Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:00:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
  

Auteur Topic: Adviezen voor een ringleiding.....???  (gelezen 13339 keer)

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #30 Gepost op: 16 January 2009, 11:40:06 »
Ik heb net met mijn testbaantje ondervonden dat die gelijkrichterbrug als "dummy" wel degelijk nodig is. Bezetmeldingen zijn niet gegarandeerd indien er met treinstellen of locomotieven wordt gereden die langer zijn dan je meldsectie.

Conctrete observatie zonder dummy: een treinstel komt met het eerste draaistel de meldsectie oprijden, maar geen detectie want het ander draaistel staat nog op een sectie met rechtstreekse voeding. De trein rijdt verder en het voorste draaistel rijdt van de meldsectie af. Wat later komt het tweede draaistel op de meldsectie, maar het voorste draaistel staat op de wisseltraat met rechtstreekse voeden... nog steeds geen melding!  Zo kan het zijn dat een trein volledig over stopsecties heen rijdt, zonder dat ie gemeld werd!

Van zodra ik die dummy heb gebruikt verliep alles perfect! Geen gemiste meldingen meer.

Die bruggelijkrichter op secties zonder bezetmelder is echt nodig, anders zijn de bezetmeldingen niet gegarandeerd! En inderdaad, dat staat niet in de handleiding van Lenz en anderen. (Ik rij met Lenz LZV100, RS-terugmelding en LDT RS8 bezetmeldmodules)

groetjes,
Michiel

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #31 Gepost op: 16 January 2009, 11:48:08 »
Zo'n diodeschakeling kost overigens bijna niks. Ik heb er geen aparte ringleiding voor aangelegd, maar in beginsel ieder niet gedetecteerd aansluitpunt zijn eigen schakeling gegeven. Soms zijn meerdere dicht bij elkaar gelegen aansluitpunten via één diodeschakeling op de gewone ringleiding aangesloten.

Deze schakeling is natuurlijk alleen maar geschikt voor detectoren waarin gebruik wordt gemaakt van twee keer twee antiparallel geschakelde diodes. De Lenz detector werkt bij mijn weten met twee keer één antiparallel geschakelde diodes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #32 Gepost op: 16 January 2009, 11:51:19 »
Dan volstaat het toch om aan het begin van je ringleding de ene draad van je rail voeding met een diode schakeling te voeden? Snap dan nog steeds niet de derde draad.  ???

Aan deze kant heb ik ook verschillende detectiestukken korter dan een treinstel maar nog steeds geen problemen ondervonden, blijft voor mij practisch een vreemd verhaal. Handleiding zegt niets, duitsers zijn stil, werkt allemaal goed, maar wel nodig. Och, diode's kosten niets en kwaad kan het niet.

Vraag is nu alleen of ik een derde draad moet trekken  :-[ of dat één diodebrug volstaat aan het begin. Scheelt een hoop werk.
Mvg,
Frans

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #33 Gepost op: 16 January 2009, 11:53:26 »
Citaat
Deze schakeling is natuurlijk alleen maar geschikt voor detectoren waarin gebruik wordt gemaakt van twee keer twee antiparallel geschakelde diodes. De Lenz detector werkt bij mijn weten met twee keer één antiparallel geschakelde diodes.

Nu begin ik de weg echt kwijt te raken.  :'(

Wat zou ik dan theoretisch ook voor Lenz moeten maken, en kan dat aan het begin van de ringleiding komen te zitten?
Mvg,
Frans

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #34 Gepost op: 16 January 2009, 12:04:22 »
Frans, de diodeschakeling verlaagd de digitale spanning met ongeveer 1,2 volt. Dit noem ik voor het gemak 'de lage digitale spanning'. De diode-schakeling zit aan het begin van deze draad.

Wisseldecoders en stroom-detectie bezetmelders sluit je aan op de digitale spanning, rechtstreeks uit de centrale. Dit noem ik voor het gemak 'de hoge digitale spanning'.

De 3-aderige ringleiding bevat dus :
- (1) de 'hoge' digitale spanning
- (2) de 'lage' digitale spanning
- (3) de 'retourleiding'

Sander

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #35 Gepost op: 16 January 2009, 12:08:23 »
Toch nog maar even uitleggen.

Bij stroomdetectie wordt de stroom door een paar diodes geleid. Daardoor is er sprake van spanningsverlies. Bij gebruik van twee keer twee antiparallel geschakelde diodes is dat ergens tussen 1 en 2 volt. Daardoor wordt de spanning op gedetecteerde railsecties dus ongeveer 1 tot 2 volt lager dan op niet gedetecteerde railsecties. Dat kan detectieproblemen opleveren.

Door nu ook de stroom naar de niet gedetecteerde secties door eenzelfde aantal diodes te leiden, wordt het spanningsverschil opgeheven. Dat kan door een aparte leiding voor niet gedetecteerde secties te maken met aan het begin zo'n diodeschakeling. Het kan ook door iedere niet gedetecteerde sectie via zijn eigen diodeschakeling op de 'gewone' ringleiding aan te sluiten.

Het heeft geen zin aan het begin van de gewone ringleiding zo'n diodeschakeling te plaatsen. Dan gaat de stroom naar gedetecteerde secties nog altijd door meer diodes dan de stroom naar niet gedetecteerde secties.

Mijn opmerking over de Lenz detector lijkt me bij nader inzien van minder belang. Het levert namelijk niet snel problemen op als de spanning in de niet gedetecteerde secties iets hoger is dan in de gedecteerde secties.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2009, 12:21:49 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #36 Gepost op: 16 January 2009, 12:11:37 »
Het verhaal over de extra diodeschakeling is duidelijk beschreven in de handleiding van de Viessmann 5233.
Nederlandse handleiding
Kijk naar de fig. 3, 4 en 5, en de bijbehorende tekst.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

EricV

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #37 Gepost op: 16 January 2009, 12:18:13 »
Deze schakeling is natuurlijk alleen maar geschikt voor detectoren waarin gebruik wordt gemaakt van twee keer twee antiparallel geschakelde diodes

Dat betekent ook dat je dus niet zomaar detectoren van verschillende makelij door elkaar kunt toepassen.


henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #38 Gepost op: 16 January 2009, 12:20:09 »
Dacht ik eerst ook, maar ben ik op terug gekomen.  :)

Mijn opmerking over de Lenz detector lijkt me bij nader inzien van minder belang. Het levert namelijk niet snel problemen op als de spanning in de niet gedetecteerde secties iets hoger is dan in de gedecteerde secties.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

EricV

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #39 Gepost op: 16 January 2009, 12:26:42 »
Nou......aanvankelijk had ik ongedetecteerde secties zonder diodeschakeling. Na installatie van de diodes heb ik voor m'n gevoel veel minder last van storing (resets) van de IB. Het blijft natuurlijk een gevoel; ik blijf toch maar bij de diodes

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
  • Eschburg
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #40 Gepost op: 16 January 2009, 13:37:57 »
De resets van de IB hebben niets met de diodeschakelingen te maken.
Gebruik een Locobuffer i.p.v. de seriële aansluiting van de IB en je bent gelijk van de resets af.

Koos Jabaaij.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2009, 13:39:39 door C_Jabaaij »
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #41 Gepost op: 16 January 2009, 14:03:40 »
Nou......aanvankelijk had ik ongedetecteerde secties zonder diodeschakeling. Na installatie van de diodes heb ik voor m'n gevoel veel minder last van storing (resets) van de IB. Het blijft natuurlijk een gevoel; ik blijf toch maar bij de diodes


Dat heeft helemaal niets met elkaar te maken. Het probleem zit in de communicatie poort van de Intellibox de RS232C aansluiting op de IB dus.

Stuur de IB aan via een LocoNet- Interface en met het LocoNet protocol, dan zijn de resets van de IB verledentijd.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

EricV

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #42 Gepost op: 16 January 2009, 14:19:13 »
dat gaat dan ook de volgende stap worden.. Alleen moet dan eerst mijn TwinCenter gerepareerd. Ik werk nu met een IB van een behulpzame collega

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #43 Gepost op: 16 January 2009, 14:22:21 »
Nu begin ik de weg echt kwijt te raken.  :'(

Wat zou ik dan theoretisch ook voor Lenz moeten maken, en kan dat aan het begin van de ringleiding komen te zitten?
Frans in jouw geval, voor gebruik met de  Lenz melders gewoon 2 diodes in anti-parallel, zoals op dit schemaatje hieronder. Dat mogen er goedkope zijn zoals de 1N5400 (max 3A = +/- 6 rijdende treinen simultaan).
     |----|<----|
o----|          |----o
     |---->|----|
groetjes,
Michiel

wisselman

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
    • Modelbaan Alkwaard
Re: Adviezen voor een ringleiding.....???
« Reactie #44 Gepost op: 17 January 2009, 17:06:12 »
Jippppieeeeeeeeee............ ;D ;D ;D ;D

Als ik deze discussie even mag onderbreken....... :-*
De eerste drie snoeren voor de ringleidingen zijn gelegd. Ik heb de gele draad van 1 wissel op 1 draad aangesloten.
Vervolgens de blauwe draden van die wissel op een oud schakelkastje van Marklin aangesloten en deze weer op de bruine bus van een trafo aangesloten.
En ja hoor..........Het Werkt!!!!!!!!!!

De test is dus geslaagd.

Nu wil ik de blauwe draden op een tuimelschakelaar(aan-uit-aan) aansluiten, om zo een schakelplateau te maken.
Ik heb er vanmorgen 1 gekocht voor 2 euri bij Smorenberg in Alkmaar.

Dus de volgende vraag aan jullie Mede-Forummers......
De blauwe draden van de wissel gaan aan de twee buitenste polen van de tuimelschakelaar,
En de bruine draad van de trafo gaat naar de middelste pool van de tuimelschakelaar.......

Klopt dit.....?!?!?!?!?!

Greetz,
Richard

Modelbaan Alkwaard spoort nu ook DIGITAAL.......
Laatste update: 04-03-09