Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:39:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:34
Module vliegveld Jan van Mourik door einte
Vandaag om 11:31:59
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 11:00:58
Straalcabine, hoe en wat door MathynK
Vandaag om 10:58:07
Veevervoer ss/ ns door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:52:56
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 10:48:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49

Auteur Topic: Railroad besturingsprogramma  (gelezen 20475 keer)

ArtMan

• Offline Offline
Re:Railroad besturingsprogramma
« Reactie #45 Gepost op: 20 April 2009, 20:02:53 »
Bedankt Johan,

Ik ga ff kijken.

grt,

Arthur

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #46 Gepost op: 20 April 2009, 20:15:55 »
Net de Gold 7 demoversie geprobeerd.
Nu het zal wel, maar ik krijg het niet aan de praat met een afwisselende automatische treinenloop.

Dispatchers Indicators Flagmans Interlocking Autotrain, het zal allemaal wel.

Een rondje over iedere keer dezelfde route dat gaat, stoppen op een station geen idee. Help lezen word ik niet wijzer van.

Suc6 hiermee, zal nooit mijn keus zijn.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #47 Gepost op: 20 April 2009, 21:41:08 »
Nou dat hadden we ook niet verwacht hoor Wim.  ;)Zoals je aangeeft hou jij het op Koploper en anderen hebben weer zeer goede ervaringen met andere programma's.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2009, 08:42:23 door Peter van der Leek »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Werner

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 20 April 2009, 22:10:31 »

blokseinen hoeven niet geprogrammeerd te worden, andere seinen zijn super makkelijk in te stellen etc..
Een ander voordeel is dat ik nu voor mijn 98 blokken in mijn baan, slecht 1 terug/bezetmelder nodig heb wat toch wel super is. Er is geen duidelijke noodzaak meer om 2 of 3 secties per blok te maken. TC regelt dit allemaal voor je, mits je natuurlijk wel een juist rijprofiel op de treinen set en je blokken goed inricht.

Hans,

bedoel je 1 terug-bezetmelder voor alle 98 blokken? Of voor elk blok 1 bezetmelder.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

RenevKL

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 21 April 2009, 00:24:33 »
bedoel je 1 terug-bezetmelder voor alle 98 blokken? Of voor elk blok 1 bezetmelder.

Hans bedoelt 1 bezetmelder per blok. Er moet wel worden gezegd dat ook voor TC de voorkeur uitgaat naar 2 (afrem en stop) maar beter 3 bezetmelders (aankomst, afrem en stop) per blok. Alles afhankelijk van de blok lengte.
Ik heb dezlefde ervaring als Hans, ik had de treinen binnen de korste keren aan het rijden en de mogelijkheden van TC Gold zijn onbeperkt.

Rene

Hans van der Burg

• Offline Offline
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
« Reactie #50 Gepost op: 21 April 2009, 06:22:24 »
Wim, zelfs met interlocking in TC heb je een afwisselend baan-rijden. TC bepaalt zelf waar de trein naartoe moet. waar te stoppen, welke route etc....
Maar afijn, wordt wel een heel lang bericht als ik alle functionaliteit moet uitleggen. :-)
Uiteraard zijn er veel overeenkomsten met Koploper, en beide programma's hebben zo hun unieke eigenschappen.
Voor mij was TC de doorslag, enerzijds door alle extra's, maar vooral door de mogelijkheid manueel beveiligd te kunnen rijden terwijl andere treinen op schema rijden.

Rene:
Met betrekking tot 2 secties of 1 sectie in een blok. Volgens een hoop gebruikers op de TC forum ging de voorkeur juist uit naar 1 sectie per blok. Reden hiervoor is dat je sowieso dan beter om kunt gaan met dynamische rem en stop punten. Dit gebruik ik vooral voor mijn Trix RAM die toch wel eigenlijk een eigenwijs treintje is en hele andere rij eigenschappen heeft dan de rest. En mijn stoom locomotieven moeten bv ook precies voor het sein stoppen, terwijl de RAM ergens in het midden van het perron moet stoppen. Door de dynamische rem-locatie EN een juist snelheidsprofiel met aangepaste contact punten op de trein, wordt dit in een keer geregeld.
Met een vaste stop-sectie zit je vast aan een vast stop punt.
TC schrijft dat 2 een voordeel is omdat je je dan niet zo druk hoeft te maken over de rijprofielen e.d. van de treinen, dat klopt inderdaad. En 3 heb je helemaal niet nodig. Asl je op de remsectie een afstand en een 'ramp' opgeeft, bereik je precies hetzelfde effect.
Geloof me, ik moest heel wat moet verzamelen om over te stappen van 2 naar 1 sectie per  blok, maar ben er nu wel blij om. Kwestie van de juiste afstanden opgeven in de locaties van de rem-startpunten en stop-punten en het werkt!

Groetjes,

Hans
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 21 April 2009, 07:06:35 »
Interessant draadje. Ik interesseer me heel erg in koploper en TC. Geen van beide programma's heb ik echter aan het draaien in afwachting op me nog aan te leggen testbaantje.

Wat ik verwarrend vind bij TC is de verschillende versies. Ik heb even dat vergelijk tabelletje bekeken maar dat maakt me nog steeds niks duidelijk  :-\

Als beginner heb ik niets aan een term dat "silver" meer geschikt is voor grotere banen dan "Brons".

Wat ik wil weten in één oogopslag is wat de meerwaarde is, of in krom nederlands, de meer-functionaliteit van silver t.o.v. brons.

Wat ik verder een beetje afzetterij vind is dat als ik eerst Brons koop en daarna Silver ik 50 euro in waarde inlever op mijn aanschafprijs. Waar is dat nou voor nodig? We praten nota bene over dezelfde versie.

Dus: als beginner kop ik Brons, ik kom erachter dat ik liever Silver had... Als bonus moet ik dan tijdens de aanschaf 250 Euro betalen. Je wordt dus gedwongen om een zeer uitgebreide studie te doen van de mogelijkheden van de verschillende versies.

Verder verbaasd het me dat julie van die enorme budgetten hebben voor je hobby  :)

Ik lees nl dat jullie zomaar even Gold kopen. Pfff wat een geld. Hebben jullie van die enorme banen dat je Gold nodig hebt? Waarom hebben jullie niet voor "Silver" gekozen?  ;D

mvg
Arthur

Hans van der Burg

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 21 April 2009, 07:15:43 »
Hoi Artman!

Ja, het is geen goedkoop programma neen. en als je dan ook eens bedenkt dat ik eerst Viessman commander had, en nu ook de Ecos heb aangeschaft om met TC te rijden, nou dan weet jeh et wel.
Maar het was het waard. Ben een jaar aan het kl.... geweest met de Commander, grote problemen.
Nu letterlijk Ecos aangesloten, niks aangedaan, gewoon stekker erin, booster aangesloten en baan aangesloten.
TC Gold geinstalleerd, baantje tekenen met blokken en digital addressen aangesloten, en rijden,automatisch. Perfect!

Waarom gold!? Mijn baan is 26m2 in Spoor N, met ongeveer 90 blokken en 300-400meter in rails. Vandaar de gold.
Vandaar ook dat ik gegaan ben voor de enkele teurgmelder per blok. Zeker ook omdat maar 1 richting oprijd, muv rangeren uiteraard.

Maar ondanks dat ik Koploper niet goed ken, Koploper is een prima programma, van wat ik gezien heb in een test.
Is absoluut geen 2e keuze, maar voor mij was de combinatie van manueel en automatisch rijden in TC de doorslag. Met manueel bedoel ik met inachtneming van blok beveiliging of manueel in een schema rijden. Daar ik 2 zoons heb die er ook graag mee willen rijden, maar nog niet het verschil weten tussen racebaan en modeltreinbaan, is dit natuurlijk een perfecte optie :-)
Oh, en de taal. Ik ben wel Nederlands maar woon in Noorwegen. Er zijn er hier niet veel die Nederlands begrijpen, Engels is dan beter :-)

Kortom, genoeg redenen die niet voor iedereen gelden :-)

Hans
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 21 April 2009, 07:26:28 »
Hi Hans,

Nou lekker verhaal van die Viessmann. Maar dat is helaas off-topic.

Had je niet voldoende aan Silver? Dat scheelde je toch weer 200 Euro. Kan Silver maar 20m2 aan ?  :)

Verder vind ik het leuk om jouw beweegredenen voor aanschaf van dit programma te lezen. Ik heb ook 2 zoons. Nu nog te jong maar die zullen zeker ook willen racen in de toekomst  ;D

Verder twijfel ik niet over Koploper. Dat programma heeft zich meer dan voldoende bewezen.

Desondanks vind ik het leuk om naar de "concurrentie" te kijken. Puur uit interesse.

Hans van der Burg

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 21 April 2009, 08:11:45 »
Och, ik weet niet of Silver het ook aan kan, ongetwijfeld.
Maar daar ik een complexe baan heb,dacht ik, kan maar beter meteen degene nemen met alle opties. Dan heb ik daar geen beperkingen. :-)

Groetjes,

Hans

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 21 April 2009, 08:23:30 »
Citaat
och, ik weet niet of Silver het ook aan kan, ongetwijfeld.
Maar daar ik een complexe baan heb,dacht ik, kan maar beter meteen degene nemen met alle opties. Dan heb ik daar geen beperkingen. :-)
Daar zit hem nou de kneep. Ik vind het jammer dat ze dat op die website niet goed duidelijk hebben kunnen maken. Voor 200 euro kun je heel wat andere mooie dingen kopen.

Groetjes,

Arthur

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #56 Gepost op: 21 April 2009, 08:45:06 »
Hi,

Ben nog even verder aan het stoeien geweest, maar eigenlijk geen idee wat ik allemaal doe of moet doen. De handleiding stuurt je van het kastje naar de muur. Lezen in Duits of Engels brengt daar geen verandering in. Loopt nog niet echt over. Voor mij geen aderlating van 450,-- waard.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dompie

• HerIntreder
  • Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 21 April 2009, 09:12:42 »
@Artman
Je kan met Silver op zich ook bereiken wat je met Gold kan alleen moet je dan veel zaken via Flagmans en macro's gaan regelen en dat is niet een simpel klusje. In Gold zitten die optie er gewoon in zoals de actionmarkers in blokken en treinafhankelijk gebruik van de stop/remmarker. Helaas  geen simpel overzichtlijstje wat de verschillen zijn, maar in het manual staat een gouden vertikale streep voor alles wat specifiek Gold is en een zilveren streep voor specifieke Silver zaken. Dat geeft volgens mij een detail overzicht waarbij blz 13-21 alles bij elkaar schuift (al moet je dan wel weer wat kennis hebben over het programma).

Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Hans van der Burg

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 21 April 2009, 09:44:14 »
Dat van die actionmarkers klopt inderdaad.

Oh en Wim, zelfde gevoel had ik ook bij koploper. Met stoeien en even snel de handleiding lezen kwam ik er ook niet en vond ik het ook niet indrukwekkend.
totdat ik er verder indook.

Zelfde geld voor TC. Er zitten zoveel opties in, dat enig tijdsverbruik nodig is om uit te vinden wat het beste is en hoe je dingen moet doen.
Maar tot dusver op alle vragen en problemen/uitdagingen die ik had, was er wel een antwoord of een optie in het programma. En ik om dingen tegen in dit programma die eindeloze mogelijkheden geven.
Nog even over het stoeien: om het aan de gang te krijgen in simpele vorm was het enige wat in 1ste instantie nodig was:
- baantje tekenen, met de teken tool (drag and drop)
- blokken erinhangen
- blokken in secties(terugmeldsers) delen en adressen toewijzen
- rem en stop punten aangeven.
- uit edit mode gaan
- interlocking aanzetten en de trein zoekt zelf een route

Dat even heel simplistisch :-)

Nu stop ik met dit. Het was niet de bedoeling een hele discussie te starten over TC en koploper. Wou alleen even mijn enthiousasme  over dit programma delen, ook daar omdat neit iedereen dit programma kent.  Dat dit dan resulteert in andere die dit dan afkraken zonder het programma goed te kennen, het zei zo. Daar is dit een forum voor, dat mag. :-)

Groetjes,

Hans

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #59 Gepost op: 21 April 2009, 10:13:57 »
- baantje tekenen, met de teken tool (drag and drop)
- blokken erinhangen
- blokken in secties(terugmeldsers) delen en adressen toewijzen
- rem en stop punten aangeven.
- uit edit mode gaan
- interlocking aanzetten en de trein zoekt zelf een route

Juist zover was ik ook. Alleen blijft hij ten eeuwige dagen dezelfde route rijden, stopt nooit. En van afwisselend verkeer, dus van route zoeken is geen sprake. En als ik interlocking uitzet voor die trein, stopt hij ergens in de middle of nowhere.

Verder er even wat dieper ingedoken, resultaat, nu werkt er niets meer.

Mvg
Wim.