Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 08:26:05
Module vliegveld Jan van Mourik door Jelmer
Vandaag om 08:09:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
Z21 en het programeren met de Z21App. door kar
Vandaag om 07:45:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Lolke Bijlsma
Vandaag om 06:37:00
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Dave.......
Vandaag om 01:54:23
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16

Auteur Topic: Railroad besturingsprogramma  (gelezen 20471 keer)

ArtMan

• Offline Offline
Re:Railroad besturingsprogramma
« Reactie #60 Gepost op: 21 April 2009, 10:35:47 »
Citaat
Nu stop ik met dit. Het was niet de bedoeling een hele discussie te starten over TC en koploper. Wou alleen even mijn enthiousasme  over dit programma delen, ook daar omdat neit iedereen dit programma kent.  Dat dit dan resulteert in andere die dit dan afkraken zonder het programma goed te kennen, het zei zo. Daar is dit een forum voor, dat mag. :-)

En dat waardeer ik zeer. Bedankt voor het delen van je ervaring.

@Dompie: Ga ik toch die handleiding eens bestuderen. Dank voor je reactie.

mvg
Arthur

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #61 Gepost op: 21 April 2009, 11:04:46 »

Nu stop ik met dit. Het was niet de bedoeling een hele discussie te starten over TC en koploper. Wou alleen even mijn enthiousasme  over dit programma delen, ook daar omdat neit iedereen dit programma kent.  Dat dit dan resulteert in andere die dit dan afkraken zonder het programma goed te kennen, het zei zo. Daar is dit een forum voor, dat mag. :-)

Hans,

Mijn ervaring is iets minder, het programma heeft mij nog niet kunnen overtuigen. Maar geef eens wat hints, misschien kun je er anderen ook mee helpen, in plaats van je terug te trekken. Want ook daar is dit forum voor, om elkaar te helpen dus.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans van der Burg

• Offline Offline
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
« Reactie #62 Gepost op: 21 April 2009, 14:51:50 »
Wim, zal ik zeker doen!

Zit nu alleen op mijn werk en kan er dus even niet bij, lol :-)
Moet ook kijken of er beperkingen zitten op de demo versie. Neem aan dat je geen licentie had gekocht!?

Overigens ben ik ervan overtuigd dat er meer ervaren TC gebruikers op dit forum zijn, ben slechts een 'beginnende' gebruiker.
Zal vanavond of morgen wel even wat op dit forum zetten, beloofd!

Maar nog even dit:
Naast interlocking heb je ook op schedule rijden. Er is zoiets dat heet auto-schedule. Kijk even in de help over hoe je dit moet doen.
Maar met auto-schedule kies je een start en eind-blok, druk op volgens mij was het de verrekijker knop(zit op mijn werk), en de computer kiest dan de route zelf uit.
Afhankelijk van je instelling pakt hij dan de korste of de langste route.
Alles in TC werkt met rechtermuisknop in edit mode. Alles heeft zogeheten properties, net als in windows. Als je dit dan doet op het schedule, dan kun je de eigenschappen van het schedule aanpassen. Hier vind je bv rules, over hoe ver hij vooruit moet kijken voor blok reservering, hoe een route te bepalen(minst aantal wissels etc..).
Ben je klaar dan uit edit mode. In de dispatcher window schedule kiezen en dan rechter-muisknop weer en kies start.
Schedule kun je instellen ook in een loop.

Interlocking kiest echt zelf de route, alleen is het zinvol om de "Dr Railroad" optie toe te passen. Deze vind je in het linker file menu. Kies je dit dan vind je in de message window eventuele problemen met je layout in TC. Het kan goed zijndat een route niet gekoppeld is aan een blok(route is de blauwe streepjes tussen de blokken). Dat had ik ook in het begin.
Bij mij kiest interlocking diverse routes zonder enig probleem, maar het is random dus het kan goed zijn dat hij bvtoch 3 keer dezelfde kiest.
met schedules kies je een meer bewueste manier van rijden. Interlocking is echt random.

zal morgen wat meer sturen met wat screen-dumps.

Groetjes,

Hans

Hans
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

Hans van der Burg

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 21 April 2009, 15:27:35 »
Overigens Wim, was het niet mijn bedoeling om mij terug te trekken, en is geenzijns mijn geval.

Als ik dan een positief berichtje plaats waar dan naar mijns inziens negatief op gereageerd word, dan wil ik graag voorkomen dat dit in een eeuwige discussie vervalt, wat nou beter is of niet.

Maar helpen doe ik graag hoor! ;)

Hans
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 22 April 2009, 17:11:03 »
Ik heb een middelgrote baan, verdeeld over 2 kamers. Had eerst 5.8 gekocht, en toen overgegaan op Silver. Voldoet aan al mijn verwachtingen. De reden dat ik met het superprogramma Koploper ben gestopt is dat mijn collega's hier geen Nederlands kennen en dus erg moeilijk met Koploper overweg kunnen. Railroad is een kwestie van goed de gebruiksaanwijzing lezen en uitproberen...binnen de kortste keren had ik alles werkend. Treinen zoeken zelf hun werk, vervolgrittten (ik gebruik de duitse versie ;-) )  en bij mij werkt het uitmuntend met slechts 1 bezetmelder per spoor. Alle loks zijn met het ijkprogramma ingeregeld.

Groeten vanuit Kandersteg...de hele dag autotreinen rijden .-(

Bas

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 22 April 2009, 20:11:33 »
@Bas:

Dat ijkprogramma, dat is een apart programma binnen railroad?

Citaat
Groeten vanuit Kandersteg...de hele dag autotreinen rijden .-(
Als dat met een mooie krokodil is, dan lijkt me dat geen straf, maar dat zal wel niet  ;D

Grt,
Arthur

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #66 Gepost op: 22 April 2009, 20:19:13 »
Goed even wat ervaringen van deze kant.

Moet zeggen dat de gebruiksvriendelijkheid er met de gold versie 7 met sprongen op vooruit is gegaan. Alleen heb ik wat problemen met de betrouwbaarheid. Het heeft er alle schijn van dat het programma mijn trein niet kan bij houden, of dat er binnenkomende informatie gemist wordt. De trein stopt netjes, omdat er een blok bezet blijft waar hij net zelf is uitgekomen. Wordt dus niet vrij gegeven.
De meldingen komen netjes binnen op de IB, en op twee andere programma's die als monitor aan staan, op verschillende computers. Ook al regelmatig gezien dat wisselcommando's niet door komen, of wel heel erg laat gegeven worden. Het is nog maar een simpel dubbelsporig ovaaltje, met slechts 1 rijdende trein.

Gekozen systeem Intellibox Basic, dus in LocoNet mode.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #67 Gepost op: 22 April 2009, 23:19:22 »
Het probleem is bovenwater, de oorzaak ongewenste bezetmeldingen. Die op hun beurt veroorzaakt werden door de overgangen van de secties en de metalenwielen van de wagons. Dit was nog het gevolg van een andere test, waarbij ik de verlichting van de wagons had verwijdert. Met de trein volledig stroom afneemt is het probleem over. Het probleem met de wissels is er nog wel, die gaan met TrainController niet altijd om. Met andere software doen de wissels het storingsvrij.

Mvg
Wim.

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #68 Gepost op: 22 April 2009, 23:38:23 »
Nadat ik het meeste gelezen heb blijf dus ik lekker bij Koploper. Als ik alles nog een keer moet invoeren wordt ik gek, terwijl ik een tevreden mens ben (y). Nood breekt wetten maar er is voorlopig nog geen nood.

Maar het is aan jullie wat je neemt.

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #69 Gepost op: 22 April 2009, 23:56:10 »
Als ik alles nog een keer moet invoeren wordt ik gek, terwijl ik een tevreden mens ben (y). Grtz Rob

Rob,

Volgens mij ben je dat al wel een beetje. ;)

Mvg
Wim.

Hans van der Burg

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 23 April 2009, 06:11:38 »
Wim,

in verband met de ongewenste bezetmeldingen. Je kunt op ieder contact punt het 'memory' instellen. Dit staat nu op automatisch bij default. Maar er zijn 10 opties volgens mij en een ervan is een vertraging instellen b.v. Zo kun je, of met de andere opties het probleem verhelpen van de wagons die dubbele/ongewenste bezetmeldingen geven.

Ben blij dat ik nog niet de tijd had om een gedetailleerde omschrijving voor je te maken, je bent er al bijna zelf uitgekomen :-)

Hans

RenevKL

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 23 April 2009, 08:37:12 »
Ben blij dat ik nog niet de tijd had om een gedetailleerde omschrijving voor je te maken, je bent er al bijna zelf uitgekomen :-)

Straks wordt Wim zelfs nog enthousiast over TC.  8)

Rene

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #72 Gepost op: 23 April 2009, 10:00:01 »
Nou, dan moet er nog heel wat water door de schelde stromen denk ik.

Rijden gaat nu redelijk. Stoppen gaat iets minder. Als ik een run onderbreek, stopt de trein onmiddellijk zonder zijn opdracht af te maken.
Hoe ik een station moet maken, en dus stop of wachttijden moet maken, zal allemaal wel, maar ik heb het nog niet voorelkaar.

Dus Hans wat je toegezegt hebt en nog niet bent nagekomen, is niet alleen voor mij lastig, maar kan anderen ook op weg helpen.

Want ik ben er dus nog lang niet uit, en het werkt niet naar mijn zin.

Mvg
Wim.

PS.: Heb ooit eens in een grijs verleden een versie van toen nog Rail Road  & Co aangeschaft. maar dat toen ook al in een hoek gesmeten.

Werner

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 23 April 2009, 10:10:58 »
RailRoad&Co is alleen in het Engels of Duits.
Echter ik heb een manier gevonden om teksten in het programma om te zetten in het Nederland. Ik ben in bezit van de nodige ontwerpsoftware.
Het leest wat makelijker in het Nederlands.
Nu heb ik alleen de Demo versie en kan daar de betreffende DLL file aanpassen. Tot nu to zijn er geen problemen opgetreden in de werking.
Wellicht zouden er meer mensen overstappen naar RR wanneer dit ook in het Nederlands zou verschijnen.

Wie is er ook wel eens bezig geweest met het vertalen.
In het verleden was dit programma namelijk ook verkrijgbaar in het Nederlands.

Werner

Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

RenevKL

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 23 April 2009, 10:45:17 »
Wie is er ook wel eens bezig geweest met het vertalen.
In het verleden was dit programma namelijk ook verkrijgbaar in het Nederlands.

Ik heb nog niet zo lang geleden hierover met Jurgen Freiwald gesproken en hij wil hier niet meer aan i.v.m. het probleem om ondersteuning te geven (de vertaling is een minder probleem). Momenteel geeft hij prima ondersteuning op de Duitse en Engelse versies en er zijn geen mensen in zijn team die het Nederlands beheersen om dit ook voor een Nederlandse versie te kunnen doen.
Hij heeft ook zo'n verzoek gehad vanuit Spanje, ook dat is problematisch, waarschijnlijk voor de meeste van ons.

Jammer maar helaas.

Rene