Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: 2 vraagjes van een beginnende digitale (PC) rijder  (gelezen 1592 keer)

Jacobw

  • Gast
2 vraagjes van een beginnende digitale (PC) rijder
« Gepost op: 15 januari 2009, 22:40:15 »
Hallo,

Ik wil over enige tijd gaan testen met een digitale besturing via koploper nu heb ik hier 2 vraagjes over.

1. Ik wil mijn huidige digitale centrale blijven gebruiken en dit is een roco multimaus en hier ben ik dus een S88XPressNetLI voor nodig als ik alles goed heb begrepen maar wanneer en waar kan ik deze weer bestellen?

2. Om de bezet melding te krijgen heb ik 2 opties gezien, die van stroom detectie en die van het gebruik van reedschakellingen. Nu heb ik mijn baan al een heel eind opgebouwd dus wat is het makkelijkste?

Wie kan mij op deze vragen een antwoordt geven...

Jacob

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: 2 vraagjes van een beginnende digitale (PC) rijder
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2009, 08:09:21 »
Hallo Jacob,
Ik verkeerde enige tijd terug in een soort gelijke situatie.
Mijn baan was klaar en ik zou met de aankleding beginnen toen ik besloot over te stappen op digitaal rijden.
Gezien mijn ervaringen met mijn toen al een vijftal jaren praktisch storingsvrij rijdende digitale buitenbaan (LGB) heb ik besloten reedcontacten te gaan gebruiken.
In mijn buiten baan gebruikte ik die toen al vijf jaar terwijl ze in weer en wind liggen en toch geen storingen geven.
Onlangs heb ik er een vernieuwd omdat er een tuinplank op was gevallen.

Ik heb ze nu tot veel plezier ook in mijn digitale binnenbaan liggen (HO-2 rail) en tot heden nog geen storingen gehad met het gebruik van reedcontacten.
Bevalt mij prima.
Ik weet dat velen op dit forum het niet met mij eens zijn, want stroomdetectie zou beter en betrouwbaarder zijn.
Dat klopt, tenminste als al je loks en wagons een betrouwbare stroomafname hebben en uit de praktijk weet ik dat dat vaak niet het geval is.
In die situaties vallen de voordelen van stroomdetectie weg en blijft het nadel bestaan dat detectie meer handelingen vraagt om in een bestaande baan in te bouwen.
Verder zijn beide systemen mijns inziens om het even en dus aan jou de keus.
Oja nog een ding:
de decoders voor stroomdetectie zijn minstens ca twee keer zo duur als voor de terugmelding bij reedcontacten.
 
Lees verder op dit forum de ervaringen van anderen en doe je keus.
Groet en succes,
Ton

Paul Haagsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • De software (tja waarvoor...)
Re: 2 vraagjes van een beginnende digitale (PC) rijder
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2009, 08:54:22 »
Hoi,

Reedcontacten kunnen prima werken. Ik wel er echter wel een kleine opmerking bij maken. Er zijn gebruikers die het tot volle tevredenheid gebruiken maar ook....:

Als dit zorgvuldig wordt aangelegd kan het goed werken. Echter ik ken ook verhalen van gebruikers van mijn programma die met reedcontacten zijn begonnen, maar toch later zijn overgestapt naar stroomdetectie. De reden voor de overstap is altijd: de reedcontacten werken net niet 100% betrouwbaar.
Niets is zo vervelend als het niet doorkomen van een bezetmeldpunt. In Koploper ontstaat er dan een 'spooktrein'.

Mvg,
Paul.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: 2 vraagjes van een beginnende digitale (PC) rijder
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2009, 09:03:49 »
Jacob,
Ook ik werk met reedcontacten. Mijn ervaringen zijn ook positief. Voorwaarde is dat je je baan correct legt, goede koppelingen gebruikt, reedcontacten van een goede kwaliteit gebruikt en deze ook op de goede plek in de baan legt.
Ik heb één keer een spooktrein gehad maar dat kwam omdat de magneet onder de trein op een iets te grote afstand van de baan stond.

succes met je beslissing.

vr. groet,
Wiebe

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21633
Re: 2 vraagjes van een beginnende digitale (PC) rijder
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2009, 11:31:25 »
Ik heb in het verleden met reedcontacten gewerkt en dat functioneerde feilloos. Paul heeft helemaal gelijk dat het functioneren afhankelijk is van een juiste plaatsing van magneten en contacten. De meest gemaakte fout is dat het magneetje uitkomt in het midden van het reedcontact, daar waar beide staafjes in het contact elkaar raken. Dan werkt het niet betrouwbaar. Je moet de contacten en magneetjes zo plaatsen dat het magneetje boven een van de staafjes uitkomt. Zelf had ik de contacten tussen de bielzen liggen (8mm contacten voor schaal n, 15 mm voor H0) en de magneetjes onder de treinen iets uit het midden. Nogmaals werkte prima.

Het is overigens niet waar dat stroomdetectie erg gevoelig is voor een haperende stroomafname, zoals Jacob schrijft. Er zit een zekere vertraging in het afvallen van de terugmelding, waardoor het terugmelden eigenlijk verbazend ongevoelig is voor een matige stroomafname. Vierassige wagens hebben bij mij een weerstandje in een draaistel zitten waarmee ze zeer rammelend een beetje stroom afnemen. Desondanks worden ze feilloos gedetecteerd. Een matige stroomafname van locs is sowieso vervelend, maar eigenlijk juist niet vanwege de detectie.

Bij een nieuwe baan ben ik overigens zonder meer overgestapt op stroomdetectie. Is gemakkelijker. Bovendien is het dan mogelijk de baan en de treinen volledig te detecteren, waarmee het mogelijk wordt dat de treinen langer kunnen zijn dan het kortste blok. Maar als dat geen overweging voor je is, zou ik het lekker proberen met reedcontacten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.