Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 18:49:16
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 18:43:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 18:42:55
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door henk
Vandaag om 18:23:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:17:45
Rotterdam CS: Tijdelijke winkel met spullen uit NS-materieel, 6 t/m 11 februari door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:15
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Biesje
Vandaag om 17:40:11
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 17:33:48
Frie ?? door VAM65
Vandaag om 17:32:57
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 17:21:56
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 17:20:34
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
Vandaag om 16:46:19
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 16:30:40
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:13
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:55:00
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Montanbahn
Vandaag om 15:33:59
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door MOVisser
Vandaag om 15:30:52
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 15:28:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Hammondman
Vandaag om 14:09:57
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:59:10
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:43:46
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 13:32:08
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Eric B
Vandaag om 13:04:21
hamo digitaaal maken door Biesje
Vandaag om 12:39:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 11:42:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 11:27:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 10:51:09
  

Auteur Topic: 2 vraagjes van een beginnende digitale (PC) rijder  (gelezen 1814 keer)

Jacobw

  • Gast
2 vraagjes van een beginnende digitale (PC) rijder
« Gepost op: 15 January 2009, 22:40:15 »
Hallo,

Ik wil over enige tijd gaan testen met een digitale besturing via koploper nu heb ik hier 2 vraagjes over.

1. Ik wil mijn huidige digitale centrale blijven gebruiken en dit is een roco multimaus en hier ben ik dus een S88XPressNetLI voor nodig als ik alles goed heb begrepen maar wanneer en waar kan ik deze weer bestellen?

2. Om de bezet melding te krijgen heb ik 2 opties gezien, die van stroom detectie en die van het gebruik van reedschakellingen. Nu heb ik mijn baan al een heel eind opgebouwd dus wat is het makkelijkste?

Wie kan mij op deze vragen een antwoordt geven...

Jacob

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: 2 vraagjes van een beginnende digitale (PC) rijder
« Reactie #1 Gepost op: 16 January 2009, 08:09:21 »
Hallo Jacob,
Ik verkeerde enige tijd terug in een soort gelijke situatie.
Mijn baan was klaar en ik zou met de aankleding beginnen toen ik besloot over te stappen op digitaal rijden.
Gezien mijn ervaringen met mijn toen al een vijftal jaren praktisch storingsvrij rijdende digitale buitenbaan (LGB) heb ik besloten reedcontacten te gaan gebruiken.
In mijn buiten baan gebruikte ik die toen al vijf jaar terwijl ze in weer en wind liggen en toch geen storingen geven.
Onlangs heb ik er een vernieuwd omdat er een tuinplank op was gevallen.

Ik heb ze nu tot veel plezier ook in mijn digitale binnenbaan liggen (HO-2 rail) en tot heden nog geen storingen gehad met het gebruik van reedcontacten.
Bevalt mij prima.
Ik weet dat velen op dit forum het niet met mij eens zijn, want stroomdetectie zou beter en betrouwbaarder zijn.
Dat klopt, tenminste als al je loks en wagons een betrouwbare stroomafname hebben en uit de praktijk weet ik dat dat vaak niet het geval is.
In die situaties vallen de voordelen van stroomdetectie weg en blijft het nadel bestaan dat detectie meer handelingen vraagt om in een bestaande baan in te bouwen.
Verder zijn beide systemen mijns inziens om het even en dus aan jou de keus.
Oja nog een ding:
de decoders voor stroomdetectie zijn minstens ca twee keer zo duur als voor de terugmelding bij reedcontacten.
 
Lees verder op dit forum de ervaringen van anderen en doe je keus.
Groet en succes,
Ton

Paul Haagsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • De software (tja waarvoor...)
Re: 2 vraagjes van een beginnende digitale (PC) rijder
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2009, 08:54:22 »
Hoi,

Reedcontacten kunnen prima werken. Ik wel er echter wel een kleine opmerking bij maken. Er zijn gebruikers die het tot volle tevredenheid gebruiken maar ook....:

Als dit zorgvuldig wordt aangelegd kan het goed werken. Echter ik ken ook verhalen van gebruikers van mijn programma die met reedcontacten zijn begonnen, maar toch later zijn overgestapt naar stroomdetectie. De reden voor de overstap is altijd: de reedcontacten werken net niet 100% betrouwbaar.
Niets is zo vervelend als het niet doorkomen van een bezetmeldpunt. In Koploper ontstaat er dan een 'spooktrein'.

Mvg,
Paul.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: 2 vraagjes van een beginnende digitale (PC) rijder
« Reactie #3 Gepost op: 16 January 2009, 09:03:49 »
Jacob,
Ook ik werk met reedcontacten. Mijn ervaringen zijn ook positief. Voorwaarde is dat je je baan correct legt, goede koppelingen gebruikt, reedcontacten van een goede kwaliteit gebruikt en deze ook op de goede plek in de baan legt.
Ik heb één keer een spooktrein gehad maar dat kwam omdat de magneet onder de trein op een iets te grote afstand van de baan stond.

succes met je beslissing.

vr. groet,
Wiebe

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22692
Re: 2 vraagjes van een beginnende digitale (PC) rijder
« Reactie #4 Gepost op: 16 January 2009, 11:31:25 »
Ik heb in het verleden met reedcontacten gewerkt en dat functioneerde feilloos. Paul heeft helemaal gelijk dat het functioneren afhankelijk is van een juiste plaatsing van magneten en contacten. De meest gemaakte fout is dat het magneetje uitkomt in het midden van het reedcontact, daar waar beide staafjes in het contact elkaar raken. Dan werkt het niet betrouwbaar. Je moet de contacten en magneetjes zo plaatsen dat het magneetje boven een van de staafjes uitkomt. Zelf had ik de contacten tussen de bielzen liggen (8mm contacten voor schaal n, 15 mm voor H0) en de magneetjes onder de treinen iets uit het midden. Nogmaals werkte prima.

Het is overigens niet waar dat stroomdetectie erg gevoelig is voor een haperende stroomafname, zoals Jacob schrijft. Er zit een zekere vertraging in het afvallen van de terugmelding, waardoor het terugmelden eigenlijk verbazend ongevoelig is voor een matige stroomafname. Vierassige wagens hebben bij mij een weerstandje in een draaistel zitten waarmee ze zeer rammelend een beetje stroom afnemen. Desondanks worden ze feilloos gedetecteerd. Een matige stroomafname van locs is sowieso vervelend, maar eigenlijk juist niet vanwege de detectie.

Bij een nieuwe baan ben ik overigens zonder meer overgestapt op stroomdetectie. Is gemakkelijker. Bovendien is het dan mogelijk de baan en de treinen volledig te detecteren, waarmee het mogelijk wordt dat de treinen langer kunnen zijn dan het kortste blok. Maar als dat geen overweging voor je is, zou ik het lekker proberen met reedcontacten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.