Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: digitale lok  (gelezen 9496 keer)

Leen Stolk

• Offline Offline
digitale lok
« Gepost op: 17 January 2009, 08:38:18 »
Goede morgen allemaal.
Ik azl mij even voorstellen ik ben Leen Stolk en ben samen met mijn zoon (Wesse) een beginnende modelspoorder. Ik ben gestart met Roco digitaal op aanbeveling van de winkelier. Mijn voorkeur gaat uit naar tijd 2/3/4.
Heb intussen al redelijk veel bij aangeschaft en ben van plan zelf wat te gaan knutselen.
Ik wil bv een nieuwe soundlok met rook generator aanschaffen BV fleischmann BR39. Vraag 1: kan ik alle functies(sound en rook ) van de BR39 soundlok met de roco multimaus aansturen? of moet ik dan nog wat anders er bij aanschaffen.
Vraag 2: Kan ik zelf mijn Fleischmann BR64 ombouwen tot soundlok met wat voor decoder bv.
Vraag 3: kan iemand mij helpen aan een goed adres voor een winkel in de omgeving Zuid Holland(Rotterdam/Dordrecht) M&Blessing bevalt niet zo goed prijs en deskundigheid bv op sommige vragen weten ze het gewoon niet
Alvast mijn dank voor de reacties! groet Wessel en Leen

bas den boer

• Offline Offline
    • Schwarzach
Re: digitale lok
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2009, 08:53:35 »
welkom op het forum.

vraag 1: je kan met de cijfers die op je multimaus staan kan je de extra functies mee aan en uit zetten. in de handleiding staat wat je aan zet met welk cijfer.

vraag 2: je kan je BR64 wel ombouwen naar digitaal en sound met een decoder en een speaker. maar ik zou hem zelf niet ombouwen naar sound.

vraag 3: kijk een hier naast in het hoofdmenu bij winkelier, uw mening.

groetjes, bas
« Laatst bewerkt op: 17 January 2009, 20:03:16 door bas den boer »
軌道ñ!!

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2009, 10:42:23 »
Bedankt Bas voor je snelle reactie.

vrg1: Begrepen bedankt (wat voor handleiding bedoel je? lokomotief neem ik aan)

vrg 2: waarom niet? ik zag op you tube een aantal filmpjes waarvan ik zelf dacht lijkt me leuk om te doen, en het geeft een extra dimensie aan het modelspoor.En het geeft mij ook de gelegenheid om wat kennis op te doen

vrg3: Ja ik had al even snel gekeken maar kon niet even snel wat vinden

Ik zag trouwens TRIX bij jouw vermeldt staan daar heb ik zelf ook hele mooie lokomotieven van gezien kan ik daar ook zo mee op mijn baan?

Trouwens voor alle verdere medelezers ik ga snel mijn avatar instellen.
Groet Leen en Wessel.

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2009, 11:28:49 »
leen,
vraag 3: modeltreinexpress in vlaardingen. www.modeltreinexpress.nl
is een zeer goede winkel.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2009, 12:09:53 »
Een zeer goede en klantvriendelijke winkel is ook Het Winkeltje in Dordrecht. Niet goedkoop, maar de eigenaar is zeer deskundig.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2009, 12:32:30 »
Vergeet het Oude station niet te vermelden ,regio Dordrecht.

wil.

bas den boer

• Offline Offline
    • Schwarzach
« Reactie #6 Gepost op: 17 January 2009, 16:23:56 »
Bedankt Bas voor je snelle reactie.

vrg1: Begrepen bedankt (wat voor handleiding bedoel je? lokomotief neem ik aan)

vrg 2: waarom niet? ik zag op you tube een aantal filmpjes waarvan ik zelf dacht lijkt me leuk om te doen, en het geeft een extra dimensie aan het modelspoor.En het geeft mij ook de gelegenheid om wat kennis op te doen

vrg3: Ja ik had al even snel gekeken maar kon niet even snel wat vinden

Ik zag trouwens TRIX bij jouw vermeldt staan daar heb ik zelf ook hele mooie lokomotieven van gezien kan ik daar ook zo mee op mijn baan?

Trouwens voor alle verdere medelezers ik ga snel mijn avatar instellen.
Groet Leen en Wessel.

vraag 1: ik bedoel de handleiding van de roco multimaus.
vraag 2: je kan het wel doen maar dan moet je wel je spieker ergens in je loc krijgen.

je hebt minitrix en trix. het ligt er aan wat je rijdt. trix is H0 en minitrix is N.

groetjes, bas
軌道ñ!!

Sander

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 January 2009, 16:58:44 »
Gezien je nieuwkomer bent in de (digitale) hobby zou ik mij niet direct wagen aan het inbouwen van een (sound)decoder.
Begin eens met een eenvoudig locje en kijk wat het allemaal daadwerkelijk inhoud.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 January 2009, 17:14:53 »
Ik heb schaal HO, ik ga ervanuit dat de spieker daar wel inpast, of niet?

Aan Sander: bedankt voor je reactie, kan je me even bijpraten met betrekking tot eenvoudig lokkie, de BR64 van mij is al een digitale met de NEM stekker.
Ik mag aannemen dat de inbouw geen rocket sience is of heb ik het dan mis.
Als ik de diversen beschrijvingen lees dan moet het geen wereld klus zijn, de kap zit maar met 1 schroefje vast.

Om even wat toelichting te geven ik ben van beroep engineer voor een Amerikaanse motoren fabrikant, en ben technisch verantwoordelijk voor enkele key acounts. bv. Vanhool bus in Belgie, Mol speciaal transport trekkers Belgie,HITEC UPS Almelo en Bredenoord aggeregaten Apeldoorn 500KW tot 3500KW.

Mijn intresse voor treinen is ontstaan in de tijd dat ik bij Nedtrain een aantal ombouw projecten voor Structon heb gedaan met onze motoren erin nl. de Anneke Berta en de Jose, ik ziet er regelmatig wat  als model door het beeld gaan(lijkt voor geen meter op de echte loks, echter als ik een mooie gelijkende zie wil ik hem wel aanschaffen.

Nou ik zie het wel weer verschijnen alvast bedankt.

Casey Jones

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 17 January 2009, 17:30:03 »
Hallo

Ik kan er niets aan doen maar zo'n ding heet geen spieker maar speaker of loudspeaker of luidspreker.  Een spieker is b.v. een voorraadschuur.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 17 January 2009, 18:16:21 »
Een spieker is ook nog iemand die afschrijft tijdens het examen.  :)
Groetjes
Johnny

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11 Gepost op: 17 January 2009, 18:25:48 »
Het inbouwen van een sounddecoder in een digitaal voorbereide loc is een fluitje van een cent. Als je een sound-decoder van Esu aanschaft, kun je de boel zo in de schnitstelle/interface prikken. Wel even in de gaten houden of de speaker in de loc past. De maat van de speaker staat op de verpakking, waarschijnlijk ook op de site van Esu.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Jan-Peter

• Online Online
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #12 Gepost op: 18 January 2009, 15:49:35 »
Ik wil me wel even tegen vraag 2 van het orginele bericht aan bemoeien, en het antwoord van Sander L onderbouwen.

Het inbouwen van een Sound decoder is over het algemeen technisch niet lastiger dan welk een ander decoder in te bouwen indien er een NEM socket beschikbaar is. De moeilijkheid is over het algemeen de plaatsing van de luidspreker (Speaker of 'dat-apparaat-waar-het-geluid-vandaan-komt' of ... ;) )
Wat vaak t makelijkst is, is het ombouwen naar een Sound decoder, van een model waarvan de producent eveneens een Sound-versie aanbied. Om kosten te sparen gebruiken ze zoveel mogelijk de zelfde mallen en is ook bij de geluidsloze lok de ruimte en gaten voor de luidspreker beschikbaar.
Een andere mogelijkheid is om een lok te kiezen waar de ruimte geen probleem is. Dit zijn hoofdzakelijk diesel en elctrische lokomotieven. Door de vierkantige opbouw is er meer ruimte dan in een ronde stoomketel. Laat je bij aankoop van een lok de binnenkant zien, en vertel wat je wil gaan doen. Je zal zien dat de meeste verkopers (he vraag 3...) geen enkel probleem hebben je het nodige uit te leggen. Kies echter wel het moment dat je de winkel in stapt een beetje taktisch. 10 Minuten voor sluitingstijd of zaterdag middag om 15:00 zijn niet de momenten waarop de verkoper veel tijd vrij kan maken ivm andere klanten. Zaterdag ochtend, of s'ochtend doordeweeks zijn de momenten om dit soort vragen af te vuren op de verkoper. Een beetje verkoper zal dit met alle plezier doen, de meesten zijn namelijk net zo gefacineerd (verslaafd? Chris?) aan modeltreinen als wij.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 21 January 2009, 21:52:43 »
Bedankt Jan Peter,

Ik heb even naar aanleiding van jouw reactie de lok open gemaakt om te kijken of er genoeg ruimte aanwezig is.

Naar aanleiding van hetgene wat ik daar aantrof heb ik maar besloten om het  niet te doen.
De ruimte is er gewoon niet :-[, het gaat hier om een Fleischmann stoomlok type BR64.
Als ik de kap eraf haal is deze geheel gevuld met een gietijzeren contragewicht.
en het machinistenhuis met de motor.

Het gekke is dat ik op de site van ESU een decoder vondt voor een BR64(merk lok niet genoemd) en zo op het idee was gekomen.

Nou ja, een andere keer beter zullen we maar zeggen.

Groeten Leen en Wessel.

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 21 January 2009, 23:18:25 »
Hoi Leen en Wesse,

Kom op...niet te snel opgeven.  ;) Misschien is er hoop. Ik nl. ben lekker aan het knoeien met een BR64. Op Houten heb ik afgelopen zaterdag een FL * BR64 in de aanbieding gescoord voor € 49,-  (Een 4064 zonder nem- aansluiting. )

Deze lok is voor mij zeg maar een "oefenlok" gezien de meer dan "riante" ruimte om een loso decoder, stoomgenerator, speaker(s) ed in te bouwen. Oefenlok omdat ik hetzelfde van plan ben bij een railbus (VT95/98) die over nog veel "meer" ruimte beschikt:  8)

Bij "Die Bahn" op dezelfde beurs gelijk een geïsoleerd motorschild gekocht voor € 10,- om de lok "netjes" te kunnen digitaliseren. Het oude motorschild ligt er naast:

Simpel beginnen: eerste de standaard verlichting vervangen door die mooie Kerstmis Kruidvat LED-jes. Voor moest de standaard lamp plaats maken voor een LED ivm plaatsing van (o.a.) de rookgenerator, achter om dezelfde soort verlichting (LED) te hebben:

In 1e instantie wilde ik de loso decoder en speaker in een "vaste" wagon erachter inbouwen. Voor de loso 3.5 is standaard een soundfile te downloaden bij ESU. Echter niet voor de loso v3.0 die er hier in gaat. Echter, na een mailtje aan de fa. Danckaert binnen enige uren een BR64 soundfile voor de loso 3.0 ontvangen (Goede service! :D) en vervolgens geupload mbv de ESU- programmer naar de loso dec. Het geheel functioneerde bij het eerste testrondje goed. Echter, al die "spaghetti" achter de lok ziet er niet uit:

Het streven is er nu naar om alle benodigde delen in de lok zelf in te willen bouwen. Daarom: de dremel met frees in het massablok ;D

:

Opmerking hierbij: een loso 3.5 dec is kleiner dan een een loso 3.0 dec. Bij het gebruik van een loso 3.5 hoef je dus minder weg te frezen. Ging dan echt alles goed? :) Nou, nee... inmiddels een aansluiting van de rookgenerator gesloopt door eigen dommigheid >:( .

Echter, dit mag de pret niet drukken. Als ik weer wat tijd heb, plaats ik eerdaags nog meer foto's van de voortgang. Tenminste, als jullie de afloop van dit "project" willen meemaken?

Greetz, Paul

« Laatst bewerkt op: 21 January 2009, 23:57:54 door Paul VT 11.5. Reden: Wesse aangepast »