomafname.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #23 Gepost op: 28 January 2009, 12:47:06 »
Ok, bedankt voor de tip!

Eerst laat ik waarschijnlijk nog wat andere locs voorgaan... Maar, ik zal het zeker in gedachten houden wat betreft die 94er.

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 January 2009, 21:27:58 »
Na wat langer testen blijkt dat ook de 64'er behoefte heeft aan een wat betere stroomvoorziening. Op dit moment zijn sommige krappe bogen een probleem en heeft de loc moeite om over een Engelse wissel te komen. (kip of ei? => wissel is namelijk een Peco van het type insulfrog, dus zonder geleidend puntstuk.)

Bij een kijkoperatie blijkt dat de lok alleen maar stroom krijgt via de 2 achterste wielen. De voorste stroomafnemer is via het wiel aan de middelste doorverbonden.... :(

met deze "afnemers":

Tijd voor de volgende verbeteracties. Hier de voorste stroomafnemer doorverbonden (draadje solderen) met de achterste en het massaschakelaartje verwijderd:

Op de achterste en de middelste as een deel van een Roco stroomafnemer geplaatst:

En vervolgens weer dichtgebouwd om te gaan testrijden. De eerste rondjes zijn zeer hoopgevend. De loc valt in ieder geval niet meer stil in de scherpe bogen in het schaduwstation.  :) Ook valt de loc minder vaak stil op de Engelsman. Waarschijnlijk zou er geen probleem zijn geweest als ik een wissel met geleidend puntstuk zou hebben gehad, maar die heb ik niet. Dus morgen wat spullen halen om de voorste en achterste wielen van stroomafnemers te voorzien. Wat ook nog opvalt, is de af en toe flikkerende verlichting van de front- en sluitseinen. Helemaal tevreden ben ik dus nog niet. Nu nog 3 acties uit te voeren:

*verder verbeteren van de stroomafname (Nog 2 opties);
*controleren van de bedrading van de leds voor en achter;
*het vervangen van de defecte rookgenerator

Greetz, Paul

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #25 Gepost op: 30 January 2009, 21:59:22 »
Mooie klus paul
 ik heb nog ergens twee 64 'ers liggen.
In het draadje db loks info heb ik een sound link geplaatst voor de 64 ers. Kun je wel wat samples van trekken
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 30 January 2009, 22:08:32 »
Dank voor het compliment. Zijn ook leuke projectjes om te doen. Die soundfiles, zijn die voor een loso 3.0 of 3.5? (Decoders zijn op  :( => Morgen ga ik naar Jan ;D ) Greetz, Paul

Edit: Han, wil je svp de link erbij doen? Ik zoek blijkbaar verkeerd...
Gevonden: http://www.dampfsound.de/64/64-2/64-2.html
« Laatst bewerkt op: 30 January 2009, 22:48:31 door Paul VT 11.5 »

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 01 February 2009, 10:44:15 »
Update: alles klaar incl. licht, stroom en stoom  8) ;D

Greetz, Paul

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 01 February 2009, 17:59:57 »
Beste Paul en alle andere meelezenden,

Ik vindt het geweldig, hoe dit allemaal gedaan is. ik weet ook zeker gezien mijn achtergrond dat het me zal lukken.
Het is echter de durf om de spreekwoordelijke zaag in een lok te zetten.
En het risico om onherstelbare schade aan te richten.
Een andere gelijkwaardige lok aanschaffen is natuurlijk altijd een mogelijke optie.
Echter er moet me wat van het hart, ik denk dat het ook een gevoel is van financieel verlies!! bij een totale mislukking :'(
Als ik zie hoe jullie ervaren modelspoorders tegen heel andere prijzen gelijkwaardig spul aanschaffen, is de keuze voor ons beginners om te experimenteren een veel grotere stap.
v.b. ik koop bv deze fl BR64 als digitaal voorbereide lok en een decoder ESU 3.0
De lok kost mij dan 181 euro en een decoder 30 euro dit is bij elkaar 211 euro.
Dit is voor mij een hoop geld, waardoor  je zonder goede hulp niet zo gauw aan een ombouw zult beginnen.
Dit zijn vakhandels die deze prijzen rekenen, jullie zullen begrijpen dat je je als beginner soms op zijn zacht gezegd belazerd voelt.

Als ik op de site van MTE kijk zie ik bv gewoon de bruto advies prijzen die ik en anderen  moeten betalen, ondanks dat een heel aantal mensen een andere mening hieromtrend hebben.Ik weet niet of de prijzen ter plaatse onderhandelbaar zijn hoor, niet geprobeerd en misschien hangt dit ook wel af van de totale transactie
Ja, je kunt andere prijzen krijgen als je lid wordt(10 euro jaarlijks), maar waar praten we dan over?? en over hoeveel korting praten we dan op de geldende bruto prijzen??, iemand die hier wat over kan melden?
Dit is de starters over het algemeen niet bekend.
En maakt dan ook deze zaak voor de geen leden een als elke andere.
Vandaar denk ik (ik spreek voor mijzelf) dat de beginner vooral eerst zich bezig houdt met een te dure aanschaf in de beginne, door dit soort vertoonde ombouwprojecten wijzer wordt, technisch en in de zin van uitgave, om vervolgens dan pas echt met de hobby van start te gaan.en dan een doel na te streven om iets te bereiken met de helft van de uitgave, dan wat het kant en klare product in de winkel kost.
En de lol van de ombouw op zich te ervaren en actief met de hobby bezig te zijn dan alleen maar treinen rond te laten rijden.

Nogmaals wij leren veel van dit soor projecten, en als ik de beelden zie dan waarderen wij het ontzettend dat er medemodelspoorders zijn die er de tijd voor nemen om het ons te leren.
En ja ik was ook al nieuwschierig naar de inwendige delen en heb deze lok al geheel gedemonteerd gehad om pre inspectie uit te voeren.
Dus een hoop van het inwendige kwam mij bekend voor.

Ons hartelijke dank  Leen en Wessel.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 01 February 2009, 18:08:23 »
Leen, ben je al eens op bezoek geweest bij MTE ? Daar kunnen ze je precies voorlichten over prijzen en het lidmaatschap. Als geen ander kunnen ze daar uitleggen hoe het zit met de prijzen van MTE.

Sander